دلایل زیادی وجود دارد که افراد مراقبت از سالمندان را برای خود یا بستگان پیر خود انتخاب می‌کنند. برخی از والدین وقتی می‌دانند که ممکن است در سنین کهولت به دلیل شرایط جسمی ‌و سلامتی به کمک بیشتری در خانه یا درهنگام بیرون رفتن از خانه و حضور در جامعه احتیاج داشته باشند؛ برای آینده برنامه‌ریزی کرده و دریافت خدمات پرستار سالمند را جزو ضروریات آن دوره قرار می‌دهد. اما عده بسیاری پس از ورود به این دوره از زندگی، تمایلی به دریافت خدمات مراقبت از سالمند ندارند. در مواردی هم دیده شده است که مراجعین مراکز مراقبتی و پرستاری، زمانی به حمایت و کمک
پرستار سالمند
احتیاج پیدا کرده‌اند که معمولا یکی از اعضای خانواده آنها پس از یک بیماری یا حادثه، نیاز به مراقبت و توجه پزشکی داشته است و آنها متوجه شده‌اند که قادر به ارائه کمک‌های مورد نیاز عزیزشان نیستند.
در برخی مواقع ممکن است خدمت پرستاری از سالمند به غیر از رفع امور مراقبتی و پزشکی، برای کمک به افراد در کارهای منزل و امور مربوط به خارج از خانه باشد. از جمله این موارد می‌توان به تهیه وعده‌های غذایی برای سالمند، خرید روزانه، انجام امور اداری و… اشاره کرد.
نکته مهم در مورد نگهداری از سالمند در منزل این است که همه موارد قرارداد این همکاری، می‌تواند تغییر کند و با توجه به خواسته‌ها و نیازهای بهداشتی شما و یا عزیز سالمندتان تنظیم شود.
پرستار کودک کیست و چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؟

پرستار کودک
یا پرستار بچه فردی است که با ارائه خدمات مراقبتی، بهداشتی و آموزشی از یک یا چند فرزند یک خانواده مراقبت می‌کند. مسئولیت پرستار کودک ایجاد برنامه‌های روزانه و انجام فعالیت‌هایی برای رشد روحی، جسمی ‌و عاطفی سالم و صحیح در کودکان مورد مراقبت است. برخی از وظایف و مسئولیت‌های پرستار کودک به شرح زیر است.
• مراقبت‌های اساسی
پرورش و مراقبت از کودکان در منزل که می‌تواند شامل مراقبت از کودک در هنگام مریضی نیز باشد.
• تهیه غذا و خوراک
این بخش شامل تهیه و خوراندن غذای نوزادان، تهیه میان وعده‌ها برای کودکان نوپا و همچنین تهیه رژیم غذایی مناسب برای کودکان می‌باشد.
• بهداشت و نظافت
این مسئولیت شامل انجام کلیه فعالیت‌های بهداشتی شامل استحمام، تعویض پوشک، دستشویی بردن کودکان، تعویض به موقع لباس نوزادان و کودکان و همچنین آموزش انجام درست نظافت شخصی به آنها است.
• برنامه ریزی و شرکت در فعالیت‌‌های اوقات فراغت
پرستار می تواند بازیها و سرگرمی‌کودکان با اهداف آموزشی سازماندهی کند. همچنین او همراه کودک در فعالیت‌های اوقات فراغت مانند بازی‌ها، گردش، ورزش و …می باشد.
• آموزش نظم و انضباط
یک پرستار کودک باید نظم و انضباط را مطابق با روش‌های درخواستی والدین انجام دهد. این کار شامل آموزش مهارت‌های برخورد اجتماعی در دوقلوها با فراهم آوردن فرصت‌هایی برای تعامل کودکان با همسالان خود از طریق گروه‌های بازی، گردش و فعالیت‌های گروهی مناسب سن آنها است.
• تهیه گزارش فعالیت‌های روزانه
پرستار می‌بایستی به طور روزانه فعالیت‌های روزمره و اطلاعات بهداشتی در مورد هر کودک را ثبت کند.
• آموزش زبان
در صورت نیاز والدین پرستار کودک می‌تواند مواردی مانند زبان و ریاضیات مقدماتی و اجتناب از اشتباهات رایج در دستور زبان، را به کودک آموزش دهد.
یافتن مراقب مناسب کودک برای خانواده می‌تواند کار سختی باشد؛ خصوصا وقتی شرایط عادی و ساده نیست. در برخی مواقع مانند وجود بیماری‌های خاص در کودکان، بچه‌های دارای اختلال‌های رفتاری و موارد این چنینی، والدین نیازمند یافتن یک پرستار کودک با توانمندی‌های خاص هستند. بنابراین مشاوره با یک موسسه مراقبتی و پرستاری در این شرایط بهترین گزینه برای حل این گونه مشکلات است