آگوست 10

مدارس، مدرسه، روانشناسی، تحصیلی، تهویه

تمیز، ساکت، راحت و از لحاظ بهداشتی مناسب نتایج تحصیلی دانش آموزان را بالا برده وآنها را در یادگیری موفق تر می کند  (اشنایدر،2002). محیط فیزیکی مدرسه باید طوری باشد که به دانش آموزان آسیب نرساند. بنابراین نکات ایمنی در ساخت وسازاین مدارس باید مورد توجه قرار گیرد و محیط فیزیکی باید بر بهداشت روانی دانش آموزان  تأثیر مثبت بگذارد (حاتمی و دیگران،1383). بسیاری از مدارس قدیمی با ساختمان های کوچک و غیر بهداشتی، موجب مشکلات فراوانی می شوند به دلیل فقدان پنجره کافی، نور طبیعی به مقدار کافی وارد  کلاس نمی شود. تهویه مناسب صورت نمی گیرد تعداد توالت و دستشویی کمتر از حد معمول بوده و فضای  کافی برای بازی شاگردان ندارد، مسلماً دانش آموزان در این مکان ها موفقیت چندانی کسب نمی کنند (حلم سرشت ودل پیشه،1383). فضای فیزیکی مدرسه در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی حامل پیام برای دانش آموزان می باشد و بر میزان یادگیری

1.Ainley

 

ورشد شخصیت فردی و اجتماعی ونیز تأمین بهداشت روانی آنان تأثیر می گذارد (نوید ادهم،1382). تحقیقات گلن1 در سال (2002) نشان داد که شرایط تسهیلات مدرسه تأثیر مهمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می گذارد. در این بررسی دمای کلاس وصدا نقش مهمتری داشتند وعامل مهم دیگر قدمت ساختمان مدرسه بود. ریچارد سون و روسن2درسال (1999) ارتباط معنی داری بین افزایش کیفیت سیستم تهویه وکاهش غیبت دانش آموزان از مدرسه یافتند. تحقیق آنها که بر روی مراکز مراقبت روزانه صورت گرفت نشان داد زمانی که مدارس قدیمی از لحاظ تهویه تعمیر می شوند نرخ غیبت در سال اول به 31/8 درصد و در سال دوم به94/7 درصد و در سال سوم به 75/3 درصد کاهش می یابد.

تحقیقات نشان داده اند هنگامی که دیوارهای مدارس با رنگ ملایم روشن رنگ آمیزی می شوند عملکرد تحصیلی دانش آموزان بهبود می یابد(کش3،1993).موقعیت ساختمانی مدارس وامکانات وتجهیزات برروی رفتار دانش آموزان اثر می گذارد و کمبود تجهیزات منجر به رفتارهای ناهنجار4در مدارس می گردد(ارث من5،2002). فضای فیزیکی نامناسب به ترک تحصیل زود هنگام، غیبت، اخراج، بی انضباطی، پرخاشگری، دیرآمدن، برخوردهای نژادی و کشیدن سیگار منجر می گردد(استریچرز6،2000). تحقیقات نشان می دهند که  دانش آموزان مدارسی که از نور کافی  و مناسب برخوردارند 20درصد در درس ریاضی و 26درصد در درس، خواندن نسبت به دانش آموزان مدارسی که از نور کافی و طبیعی برخوردار نیستند پیشرفت بهتری دارند (اپستین7،2000). مدارس کوچکتر به دلیل اینکه دانش آموزان را به گروه های کوچکتر و صمیمی تر تقسیم می کنند و به آنها باز خورد می دهند فرایند یادگیری را

1.Glen

2.Richaardson & Rosen

3.Cash

4.Abnormal Behavior

5.Earthman

6.Stricherz

7.Epstein

تسهیل می کنند. و گوشه گیری و انزوا طلبی دانش آموزان را کاهش می دهند، و معلمان را برای استفاده از مهارتها و توانایی هایشان تشویق می کند. والدین را برای مشارکت در فعالیت های آموزشی ترغیب می کنند (وسلی و دیگران1 ،2000).

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی شهرستان فریدون شهر   150 صفحه می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

  • 2


Copyright 2018. All rights reserved.

Posted آگوست 10, 2018 by 92 in category "تز و پایان نامه", "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *