می خواین واسه ادامه تحصیل از مقطع لیسانس به بیرون مرز کشور برید یا از مقطع فوق لیسانس؟ این گفتار تلاش می کنه تا به بحث و بررسی درباره این بحث بپردازه که واسه چه کسایی، تحصیل از لیسانس بهتره و واسه چه طیفی از مخاطبان، تحصیل از مقطع فوق لیسانس. با ما همراه باشین.

بچه شما، تازه دیپلم گرفته و علاقمند به تحصیل در اون طرف آبهاست. چیکار باید کرد؟ باید چه مقولاتی رو در این مورد بررسی کرد؟ اگه بچه شما خواهان ادامه تحصیل پس از مقطع لیسانس باشه، چه شرایطی براش بهتره؟ چه فاکتورهایی رو باید تو ذهن داشته باشه؟‌کشورای جور واجور دنیا واسه این دو مقطع تحصیلی، چه شرایطی دارن؟

نا گفته پیداست که واسه خیلی از دختران و پسرانی که تازه دیپلم گرفتن و عشق تحصیل در بیرون مرز کشور دارن، همیشه این سوال مطرح هست که واسه ادامه تحصیل در بیرون مرز کشور، مقطع لیسانس انتخاب بشه یا مقطع فوق لیسانس. این سوال نه فقط واسه دانشجویان مطرح می شه، بلکه والدین هم همیشه این نگرانی ذهنی رو دارن که بچه هاشون که آماده تحصیل در آنسوی آبا هستن، چه مقطعی رو واسه شروع تحصیل در بیرون مرز کشور انتخاب کنن. ما در این گفتار به مقولات مختلفی در این باره می پردازیم و در صفحه تحصیل و بورس ما، همیشه به این مقولات از جنبه های جور واجور نگاه می کنیم.

این که شما خواهان ادامه تحصیل در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در بیرون مرز کشور باشین، این به طور کامل به هدف و آرماناتون بستگی داره.
مهم تر از همه به برنامه ریزی که واسه زندگی و روند تحصیلی خود در نظر گرفتین رابطه داره.
همه افراد، اهداف مختلفی دارن که واسه رسیدن به اهداف، ماموریتایی در کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت در نظر می گیرن. این ماموریتا، واسه حصول موثر، نیازمندی برنامه ریزی عملی و آگاهانه هست که نیاز به مشورت با افراد خبره داره.
پس درباره تحصیل و زندگی در بیرون مرز کشور هم، همین موضوع صادق هست که شما اول:

    • باید براساس برنامه ریزی دراز مدت خود و این که می خواید در چه رشته و کشور و شرایطی مشغول به تحصیل شید، دست به کار شین.

  • باید دارای یه نقشه راه باشین.
  • باید قبل از هر اقدامی، از با تجربه ها سوال کنین. مخصوصا کسایی که راهی که قصد گذروندن اونو دارین، قبلا گذرونده ان.
  • باید به نقطه پایان هم فکر کنین. فکر کنین اگه لیسانس خود رو در کشور مقصد گرفتین یا فوق لیسانس گرفتید، می خواید چه کنین؟ طبق برنامه ریزی دراز مدت شما، مقطع پسا فارغ التحصیلی چه میشه؟

این ۴ موضوع به ظاهر ساده اما مهم و راهبردی، قبل از اقدام واسه تحصیل در بیرون مرز کشور باید به وسیله علاقمندان مورد تحلیل و بررسی قرار بگیره و پس از مشخص شدن پاسخا، براساس نیازها و شرایط هر فرد، اراده کردن شه.

اگه شما فردی هستین که تازه دیپلم گرفتین و پسر هستین و مشکل سربازی ندارین یا دختر هستین، باید توجه کنین که سن ۱۸ سالگی، وقتی هست که شما اتفاقا تجربه زندگی مجردی رو در کشور خود تجربه نکردین. این نبود تجربه، شاید واسه وضعیت شما در کشوری غریب، از جهات جور واجور، آسیب زا باشه. مثلا اگه شما تا کنون ۱ هفته تنها سفر نکرده و امکان پیدا کردن جا و مکان و غذا رو به تنهایی در شهر مقصد نداشتین، حضور شما در این سن و سال در کشور هدف و شروع تحصیل از مطع لیسانس، شما با مخاطراتی همراه باشه. البته نباید نگران بود. چون که میشه راه حلایی واسه برون رفت از این مشکل موقتی در نظر گرفت.

یا اگه شما تازه دیپلم گرفته و سطح زبون خارجی شما واسه تحصیل دردانشگاه هدف، هنوز مطلوب نیس و شاید واسه تحصیل در دانشگاه و خوندن کتاب کورسای جور واجور هم کفایت نکنه. پس، پیشنهاد می شه که یا از مقطع لیسانس شروع به ادامه تحصیل نکنین، یا دست کم ۱ سال زمان بذارین و زبون خارجی خود رو تقویت کنین و تا حدودی با کتابای درسی که به زبون مربوطه در دانشگاه مقصد مواجه میشین، در ایران آشنا شید. حالا خوبیش اینه از راه اینترنت، می تونین پی دی اف بعضی از کتابایی که دانشگاه مقصد در رشته مورد نظر شما تدریس می کنه رو دانلود و بخونین و کلید واژه ها و اصطلاحات مهم رو قبل از ورود به مقطع به زبون مادری خود بفهمین.

از طرفی، خیلی از دانشگاه های جهان،واسه دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکترا، بورس تحصیلی و کمک هزینه پرداخت می کنن و معمولا این امکانات واسه دانشجویانی که از مقطع کارشناسی به دانشگاه میان، جفت و جور نیس . پس، اگه خواهان تحصیل در دانشگاه مقصد با هزینه دانشگاه و به صورت مجانی هستین، مقطع لیسانس به شما کمکی نمی کنه و بهتره این مقطع رو در ایران بخونین.

اگه شما واسه تحصیل در مقطع لیسانس فلان رشته در فلان دانشگاه، مجبور به پرداخت هزینه های زیادی هستین که به سختی می تونین از پس این هزینه ها برآیید، پیشنهاد خیلیا به این دسته از خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور اون هست که مقطع لیسانس رو در داخل و یا کشوری که هزینه تحصیل این رشته خیلی بالانیست گذرونده، وسپس از مقطع فوق لیسانس دانشگاه مقصد قبلی رو که تراز علمی بالاتری از دانشگاه فعلی داره، واسه ادامه تحصیل دردورهای تحصیلات تکمیلی (Graduate studies)‌انتخاب کنین.

مثلا شما می تونین لیسانس مدیریت رو به زبون انگلیسی یا آلمانی در فنلاند یا اتریش با هزینه کم خونده و بعد واسه مقطع فوق لیسانس MBA، چه با هزینه شخصی و چه با بورس دانشگاه و چه به صورت Tuition waiver در دانشگاه های طراز اول دانمارک، سوئد یا حتی انگلیس طی کنین. حالا، هزینه ۲ سال تحصیل و زندگی به شما تحمیل می شه نه ۳ یا ۴ سال.

، اگه دنبال این هستین که مقطع فوق لیسانس رو در فلان رشته و تحت سرپرستی فلان استاد طی کنین و روی موضوع خاصی هم نظر دارین، پیشنهاد میکنیم از مقطع لیسانس در اون دانشگاه مشغول به تحصیل شید تا فرصت سه ساله رابطه و تعامل با استاد مربوطه رو داشته و پس از پایان دوره لیسانس (Undergraduate)، مقطع فوق لیسانس (Master) رو پذیرش گرفته و آغا زکنید. معمولا دانشگاه ها در دادن پذیرش تحصیلی در مقاطع بالاتر، دانشجویان قبلی خود رو تا حد زیادی به بقیه بهتر می دونن. مگه این که دانشجو، واسه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اصلاحا qualify نباشه و در شرایط رقابتی، نتونه نظر کمیته پذیرش (Admission Department) رو جلب کنه.

به هر حال تحصیل از مقطع فوق لیسانس در بیرون مرز کشور این فواید رو داره:

  • فرصت بیش تری واسه ارتقای سطح زبون خارجی خود داشتین.
  • فرصت بهتری واسه دریافت بورس و کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه مقصد دارین.
  • فرصت بهتری واسه جلب نظر یه استاد (potential supervisor) واسه سرپرستی موضوعی که قصد کار در دانشگاه مقصد براساس نامه هدف (letter of interests) رو دارین، دارین.
  • فرصت بهتری واسه آشنا شدن با اصطلاحات، کتابا و مقولاتی که در مقاطع عالیه رشته مورد نظر با اون سر و کار دارین، پیدا کردین.
  • تجربه بیش تری واسه زندگی و تحصیل مجردی در خارج از محل زندگی خود در کشور پیدا کردین.
  • فرصت تعامل بیش تری با دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه مقصدی که قصد تحصیل دارین، قبل از عزیمت دارین.
  • شانس پذیرش خود رو با مدارک جور واجور و تجربه ای که بدست آوردید و دوره هایی که گذرونده اید، بالا می برید. رزومه خوب، واسه مقطع فوق لیسانس بهتر جفت و جور هست تا در مقطع لیسانس که شما فقط دارای یه دیپلم از دبیرستان محل هستین!

از طرفی، تحصیل در مقطع لیسانس هم می تونه واسه برخیا فواید خاص خود رو داشته باشه، هر چند نمیشه به همه داوطلبان گسترش داد:

    • اگه مشکلی واسه جمع و جور کردن خود و زندگی مجردی خود در بیرون مرز کشور ندارین.
    • اگه سن شما خیلی پایین نیس و دوست دارین شروع تحصیلات دانشگاهی رو به زبانی غیر از زبون فارسی شروع کنین.
  • اگه به بورس تحصیلی واسه تحصیل نیاز ندارین.

 

 

  • اگه امکان پرداخت هزینه های سنگین تحصیل و زندگی در بیرون مرز کشور رو با در نظر گرفتن تغییرات الان اندازه ارز دارین.
  • اگه می خواید که مقطع فوق لیسانس رو در دانشگاه خاص و با همراهی استاد خاص طی کنین.
  • اگه خیلی حرفه ای به بحث تحصیل و تحقیق در بیرون مرز کشور فکر می کنین و واسه اون،برنامه ریزی نوشته شده حرفه ای دارین.

پیشنهاد های ۱۲ گانه

اگه به هر حال با کل مواردی که در بالا گفته شد، هم اونقدر در پیچ و خم لیسانس یا فوق لیسانس هستین،پیشنهادای زیر رو در نظر داشته باشین:

۱-بحث تحصیل و زندگی در بیرون مرز کشور، از هر مقطعی، اول نیازمند برنامه ریزی دقیق، نگاه دراز مدت و از همه مهم تر، عزم جدیه. اگه این ۳ گزینه رو در خود می بینین و جسارت لازم رو دارین، در این راه قدم بر دارین و به فکر لیسانس یا فوق لیسانس نباشین.

۲-خیلی از کشورای اروپایی، تحصیل درمقطع لیسانس رو به زبون کشور خود تدریس می کنن. مثلا تحصیل در مقطع لیسانس در بیشتر دانشگاه های فرانسه به فرانسوی و در سوئیس به زبون آلمانی یا فرانسوی هست.
پس اگه به دنبال تحصیل در این کشورا هستین، باید یا زبون بومی کشور رو یاد بگیرین و از مقطع لیسانس شروع به تحصیل کنین، یا این که مقطع لیسانس رو در کشور خود یا جای دیگه به زبون انگلیسی بخونین و مقطع فوق لیسانس رو در این کشورها که به زبون انگلیسیه دنبال کنین.

۳-خیلی از کشورای آسیایی و آمریکایی هم، به دانشجویان مقطع لیسانس کمک هزینه تحصیلی پرداخت نمی کنن. پس همیشه به این موضوع توجه کنین که بورس، به دانشجویان ارشد و دکترا تعلق میگیره.

۴-تحصیل در مقطع لیسانس در هر نقطه دنیا، به دلیل ان که دانشجو با سیستم آموزشی و درسی کشور مقصد آشنایی نداره و تا کنون تجربه تحصیل در بیرون مرز کشور رو نداشته ، مخاطرات روحی و امثالهم واسه دانشجویان داره.
اگه در این راه قدم بر می دارین، نقاط قوت و تهدید و فرصتا رو خوب شناسایی و واسه اون، راه حل پیدا کنین. مثلا اگه بلد نیستین غذا درست کنین، غذا درست کردن رو در خونه خود یاد بگیرین. اگه بلد نیستین تحقیق کنین، ۱ ماه روش تحقیق آکادمیک رو از دانشجویان فوق لیسانس در ایران یاد بگیرین که اگه استاد شما در دانشگاه مقصد به شما تحقیق داد، الفبای این کار رو بلد باشین.

۵-راضی کردن دانشگاهی واسه مقطع فوق لیسانس بعضی وقتا آسون تر از گرفتن پذیرش از مقطع لیسانسه.

۶-حتی با معدل تحصیلی پایین در مقطع لیسانس اما با رزومه قوی و گذروندن دوره های تخصصی، میشه شانس گرفتن پذیرش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های خوب رو بالا برد.

۷-مقطع لیسانس واسه دانشجویانی که مدرک زبون آلمانی یا فرانسه یا اسپانیولی معتبر دارن در کشورهایی که به این زبانای تدریس می کنن، انتخاب خوبی میشه.

۸-اگه می خواید مقطع دکترا رو در رشته و دانشگاه خاص در فلان کشور بگذرونین، گذروندن مقطع فوق لیسانس در دانشگاه مقصد می تونه راه حل خوبی واسه راضی کردن استادان دانشگاه واسه سرپرستی تحقیقات دکترای شما باشه.

۹-هر مقطعی رو که خواهان تحصیل در بیرون مرز کشورین، اول از راه فهرست ارزشیابی دانشگاه های بیرون مرز کشور که اداره کل علم آموختگان وزارت علوم منتشر کرده، توانایی علمی این دانشگاه رو واسه مقاطع جور واجور تحصیلی بررسی کنین. بعضی از دانشگاه ها، فقط واسه مقطع لیسانس، ارزشیابی شدن.

۱۰-دادن ارز دانشجویی به شما تنها منوسط به تحصیل شما در هر مقطعی (لیسانس یا فوق لیسانس) در دانشگاه های ارزشیابی شده.

۱۱-باز اگه نتونستید مقطع تحصیلی مطلوب رو واسه ادامه تحصیل در خارج تشخیص بدین، از مشاوره های موسسات مجاز اعزام دانشجو استفاده کنین.

۱۲-تعامل با دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل در بیرون مرز کشور، از جمله مواردی هست که می تونه شما رو در فهم این بحث که بهتره مقطع لیسانس رو در فلان کشور شروع کنین یا فوق لیسانس، کمک می کنه.
از این فرصت که شبکه های اجتماعی اینترنت در اختیار شما می گذارندبه خوبی استفاده کنین.

همیشه اخبار بورسیه و تحصیل رو در سرویس دانشگاه ما دنبال کنین.