شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری واسه ایرونی‌ها حساب می‌شه؛ دلایل زیادی واسه این هست از مناسب بودن قیمت سفر گرفته تا نزدیکی فرهنگ، آداب، سلیقه غذایی و تنوع مقاصد گردشگری استانبول.

این شهر واسه کسایی که عاشق گشت و گذار در کوچه‌‌های شهرهای جور واجور جهان هستن و دوست دارن از نزدیک با مردم دیگه کشورها رابطه برقرار کنن، طعم غذاهای خیابانی اون منطقه رو بچشند، از طعم شکلای جور واجور نوشیدنی‌های گرم و سرد شهر مقصد لذت ببرن و در عین حال از مکان‌های باستانی و تاریخی دیدن کنن، بهترین گزینه س. هم اینکه بهترین مقصد واسه افرادیه که می‌خواهند از برنده های مشهور جهانی یا فروشگاه‌های سنتی و قدیمی استانبول خریدهای مقرون‌به‌صرفه داشته باشن.

زندگی شبونه استانبول واسه شب‌زنده‌داران و دوستداران اجراهای خیابانی موسیقی بسیار جذاب میشه.

با اینکه کرایه تاکسی در استانبول گرانه اما وسایل نقلیه عمومی و مترو رو در همه جا می‌توان دید و با همراه داشتن یه کارت مترو می‌توان در ارزون‌ترین حالت در گوشه و کنار شهر گشت زد.

گشت زمستونی در استانبول

حتما می‌دونین که استانبول تنها شهر دنیاس که بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته؛ پس با سفر به این شهر می‌تونید با یه تیر دو نشون بزنین و دو فرهنگ و معماری شرقی و اروپایی رو با هم ببینین.

با اینکه بیشتر گفته می‌شه بهترین فصل سفر به استانبول اواخر تابستون و فصل پاییزه، اما ما می خواد در این مطلب به شما بگه که بازدید زمستونی از این شهر تاریخی هم لطف و زیبایی خاص خود رو داره.

استانبول پر از دیدنی‌های جذابیه که نمی‌توان راحت از کنار اونا گذشت اما بیشتر گردشگران با محدودیت زمان واسه سفر تفریحی خود مواجه هستن. پس تلاش کرده‌ایم تعدادی از بهترین مکان‌های دیدنی و تفریحات شهر استانبول رو براتون نام ببریم تا با اولویت قرار دادن اونا در کمترین زمان بیشترین استفاده رو از سفر خود ببرین.

قبل از معرفی دیدنی‌های زمستونی استانبول باید بدونین که در ایت فصل با اینکه هوا سرده و خیلی از فعالیت‌های تابستونی رو نمی‌توان انجام داد اما دو ویژگی عالی داره؛ یه اینکه شهر خیلی شلوغ نیس و دو اینکه قیمت‌ها بسیار مناسب‌تر از تابستون هستن.

۱- مسجد ایاصوفیه استانبول – Hagia Sophia

  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدظهر
    • نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، مسجد و موزه ایاصوفیه
  • هزینه ورود: بزرگسالان: ۴۰ لیر (حدود ۳۵ هزار تومن)
کودکان زیر ۱۲ سال: رایگان

، تقریبا در بیشتر عکس‌های گردشگری ترکیه تماشاگر عکسی از مسجد بسیار زیبای ایاصوفیه هستیم.
این ظرفیت گردشگری یکی از پربازدیدترین مساجد کشور ترکیه حساب می‌شه که در عین حال موزه و کلیسا هم هست.

ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا بنایی بسیار باشکوه در منطقه تاریخی استانبوله و در طول تاریخ به وسیله امپراتوریای جور واجور دست به دست گشته. این بنا در سال ۵۳۷ به وسیله امپراتور بیزانس، ژوستین یکم ساخته شد و اول کلیسایی واسه مسیحیت شرق به حساب می اومد. تا این که در سال ۱۴۵۳ این بنا به مسجد تبدیل شد و تا ۱۹۳۱ به همون شکل موند.

ایاصوفیه روزگاری بزرگ ترین کلیسای جامع دنیا حساب می شد.
الان این بنا با طاق‌ها و ستون‌های با شکوهش تشویق هر بیننده و گردشگر رو برمی‌انگیزد.

گالری تصاویر استورهای ترکیه، چشمه احمد سوم، فواره خرم سلطان، مخزن ریحانا، حموم خرم سلطان از از جاذبه های نزدیک به ایاصوفیه هستن.

چیجوری به مسجد ایاصوفیه بریم؟

واسه رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشین چون که تموم وسایل نقلیه عمومی در دسترس شمان، شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همه در محله سلطان احمد ایستگاه دارن و با یکی از اونا خیلی راحت به مسجد ایاصوفیه یا مناطق تاریخی نزدیک به ایاصوفیه ماننده : مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی می رسید.

۲- کاخ توپکاپی – Topkapi Palace

    • ساعات بازدید: هرروز (به جز سه شنبه ها) ۹ صبح تا ۵ بعدظهر (گیشه فروش بلیط ساعت ۴ بسته می شه)
    • نشانی: استانبول، منطقه فاتح، جنب پارک و ایستگاه تراموا گلهانه (گلخانه)، مجموعه کاخ توپکاپی
  • هزینه ورود:
۴۰ لیر واسه بلیت موزه ( حدود ۳۵ هزار تومن )

۲۵ لیر واسه بازدید از حرم ( حدود ۳۵ هزار تومن )

۲۰ لیر واسه بازدید از ایا ایرنه ( حدود ۱۷ هزار تومن )

یکی از اماکن دیدنی مهم استانبول که در طول سفر به استانبول حتما از تماشای اون لذت میبرین کاخ توپکاپیه. این قصر باشکوه با معماری نفس گیری که داره به وسیله ۵ کیلومتر دیوار سنگی با ۲۷ برج دیدبانی محاصره شده و روایت گر عظمت امپراتوری عثمانیه.

این کاخ باشکوه و قشنگتر در قرن ۱۵ ساخته شده و مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبوله.این بنا بنا با نمای قشنگتر و معماری خیره کننده اش، در سال ۱۹۸۵ به وسیله یونسکو به عنوان بهترین قصر دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید.

کاخ توپکاپی بسیار بزرگه و شامل قسمتا و بخشای مختلفیه، پس اگه می خواین کل مجموعه رو ببینین دست کم به ۳-۴ ساعت زمان نیاز دارین. این مجموعه هم در منطقه فاتح قرار داره و در فاصله نزدیکی از بقیه جاذبه های گردشگری استانبول قرار گرفته.

موزه های باستان شناسی استانبول، پارک گولان، موزه ایاصوفیا، موزه حجاری ایرن از دیگر مکانای دیدنی و توریستی دور و بر کاخ توپکاپی هستن.

چیجوری به کاخ توپکاپی بریم؟

از اونجا که این کاخ از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه س، تموم تاکسیای، اتوبوسا و وسایل نقلیه عمومی دیگه در نزدیکی این مکان ایستگاه دارن.

۳- مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی – Blue Mosque

    • ساعات بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ / ۱۳ ظهر تا ۱۲:۳۰ / ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵
    • نشانی: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، مسجد سلطان احمد

 

  • هزینه ورود: نداره

 

مطمئنا یکی از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد سلطان احمده. این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شده و مقبره‌ی خود اونم در قسمت شمالی ساختمون و رو به روی پارک سلطان احمد واقع شده.

مسجد سلطان احمد به خاطر رنگ آبی کاشی هاش به مسجد آبی هم معروف شده.
این مسجد قشنگتر در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده و از اون زمان تا به امروز مکانی واسه عبادت و نیایش مسلمانان بوده.
باید بدونین اون جا که هنوزم نمازهای پنجگانه در این مسجد برگزار می شه.

نمای خارجی و فوق العاده‌ی مسجد شامل گنبدی با یه منحنی آبشارگونه و شش مناره‌ی باریک و بلند می‌شه. این مسجد که در قدیمی ترین محله استانبول واقع شده، در قدیم مرکز قسطنطنیه بوده و از اهمیت خاصی بهره مند بوده.
واسه تأمین روشنایی مسجد بیشتر از دویست پنجره در دور و بر بنا و لوسترهای بزرگ استفاده‌ شده.
علاوه بر این بعد از تماشای بناای تاریخی سلطان محمد، می تونین از گشت و گذار در پارک این مسجد لذت ببرین و غروب آفتاب رو تماشا کنین.

چیجوری به مسجد آبی بریم؟

از اونجا که این مسجد از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه س، تموم تاکسیای، اتوبوسا و وسایل نقلیه عمومی دیگه در نزدیکی این مکان ایستگاه دارن.

۴- تنگه بسفراستانبول – Bosphorus

یکی از مکانای مشهور و پربازدید استانبول ترکیه که خیلی راحت نمیشه از اون چشم پوشید تنگه بسفره. این تنگه که درشمال ترکیه واقع شده دارای زیباییای بی نظیریه که در هیچ نقطه هر جهان قابل تماشا نیس.

تنگه بسفر، نقطه واصل بین دو قاره س و طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر داره و دریای سیاه رو به دریای مرمره وصل می کنه.

علاوه بر دیدنیای این تنگه و غذا خوردن در کنار نما و منظره زیبای این مکان بسیار جذاب، خیلی راحت می تونین از جاذبه های دور و بر اونم دیدن کنین. این منطقه به دلیل اهمیت زیادی که درزمان قدیم داشته، بناا، نمادا و دیدنیای منحصر به فردی رو از تاریخ به رخ بازدید کنندگان میکشه.

چند کاخ معروف استانبول مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها، خونه موزه زکی پاشا، مسجد زیبای اورتاکوی و قلعه های سنگی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارن.

بر بالای تنگه بسفر سه پل آویزون هم وجود داد. اگه بخواین تنگه رو کامل بگردین، بهترین کار اینه که مثل خیلی دیگه از اهالی محلی این بخش و یا توریستا، تور کشتی رو انتخاب کنین، این تور هم در روزا و هم در شب هر روز، برپا می شه و در هر وقتی زیبایی و لذت خاصی داره مخصوصا در شب به دلیل اینکه از جاذبه هایی مثل کاخ دلما باغچه با نورپردازی بسیار زیبایی که داره، میگذره، واقعا رویاییه.

در ساحل این تنگه، چند کاخ معروف استانبول مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه های سنگی بسیار زیبایی هست که تماشای اونا لذت بخش میشه. علاوه بر این، در دور و بر این تنگه، رستورانای خوب زیادی هست که هم غذاهای دریایی تازه و هم غذاهای محلی ترکیه رو سرو می کنن.

۵- بازار بزرگ – Grand Bazaar

  • نشانی: محله بیازیت، بازار بزرگ استانبول

اگه شمام از اون دسته مسافرایی هستین که واسه خرید به استانبول سفر کردین پس حتما باید سری به بازار بزرگ استانبول هم بزنین.

حتی اگه خیلی اهل خرید هم نیستین می تونین فرصت بازدید از یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا رو داشته باشین. معماری بازار بزرگ استانبول واسه ما خیلی ناشناس نیس و مثل بازارهای سنتی خودمونه که در تقریبا در هر شهری هست.

در این بازار ۵۰۰۰ مغازه وجود دارن و شکلای جور واجور اجناس از جواهرآلات و طلا گرفته تا ادویه، عتیقه جات، فرش و لوازم حموم ترکی رو می تونین در این بازار پیدا کنین. اگه قصد خرید در بازار بزرگ رو دارین حتما روی مهارت چانه زنی تون کار کنین تا بتونین حسابی تخفیف بگیرین.

نمایی از فضای داخلی مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

هم اینکه جالبه بدونین از دلایلی که باعث درخواست زیاد رزرو تور استانبول در فصل زمستون شده حراجای خوبیه در این فصل برگزار می شه حراجای زمستانه استانبول واسه گردشگرانی که به این شهر سفر می کنن و همینطور مردم ترکیه بسیار جذاب و به صرفه س. در این فصل برندای معتبر دنیا و حتی برندای ترکیه اجناس خودرا با درصد تخفیف بسیار زیادی به فروش می رسونن و می تونین خرید دلچسب و به صرفه ای رو تجربه کنین.

غذاهای محبوب شهر استانبول

 

دونر (Döner)

 

غذای سنتی ترکی که در کشور آلمان هم به عنوان یه غذای ملی شناخته می شه.
کباب دونر به اشکال مختلفی درست می شه؛ بعضی وقتا کباب رو در نون لواش می پیچند و به اون دورموم (dürüm) می گن و بعضی وقتا اونو روی نون می ذارن و با ماست و کره و گوجه فرنگی سرو می کنن و به اون اسکندر کباب (iskender kebap ) می گن.

ایچلی کوفته (İçli Köfte)

کوفته (کوفته قلقلی) یه غذای استاندارد ترکیه و ایچلی کوفته از یه پوسته ترد و خوشمزه از بلغور تشکیل شده که با گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری، و دانه های کاج پر می شه.

پیتزا ترکی (Lahmacun)

کالماجو که بیشتر به اشتباه “پیتزا ترکی” نامیده می شه هیچ ارتباطی با پیتزای سنتی ایتالیایی نداره. این غذا از یه لایه نون نازک و ترد تشکیل می شه که سطح اونو کامل با مخلوط گوشت و ادویه می پوشونن و بعد نون رو دولا کرده و با لیموی تازه و جعفری میل می کنن.

چاشنی (Meze)

مزه ها و چاشنیا جزئی جدانشدنی از وعده های غذایی ترکا هستش.
زیتون پرورده، شکلای جور واجور ترشیجات، لوبیا پخته، کوپوگلو (تیکهای بادمجان با سس گوجه فرنگی) و بسیاری چاشنیای دیگه.

کباب

در ترکیه شکلای جور واجور کباب سرو می شه: کباب آدانا و یورفا (Adana and Urfa) که از گوشت گوسفند همراه با چاشنیای خوراکی تند جفت و جور شده و یا بدون چاشنی روی آتیش طبخ می شه، بیتی (Beyti) یه جور دیگری از کبابه که از گوشت گاو جفت و جور و با نون لواش، ماست و سس گوجه فرنگی سرو می شه و بعد (şiş) که از گوشت بره یا مرغ جفت و جور می شه.

 

 

مانتی (Mantı)

قطعات کوچی از خمیر که با دست درست می کنن و اونو از گوشت چرخ شده پر کرده و در ماست میجوشونن و همراه با یه سس دست ساز از روغن، پاپریکا، نعناع و سیر سرو می کنن.

بالیک ایکمت (Balık Ekmek)

یکی از محبو ترین میان وعده های ترکی واسه گردشگران، این ساندویچ خوشمزه از ماهی کباب شده، پیاز و سالاد جفت و جور می شه.

کارنی یاریک (Karnıyarık)

یه غذای بسیار عادی در استانبول که در خیلی از رستورانای استانبول سرو می شه.
این غذا رو از بادمجان کباب شده ای که داخلش پره از گوشت سرخ کرده همراه با سس گوجه فرنگی می پزن. مردم استانبول این غذا رو همراه با برنج میل می کنن.

Kadınbudu Köfte

یکی دیگه از شکلای جور واجور کوفته که با مخلوط گوشت چرخ کرده، تخم مرغ و آرد جفت و جور شده و در روغن سرخ می شه.

هانکر بگندی (Hünkar Beğendi)

یه غذای بسیار خوشمزه ترکی که از ترکیب گوشت بره طبخ شده در ادویه و سس درست شده و همراه با پوره بادمجان، کره و پنیر سرو می شه.

کوزو تاندیر (Kuzu Tandır)

کوزو تاندیر یه غذای باستانیه. واسه جفت و جور این غذا گوشت بره رو در ظرفی سفالی که داخل زمین قرار گرفته به آرومی می پزن. هنوز این غذا در ترکیه طبخ و همراه با برنج و جگر سرو می شه.

ایزگارا بالیک (Izgara Balık)

بازدید شما از استانبول هرگر بدون خوردن ماهی کبابی کاملنمی شه: ماهی کولی- ماهی خاردار- سرخ ماهی- و شکلای جور واجور و اقسام ماهیای کبابی که در همه فصول سال هم سرو می شه.

Pide – پیده

یه خوراک قایق شکل خوشمزه که از خمیر درست شده و شامل مواد جور واجور و مختلفی چون اسفناج، تخم مرغ و سوسیس همراه با گوشته و در فر یا تنور طبخ می شه.

Yaprak Sarma

این غذا بسیار مثل همون دلمه ایرونی ما هستش.

درست با همون کیفیت که در ایران طبخ می شه، از برگ کلم و یا برگ درخت انگور درست شده و محتوای اونم از برنج و گوشت و سبزیجاته.

بورک (Su Böreği)

بورک از لایه های خمیر تشکیل شده و فضای بین اون با گوشت و سبزیجات پر شده و طبخ می شه.