هر چه که علم پیشرفت میکند نتایج جالبی از تحقیقات علمی به دست می اید که انسان را شگفت زده میکند. این مساله حتی در مورد تشک ها نیز صدق میکند.

شاید برایتان عجیب برسد که علم دقیقا با تشک ها چه میکند و چه ارتباطی بین این دو میتواند وجود داشته باشد. بله سوال دور از ذهنی هم نیست.

چرا که در تمام خانواده های ایرانی روزگاری بوده است که همه ی اعضای خانواده روی تشک های دست دوز با پنبه های زده شده استراحت میکردند.

اما امروزه با پیشرفت علم مربوط به کالبد شناسی و هم چنین روانشناسی، دانشمندان به نتایج جالبی در خصوص ارتباط بین کالبد انسان، اعصاب و روان و نحوه خوابیدن او دست یافته اند.

انسان تقریبا نیمی از عمر خود را در خواب به سر میبرد که این میزان برای برخی کمتر و برای برخی بیشتر است اما به صورت میانگین همه ی ما نیمی از عمر خود را در تخت خواب هایمان میگذرانیم.

لذا این که روی چه چیزی میخوابیم و چه تاثیری بر روح و روان و بدن ما میگذارد بسیار اهمیت پیدا میکند. از همین روی، تشک های جدیدی که به بازار عرضه میشوند ویژگی های منحصر به فردی دارند.

این ویژگی ها ممکن است گاهی شما را گیج کند که کدام یک را انتخاب کنیم و از انتخاب کدام یک دوری کنیم. سوالی که بیشتر مطرح میشود این است که تشک فنر متصل خریداری کنیم یا فنر منفصل؟

بیایید ابتدا ببینیم هر دوی این تشک ها چه ویژگی هایی دارند و در نهایت ببینیم که خرید کدام یک مناسب تر است پس با ما همراه باشید.

تشک فنری چیست؟

تشک های خوشخوابی که اغلب برای تخت خواب ها به فروش میرسند تشک های فنری هستند. یعنی تشک هایی که در ساخت آن ها از فنر استفاده شده است. اما نوع و نحوه ی چیدمان این فنرها است که آن ها را به دو دسته ی متصل و منفصل تقسیم میکند.

تفاوت در میزان و نحوه قرارگیری فنرها این تشک ها را به دو دسته ی فنر متصل و فنر منفصل تقسیم بندی میکند که ممکن است با نام های فنر باز و فنر پاکتی نیز شناخته شوند.

همچنین شما می توانید برای خرید تشک فنری مناسب به اینجا مراجعه نمایید.

تشک فنر متصل چه ویژگی هایی دارد؟

تشک فنر متصل یکی از عمومی ترین تشک های فنری است که سال ها فروش زیادی داشته است. اما ساختار این تشک به چه گونه ای است؟ ایا خرید آن مناسب است؟ و چه تفاوتی با تشک های فنری جدید دارد؟

در تشک فنر متصل فنرها به صورت مارپیچ و یا به فرم ساعت شنی در یک روند تکرار شونده قرار گرفته اند که در چهارچوب خود به یک میله محکم تر متصل میشوند و در نهایت به صورت یک فنر بزرگ عمل میکنند.

یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در این نوع تشک ها در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد این است که معیار فنریت این تشک چند است.

هر چه معیار فنریت پایین تر باشد میزان سختی تشک بیشتر است و هر چه این عدد بالاتر رود میزان نرمی آن افزایش میابد.

دقت کنید که اگر نیاز به تشکی دارید که در زمان خواب بدن شما را پشتیبانی کند بهتر است تشکی با معیار فنریت 12 یا 13.5 تهیه کنید که هم پشتیبان خوبی برای بدنتان باشد و هم نرمی مورد نیاز را تامین کند.

هم چنین معیار فنریت چهارچوب تشک را نیز در نظر بگیرید. چرا که محکم بودن این چهارچوب موجب میشود تا فنرها در سطح تشک به صورت اصولی کشیده شوند و تشک در حالت اولیه خود باقی بماند و جمع نشود.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که علت چیدمان فنرهای این تشک ها چیست؟

باید بگوییم که نحوه قرارگیری فنرها به صورت مارپیچ و متصل به هم به تولیدکننده این امکان را میدهد که با هزینه ای پایین تر و در زمانی کوتاه تر بتواند تولید انبوهی از این تشک ها داشته باشد.

پس این تشک ها چه ایرادی دارند که بهتر است دیگر از خرید آن ها دست برداریم؟

مشکل عمده ی این تشک ها همین اتصال فنرها و نحوه چیدمان آن ها است. به دلیل اتصالی که میان فنرها وجود دارد هر حرکت کوچکی در سمتی از تشک موجب تکان هایی در سایر سطوح تشک میشود.

فرض کنید که یک تشک فنر متصل دو نفره خریداری میکنید. زمانی که یکی از افراد روی تشک شروع به تکان خوردن و غلت زدن کند، فرد دیگر تمام لرزش ها و تکان ها را احساس میکند و این مساله اجازه نمیدهد خواب راحتی داشته باشید.

نام های دیگر تشک های فنر متصل:

  • فنر مار پیچ متصل
  • فنر مار پیچ باز
  • تشک های کیج اسپرانگ
  • فنر به هم پیوسته
  • تشک های بانل اسپرانگ
  • تشک های ارتوپدیک
  • میراکویل
  • تشک های true coil

سوالی که مطرح میشود این است که با وجود معایبی که این تشک ها دارند چرا تولید آن ها ادامه دارد؟ تنها پاسخی که به این سوال میتوان داد این است که این تشک ها قیمت پایین تری نسبت به سایر تشک ها دارند.

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم برای تولید این تشک ها هزینه پایین تری صرف میشود لذا مبلغی که برای خرید آن ها نیز باید داده شود پایین تر است.

با این حال این تنها مزیت این تشک ها نیست. اگر قصد خرید تشک تک نفره دارید تشک های فنر متصل میتوانند هم چنان یکی از گزینه های مورد نظر شما باشند.

با این که اتصال فنرهای این تشک موجب میشوند تا تکان ها به همه جای تشک منتقل شوند باز هم میتوانند پشتیبان های مناسبی برای بدن شما باشند.

اما به طور کلی اگر بودجه برای خرید سایر تشک ها دارید پیشنهاد میکنیم که به جای تشک های فنر متصل اقدام به خرید تشک های فنر منفصل یا مموری فوم کنید.

در نظر داشته باشید که در هنگام خرید تشک تنها معیار هزینه ای نیست که برای آن پرداخت میکنید و باید نکات بسیاری را مورد توجه قرار دهید که در مقاله دیگری به صورت کامل در این خصوص توضیح داده شده است.

تشک فنر منفصل چه ویژگی هایی دارد؟

حال که با تشک فنر متصل اشنا شدیم بهتر است تا با خصوصیات تشک فنر منفصل نیز اشنا شویم و علت برتری این تشک ها را دریابیم.

همانطور که از نام این تشک ها مشخص است فنرهای درون این تشک در پاکت های جداگانه ای قرار گرفته اند و اتصالی با یکدیگر ندارند.(به همین دلیل به این تشک ها تشک های فنر پاکتی نیز گفته میشود.)

تعداد فنرهای مورد استفاده در این تشک ها از 600 تا 5000 فنر در نظر گرفته میشود که هر چه تعداد فنرها بیشتر باشد راحتی بیشتری برایتان به ارمغان خواهد اورد.

روی فنرهای این تشک ها لایه ای فوم یا لاتکس قرار داده میشود که همین امر موجب میشود تا پشتیبانی بیشتری برای بدن فراهم شود.

دقت کنید که صرف زیاد بودن فنرها باعث نشود که هر تشک فنر منفصلی را خریداری کنید. کیفیت فنرها نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

پس همواره سعی کنید تا به جای خرید تشکی با تعداد فنرهای زیاد از شرکت نامعتبر اقدام به خرید تشکی با فنرهای کمتر (اگر مشکل بودجه دارید) اما از شرکتی معتبر کنید.

یکی از دلایلی که موجب میشود این تشک ها نسبت به تشک های فنر متصل مناسب تر باشند همین انفصال فنرها است.

اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که اتصال فنرها در تشک موجب انتقال تکان ها و حرکات به سمت دیگر تشک میشود اما زمانی که فنرها منفصل و جدا باشند دیگر حرکتی انتقال پیدا نمیکند.

تنها ایرادی که میتوان به این تشک ها گرفت این است که به علت فشردگی مواد مورد استفاده در این تشک ها، جا به جایی و پشت و رو کردن آن ها سخت تر است.

از دیگر مزایای این تشک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

لبه این تشک ها میتوانند پشتیبانی بهتری داشته باشند. این تشک ها با ایجاد دو نیروی کششی در جهت های مختلف مانع از افتادن شما از لبه های تشک میشوند.

افراد با وزن های مختلف میتوانند روی این تشک ها بخوابند بدون این که باعث مزاحمت برای فرد دیگری شوند. وزن و حرکات هر فرد به فرد کناری اش منتقل نمیشود.

عمر این تشک ها 7 الی 10 سال است و شما می توانید برای مشاهده ی راهکار های افزایش طول عمر تشک نیز اقدام نمایید.

در این مدت کمتر دیده میشود که جایی از تشک فرورفتگی ایجاد شود در حالیکه در تشک های فنر متصل دیده میشود که لایه رویی در فاصله میان فنرها فرو میرود و سطح ناهمواری را ایجاد میکند.

 

نحوه تشخیص تشک فنری:

مساله مهمی که وجود دارد این است که در زمان خرید چگونه متوجه بشویم که تشک فنر باز است یا فنر پاکتی؟

راه های متعددی وجود دارد. اول اینکه میتوانید از فروشنده بپرسید اگر نمیدانست یا اعتمادی به حرف وی نداشتید میتوانید از برچسب کنار تشک نوع آن را متوجه شوید.

دقت کنید که اگر روی تشک چیزی ندیدید اما کاتالوگ تشک فنر پاکتی را کنار آن یافتید بدانید که تشک مورد نظر تشک فنر متصل است.

و در نهایت اگر هیچکدام از این راه ها امکان پذیر نبود با انگشتان خود لبه ی تشک را بگیرید. اگر سیم ضخیمی را توانستید لمس کنید این تشک فنر متصل است.

زیرا در تشک های فنر منفصل لایه رویی تشک به شما این اجازه را نمیدهد تا به فنرها دست یابید و در تشک فرورفتگی ایجاد کنید.