این روزها با افزایش خانه نشینی و کم تحرکی میزان ابتلا به دردهای مزمن در ناحیه کمر افزایش یافته است و شاهد هستیم که افراد در سنین پایین تر نیز به درد کمر مبتلا میشوند.

علاوه بر یکجا نشینی، عدم تحرک و بستر نامناسب برای خوابیدن از جمله عوامل شایع در ابتلای افراد به کمر درد و ارتروز هستند.

با تغییر شیوه ی زندگی خود و فراهم کردن بستر مناسب برای خوابیدن میتوانید دردهای خود را کاهش دهید و خواب راحت تری داشته باشید.

یکی از مسائلی که این روزها بیشتر جلب توجه میکند استفاده از تشک های برقی است. بیایید با هم بررسی کنیم که آیا استفاده از این تشک ها مناسب است یا خیر؟

دیسک کمر

دیسک کمر یکی از شایع ترین بیماری های اسکلتی و عضلانی امروزه جهان است و در همه جای دنیا دیده میشود. این درد به صورت های گوناگونی در افراد بروز پیدا میکند.

دیسک کمر میتواند هر کدام از مهره های کمر را تحت تاثیر خود قرار دهد و با توجه به محل قرارگیری آن مهره دردهای مختلفی در افراد بروز میکند و راه های درمان آن نیز متفاوت میشود.

بسیاری از دردهای کمر نیز مربوط به سیاتیک میشوند. این دردها خفیف تر بوده و در یک سمت بدن یعنی در سمت چپ اتفاق می افتد. این درد از سمت چپ مهره های پایینی کمر شروع میشود و تا انگشتان پای چپ پیشرفت میکند.

راه های درمانی بسیاری برای دیسک کمر در نظر گرفته میشود که از جمله آن ها میتوان به آب درمانی، ورزش، فیزیوتراپی، ترموتراپی و مسکن ها و امپول ها اشاره کرد.

یکی از راه های درمان این درد و دردهای ناشی از ارتروز استفاده از تشک های برقی یا همان ترموتراپی است که در ادامه به آن میپردازیم.

عواملی که موجب کمر درد میشوند

بسیاری از کمردردها ارثی هستند و شما تنها به خاطر اینکه در خانواده تان سابقه کمر درد داشته اید به این بیماری دچار میشوید.

اما برخی دیگر از عوامل هستند که موجب میشوند تا این درد زودتر از موعد به سراغ شما بیاید و خواب را از چشم هایتان برباید.

این عوامل عبارت اند از نحوه ی ناصحیح زندگی کردن مانند اضافه وزن داشتن، ورزش نکردن، بلند کردن اجسام سنگین، بلند کردن اجسام به روش ناصحیح و خوابیدن نامناسب در طول شب بر بستری نامناسب.

در این جا میخواهیم تا در خصوص تشک های برقی موجود در بازار و تاثیر آن ها بر بهبود دیسک کمر و دردهای ارتروز صحبت کنیم.

جالب است بدانید که تشک های برقی از سیستم ترموتراپی بهره میگیرند. این سیستم در واقع در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

در ترموتراپی فرد سعی میکند تا با گرما دادن به عضلات و محل درد باعث کاهش درد در آن ناحیه شود که این دقیقا کاری است که تشک برقی انجام میدهد.

با استفاده از تشک برقی میتوانید به راحتی دمای مناسب خود را تنظیم کنید. حتی میتوانید برای قسمت های مختلف دماهای متفاوتی را قرار دهید مثلا دما را در ناحیه پاها کمتر از ناحیه کمر تنظیم کنید.

یکی از ویژگی های بسیار مهم و مفید تشک های برقی در مقایسه با کیسه های آبگرم این است که این تشک ها برخلاف کیسه های ابگرم در تمام طول شبانه روز میتوانند دمای مورد نظر را حفظ کنند.

دیگر ویژگی آن ها این است که با توجه به دمای بدن در طول شبانه روز به صورت خودکار اقدام به کاهش یا افزایش دما میکنند.

از دیگر مزایای این تشک ها میتوان به سبک و قابل حمل بون آن ها اشاره کرد. به صورتی که به راحتی میتوانید آن ها را با خود به مسافرت ببرید و از آن ها در هر جایی استفاده کنید.

اما از انجایی که این تشک ها برقی هستند و با برق کار میکنند و ما در هنگام خواب از آن ها استفاده میکنیم بسیاری از افراد نسبت به ایمنی آن ها تردید دارند.

میتوانیم این اطمینان را به شما بدهیم که اگر از برندهای معتبر این تشک را تهیه کنید به هیچ عنوان نیازی به نگرانی نخواهید داشت.

چرا که این تشک ها در زمان مناسب به صورت خودکار برق را قطع کرده و اتفاق ناخوشایندی برایتان رخ نخواهد داد.

نکات مهم در زمان خرید تشک برقی

جنس تشک

از انجایی که تشک های برقی گرم هستند محل مناسبی برای رطوبت و تجمع باکتری ها به نظر میرسند لذا در هنگام خرید آن ها دقت کنید که پارچه تشک ها از جنس مطلوب، ضد حساسیت و نرم باشد.

ججنس تشک رابطه ی مستقیم با روش های تمیز کردن تشک دارد و شما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

هم چنین باید به این نکته توجه کنید که جنس پارچه به گونه ای باشد که به سرعت گرما را به بیرون انتقال دهد و مانع از بروز حرارت نشود.

ابعاد

این تشک ها مانند تشک های خوشخواب نیستند و اگر بخواهید میتوانید اندازه ای را تهیه کنید که تنها ناحیه لگن و کمر شما را در بر بگیرد.

با این حال این تشک ها در ابعاد تک نفره و دو نفره نیز به فروش میرسند که تمام بدن شما را در برمیگیرند و میتوانید از آن ها استفاده کنید.

پس در زمان خرید دقت داشته باشید که هدف شما از خرید این تشک ها چیست و برای کدام قسمت بدن خود میخواهید آن ها را خریداری کنید.

تایمر

برخی از تشک ها تایمر زمانی دارند که این امکان را به شما میدهد تا تشک در زمان تعیین شده خاموش شود. ممکن است پزشک شما مدت زمان مشخصی را برایتان تعیین کرده باشد پس استفاده از این نوع تشک میتواند بدون اینکه شما را بیدار کند به همان میزان تعیین شده گرما تولید کند.

قابلیت تنظیم دما

این امکان نیز بسیار اهمیت دارد و بر اساس آن میتوانید تشک را در دمای مورد نیاز خود تنظیم کنید. این تشک ها اغلب دماهای ولرم، کم، متوسط و زیاد را در برمیگیرند.

ایمنی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم ایمنی تشک ها مساله بسیار مهمی است لذا در هنگام خرید توجه داشته باشید که تشک مورد نظر دارای قابلیت های خاموشی خودکار، محافظ گرمای بیش از حد bbs و فیوز ایمنی باشد.

طول سیم برق

همه ی ما میدانیم که طول سیم برق در وسایل الکترونیکی بسیار اهمیت دارد و این مساله در گوشی ها و شارژر آن ها بیشتر به چشم می اید.

استفاده از سیم مناسب با طول درست می تواند یکی از پاسخ های سوال چگونه عمر تشک خود را افزایش دهیم باشد. البته این مورد فقط برای تشک های برقی بسیار مهم است.

در تشک برقی نیز سعی کنید تا طول سیم برق آن بلند باشد تا بتوانید در فاصله ای دورتر نسبت به پریز برق از تشک استفاده کنید.

قابلیت شست و شو

از انجایی که این تشک ها مدام مورد استفاده قرار میگیرند و به دلیل تولید گرما موجب میشوند تا فرد روی آن ها عرق کند لذا بهتر است تا روکشی جدا و قابل شست و شو داشته باشند تا بتوانید آن را بشویید.