می 3

معنادار کردن مواد بی معنا : پایان نامه رایگان روانشناسی : بررسی رابطه بین امکانات رفاهی و افت تحصیلی در بین دانش آموزان شهر

یادیاری:معنادار کردن مواد بی معنا

برای اینکه یادگیری جدید مفید و مؤثر باشد،باید به نحو مناسبی با اطلاعات موجود در حافظه دراز مدت ارتباط یابد.متأسفانه همه مطالب در زمان یادگیری برای دانش آموزان بامعنا نیست.مثلاً اغلب،از دانش آموزان خارجی خواسته می شود که تعداد زیادی از لغات را حفظ کنند،از دانش آموزان کلاسهای دوم و سوم خواسته می شود که واقعیات ریاضی را(مانند 18 = 9 + 9 ، 63 = 9 * 7) فرا گیرند،از نوآوران مبتدی شیمی خواسته می شود که جدول تناوبی عناصر شیمیایی را بیاموزند.این گونه مطالب باید به خوبی آموخته شوند،ولی اغلب بسیار دشوار است که بتوان آنها را برای دانش آموزان با معنا کرد.

یکی از راههای ایجاد رابطه بین مطالب «کم معنا» و مطالب «بامعنا» استفاده از یادیارها یا روشهای کمک به حافظه است.یادیارها عبارت اند از قافیه ها،کلمات، تصاویر و هر مطلب آشنایی که به همراه اطلاعات جدید آورده می شود تا آن را قابل حفظ سازد(کارنی،لوین و موریسون،1988؛هیگبی و کونای هیرا،1985).برای یادآوری قواعد صرف و نحو یا املا از نظم شعری به منزله یادیار استفاده می شود و یا نوآموز موسیقی برای یادآوری کلیدهای موسیقی از شعر کمک می گیرد.معلمان معمولاً از یادیارها در تدریس خود استفاده می کنند(کارنی و دیگران،1988؛هیگبی و کونای هیرا،1985) و دانش آموزان نیز،بر اساس گزارش خودشان،اغلب برای یادگیری اطلاعات جدید از یادیارها بهره می گیرند(کیل پاتریک،1985).

در مؤثر ترین نوع یادیار از تصاویر ذهنی استفاده می شود(لوین،1985).توصیه به دانش آموزان که از تصاویر ذهنی استفاده کنند،ابزار یادیار نیرومندی را در اختیار ایشان می گذارد.همان گونه که آزارلو و بگ(1988) مشاهده کرده اند تصویر ممکن است یادآوری بسیاری از انواع مطالب را به نحو معناداری افزایش دهد.دانش آموزان می توانند چند روش نسبتاً ساده از روشهای یادیاری به وسیله تصاویر ذهنی را بیاموزند و در یادآوری بسیاری از اطلاعات مورد استفاده قرار دهند(گلوور،تیم، دیلاف و روجرز،1987؛پرسلی،1985).چهار نوع از این روشها عبارت اند از:روش پیوند،روش تخصیص جایگاه،روش چنگک یا قلاب و روش کلید واژه.

روش پیوند:روش پیوند به خصوص برای یادگیری فهرستی از اقلام مناسب است.در این روش یادگیرنده برای هریک از اقلامی که باید به خاطر بسپارد یک تصویر ذهنی در نظر می گیرد.آنگاه،تصور می شود که هریک از این تصاویر با تصویر بعدی فهرست در تعامل است.به این ترتیب،تصاویر به طور تخیلی با یکدیگر پیوند می خورند.در یک مثال ساده،اگر شما بخواهید به خاطر بسپارسید که اقلام مرغ،پنیر، سیب و سپ را از فروشگا مواد غذایی بخرید،ممکن است در ذهن خود سلسله حوادثی را تصور کنید که طی آن یک مرغ قطعه ای پنیر را برمی دارد و آن را خرد می کند و روی سیب قرار می دهد و آنگاه سیب را در کاسه سوپ می اندازد.این تصاویر که پیوند متقابل دارند احتمال یادآوری یک تصویر را از روی تصویر دیگر افزایش می دهند.یکی از مزایای بزرگ این روش سادگی آن است.در این روش ضرورت یادگیری یک طرح خارجی و یا مطالب دیگر وجود ندارد.

روش تخصیص جایگاه:تاریخ روش تخصیص جایگاه به یونان باستان برمی گردد.به نظر بوور(1970) سیسرو1 ریشه این روش را به شاعر یونانی،سیمونیدس2 نسبت می دهد.شاعر یونان باستان شعری را در جمع میهمانان در یک ضیافت بزرگ خوانده بود.او بعد از قرائت شعر به خارج سالن فراخوانده شد و بلافاصله سقف سالن بزرگ فروریخت و هرکس که در داخل سالن بود کشته شد.اجساد چنان متلاشی شده بود که تشخیص آنها حتی برای اقوامشان ممکن نبود.سیمونیدس پا پیش نهاد و موفق شد با استفاده از آنچه از جای نشستن افراد در آن سالن بزرگ به یاد می آورد نام تک تک آنها را مشخص سازد.این داستان محققان حافظه را به روش خاصی برای حفظ و یادسپاری هدایت کرد:قرار دادن تصاویر ذهنی اشیا در کنار یکدیگر به نحوی که مجموعه آنها ترکیبی آشنا تشکیل و یادآوری را ممکن سازد.

کاربرد جدید روش تخصیص جایگاه به این صورت است که ابتدا یادگیرنده درباره مجموعه ای بین ده تا بیست نقطه که به خوبی با آنها آشناست فکر می کند(مانند نقاط مهم موجود در مسیری که هر روز طی می کند،اتاقهای خانه مسکونی،یا جاهای مختلف در محوطه دانشگاه)و آن گاه هریک از اقلامی را که باید به یاد بسپارد در یکی از جایگاههای فوق قرار می دهد.معمولاً به یاد گیرندگان توصیه می شود که تصور کنند خودشان در حالقدم زدن و بازدید از هریک از این جایگاهها هستند.در طول این «قدم زدن»،فرد هریک از اقلام فهرست مورد یادگیری را در حالی که در یکی جایگاهها قرار گرفته است در نظر خویش مجسم می کند.برای یادآوری اقلام،از یادگیرنده خواسته می شود که در طول مسیر یک بار دیگر حرکت کند و به هریک از جایگاهها نگاه کند تا اقلام نهاده شده در هر یک از آنها را به یاد آورد.معمولاً،این روش به یاد گیرنده کمک می کند که هم اقلام را به یاد بیاورد و هم آنها را در نظم مناسبی قرار دهد،زیرا حرکت در طول مسیر به فرد کمک می کند که اقلام را در ترتیب صحیحی به خاطر بسپارد.

روش چنگک یا قلاب:در این روش یادگیرنده تعدادی قلاب را خاطر می سپارد و هر مطلبی را که فرا می گیرد به یکی از این قلابها می آویزد.این قلابها ممکن است مجموعه ای از اشیای آشنا را تشکیل دهند،طرح بسیار معمول،که اغلب در تحقیقات از آن استفاده می شود،مجموعه قلابهای قافیه دار است(برای مثال،عدد یک با کیک،دو با جو،سه با کاسه…).هر چنگک چیزی است که به سادگی قابل مشاهده باشد،مانند کیک،یک،جو،دو.

زمانی که قلابها به خاطر سپرده شدند،می توان از آنها برای یادگیری مجموعه ای از مواد به طور منظم کمک گرفت.اولین قدم این است که هریک از اقلام در نظر گرفته شود که با چنگک مربوط به خود در تعامل است.اگر اولین قلم فهرست فی المثل کتاب باشد،می توان کتاب را در حالی تصور کرد که کیک روی آن قرار گرفته است.در مورد قلم دوم می توان دو دانه جو را تصور کرد و در مورد بقیه اقلام فهرست به همین ترتیب پیش می روی.روش چنگک،به خصوص،برای یادگیری مراحل یک وظیفه پیچیده،مانند کار با ماشین آلات مفید است(گلوور،تیم،دیلاف و راجرز،1987).

روش کلید واژه:در روش کلید واژه نیز از تصویر پردازی استفاده می شود،ولی با روش پیوند،روش تخصیص جایگاه،و روش قلاب از نظر موارد استفاده متفاوت است. سه فن یادسپاری که در بالا تشریح شد برای یادآوری فهرست اطلاعات به کار می رود،ولی روش کلمات کلیدی برای یادگیری لغات جدید مناسب است.در روش کلید واژه دو مرحله وجود دارد،مرحله ارتباط صوتی و مرحله ارتباط تصویری.

وقتی کلمه جدیدی فراگرفته می شود،دانش آموز باید ابتدا یک کلید واژه پیدا کند که با بخشی از کلمه مورد یادگیری هم صدا باشد ارتباط صوتی(لوین،1985).مثلاً یک کلید واژه خوب برای کلمه Conflagration (به معنای آتش سوزی بزرگ) لفت Flag است. Flag شبیه بخش دوم کلمه Conflagration است و واژه Flag را می توان به سادگی تصور کرد و لذا مرحله دوم تصور ساده می شود.

وقتی یک کلید واژه اتخاب شد،دانش آموز آن را به یک تصویر مربوط می کند.در این فرآیند،دانش آموز باید یک تصویر قابل مشاهده از کلید واژه را در حالی که با معنای کلمه ای که باید یاد گرفته شود در تعامل است تصور کند(لوین،1985).در این مورد خاص،دانش آموز ممکن است یک پرچم در حال سوختن را تصور کند.به هنگام امتحان،زمانی که دانش آموز کلمه Conflagation را می بیند کلمه Flag را به یاد می آورد و موجب می شود که مجدداً تصویر پرچم ر حال سوختن را به یاد آورد.

در چند سال گذشته مطالعات بسیار زیادی در مورد روش کلید واژه انجام گرفته است.به طور کلی نتایج این مطالعات برای سنین مختلف دانش آموزان(پرسلی،لوین و دلانی،1982) و در مورد زبانهای مختلف(پرسلی،1987)،برای یادگیری مواد آموزشی دیگر به جز واژگان(لوین،1985؛پرسلی و دیگران،1982)و حتی زمانی که یادگیری از روی مواد خواندنی انجام می گیرد(مک کورمیک و لوین،1984)،بسیار مثبت بوده است.در بین همه روش های مختلف یادیاری که در اختیار است،شاید روش کلید واژه بیش از همه در کلاس درس کاربرد داشته باشد(پرسلی،1987).

موفقیت این روشهای یادیاری بستگی دارد به قدر آنها در کمک به یادگیرنده به منظور ربط دادن آشنا(یادیار یا کلید واژه کاملاً آموخته شده) به ناآشنا(آنچه باید یاد گرفته شود).عامل مهم در استفاده موفقیت آمیز از یادیارها این است که یادگیرنده کاملاً با آنها راحت باشد.استفاده از این روشها باید خودکار و یا نزدیک به خودکار باشد.در صورتی که قدم زدن تخیلی نقاط آشنایی را در بر داشته باشد،معمولاً برای استفاده خودکار از روش تخصیص جایگاه چندان مشکلی وجود ندارد.در مورد روش قلاب،به هر صورت تلاش لازم است تا ابزار کاملاً آشنا و مفیدی فراهم گردد.اگر روش قلاب،به خوبی یاد گرفته نشود،احتمال دارد دانش آموزان آن را روشی مؤثر و قابل استفاده قلمداد نکنند.روش کلید واژه نیز نیاز به تمرین دارد تا مؤثر افتد.دانش آموزان باید در انتخاب کلید واژه و تصویر پردازی ذهنی از آن،که به معنای تعامل کلمه یادگرفتنی با کلید واژه است،راحت باشند.در یادیارها نیز همانند همه مهارت های دیگر تمرین موجب تسلط می شود.

نظریه پردازش اطلاعات

محدودیت های نظریه تداخل موجب شد که محققان حافظه در پی یافتن توضیحات دیگری برای چگونگی یادآوری مطالب بامعنا باشند.نظریه ای که برای تبیین حافظه، مفاهیم،اصول و قوانین بسیار مفید بوده است نظریه پردازش اطلاعات است.این نظریه انسانها را پردازشگران فعال اطلاعات می داند و تأکید می کند که مطالعه حافظه ممکن نیست مگر آنکه قبلاً دریابیم یادگیرنده با اطلاعات جدید چه کار می کند و این اطلاعات تا چه میزان برای یادگیرنده بامعناست.در این نظریه انسانها در حقیقت نظامهای پردازشگر اطلاعات هستند(دلاروزا،1988).بر اساس این دیدگاه حافظه عبارت است از1)رمزگذاری اطلاعاتی که توسط اعضای حسی ثبت شده است(یا قرار دادن اطلاعات در جای مناسب در حافظه)،2)ذخیره کردن اطلاعات و 3)بازیابی یا یادآوری اطلاعات به هنگام ضرورت.

نظیه های پردازش اطلاعات در آغاز مکانیکی و بیش از حد به الگوهای کامپیوتری شبیه بود.محققان هنوز کامپیوتر را مناسبترین الگو برای مطالعه و نمایش حافظه می دانند(نک.مک کلند،1988).ولی تلاش برای یافتن راههای انعطاف پذیر برای نمایش حافظه انسان رو به افزایش است.سه نظریه معاصر برای بررسی حافظه عبارتند از:سطوح پردازش،نظریه طرحواره و پردازش توزیع موازی.

کاربرد یکی از یادیارها

رای تصمیم گیری درست درباره ارزش فنون یادیاری بهترین راه کاربرد آنهاست.برای بسیاری از مردم روش تخصیص جایگاه بهترین نقظه شروع است،زیرا استفاده از آن در مورد بسیاری از انواع اطلاعات ساده است.

پیشنهاد می کنیم این روش را برای یک هفته به کار برید. می توانید آن را برای فهرست خرید،اعضای بدن در درس پیکر شناسی(از طریق ایجاد تصاویر تداخل کننده برای هر یک از اعضای بدن با نام خودش و قرار دادن تصویر مزبور در جایگاه خاص)یا حوادث مهم در درس تاریخ به کار ببرید.سعی کنید مراتب زیر را برای آزمایش صحیح این روش رعایت کنید.

1.قبل از استفاده،مطمئن شوید که این فزمون یادیاری را به خوبی فرا گرفته اید.

2.یک گذر ذهنی در کل جایگاهها انجام دهید تا ترتیب آنها را خوب یاد بگیرید.

3.هریک از اقلام مورد یادگیری را در جایگاه خود قرار دهید،تا در هر جایگاه فقط یک مورد قرار گیرد.

4.اگر مجدداً همان فهرست قبلی را یاد می گیرید،اقلام مورد نظر را در همان جایگاه های قبلی قرار دهید.

5.از این روش برای چند نوع اطلاعات استفاده کنید.

پس از آنکه این روش را به مدت یک هفته به کار بردید،قضاوت کنید که روش تخصیص جایگاه چقدر برای شما مفید بوده است.بیشتر برای چه نوع مطالبی مفید است؟بر اثر استفاده مکرر از این روش آیا احساس آسودگی بیشتری به شما دست نداده است؟آیا روش تخصیص جایگاه را بهترین روش برای خود می دانید؟پس از آنکه تغییرات لازم را در روش خود دادید به نحوی که کاملاً با نیازهای شما تطبیق کند،یک روش یادیاری قوی و ساده در اختیار دارید که می توانید از آن در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

 

1.Cicero

2.Simonides

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه بین امکانات رفاهی و افت تحصیلی در بین دانش آموزان شهر

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه


برچسب‌ها, , , , , , , , ,
Copyright 2018. All rights reserved.

Posted می 3, 2016 by 92 in category "تز و پایان نامه", "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *