با اینکه گردش و ماجراجویی در طبیعت یکی از بهترین روشای تفریحه، اما ممکنه با مخاطراتی هم همراه باشه که لازمه از قبل درباره اونا آگاهی لازم رو داشته باشیم. متأسفانه فیلمای سینمایی تصوری غیر واقعی از زنده موندن در طبیعت به وجود آورده ان. حقیقت اون هستش که زنده موندن در شرایط بی رحمانه طبیعت کار ساده ای نیس و یادگیری روشای نجات از راه فیلما امر اشتباهیه. این خیالات اشتباه رو از یاد ببرین.

۱- باور غلط: با مکیدن جای نیش مار می تونین زهر رو خارج کنین

حقیقت: درصورتی که نیش سمی باشه، زهر فوراً وارد جریان خون می شه.
قرار دادن دهن روی جای زخم باعث می شه باکتریای بیشتری وارد اون شه.
علاوه بر این، ممکنه با این کار زهر وارد دهن و مری شمام بشه. اگه کسی دچار گزیدگی شد، باید تا رسوندن اون به بیمارستان تلاش کنین ضربان قلب اونو پایین نگه دارین و عضوی از بدن که دچار گزیدگی شده رو پایین تر از سطح قلب نگه دارین.

۲- باور غلط: در صورت حمله خرس، خود رو به مردن بزنین

حقیقت: اگه در جنگل با یه خرس مواجه شدید، پیشنهاد کلی اون هستش که به آرومی از اونجا فرار کنین. اگه در نزدیکی چادر یا محل زندگی خود با یه خرس رو به رو شدید، تلاش کنین با سر و صدا کردن اونو بترسونین.

اما اگه مورد حمله خرس قرار گرفتید، عکس العمل شما به خرس و نوع حمله اون بستگی داره.
اگه با حمله یه خرس مشکی مواجه شدید، هیچوقت نباید خود رو به مردن بزنین و باید تلاش کنین در برابر اون مقاومت کنین.

خرسای قهوه ای یا گریزلی در بیشتر مواقع واسه دفاع از خود یا توله هاشون حمله می کنن. تو یه همچین موقعیتی، خرس از خود صدایی تولید و وانمود می کنه قصد حمله داره تا به شما اخطار دهد. در برابر این حمله های دفاعی، به آرومی از محل فرار کنین. اگه خرس به شما نزدیک شد و بدن تون رو لمس کرد، به شکم بخوابین و دست هاتون رو روی گردن تون بذارین و خود رو به مردن بزنین. اما در موارد نادری که خرس واسه شکار قصد حمله داره و هیچ هشداری به شما نمی ده (یا اگه به نظر می رسه خرس تعقیب تون می کنه)، باید واسه نجات خود با خرس بجنگین.

۳- باور غلط: اگه در طبیعت گم شدید، باید فورا چیزی واسه خوردن پیدا کنین

حقیقت: دقیقا اینطور نیس.

آدم می تونه بدون غذا تا ۶ هفته زنده بمونه. زمان دقیق این مسأله می تونه بسته به زمان شروع وضعیت و دیگه مسائل جسمی فرق داشته باشه، اما آب و پناهگاه اهمیت بیشتری واسه زنده موندن فرد دارن.

۴- باور غلط: مایع داخل کاکتوس می تونه شما رو از مرگ بر اثر تشنگی نجات دهد

حقیقت: این کار تنها وقتی ممکنه که تجربه کافی رو در تشخیص کاکتوس مناسب داشته باشین تا بتونین آب رو از اون به درستی تصفیه و جدا کنین. اما در بیشتر مواقع مایع درون کاکتوس باعث مریضی می شه چون شما رو دچار استفراغ می کنه و بیشتر از قبل آب بدن خود از کفتون میره.

۵- باور غلط: خزها در سمت شمالی درختا رشد می کنن

حقیقت: خزها بسته به شرایط زیست محیطی می تونن هر طرفی از درخت رشد کنن. پس از این روش واسه جهت یابی استفاده نکنین.

۶- باور غلط: اگه حیوونی چیزی رو بخوره، پس واسه شمام قابل خوردنه

حقیقت: پرنده ها و سنجابا دانه ها و قارچایی می خورن که باعث مرگ آدم می شن.

۷- باور غلط: واسه گرم کردن بدن کسی که دچار یخ زدگی شده باید اونو تو یه وان آب داغ قرار داد یا پوست بدنش رو مالش داد

حقیقت: مالش پوست سرمازده می تونه آسیب بیشتری به اون وارد کنه.
از طرفی، آب داغ هم واسه کسی که دچار سرمازدگی و افت گرما بدن شده می تونه بسیار مضر باشه یا به بدن اون شوک وارد کنه.
گرمای بدن شخص سرمازده رو باید کم کم بازگرداند. بهتره این کار با به کار گیری چند پتو و قرار دادن کیسه های آب گرم در زیر بغل اون انجام شه.

۸- باور غلط: در صورت حمله کوسه، با مشت به صورتش بزنین

حقیقت: مشت زدن به صورت یه کوسه در حال حرکت واقعا کار سختیه! در موارد نادری که کوسه به قصد شکار حمله می کنه، تلاش کنین که جسم سختی رو بین خود و کوسه بذارین. اگه این کار کمکی نکرد، به چشما و درپوش آبشش کوسه چنگ بکشین.

۹- باورغلط: اگه در موج گرداب گرفتار شدید، به موازات ساحل شنا کنین

حقیقت: اگه در موج گرداب گرفتار شدید، شنا کردن مستقیما در موازات ساحل تنها وقتی موثره که گرداب از ساحل به سمت دریا میاد. این کار اشتباه نیس اما باید بدونین که موج خیلی از گردابا تو یه زاویه حرکت می کنه.
در این مواقع باید به موازات ساحل حرکت کنین اما تا جایی که می تونین عمود بر موج گرداب و به شکلی زاویه دار خودتون رو از امواج جدا کرده و به سمت ساحل شنا کنین. ممکنه شنا کردن تو یه جهت آسون تر از دیگری باشه. خودتون رو بیشتر از اندازه خسته نکنین. شکل شنا کردن تون نباید به شکلی باشه که انگار در خلاف جریان آب شنا می کنین. اگه قادر به شنا کردن نیستین، تا جایی که می تونین در آب راه برید.

۱۰- باور غلط: یه بام یدونه شیبه پناهگاه خیلی خوبیه

حقیقت: مناسب بودن پناهگاه به شرایط محیطی بستگی داره.
در دمای بالا، به یه سایه بان نیاز دارین. اما در هوای سرد، حفظ گرما در اولویت قرار داره.
این به معنی اون هستش که باید از خود در برابر باد مراقبت کنین و هم اینکه لایه ای درست کنین تا عایق سرمای زمین در شب باشه. یه بام یدونه شیبه شاید از شما در برابر باد و شرایط جوی جور واجور مراقبت کنه اما گرمای کافی رو تأمین نمیکنه.