تحلیل نتایج و بیان توصیفی یافته‌ها:دانلود رایگان پایان نامه ارشد,بررسی تأثیر آموزش راهبردهای حل مسأله در پیشرفت ریاضی و بهبود نگرش نسبت به درس ریاضیات در دانش‌آموزان


فصل چهارم

تحلیل نتایج و بیان توصیفی یافته‌ها

تحلیل نتایج و بیان توصیفی یافته‌ها

(4-1) مقدمه:

امروزه کاربرد مفاهیم و ابزارهای آماری در تحقیقات ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و اکثر پژوهشهای رفتاری با استفاده از شیوه‌های آماری، به طبقه‌بندی، خلاصه کردن، تهیه جداول و رسم نمودارها و در نهایت به آزمون فرضهای تحقیق می‌پردازند.

همانگونه که می‌دانیم یکی از اهداف مهم پژوهشهای علمی این است که نتایج حاصل از یک نمونه را به جامعه بزرگتر گسترش دهند. به عبارت دیگر تعمیم‌پذیری[1] از اهداف تحقیق است یعنی پژوهشگران با مطالعه خصوصیات گروه کوچکی از افراد در پی یافتن ویژگیهای گروههای بزرگ هستند و برای نیل به چنین مقصودی می‌بایستی از روشهای موجود آمار استنباطی سود جست. همین ضرورت و راهکار برای مواقعی که محقق با مطالعه دو یا چند گروه، در پی یافتن تفاوتهای موجود بین آنها می‌باشد نیز وجود دارد.

در اینجا نیز پژوهشگر، با استفاده از روشهای آماری مناسب به آزمون فرضیه‌های تحقیق می‌پردازد و با توجه به اینکه در تحقیقات علمی همواره امکان خطا وجود دارد. لذا قبل از هر گونه استنباطی از داده‌ها یا نمونه، شایسته است سهم عوامل خطا را مشخص نماییم.

در پژوهش حاضر قبل از اینکه به تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده‌ اقدام نماییم، لازم است به روش و نتیجه آزمون همتاسازی دو گروه تشکیل شده اشاره داشته باشیم.

(4-2) آزمون همتاسازی:

پس از آنکه دو گروه تصادفی از دو کلاس انتخاب شده و سپس بصورت تصادفی به دو گروه تجربی و گواه تقسیم شدند و قبل از اجرای تحقیق، با استفاده از آزمون T مستقل به احراز همتا بودن دو گروه پرداخته شد.

نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی درس ریاضی ثلث دوم از پرونده تحصیلی دانش‌آموزان استخراج شد.

جدول زیر شاخص‌های آماری میانگین، مجموع مجذورات انحراف نمرات از میانگین، واریانس و انحراف استاندارد را جهت مقایسه دو گروه در اختیار می‌گذارد.

جدول شماره (10-4) مقایسه شاخص‌های آماری نمرات ثلث دوم دو گروه تجربی و گواه

انحراف استانداردSواریانسمجموع مجذورات انحراف از میانگینمیانگینشاخص

گروه

33/243/5128/7688/9گروه تجربی
38/268/564/7913/10گروه گواه

با توجه به داده‌های فوق می توان در نموداری به مقایسه وضعیت میانگین‌های نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی ثلث دوم پرداخت که به شکل ذیل می‌باشد.

برای آزمون همتا بودن از آزمون آماری t مستقل جهت مقایسه میانگین‌های دو گروه به شرح ذیل استفاده گردید:

حال با توجه به اینکه درجه آزادی 28 می‌باشد و با فرض میزان 05/0=a و با در نظر گرفتن اینکه آزمون دو دامنه می‌باشد به جدول t مراجعه نموده و t جدول را به دست می‌آوریم

2=              41/0- =

بنابرنی چون [2]t مشاهده شده یا تفاوت بین میانگین‌ها از t جدول کوچکتر است لذا می‌توان نتیجه گرفت که بین میانگین‌ها تفاوت معنی‌دار آماری وجود ندارد و بنابراین می‌توان دو گروه را همتا فرض کرد.

(4-3) تحلیل دادها با استفاده از آمار توصیفی

جدولهای زیر توزیع فراوانی نمرات به دست آمده از گروه گواه در مراحل مختلف پژوهش را نشان می‌دهند

جدول (4-2) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پیش آزمون مقیاس نگرش سنج نسبت به ریاضی (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
2

2

2

2

1

1

1

1

2

1

54

53

52

49

48

46

45

44

43

42

15=N

جدول (4-3) اندازه‌های گرایش مرکزی[3] و تغییر پذیری[4] مربوط به نمرات گروه گواه در پیش آزمون نگرش نسبت به ریاضی

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین[5]48
میانه[6] Md5/49
نما[7] Moچندنمایی
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر[8] R11
واریانس[9]07/20
انحراف معیار[10] S48/4

جدول (4-4) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پس آزمون مقیاس نگرش سنج نسبت به ریاضیات (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
1

1

2

1

1

2

3

4

56

55

52

50

49

48

46

45

15=N

 

جدول (4-5) اندازه‌های گرایش مرکزی و تغییر پذیری مربوط به نمرات جدول بالا

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین x53/48
میانه Md5/47
نما Mo45
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر12
واریانس83/13
انحراف معیار71/3

جدول (4-6) توزیع فراوانی نمرات گروه گواه در پس آزمون مقیاس پیشرفت تحصیلی ریاضی (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
1

2

4

3

1

4

14

13

12

11

10

8

15=N

جدول (4-7) اندازه‌های گرایش مرکزی و تغییر پذیری مربوط به نمرات جدول بالا

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین85/10
میانه Md25/12
نما Moدونمایی
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر R7
واریانس11/4
انحراف معیار S02/2

جدول زیر توزیع فراوانی نمرات به دست آمده از گروه آزمایشی را در مراحل مختلف پژوهش نشان می‌دهند.

جدول (4-8) توزیع فراوانی نمرات گروه آزمایش در پیش آزمون نگرش نسبت به ریاضی (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
1

1

1

2

1

1

1

2

2

1

1

1

53

52

50

48

47

46

45

44

42

41

40

38

15=N

جدول (4-9) اندازه‌های گرایش مرکزی و تغییر پذیری مربوط به نمرات جدول قبل

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین33/45
میانه Md46
نما Moسه نمایی
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر R16
واریانس35/19
انحراف معیار S39/4

جدول (4-10) توزیع فراوانی نمرات گروه آزمایش در پس آزمون مقیاس نگرش سنج نسبت به ریاضیات (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
2

1

1

1

1

2

2

1

1

1

1

1

64

63

62

61

60

57

56

55

53

50

43

42

15=N

جدول (4-11) اندازه‌های گرایش مرکزی و تغییر پذیری مربوط به نمرات جدول قبل

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین26/56
میانه Md5/59
نما Moسه نمایی
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر R23
واریانس85/46
انحراف معیار S84/6

جدول (4-12) توزیع فراوانی نمرات گروه آزمایش در پس آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضیات (نمرات طبقه‌بندی نشده)

فراوانی Fنمره x
2

4

3

2

2

1

1

17

15

13

12

10

9

7

15=N

جدول (4-13) اندازه‌های گرایش مرکزی و تغییر پذیری مربوط به نمرات جدول بالا

شاخص گرایش مرکزیاندازه
میانگین86/12
میانه Md5/12
نما Mo15
شاخص تغییرپذیریاندازه
دامنه تغییر R11
واریانس85/9
انحراف معیار S14/3

در زیر نمودار ستونی میانگین‌های به دست آمده از گروه گواه و آزمایشی در مراحل مختلف پژوهش نشان داده شده‌اند.

 

نمودار (4-2): نمودار ستونی میانگین‌های دو گروه گواه و آزمایشی پیشرفت تحصیلی ریاضیات

نمودار (4-3): نمودار ستونی میانگین‌های نمرات حاصل از تفاوت نمرات آزمودنی‌های دو گروه گواه و آزمایشی در پیش آزمون و پس آزمون مقیاس نگرش نسبت به ریاضیات

 

80- Generalization

[2] – مقادیر   و از جدول مقادیر بحرانی t استیودنت از جتاب احتمالات و آمار کرابردی دکتر علی دلاور استخراج شده است.

 

82- Measures of central tendency

83- Variability

[5] – Mean

[6] – Mediam

[7] – Mode

[8] – Range

[9] – Variance

[10] – Standerd deviation

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

141985615752731

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *