وال استریت ژورنال اخیراً مقاله جالبی در مورد دندانپزشکی CAD/CAM کنار صندلی منتشر کرده است. این مقاله تحت عنوان “آیا تاج‌های یک روزه ارزش بدون صبر کردن را دارند؟ این سوال که آیا روکش ها روی سیستم هایی مانند CEREC یا E4D ترمیم های با کیفیت هستند.

برداشت من، این است که این مقاله ممکن است ضعیف ترین اطلاعات غلطی باشد که در مدت طولانی خوانده ام. در اینجا برخی از افکار من در مورد برخی از اظهارات تلخ تر ارائه شده در این مقاله وجود دارد. اتاق انتظار کلینیک دندانپزشکی: راحتی برای بیماران

“محدودیت های زیبایی شناختی برای تاج یک روزه وجود دارد.”

مهم نیست که چگونه چینی دستکاری می شود تا به شکل دندان درآید، انتخاب سایه مناسب بسیار مهم است. علاوه بر این، مطابقت با سطح شفافیت برای تقلید از مینای دندان های اطراف مهم است. این درست است چه تاج در آزمایشگاه ساخته شود یا روی صندلی در دفتر. یکی از سخت‌ترین ترمیم‌هایی که مطابقت دارد، تاج قدامی تک دندان است. من متوجه شده ام که کنترل رنگ، سایه و شفافیت به من امکان می دهد تاج یا روکش جدید را بهتر با دندان های اطراف تطبیق دهم. زمانی که من دندان های طبیعی را در جلوی خود دارم به جای اینکه بخواهم تمام آن جزئیات را برای تفسیر تکنسین آزمایشگاه یادداشت کنم، انجام این کار بسیار آسان تر است. تاج زمانی که کامل به نظر می رسد آماده چسباندن است و وقتی روکش CAD/CAM کنار صندلی به این روش انجام می شود، هیچ سازشی در زیبایی ظاهری وجود ندارد.

دانشمندان می‌گویند: «به تحقیقات بیشتری نیاز است، به‌ویژه مقایسه روکش‌های آزمایشگاهی با روکش‌های ساخته شده در مطب‌های دندانپزشکی».

اول از همه، این “دانشمندان” چه کسانی هستند که این سوالات را طرح می کنند؟ ثانیاً، بسیاری از آزمایشگاه‌ها با استفاده از مواد مشابه و دقیقاً همان فرآیند، روکش‌ها را تولید می‌کنند. سوم، اگر می‌خواهید انواع تمام سرامیکی را با تاج‌های سنتی‌تر آزمایشگاهی مانند PFM (چینی ذوب شده با فلز) مقایسه کنید، در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد این موضوع وجود دارد. به اینجا نگاهی بیندازید تا نمونه ای از نوع مطالعاتی را که قبلاً پرسیده اند و به این سوالات پاسخ داد.

به عنوان یک دندانپزشک، همیشه دوست دارم این حرفه را در رسانه ها برجسته کنم. قسمت Frontline با عنوان “دلارها و دندانپزشکان” عالی بود وظیفه برجسته کردن چالش های مرتبط با دسترسی به مراقبت و مقرون به صرفه بودن دندانپزشکی با کیفیت. با این حال، اعتراف می‌کنم که وقتی یک نشریه معتبر مانند وال استریت ژورنال مقاله‌ای در مورد دندان‌پزشکی پر از نادرستی را منتشر می‌کند، یک عامل متزلزل وجود دارد.

در نهایت، این دستگاه‌های CAD/CAM کنار صندلی تنها راه دیگری برای دستکاری پرسلن به یک پروتز هستند که می‌تواند هم شکل و هم عملکرد یک دندان طبیعی را جایگزین کند. هنر در دستان دندانپزشک است، و زمانی که این دست ها در مهارت های مناسب آموزش ببینند، می توانند این روکش ها را به زیبایی هر چیزی که از آزمایشگاه برمی گردد، نشان دهند.

منبع :

https://bofi.ir/اتاق-انتظار-کلینیک-دندانپزشکی_-راحتی-ب/