مارس 25

دانلود پایان نامه رایگان روانشناسی: تفاوت جنسیت و نوع کاربری از رایانه و اینترنت :

تفاوت جنسیت و نوع کاربری از رایانه و اینترنت :

بطور کلی، جنسیت یکی از عواملی است که نوع کاربری و دلایل زیربنایی برای استفاده از اینترنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عامل اساسی در اینجا پیش فرضهایی است که در جامعه برای زن ومرد در نظر گرفته می‌شود.

به نظر می‌رسد مردها از بازی های تعاملی که مستلزم قدرت و تسلط است، لذت می‌برند. این بازی ها از بازی های ویدیویی از این جهت متفاوت هستند که حالت تعاملی دارند و رتبه و مقام هریک در آن مشخص می‌شود. بنابراین وقتی کسی برنده می‌شود، برای او شخصیتی به وجود می آید که باعث تشخص و مقام او در بین دیگران می‌شود. جنبه های خشونت و تسلط حاکم بر این بازی ها چیزی است که باعث لذت مردها می‌شود. (3)

طبق تحقیقات Cooper در سال 2000، زنان بیشتر از مردان علاقه‌مند به صرف وقت در محیطهای گپ با موضوع جنسی هستند و مردها بیشتر به وقت گذراندن در صفحات با موضوع هرزه نگاری هستند. مردان تمایل دارند تجربیات جنسی داشته باشند و از طریق بینایی تحریک شوند در حالیکه زنان به برقراری ارتباط و تعاملات علاقه‌مند هستند. (23)

زن ها بیشتر از مردها سعی می‌کنند ظاهر جسمانی خود رااز دیگران پنهان کنند. معیارهای زیبایی در هر فرهنگی فرق می‌کند. بنابراین زن هایی که با این معیارها خودشان را متناسب نمی‌دانند و یا خود راچندان جذاب نمی‌بینند، بدون ترس از برملاشدن آن می‌توانند فرصت این ارتباطات را به دست آورند. این تفاوتها به نوعی نشان دهنده نوع نگرشی است که جامعه برای مرد و زن در نظر می‌گیرد. (3)

 

تشخیص

تشخیص اولیه به علت اینکه هنوز معیارهای تشخیصی معینی برای اعتیاد به اینترنت در DSM- IV- TR  ذکر نشده، مورد اختلاف است.

تشخیص اعتیاد به اینترنت به علت خاصیت ذاتی مرضی آن با استفاده از معیارهای قماربازی بیمارگونه در DSM-IV-TR داده می‌شود. زیرا اعتیاد به اینترنت هم مانند قماربازی بیمارگونه نوعی اختلال کنترل تکانه است.

Young در سال 1996 پرسشنامه 8 سؤالی (Internet Addiction Scale= IAS) را که تعدیل شده معیارهای قماربازی بیمارگونه بود برای تشخیص اعتیاد به اینترنت ترتیب داد.

1- آیا مشغولیت فکری درباره اینترنت دارید؟

2- آیا احساس می‌کنید نیاز به استفاده از اینترنت با زمان بیشتری دارید تا به رضایت برسید؟

3- آیا مکررا تلاش ناموفق برای کنترل کردن، کاهش دادن یا متوقف کردن استفاده از اینترنت داشته اید؟

4- آیا هنگام تلاش برای کاهش یا متوقف کردن استفاده از اینترنت احساس بیقراری، افسردگی یا بدخلقی می‌کنید؟

5- آیا در اینترنت بیشتر از آنچه قصد دارید می مانید؟

6- آیا رابطه مهم، شغل یا فرصتهای درسی شما بخاطر استفاده از اینترنت به خطر افتاده است؟

7- آیا به افراد خانواده، درمانگر یا دیگران برای پنهان کردن میزان صرف وقت در اینترنت دروغ گفته اید؟

8- آیا اینترنت را به عنوان راه فرار از مشکلات یا احساس ناراحت کننده (مثلا درماندگی، گناه، اضطراب یا افسردگی) مورد استفاده قرار می‌دهید؟

کسانی که حداقل به 5 سؤال از 8 سؤال پاسخ مثبت دهند، به عنوان معتاد به اینترنت شناخته می‌شوند. (7)

 

ملاکهای تشخیص گلدبرگ (1996 ) برای اختلال اعتیاد به اینترنت :

الگوی غیر انطباقی استفاده از اینترنت، که موجب تخریب یا ناراحتی قابل ملاحظه از نظر بالینی می‌شود، و با سه (یا بیشتر) از علایم زیر، که زمانی در طول 12 ماه روی می‌دهند، تظاهر می‌کند.

اول) تحمل، که با هریک از موارد زیر تعیین می‌شود:

الف) نیاز برای افزایش قابل ملاحظه مقدار زمان صرف شده در اینترنت برای رسیدن به رضامندی.

ب) کاهش قابل ملاحظه در اثرات اینترنت در هنگام استفاده از همان مقدار وقتی که برروی اینترنت صرف شده است.

دوم) ترک، که با هریک از موارد زیر مشخص می‌شود:

الف) نشانگان ترک اینترنت ( بروز نشانه‌های محرومیت از استفاده از اینترنت)

1- قطع (یا کاهش ) استفاده از اینترنت به مقادیری بیشتر و دوره طولانی از آنچه که مورد نظر است.

2- دو یا بیشتر از علایم زیر، ظرف چند روز تا یک ماه بعد از قطع تظاهر              میکند:

  • بیقراری روانی – حرکتی
  • اضطراب
  • افکار وسواسی درباره اینکه در اینترنت چه می‌گذرد
  • رویا و خیالبافی درباره اینترنت
  • حرکات تایپ کردن ارادی و غیرارادی با انگشتان
  • نشانه‌های ملاک دو موجب ناراحتی یا اختلال در کارکردهای اجتماعی، شغلی یا کارکردهای مهم متعدد دیگر زندگی می‌شود.

ب) استفاده از اینترنت برای اجتناب یا تسکین نشانه‌های ترک ادامه می‌یابد.

سوم) معمولا باعث تماس بیشتر یا طولانی تر از آنچه که در نظر گرفته شده بوده است می‌شود.

چهارم) میل مداوم یا تلاش های ناموفق برای کاهش یا کنترل استفاده از اینترنت

پنجم) وقت زیادی صرف فعالیتهای مربوط به اینترنت (مثلا خرید کتاب، راهنما و… ) می‌شود.

ششم) فعالیت های مهم اجتماعی، شغلی یا تفریحی به خاطر استفاده از اینترنت حذف می‌شود یاکاهش می‌یابد.

هفتم) استفاده از اینترنت علیرغم دانستن اینکه مسایل مستمر جسمانی، اجتماعی، شغلی یا روانی از آن ناشی شده یا آن را تشدید کرده است، مانند محرومیت از خواب، مشکلات زناشویی یا خانوادگی، تاخیر در قرار ملاقات ها، مسامحه و غفلت در وظایف شغلی یا احساس بی حوصلگی با افراد مهم زندگی ادامه می‌یابد. (3)

Egger ملاکهای تشخیص اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را موارد زیر می‌داند:

1- بیان نتایج منفی حاصل از مصرف اینترنت

2- شرکت زیاد در گروههای کمک به خود در اینترنت

3- احساس اضطرار برای وصل شدن به اینترنت وقتی هنوز اتصال برقرار نکرده‌اند

4- فکر کردن به در اینترنت بودن، زمانی که به ان وصل نیست.

5- احساس گناه نسبت به استفاده از اینترنت

6- دروغ گفتن به دوستان درباره طول مدت زمانی که صرف اینترنت می‌کنند

7- بیان افتهای تحصیلی به علت استفاده از بیش از حد از اینترنت. (20)

Rasmussen در سال2000 معیارهای زیر را برای اختلال اعتیاد به اینترنت ارائه میدهد:

1- بطور فزاینده در تعهدات عمده خود در کار، مدرسه یا خانه اشکال دارند

2- از اینترنت بیشتر استفاده می‌کنند و کمتر لذت می برند

3- در مواقعی که تماس ندارند بیقرار، حساس ومضطرب هستند

4- در قطع، کنترل کردن یا توقف استفاده موفق نیستند

5- به خاطر استفاده از اینترنت مشکلات جسمی، روان شناختی و اجتماعی دارند، اما در رفتار خود پافشاری می‌کنند.

انجمن روان پزشکان آمریکا(American Psychiatric Association= APA) در سال 1997  دو سمپوزیوم برای ادامه تحقیقات و نظریات رفتار مربوط به اینترنت ترتیب داده است که در مقایسه با ارائه یک پوستر در سالهای قبل نشان می‌دهد در چند سال اخیر به این مسأله به عنوان یکی از اشتغالات مهم بعضی از روانشناسان توجه زیادی شده است. همچنین در سالهای اخیر چاپ یک مجله جدید که به جنبه های مختلف استفاده و اعتیاد به اینترنت، مستحق آن است که به عنوان یک اختلال کنترل تکانه قانونی طبقه بندی خاص خودش را در تجدید نظرهای جدید DSM-IV-TR  داشته باشد. (,Young  1996) (3)

گاهی بیماران به علت استقبال دانشگاهها و ادارات و شرکتهای مختلف از اینترنت، از معتاد بودن خود به اینترنت غافل هستند و حتی کسانی که به هر8 سؤال پاسخ مثبت داده‌اند، آنرا نفی می‌کنند.

 بر نشانه‌های اعتیاد به اینترنت به راحتی با این توجیهات سرپوش گذاشته می‌شود:

” من به عنوان قسمتی از شغلم به اینترنت نیاز دارم “.

” این فقط یک ماشین است ”

” همه از آن استفاده می‌کنند ” (7)

برای برخورد با چنین افرادی روانشناسان سؤالاتی مطرح کرده‌اند که با پرسیدن آنها از فرد معتاد به اینترنت، می‌توان او را نسبت به این مسأله آگاه کرد.

1- آیا شما از مسائل مهم زندگی خود به خاطر این رفتار چشم پوشی می‌کنید؟

2- آیا این رفتار، روابط شما با افراد مهم در زندگیتان را مختل می‌کند؟

3- آیا افراد مهم زندگی شما به خاطر این رفتار، شما را آزار می‌دهند یا به شما بی‌توجهی میکنند ؟

4- آیا وقتی از شما به علت این رفتارتان انتقاد می‌شود شما حالت تدافعی به خود میگیرید یا تحریک پذیر می‌شوید؟

5- آیا تا به حال به خاطر این کاری که انجام می‌دهید احساس گناه یا اضطراب کرده‌اید؟

6- آیا تا به حال سعی کرده‌اید این رفتار خود را از دیگران پنهان کنید؟

7- آیا تا به حال سعی کرده‌اید این رفتار خود را قطع کنید اما نتوانسته باشید؟

8- آیا تا به حال با خود صادق بوده‌اید؟ آیا احساس کرده‌اید نیاز پنهان دیگری شما را به این رفتار وادار می‌کند؟ (14)

 

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان بر اساس تست  SCL-90-R در مراجعین به کافی نت 127صفحه  می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

دانلود رایگان پایان نامه های رشته علوم تربیتی روانشناسی و مشاوره

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه


برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
همه حقوق محفوظ است

Posted مارس 25, 2016 by 92 in category "تز و پایان نامه", "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *