اگه شمام از کسایی هستین که به ناخن جویدن یا دیگه عادات مانند پیچوندن موها یا ضربه زدن با انگشت روی سطوح جور واجور عادت دارین باید بدونین که این عادات معمولاً در دوران کودکی شکل می گیرن. حدود نصف بزرگسالان به عادت جویدن ناخن گرفتار هستن اما نزدیک به ۷۵ درصد از این افراد با رسیدن به سن ۳۵ سالگی دست از این عادت خود می کشن. عادتای عصبی مانند ناخن جویدن معمولاً رفتارای ناخودآگاه و غیرآگاهانه ای هستن که به دلیل اضطراب، استرس یا خستگی و کلافگی اونا رو تکرار می کنین. آدمایی که ناخن می جوند به یه مشکل به نام «آنیکوفاژی» (onychophagia) گرفتار هستن.

یکی از حولوحوش ناخوشایند ناخن جویدن اینه که از دید اجتماعی رفتاری غیرقابل قبوله؛ ناخنای زبر و دندانه دار و خورده شده ظاهر زیبایی ندارن و کلاً ناخن جویدن کار جالبی در نظر گرفته نمی شه و البته نیس.
بعضی از افراد اونقدر ناخن هاشون رو می جوند که از انگشت هاشون خون جاری می شه یا اون قدر در این زیاده روی کردن که دیگه تقریباً ناخنی واسه اونا باقی نمونده. اما تنها مشکل قشنگتر نبودن انگشتان نیس چون این کار می تونه تاثیر منفی روی سلامتی شمام داشته باشه. وقتی که شما ناخن هاتون رو می جوید، در واقع بین دهن و انگشتتون مبادله باکتری انجام می شه.
اگه گوشه های ناخن و به اصطلاح ریشه ناخن رو بجوید این باکتریا وارد زیر ناخن می شن.

علاوه بر این با این کار ممکنه صدمات دائمی و جبران ناپذیری به ناخنا، لثه و دندون هاتون وارد کنین. از این رو اگه شما که به عادت ناخن جویدن مبتلایید و در حال خوندن این مقاله هستین و البته به دنبال راهی واسه دست برداشتن از این عادت ناخوشایند هستین بهتره در ادامه با ما همراه باشین.

۱۰- از ناخنای مصنوعی استفاده کنین

اگه ناخنای خود رو می جوید و تا حالا در ترک این عادت موفق نبوده اید بهتره واسه یه مدت از ناخنای مصنوعی استفاده کنین. امروزه شکلای جور واجور مختلفی از این نوع ناخنا هست که از مواد متنوعی ساخته شده و ظاهر زیبایی هم دارن. علاوه بر این که این ناخنا ظاهر زیبایی رو به دستا و انگشتان شما می بخشن بلکه باعث می شن که دیگه کم کم ناخن جویدن رو کنار بذارین. اگه این روش یا مانیکور کردن هم به نتیجه دلخواه منجر نشد تلاش کنین روی ناخن هاتون رو چسب بزنین یا تا جایی که امکان داره دستکش به دست داشته باشین. شاید این روش ها کمی عجیبپ باشه اما بسیار موثر هستن.

۹- به یه عادت دیگه روی بیارین

همونطور که خیلی از سیگاریا می دونن، دست برداشتن از عادت کار بسیار سختی می تونه باشه و جویدن ناخن هم از این مستثنی نیس.
هر چند هیچ وقت به شما پیشنهاد نمی کنیم که عادت ناخن جویدن رو با عادتی خطرناک تر مانند سیگار کشیدن جانشین کنین اما عادتای کم ضررتری هم هست که می تونین با روی آوردن به اونا عادت جویدن ناخن رو کنار بذارین. از این روش ها میشه به زمزمه کردن، ضربه زدن با انگشت روی سطوح، جویدن آدامس و یا خوردن آبنبات اشاره کرد.
یکی از مشکلات عادتای جانشین اینه که اگه موثر هم واقع شن (که در خیلی از موارد اینطور نیس) بعد از یه مدت گرفتار یه عادت ترک نشدنی دیگه میشین که به اندازه همون عادت قبلی شما رو درگیر خود می کنه.

مثلا کسایی که به خوردن آبنبات روی میارن می تونه مشکل آفرین باشه چون این عادت جدید نگرانی از خراب شدن دندانا و زیاد شدن وزن رو به نگرانیا و استرسای قبلی هم اضافه می کنه.
اگه نتونین روشی جانشین و کم ضررتر واسه ترک عادت جویدن ناخن پیدا کنین بهتره به روشای درمانی روی بیارین. این موضوع پیچیدگیای خاص خود رو داره چون جویدن ناخن ً یه مریضی یا مشکل بیمارگونه در نظر گرفته نمی شه و خیلی از روشای درمانی باید به وسیله خود شخص انجام گیرند. اما هنوزم روشای دیگری مانند گروه های اینترنتی یا کمک از بقیه رو میشه امتحان کرد.

۸- از سیستم رفاقتی استفاده کنین

اگه شمام مانند خیلی از افراد دیگه هنگام انجام دادن یه کار همراه با بقیه به یافته های بهتری دست پیدا می کنین بهتره واسه ترک عادت جویدن ناخن هم از همین اصل سود ببرین. خیلی از کسایی که با مشکل جویدن ناخن روبه رو هستن معمولاً به سراغ کسایی می رن که اونا هم با همین مشکل دست و پنحه نرم کرده و قصد ترک اونو دارن. اصل ساده داشتن شخصی دیگه که هدف مشترکی با شما داشته و می تونین در راه رسیدن به این هدف روی اون حساب کنین کمک زیادی به ترک کردن عادت جویدن ناخن می کنه.
هم اینکه ترک کردن این عادت با افراد و گروه های دیگه به شما این امکان میده که نکات و روشای هدف دار موثر رو با همدیگه در میان بذارین.

واقعیت اینه که هر روشی که واسه بقیه موثر واقع شه می تونه در مورد شمام همون اندازه تاثیر رو داشته باشه. یکی دیگه از دلایل همراه شدن با بقیه در این راه اینه که در خیلی از موارد این افراد دلایل مشابهی واسه روی آوردن به جویدن ناخن دارن. یعنی آدمایی که دارای یه عادت ناخوشایند مشترک هستن ممکنه گذشته و دلایل مشترکی واسه این کار داشته باشن. اینجوری ملاقات کردن با این افراد و تشکیل گروه های کوچیک و بزرگ می تونه باعث ریشه یابی علل روی آوردن به جویدن ناخن شه.

البته نمیشه یه روش خاص رو واسه همه کسایی که به مشکل جویدن ناخن دچار هستن به کار برده و نتیجه برابر گرفت چون خیلی از افراد علاقه ای به همراهی در این مورد با بقیه و حضور در گروه ها نیستن و دوست ندارن در مورد احساسات و مشکلات شخصی شون صحبت کنن. اینجوری این افراد می تونن از روشی مانند ریلکسیشن یا تکنیکای کاهش استرس استفاده کنن.

۷- مشکل رو از راه ریلکسیشن حل کنین

به خاطر بعضی دلایل و واسه بعضی از افراد، جویدن ناخن روشی واسه کاهش استرس و نگرانیه. اگه این موضوع در مورد شمام صدق می کنه، شاید به کار گیری روشای ریلکسیشن یا تکنیکای کاهش استرس بتونه بر تشنگی شما واسه جویدن ناخن غلبه کنه.
این روشای درمانی می تونن در کاهش استرس و نگرانی که در خیلی از موارد ریشه مشکل جویدن ناخن هستن موثر واقع شن. ریلکسیشن می تونه از راه آروم سازی محیط دور و بر هم نقش مثبتی داشته باشه.

مثلا نوشیدن چایای مخصوص یا به کار گیری لوسیونایی که بوی آروم بخشی دارن بسیار موثر میشه. هم اینکه به گفته کارشناسان روشای خاص نفس کشیدن مانند نفس عمیق کشیدن یا نفس کشیدن سریع می تونه باعث کاهش استرس و نگرانی شده و بعداً اشتیاق شما واسه ناخن جویدن رو کم کنه.

۶- از راه تصویر سازی موفقیت استفاده کنین

ظاهر افراد در جوامع انسانی خیلی با اهمیته و خیلی از ما به سختی تلاش می کنیم که بهترین ظاهر رو داشت باشیم. رسیدن به اینجور شرایطی همزمان با جویدن ناخنا می تونه کار بسیار سختی باشه. جویدن ناخن ظاهر ناخوشایندی به انگشتان ما میده به خاطر همین خیلی از کسایی که ناخنای خود رو می جوند همیشه تلاش دارن دست هاشون رو مخفی کرده یا دستکم دست هاشون رو در حالت بسته بذارن. اگه شمام به خاطر ناخنای جویده شده خود احساس ناخوشایندی دارین باید بدونین که به کار گیری تصویرسازی مثبت می تونه یه انگیزه قوی واسه کنار گذاشتن این عادت ناخوشایند باشه.

مثلا می تونین با عکس گرفتن از ناخنای سالم و جویده نشده دور و برتون، مشوقی واسه دست برداشتن از ناخن جویدن پیدا کنین. البته می تونین ار زوشای تصویرسازی دیگه هم استفاده کنین. مثلا تو ذهن خود پیروزی بر این عادت بد رو متصور شید و تحقیقات نشون داده که این روش می تونه نقش مثبتی در کنترل کردن مغز و جلوگیری از جویدن ناخنا داشته باشه.

۵- همیشه ناخن هاتون رو آراسته و تمیز نگه دارین

واسه خیلی از کسایی که ناخنای خود رو می جوند، حل کردن مشکل ناخنای جویده شده بر استرس و نگرانی اونا اضافه می کنه.
یکی از راه های شکست دادن این مشکل اینه که تلاش کنین ناخن هاتون رو همیشه آراسته نگه دارین. تلاش کنین همیشه یه جعبه کامل مانیکور همراه داشته باشین. در صورت همراه داشتن یکه کامل مانیکور یا حتی یه سوهان ساده می تونین بدون گاز گرفتن و کندن ناخنای شکسته یا ریشه ریشه شدگیای ناخن، اونا رو مرتب کنین. هر هفته یه بار ناخنای دستتون رو مانیکور کنین. اول با کوتاه کردن ناخن هاتون [البته اگه چیزی از اونا باقی گذاشته اید] شروع کنین.

بعد با به کار گیری سوهان اونا رو مرتب کنین. واسه چند دقیقه انگشتانتون رو تو یه ظرف آب گرم که در اون مقداری روغن یا لوسیون زیتون ریختین فرو ببرین. بعد یواش یواش پوسته های ایجاد شده رو با یه تیکه پارچه کتانی پاک کنین. دست هاتون رو خشک کرده و دوباره لوسیون یا کرم مخصوص روی انگشتان بمالید. اگه می تونین بهتره هر ماه چند بار مانیکور حرفه ای انجام بدین چون هزینه کردن واسه این کار می تونه محرکی شه واسه این که کمتر ناخن هاتون رو بجوید. لاک زدن روی ناخن هم بسیار به درد بخور میشه چون تلاش می کنین زیبایی اونا پس از براق کردن رو خراب نکنین.

۴- از یه بازدارنده استفاده کنین

اگه هیچکدوم از روشای قبلی موثر واقع نشد می تونین به سمت بازدارنده ها برید. در داروخانه ها معمولاً کرما، روغنا و براق کننده های ناخنی هست که واسه جلوگیری از ناخن جویدن طراحی شدن. از اون جایی که جویدن ناخن یه عادت غیرآگاهانهه، در صورت به کار گیری این مواد بازدارنده وارد مرحله آگاهانه میشین چون مزه این مواد طوریه که با تماس زبون با ناخن شدیدا شما رو تحریک کرده و میفهمید که دستتون رو به سمت دهنتون بردین. در واقع این مواد معمولاً مزه تندی دارن که جویدن ناخن رو از مرحله ناخودآگاهی وارد مرحله خودآگاهی می کنه.

ترکیباتی که در این مواد استفاده می شه معمولاً مزه خاصی دارن که از اون میان میشه به عصاره فلفل هندی با مزه تند و ساخارید دناتونیوم با مزه تلخ اشاره کرد.
ماده گذشته ترکیبی غیرسمی بوده که معمولاً به ترکیبات سمی مانند ضدیخ اضافه می شه تا مانع از خورده شدن اون به وسیله کودکان و حیوانات شه.
بعضی هم از بازدارنده های خونگی استفاده می کنن که برخلاف مواد بازدارنده خیلی زود شسته شده و دووم چندانی روی ناخن ندارن. خیلی از کسایی که عادت جویدن ناخن دارن تونسته ان به کمک این روش عادت خود رو ترک کنن در حالی که بعضی پس از یه مدت به اون مزه های ناخوشایند عادت کرده یا از اعمال اونا روی ناخنای خود دست ورداشته ان.

بعضی هم از بازدارنده های دیگری مانند دستبندها استفاده می کنن که به اونا یادآوری می کنه ناخن هاشون رو نجوند. اگه عادت ناخن جویدن شما به دندون هاتون آسیب جدی وارد کنه هم دندانپزشکان می تونن محافظای خاصی واسه دندون هاتون بسازن که مانع از جویدن ناخن می شه.

۳- حواس خود رو پرت کنین

وقتی که متوجه عادت ناخوشایند خود در مورد ناخن جویدن شدید باید تلاش کنین که این انرژی رو در راه دیگه ای به کار بگیرین. این موضوع واسه بعضی معنیش اینه که دست هاشون رو سرگرم و مشغول نگه دارن تا اینجوری به صورت ناآگاهانه هم دست هاشون رو به سمت دهانشون نبرن. استفاد از توپای کاهش استرس استفاده کرد که در واقع یه توپ لاستیکیه که در کف دست قرار داده و اونو فشار می دید. وقتی که خود رو در حال جویدن ناخن دیدید بهتره خیلی سریع به سراغ این توپ برید. اگه به این کار ادامه بدین تشنگی شما واسه جویدن ناخن فروکش می کنه.

اگه دوست دارین کار موثر و بدست اومده به فایده ای بزنین بهتره سمت کارایی برید که دستاتون رو به مدت طولانی دائم درگیر می کنه مانند طراحی، نقاشی، دوختن یا بافندگی. وقتی که از انجام این کارا احساس راحتی کردین می تونین در هر جایی که هستین این کارا رو انجام بدین حتی در ایستگاه اتوبوس یا در داخل مترو.

۲- دلیل جویدن ناخن رو پیدا کنین

شاید فکر کنین که وقتی پای ناخن جویدن به میان میاد هیچ دلیل خاص یا چرایی واسه این کار وجود نداره. در این صورت خواهید گفت که یهو یه روز خود رو در حال جویدن ناخن پیدا کرده این و اون قدر این کار رو ادامه دادین که به یه عادت تبدیل شده.شاید این داستان در مورد بعضی از افراد صدق کنه اما واسه بسیاری دیگه دلایل خاصی در پشت این عادت هست که می تونه کلافگی، استرس، ترس یا اضطراب باشه. شاید اولین روزی که ناخنتان رو جویده اید اولین روز مدرسه یا اولین شبی بوده که بیرون از خونه خوابیده اید. ناخن جویدن در این موارد یه روش فیزیکی واسه کاهش استرس، ترس و نگرانی که حس کردین بوده.
اگه دلیل و انگیزه ناخن جویدن خود رو پیدا کنین می تونین روش منظم و موثرتری رو واسه مقابله با اون پیدا کنین.

مثلا وقتی که خود رو در حال ناخن جویدن پیدا کردین شرایط روحی و فکرا اون لحظه خود رو تو یه دفترچه یادداشت کنین، مکانی که در اون هستین رو مشخص کنین، کاری که مشغول اون هستین رو بنویسین، احساسی که در ان لحظه چه از دید جسمی و چه روحی دارین یادداشت کنین. اگه واسه یه مدت این رو ادامه بدین با کمی موشکافی دلیل رو پیدا می کنین. حالا که دلیل رو پیدا کردین راهی واسه حل کردن اون پیدا کنین. اگه نتونین منبع استرس رو خط بزنین می تونین کار دیگری انجام بدین. اگه در سر کار احساس خستگی و کلافگی می کنین به یه پیاده روی کوتاه مدت برید یا کمی آب بخورین.

اگه سفر با هواپیما شما رو نگران می کنه مقدار کافی روزنامه و مجله یا کتاب یا هر چیز خواندنی همراه خود داشته باشین، یا حتی لپ تاپی که بتونین با اون فیلم نگاه کنین. صحبت کردن با بقیه در مورد احساساتتون هم بسیار موثر میشه.

۱- به دنبال درمان برید

اگه عادت ناخن جویدن شما بسیار شدیده – یعنی انگشتاتون در اثر ناخن جویدن دچار خونریی می شن، ناخن هاتون رو به طور کامل از دست دادین یا آسیبی دائمی به دلیل این عادت به بدن خود وارد کردین- زمان اون شده که دنبال درمان و کمک از بقیه باشین. اونیکوفاژی یا همون جویدن ناخن یکی از رفتارهاییه که در زیر مشکل وسواس فکری-عملی قرار میگیره. اگه فکر می کنین که شمام به این مشکل دچار شدین با یه روانشناس در این مورد مشورت کنین. ممکنه ایشون از راه دارویی رو روشای غیردارویی و یا حتی ترکیبی از هر دو استفاده کنه.
در این موارد میشه از داروهای تجویزی مانند پاکسیل، زولوفت یا سلکسا استفاده کرد.

اگه هم به این مشکل ناخوشایند گرفتار نشدین می تونین از روشای رفتار درمانی واسه نابود کردن تشنگی ناخن جویدن استفاده کنین. هم اینکه می تونین از مدیتیشن، یوگا و یا تمرینای خاص واسه دوری جستن از جویدن ناخن استفاده کنین. یادتون باشه که یه روش واسه همه موثر نیس.
پس اگه یه روش واسه شما نتیجه ای در بر نداشت ناامید نشده و روشای دیگه رو امتحان کنین، یا چند روش هدف دار رو با هم ترکیب کنین. یه سریای دیگه از افراد هم از راه هیپنوتیزم تونسته ان این عادت دردناک خود رو کنار بذارن.

در واقع در این روش آموزشایی دریافت می کنین که هنگام مبادرت به جویدن ناخن به سرعت متوجه میشین و در واقع بخش ناخودآگاه ذهن شما خیلی سریع باعث بیدار شدن بخش خودآگاه ذهنتون می شه.
اگه یه یا تعدادی از این روش ها رو مورد استفاده بذارین مطمئنا دیر یا زود عادت جویدن ناخن رو کنار می ذارین.

کسایی که ناخن می جوند آدمای کمال‌گرایی هستن؟

شخصیت شناسی: شکل ناخنای دست چه رازهایی در مورد شما رو برملا می کنن؟

۶ راه حل ساده که باعث می شن ناخنا و پاهای زیباتری داشته باشین

جویدن ناخنا چقدر می تونه سلامتی افراد رو به خطر بندازه؟