یه مدت  است که بانک مرکزی به خاطر کاهش التهاب ارزی، فروش ارز به صورت اسکناس رو در صرافیای سراسر کشور  ممنوع کرده و هر چند به نظر نمی رسه این روش دراز مدت باشه، اما به هر حال دلیل خرید و فروش ارز از راه دلالی و خیابانی شده که این، خطر خرید ارز تقلبی به خصوص دلار تقلبی رو زیاد می کنه.
وقتی شما از سیستم خارج  صرافی یا بانک نسبت به خرید دلار دست به کار شین، هیچ سند رسمی واسه خرید ارز نداشته و نه خریدار و نه حتی فروشنده، خوب نمی دونه که ارز مربوطه، تقلبیه یا اصل! واسه این که بدونیم دلار تقلبی رو چیجوری میشه به صورت ظاهری با دلار اصل تشخیص داد، این گفتار، راهکارهایی ارائه می کنه.

اخطار جدید نیروی انتظامی درباره افزایش ارزهای تقلبی

 

با ما همراه باشین.

 

تشخیص دلار  اصل

در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار براساس اون چیزی که در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در مورد فیوچرهای امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که الان این بانک هفت اسکناس یه دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کنه که دارای هفت عامل امنیتی هستن که می‌توان اونو از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.

  • عامل اول: «جنس» کاغذه که سه چهارم اسکناس‌های آمریکایی از کتون و یه چهارم از پارچه تشکیل می‌شن و دارای خطوط قرمز، آبی بوده و فیبرمانند هستن.
  • عامل دوم: دومین مورد به «مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا» برمیگرده که به شکل سبز رنگ و در سمت راست اسکناس زده می‌شه.
  • عامل سوم: «سطح برجسته» دلاره که خیلی راحت از راه لمس کردن قابل حس میشه.
  • عامل چهارم: «مهر بانک مرکزی آمریکا» مورد چهارمه که به رنگ مشکی و در سمت چپ دلار قرار داره.
  • عامل  پنجم: «پرتره» دیگه مشخصه دلار آمریکاییه که شامل افراد مشهور آمریکاست و روی اسکناس نقش بسته س.
  • عامل ششم: هم اینکه «شماره سریال»، ششمین عامل امنیتی این اسکناس‌هاست که تشکیل شده از اعداد و حروفه که در صورت گرفتن اسکناس در برابر نور به شکل متفاوتی از حالت عادی نشون داده می‌شه.
  • عامل هفتم: هفتمین عامل امنیتی اسکناس دلار «نوار امنیتی سه بعدی» است که روی اون قرار داره و به رنگ آبی یا بنفش در اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری به طور خاص دیده می‌شه.
فیچرهای امنیتی دلار

  • عامل واتر مارک: در مورد اسکناس ۱۰۰ دلاری یکی از شناسنه‌ها واترمارکه. با نگه داشتن ۱۰۰ دلاری در مقابل نور، تصویر کم رنگ بنجامین فرانکلین -مخترع آمریکایی-در فضای خالی راست اسکناس رو پیدا کنین. تصویر از هر دو سمت اسکناس میشه دید.
  • عامل  تغییر  رنگ جوهر: نکته دیگه تغییر رنگ جوهر در اسکناسه طوری که اگه کمی اسکناس رو کج کنین عدد ۱۰۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می‌کنه. هم اینکه با کج کردن اسکناس تغییر رنگ زنگ رو در دوات از مسی به رنگ سبز مشاهده می کنین، بدین معناکه با حرکت اسکناس زنگ در داخل دوات پنهون یا پیدا شه.
  • عامل  نوار  امنیتی: نوارامنیتی سه بعدی دیگه مشخصه امنیتی اسکناس ۱۰۰ دلاریه. در حالی اسکناس رو پشت و رو می کنین، به نوار آبی رنگ نگاه کنین، همونجوریکه می‌ببینن ناقوس‌های آبی رنگ با حرکت اسکناس به ۱۰۰s تغییر شکل می‌دهد. وقتی که می‌چرخونید(پشت و رو)، زنگ‌ها و ناقوس‌ها از سمتی به سمت دیگه می رن و اگه اونو به سمت راست بچرخونین، اونا بالا و پایین می‌روند.
  • عامل نخ  امنیتی ۱۰۰ دلاری: نخ امنیتی راه دیگه شناسایی ۱۰۰ دلاریه و در تاروپود کاغذ قرار داره و روی اون چاپ نشده. اسکناس رو در مقابل نور نگه دارین تا یه نخ امینتی که به صورت عمودی در سمت چپ اسکناس قرار داره، نشون داده شه.
    این نخ امنیتی به حروف USA و ارقام ۱۰۰ با الگویی متناوب منقش شده و از هر دو طرف اسکناس میشه دید. وقتی که این نخ در برابر نور ماوراء بنفش قرار بگیره، به رنگ صورتی روشن در میاد.