در آخر هفته گذشته، باستان شناسا مکزیکی گوری با قدمت ۲۴۰۰ ساله پیدا کردن که در اون ۱۰ اسکلت با دقت و ظرافت زیاد در فرم دایره ای چیده شدن به صورتی که اعضای بدنشون به هم متصله.

محققان و محققان هیچوقت تا حالا با اینجور صحنه ای مواجه نشده ان. گمانه‌زنی می شه که این گور به سبک یه سنت و آیین مذهبی خاصی چیده شده.

این کشف مهم در نزدیکی مرکز شهر Tlalpan در جنوب شهر مکزیک صورت پذیرفته س. این روستای باستانی همونیه که در سال ۲۰۰۶ میلادی هم گور عجیب دیگری در اون کشف شد.
از همون تاریخ تا حالا، سازمان ملی تاریخ و باستان شناسی در این منطقه به حفاری و کشف گورستانای جدید مشغوله.

گور جدید در حدود ۱٫۵ متری در زیر ساختمانی در دانشگاه پونتیفیشال مکزیک کشف شده که واسه برگزاری کلاسای درسی، محراب و خوابگاه کشیشا استفاده می شه.

به دنبال تحقیقات انجام شده روی ۱۰ جسدی که در این گور هست، تا حالا مشخص و تایید شده که این اسکلتا به دو زن، یه مرد، یه کودک و یه نوزاد شیرخواره تعلق دارن. دو اسکلت باقی مونده، جمجمه تغییر شکل پیدا کردی دارن و دندون هاشون هم به قصد تغییر شکل داده شده.

در دور و بر اسکلتا، کوزه های گلی و کاسه های گرد با درهای کوچیک گرد هم دیده میشدند.

تغییر شکل جمجمه در گذشته در آمریکای میونه چیزی عادی بشمار می رفته. انگار گروه های اجتماعی متفاوت و قبیله ها واسه تفکیک خود از بقیه قبایل این تغییرات ظاهری رو در سر و شکل خود بوجود می آوردن. اما چیدمان دایره ای و حلزونی اجساد تو یه گور دسته جمعی اتفاق جدیدیه که تا حالا مشاهده نشده.

به گفته کارشناسان باستان شناسی، اسکلتا در حالت حلزونی به دور شئی که مثل چرخه، چیده شدن. این در حالیه که سر یه جسد روی بدن دیگه ایه؛ دست یکی زیر کمر دیگه ایه و نوزاد شیرخواره روی بدن یه اسکلت دیگه قرار گرفته. این چیدمان نشون میده که این آدما انگار به هم مربوط هستن.

استخوانای بازوی هر جنازه در کنار بدنش به صورت قفل شده در هم قرار داره.
هنوز در مورد اینکه این افراد بدلایل طبیعی جون خود از دست دادن یا خیر، اطلاعاتی در دست نیس.
بیشترهای گورهای دسته جمعی در تاریخ در نتیجه بیماریای واگیردار ظاهر شدن. اما ممکنه این افراد کشته شده و به این صورت دفن شده باشن.

با اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد دلیل مرگ این اجساد وجود نداره، اما باستان‌شناسا تصور می کنن که دفن اونا بدنبال یه مراسم سنتی یا مذهبی خاصی انجام شده.

یکی از کارشناسان باستان شناسی در این رابطه گفته: از اونجا که هر کدوم از اجساد در سنین مختلفی هستن و از نوزاد شیرخواره گرفته تا کودک، جوون، بزرگسال و پیر رو شامل می شه، شاید بشه اونو ترجمانی از زندگی هم فرض کرد.

روستای تاریخی Tlalpan که یکی از اولین سکونت‌گاه های بشری در منطقه بشمار میره از دوران قبل از سنت (یعنی حدود یکهزار سال قبل از میلاد مسیح تا ۲۵۰ سال پس از اون) بوجود اومده.

این بازه وقتی به چند سال قبل از تشکیل امپراتوری آزتک‌ها برمیگرده که بالاترین درجه قدرت‌نمایی اونا در قرون ۱۴ تا ۱۶ میلادی بوده.