بتن آماده یک نوع خاص از بتن است که معمولا در کارخانه سیمان یا در یک فضای کارگاهی مخصوص آن را تولید می کنند و سپس آن ها را توسط کامیون ها یا میکسر ها به محل کار می فرستند. این روش باعث می شود تا یک مخلوط دقیق و عالی مخصوص محل ساخت و ساز تولید شود، زیرا معمولا از این راهکار در صنعت ساخت و ساز برای مقابله با شلوغی و آلودگی در کسب و کار استفاده می کنند.

استفاده از این بتن های آماده در هر محلی، می تواند در برابر عواملی همچون؛ زلزله، سیل، تصادفات جاده ای، آتش، باد و تگرگ بسیار مقاوم باشد. اما این مقاومت به اندازه و مواد به کار رفته در آن بستگی دارد و بسته به نوع کاربرد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بتن آماده

  1. بتن آماده استاندارد

اگر بخواهیم یکی از ساده ترین و در عین حال پر کاربرد ترین انواع بتن های آماده را به شما معرفی کنیم؛ قطعا بتن استاندارد می باشد. این بتن انعطاف پذیری بسیار بالایی در طراحی دارد و به همین علت در بخش های مختلف ساختمان سازی کاربرد دارد.

  1. بتن آماده خود تراکم

بتن خود تراکم حاوی آب بالایی می باشد و بدون این که به نیروی مکانیکی بالایی نیاز داشته باشد شکل‌ می گیرد. از این بتن های آماده فقط در برخی ساختار های خاص استفاده می شود و جا به جایی آن کار سختی نیست.

  1. بتن آماده تقویت شده با فیبر

بتن آماده شده با فیبر، حاوی مواد فیبری است که مقاومت ساختاری آن را تا حدودی افزایش می ‌دهد. از الیاف مختلفی از جمله؛ فیبر مصنوعی، فیبر فولادی و الیاف شیشه ‌ای همراه با مخلوط بتن، در این بتن آماده استفاده می شود و معمولا از آن ها برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده می کنند.

  1. بتن آماده متراکم

برخی افراد بتن متراکم را با نام بتن غلتکی می شناسند. این بتن تحت فشار بسیار زیادی تولید می شود و تراکم بالایی دارد، زیرا در ساخت آن از درصد پایینی آب استفاده می کنند. برای ساخت پل و سازه های بزرگ، از بتن های آماده متراکم استفاده می کنند زیرا این بتن مقاومت بسیار بالایی دارد.

  1. بتن آماده سیال
  • از بتن سیال معمولا برای تعمیر بخش‌ های مختلف لوله، کابل‌ ها و درز گیری استفاده می شود.
  1. بتن تزئینی و معماری

امروزه از بتن های نرم و خاص برای تزئینات و معماری استفاده می کنند. بتن تزئینی حالتی نرم دارد و معمولا در پیاده رو ها، اطراف استخرها و راه‌ های ورودی استفاده می‌ شود. اگر قصد دارید که بر روی بتن های آماده حکاکی هایی انجام دهید؛ بهتر است از این نوع بتن استفاده کنید.

در هنگام خرید بتن آماده باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • از تولید کننده ها بخواهید که مقدار کمی هوا به بتن اضافه کند، زیرا وجود مواد شیمیایی به همراه هوا باعث می ‌شود که حباب‌ هایی از هوا داخل بتن ایجاد شود و موجب جلوگیری از انقباض و انبساط شود. در نتیجه با این روش می توانید بتن های آماده بسیار مقاومی در مقابل تغییرات هوا داشته باشید.
  • در هنگام خرید حتما به تجهیزات بتن آماده توجه کنید؛ زیرا علاوه بر مواد به کار رفته در بتن، تجهیزات آن نیز نقش مهمی در مقاومت و دوام آن ها دارند.
  • بهتر است برای سفارش، میزان روانی این بتن ها را تعیین کنید.
  • دقت داشته باشید که برای خرید بتن باید بتوانید میزان بتن مورد استفاده خود را بر متر مکعب حساب کنید. برای انجام این کار باید طول، عرض و ارتفاع مکان مورد نظر در هم ضرب شوند و سپس آن ها را تبدیل واحد بر متر مکعب کنید. اگر انجام دادن این کار برای تان مشکل است، اصلا نگران نباشید زیرا وب سایت هایی هستند که بتوانند کار تبدیل واحد را برای تان انجام دهند، شما می توانید به راحتی از طریق مراجعه به آن ها عملیات مورد نظر خود را انجام دهید.
  • کیفیت از هر چیزی مهم تر است! به یاد داشته باشید یکی از عواملی که در تعیین قیمت بتن آماده تاثیر می گذارد، کیفیت عیار بتن است. یعنی هرچه عیار آن پایین تر باشد قیمت بتن نیز ارزان تر می شود.

استفاده از بتن های آماده چه مزایایی دارد؟

  • استفاده کردن از بتن های آماده موجب صرفه جویی در مصرف می شود.
  • در هنگام ساخت این بتن ها از استاندارد های لازم بهره می گیرند و همین موجب می شود اکثر آن ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند.
  • در ساخت بتن های آماده از مواد افزودنی مخصوص استفاده می کنند که موجب روان شدن آن ها شود.
  • امنیت ساختمان‌ های بتنی برای ساکنان بیشتر می باشد زیرا احتمال سوختن، شکستن یا تخریب شدن آن ها در شرایط مختلف بسیار پایین است.
  • این بتن ها نقش جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌ زا مانند؛ دود، گرد و غبار و مواد آلاینده به داخل ساختمان را دارد.
  • تجهیزات بتن آماده از استاندارد و کارایی های لازم برخوردار هستند.
  • زمان تولید بتن، از کامیون های مخلوط کن استفاده می شود که این امر باعث می شود در طول حمل از جدایی دانه ها و کاهش کارآیی جلوگیری شود.
  • به طور تقریبی خروجی به دست آمده از هر میکسر بین 4 تا 5 متر مکعب به ازای هر ساعت است، اما برای این بتن میزان خروجی به دست آمده در هر ساعت بین 30 تا 60 متر مکعب می باشد.
  • همان طور که می دانید؛ تولید بتن یک کار پر سر و صدا است. اما با داشتن مخلوط بتن، شما نباید نگرانی خاصی در مورد مواجهه با صدا های بلند و آلودگی هوا داشته باشید.
  • برای تولید بتن های آماده از سوخت کمی استفاده می شود و همین امر موجب جلوگیری از آلودگی و گرد و غبار می شود.

توجه داشته باشید؛ مواد به کار رفته در بتن آماده شامل مقادیر مشخصی آب، سیمان، سنگ آهک و افزودنی های بتن می باشد و مقدار مصرف هر کدام از این مواد بستگی به نیاز مشتری و جایی خواهد داشت که قرار است از بتن آماده استفاده شود.