علائم و نشانه‌ها-دانلود پایان نامه رایگان روانشناسی: بررسي رابطه بين اعتياد به اينترنت و سلامت روان

علائم و نشانه‌ها

Orazack      علائم و نشانه‌هاي اعتياد به رايانه را بدين صورت بيان کرد:

  1. استفاده از رايانه براي کسب لذت، پاداش، يا رهايي از اضطراب
  2. احساس بي قراري، عدم کنترل يا افسردگي در زماني که از رايانه استفاده نمي‌كند.
  3. صرف زمان طولاني و هزينه زياد براي سخت افزار، نرم افزار، مجله ها يا فعاليتهايي مرتبط با رايانه
  4. چشم پوشي از وظايف شغلي، تحصيلي و خانوادگي
  5. دروغ گفتن درباره مدت زماني که صرف فعاليتهاي رايانه‌اي مي‌شود
  6. فراموش کردن اهداف زندگي، اهداف تحصيلي و روابط شخصي
  7. شکستهاي متعدد در زمينه کم کردن زمان استفاده از رايانه
  8. مشکلات تغذيه اي، سردرد، کمر درد و خشکي چشم بدنبال استفاده طولاني از رايانه. (13)

موارد زير نشانه‌هاي اعتياد به اينترنت برگرفته از Young و Goldberg هستند:

  1. تغييرات اساسي در شيوه زندگي به منظور صرف زمان بيشتر در شبکه
  2. کاهش اساسي در فعاليتهاي فيزيکي
  3. بيماري جسمي‌ناشي ازسپري کردن زمان طولاني در اينترنت
  4. اجتناب از فعاليتهاي مهم زندگي به منظور صرف زمان بيشتر در شبکه
  5. کم خوابي يا تغيير الگوي خواب به منظور صرف زمان بيشتر در شبکه
  6. کاهش روابط اجتماعي به علت کم شدن تعداد دوستان
  7. چشم پوشي کردن از خانواده و دوستان
  8. امتناع کردن از اينکه زمان زيادي را خارج از اينترنت سپري کند
  9. تمايل شديد براي صرف زمان بيشتر بر روي رايانه
  10. چشم پوشي از شغل و وظايف شغلي
  11. پاسخهاي موقعيتي مثل افزايش تعداد نبض، افزايش فشار خون به هنگام اتصال به اينترنت
  12. سطح هوشياري بالا (Alerted state of Consciousness) در طول شرکت در فعاليتهاي گروهي در اينترنت. تمرکز و توجه فرد کاملا به صفحه نمايشگر رايانه معطوف مي‌شود (حالتي شبيه به مديتيشن)
  13. ديدن روياهايي که در آن فرد در فضاي مجازي است مانند طراحي خاص صفحات اينترنتي
  14. احساس بي قراري شديد وقتي که فرد کاملا غرق اينترنت است، و در اين حال کسي در زندگي واقعي حواس او را پرت کند. (14)

 

علائم اعتياد به اينترنت در محل کار :

  • کاهش توجه در انجام کار
  • رجوع به اينترنت قبل از شروع کار
  • ماندن تا دير وقت در محل کار به علت استفاده از اينترنت
  • افزايش تعداد اشتباهات و خطاهاي مکرر در وظايف شغلي
  • جدايي ناگهاني ازهمکاران (15)

 

نشانه‌هاي اختلال اعتياد به اينترنت که مربوط به تکانه اي بودن رفتار آنهاست:

  • هر قدر مدت زمان استفاده از اينترنت بالاتر باشد خطر استفاده تکانه اي از اينترنت بالاتر است.
  • ديگران به غيرطبيعي بودن استفاده فرد از اينترنت پي مي‌برند
  • تجربه نتايج جدي و ناخوشايند استفاده بيش از حد اينترنت
  • تجربه صميميت افراطي
  • مخفي کردن زمان استفاده کردن از اينترنت
  • سن، که ارتباط معکوس با اعتياد به اينترنت دارد
  • تعجيل و صبر نکردن براي دسترسي به رايانه و اتصال به اينترنت(5)

Daivis در سال 2001 اعتياد به اينترنت را با دو دسته از علائم و نشانه‌ها مشخص مي‌كند:

الف – نشانه‌هاي رفتاري : مشکلات درسي، شغلي يا بين فردي؛ کناره گيري، بي‌توجهي و غفلت از دوستان، خانواده و شغل يا مسؤوليت هاي شخصي؛ بيقراري رواني – حرکتي در زمان تلاش براي کاهش يا متوقف کردن استفاده از اينترنت، خستگي بيش از اندازه، تغيير در سبک زندگي به منظور وقت بيشتر داشتن براي رفتن به اينترنت، کاهش عمومي قابل ملاحظه، فعاليت هاي جسماني، محروميت و تغيير در الگوي خواب به منظور وقت بيشتر داشتن براي اينترنت، دروغگويي به خانواده، دوستان و درمانگر به منظور پنهان کردن مدت زمان بودن در اينترنت، ماندن در اينترنت بيش از آنچه که قصد داشته است و نشانه‌هاي ترک.

ب – نشانه‌هاي شناختي غير سازشي : افکار وسواسي درباره اينترنت، فقدان، کاهش کنترل تکانه، انتظار بازگشت به اينترنت، صرف وقت و مخارج زياد براي اينترنت، کاهش فعاليت هاي لذت‌بخش و سرگرمي‌هاي قبلي براي رفتن به اينترنت، کناره گيري از دوستان قديمي واقعي به جاي دوستان اينترنتي و احساس گناه، نشانه‌هاي دروغگويي، « در اينترنت خودم هستم »، «در اينترنت احساس احترام بيشتري تا زندگي واقعي دارم »، نگراني و اشتغال ذهني در ناتواني براي توقف استفاده از اينترنت، اينترنت بخش مهمي از زندگي فرد است. احساس اين که اينترنت تنها دوست اوست.

معتادان به اينترنت ترجيح مي‌دهند زماني که رايانه در حال down loud کردن است به دستشويي بروند، دائما از درد مچ دست شکايت مي‌كنند، در هنگام اتصال به اينترنت

و جلو رايانه غذا را ميل مي‌كنند، هر جا هستند سريع خود را به منزل مي‌رسانند تا پست الكترونيك خود را بررسي کنند، در محيط هاي زندگي واقعي از اصطلاحات و نشانه‌هاي گپ اينترنت استفاده مي‌كنند. تمام دوستان آنها داراي آدرس پست الكترونيك  هستند. با دوستان اينترنتي رابطه عاطفي برقرار مي‌كنند و با آنها به گردش و تفريح مي‌روند و پيام هاي عاطفي با آنها رد و بدل مي‌كنند. حداقل آدرس 20 سايت اينترنتي را در ذهن دارند. و به سرعت مي‌توانند آنها را بيان کنند. 10 اصطلاح گپ را به خوبي مي‌دانند و آن را در مکالمات روزمره بکار مي‌برند. اطرافيان آنها به رايانه حسودي مي‌كنند و رايانه را رقيب خود مي‌دانند. وقتي خود را معرفي مي‌نمايند، معمولا آدرس پست الكترونيك مي‌دهند. ترجيح مي‌دهند با دوستان و حتي همسرشان چت کنند تا با آنها به طور مستقيم صحبت نمايند. وقتي رايانه را روشن مي‌كنند. از ديگران مي خواهند که ساکت و خاموش باشند، وقتي مودم را خاموش مي‌كنند يا اتصال به اينترنت را قطع مي‌كنند احساس خالي بودن و خلاء مي‌كنند درست مثل اين که فردي زندگي عاشقانه خودراازدست داده است (Young، 1996، 1998، 1999 ؛ Daivis، 2001 ). (3)

 

استفاده متعادل از اينترنت

طبق تعاريف محققان مختلف، زمانهاي متفاوتي براي استفاده متعادل از اينترنت (Normal internet use) ذکر شده است بطوريکه :

Young در سال 1998 ذکر مي‌كند وابستگان به اينترنت به طور متوسط 5/38 ساعت در هفته از اينترنت استفاده مي‌كنند که 8 برابر بيشتر از تعداد ساعتهاي غيروابستگان است و اين زمان براي آنها مرتب در حال افزايش است.

در حاليکه غير وابستگان بطور متوسط 9/4 ساعت در هفته از اينترنت استفاده مي‌كنند که اين زمان براي آنها ثابت است و افزايش چشمگيري پيدا نمي‌كند. (16)

Holmes در سال 1997استفاده متعادل از اينترنت را، کمتر از 19 ساعت در هفته تعريف کرد. کساني که معتقد به تئوري ” استفاده مرضي از اينترنت ” هستند مصرف         3-2 ساعت در هفته از اينترنت را استفاده متعادل مي‌دانند و کسي که 5/8 ساعت                  و بيشتر در هفته از اينترنت استفاده مي‌كند به عنوان کسي که ” استفاده                             بيمار گونه “(Pathological Use) از اينترنت دارد شناخته مي‌شود. (11)                        ( Morahan Martin، Schumaker )  آنان همچنين ذکر کردند در مطالعه آنها کساني که علائم محدودي از اين اختلال داشته بطور متوسط 2/3 ساعت در هفته و کساني که هيچ علامتي نداشته حدود 4/2 ساعت از اينترنت استفاده مي‌كردند. (17)

زمان، تنها عامل تعيين کننده متعادل بودن استفاده از اينترنت نيست بلکه فاکتورهاي ديگري هم مانند دانشجوي کالج بودن و ارتباط شغل با اينترنت هم در تشخيص آن دخيلند زيرا اينترنت قسمتي از وظايف آنان است. (18)

تحقيقات حاکي از آنست که ميانگين ساعت استفاده از اينترنت در دانشجويان کالج 8 ساعت در هفته و کساني که اينترنت جزء حرفه شان است 20 ساعت در هفته است، بدون اينکه مشکل خاصي داشته باشند. (16) با وجود اين تحقيقات هنوز تعريف دقيقي براي مصرف متعادل ازاينترنت مطرح نشده، بنابراين فقط مي‌توان گفت کساني که در هفته صفر ساعت از اينترنت استفاده مي‌كنند، مصرف متعادل دارند. (18)

 

عوامل خطرساز

تحقيقات نشان داده، بيشترين افراد معتاد به اينترنت در گروه دانشجويان کالج هستند. در بين اين افراد فاکتورهاي زمينه ساز براي روآوردن بيمارگونه به اينترنت عبارتند از:

  1. دسترسي آزاد و بدون محدوديت به اينترنت
  2. زمانهاي آزاد برنامه ريزي نشده
  3. کساني که به تازگي از طرف خانواده آزادي بيشتري دريافت کرده‌اند.
  4. توجه نکردن اطرافيان به اينکه آنها در اينترنت چه کاري انجام مي‌دهند.
  5. تشويق شدن از سوي کاربران ديگر
  6. آموزش ديدن در زمينه فعاليتهاي مشابه
  7. تمايل به فرار از عوامل اضطراب زا در کالج
  8. ترس و کناره گيري اجتماعي
  9. سن قانوني بالاتر براي نوشيدن الکل (19)

 

اپيدميولوژي

در سال 1999 اداره امار ايالات متحده آمريکا، گزارش داد که تعداد رايانه‌ها در خانواده‌ها از 2/8 درصد در سال 1982 به 8/42 درصد در سال 1998 افزايش يافته است. در کشور کانادا اعلام شده است که 67 درصد خانواده‌ها از رايانه بهره مي‌برند.(3)

طي سالهاي اخير رشد کاربران اينترنت بسيار گسترده شده است بطوريکه از 500000 نفر در سال 1989 به 700 ميليون نفر در سال 2004 رسيده است. (2)

Greenfield در سال 1999  تخمين زد حدود 6 درصد از کاربران اينترنت معتاد هستند. اين مطالعه براساس تئوري کنترل تکانه انجام گرفت. (12)

Morahan martin در سال 2001 اعلام کرد 9/5 تا 13 درصد از کاربران اينترنت به آن اعتياد دارند. در تحقيقي که Anderson در سال 1997 بر دانشجويان دانشگاههاي امريکا و اروپا انجام داد بيان کرد 15 درصد دانشجويان معتاد به اينترنت هستند. (2)

دکتر Young  در سال 1996 بيان کرد با وجود اطلاعات کم، براساس معيارهاي قماربازي مرضي مي‌توان تخمين زد حدود 1 تا 5 درصد کاربران به اينترنت معتاد هستند. (19)

تحقيقات در زمينه فراواني اين اختلال در مطالعات متفاوت است، تحقيقات اوليه بين 40 تا 80 درصد را گزارش مي‌كنند حال آنکه در پژوهشهاي جديد همانطور که بيان شد اين آمار را بين 6 تا 14 درصد نشان مي‌دهد. يک عامل اين تفاوت در اين است که تحقيقات قديم برروي نمونه هاي اندک و با کساني که خودشان داوطلب بودند              انجام گرفته بود در حالي که در تحقيقات جديد از نمونه هاي بزرگتري استفاده             کرده بودند. در عين حال براساس يک تخمين محافظه کارانه رقم 6 درصدي نيز               هنوز يک رقم قابل ملاحظه است. بخصوص که نشان داده شده است با توجه به            سرعت و سهولت دسترسي به اينترنت، اين ميزان روز بروز بيشتر مي‌شود.                     ( Erbring، Nai، 2000 ؛   Ferari،  Benjamin 1999 ) (3)

 

 ارتباط استفاده ازاينترنت و سن :

Kraut و همکاران در سال 1998 بيان کردند، اختلال اعتياد به اينترنت در بين نوجوانان بيشتر از والدين آنها شيوع دارد. طي تحقيقات Graphics,Visualization and usability center در سال  1997، بيشترين تعداد کاربران را دانشجويان کالج تشکيل داده‌اند، اين تحقيق ميانگين سني کاربران را 35 سالگي مي‌داند. طبق تحقيقي که در دانشگاهAlfred  نيويورک انجام شد، 43 درصددانش آموزاني که ترک تحصيل کرده بودند معتاد به اينترنت بودند. ( Kennedy – Souza، 1998 ) (20)

Erbring و Nai در سال 2000 بيان کردند، افراد بزرگسال به احتمال زياد کمتر مبتلا به اختلال اعتياد به اينترنت مي‌شوند. تحقيقات Sarter در سال 1998 نشان داده حدود 11 درصد از افراد بالاي 55 سال از اينترنت استفاده مي‌كنند. افراد مسن تر وقتي مي‌توانند استفاده از اينترنت را کنترل نمايند، ناراحتي کمتري از خود نشان مي‌دهند. (Brenner، 1997) (3)

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسي رابطه بين اعتياد به اينترنت و سلامت روان بر اساس تست  SCL-90-R در مراجعين به كافي نت 127صفحه  می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

دانلود رایگان پایان نامه های رشته علوم تربیتی روانشناسی و مشاوره

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *