تحقیق درمورد تجارت الکترونیک

نمیشود مگر اینکه فروشنده بداند یا میبایست بداند که خریدار ، یک شخصی است که محل تجارت وی در کشوری دیگر است.
لیکن علیرغم تعریف فوق ، به نظر میرسد میبایست مفهوم قراردادهای بین المللی به کاملترین وجه ممکن تقسیر شود. آنچنانکه در نهایت ، فقط وضعیتهایی مستثنا شود که هیچ عامل بین المللی در آنها …. نیست و کلیه عوامل مرتبط با قرارداد ، فقط مربوط به یک کشور باشد.
گفتار 3 – تفاوت بین “قراردادهای بین المللی الکترونیکی “با” قراردادهای الکترونیکی بین المللی”
مستقل از تعریف قراردادهای الکترونیکی که در بخش 3 به آن پرداخته خواهد شد ، تفاوت بین قراردادهای بین المللی الکترونیکی و قراردادهای الکترونیکی بین المللی میبایست بیان گردد. قراردادهای بین المللی الکترونیکی ، قراردادهای بین المللی هستند که بصورت الکترونیکی و از طریق واسطه های الکترونیکی منعقد میشوند . در این قراردادها ، مشخصه بین المللی بودن قرارداد ، ابتدا بر قرارداد مناثر میشود و پس از اینکه قرارداد ، اصطلاحا بین المللی تلقی شد ، آنگاه مشخصه الکترونیکی برقرارداد تاثیر میگذارد و قرارداد بین المللی الکترونیکی منعقد میشود . در این قرارداد ها ، وصف بین المللی بودن قرارداد ، وصف مبنایی و اولیه قرارداد است و تا زمانیکه این وصف وجود نداشته باشد ، این نوع از قراردادها وجود نخواهند داشت . این قراردادها از نظر موظوعی ، در گروه قرارادهای بین المللی دسته بندی میشوند.
لیکن قرارادهای الکترونیکی بین المللی ، قراردادهای الکترونیکی هستند که بعضا بواسطه دخول عوامل موثر، وصف بین المللی پیدا مینمایند . در این نوع قراردادها ، الکترونیکی بودن ، وصف ابتدایی و بنیادین قرارداد است ولی بین المللی بودن ، مشخصه ای است که متعاقبا بر این نوع قراردادها تاثیر میگذارد. این قراردادها از نظر موضوعی ، در گروه قراردادهای الکترونیکی دسته بندی میشوند.
در این تحقیق بررسی قراردادهای بین المللی الکترونیکی نفت و گاز مد نظر است . یعنی قراردادهای بین المللی خرید و فروش نفت و گاز که بصورت الکترونیکی منعقد میشوند . صفت الکترونیکی بودن ، بعد از صفت بنیایدین بین المللی بودن ، به ماهیت قرارداد الحاق میشود. لذا موضوع مورد نظر ، قراردادهای بین المللی خرید و فروش نفت است که در سراسر دنیا ، بطور روزمره ، انجام میشود و در گاهی اوقات (علی الخصوص در بورسهای نفت و انرژی) بصورت الکترونیکی منعقد میشوند.
گفتار 4- تفاوت بین بازرگانی الکترونیکی و تجارت الکترونیکی
بطور کلی ، بازرگانی الکترونیکی به معنی انجام عملیات خرید و فروش کالا از طریق اینترنت میباشد . فروشگاههای خط روشن مثال بارزی از بازرگانی الکترونیکی میباشند . لیکن تجارت الکترونیکی مفهومی گسترده تر دارد. تجارت الکترونیکی شامل فرآیندهای تجاری با استفاده از فناوریهای اطلاعاتی میباشد. خرید و فروش کالا میتواند یک نمونه از این فرآیندها باشد . توانایی مشتریان برای به روزرسانی اطلاعات نشانی محل اقامت خود از طریق اینترنت ، میتواند مثال دیگری از تجارت الکترونیکی باشد.
ایده اولیه بازارهای الکترونیکی به منظور انجام بازرگانی الکترونیکی ، یعنی خرید و فروش از طریق اینترنت بود.
در بازرگانی ، ما با مشتریان سرو کار داریم. مشتریانی که مثلا در سایت AMAZON خرید مینمایند یا در سایت EBAY سفارش یک میز مطالعه را لغو میکنند . ولی در تجارت ، مابا تجار سرو کار داریم. تجار برای انجام امور مربوط به خود ، فرایندهای پیچیده تری را نسبت به مشتریان طی مینمایند . برای مثال ، شرکت های چند ملیتی ابتدا ، بکسری قراردادهای اولیه را با طرف معامله منعقد میکنند و سپس بر اساس این قراردادها ، سفارشات خود را طی قرارداد مربوطه انجام میدهند.
بعضی مواقع ممکن است پیش فاکتور چندین ماه بعد از دریافت سفارش ، صادر شود فصل چهارم :قراردادهای الکترونیکی

قراردادهای الکترونیکی با کاربرد وسیع و رو به گسترش خود ، از جمله مهم ترین پدیده های حقوقی عصر حاضر میباشند. این قراردادها به جهت سهولت انعقاد و ایجاد رفاه جوامع بشری ، از رشد فزاینده ای در دهه اخیر برخوردار بوده اند . قراردادهای الکترونیکی را روزمره ترین و متداولترین قرارداد حقوقی دانست که همراه با هر خرید الکترونیکی از طریق اینترنت ، در سراسر دنیا ، منعقد میشود و در کمتر از یک شبانروز ، اجرا میشود و به اتمام میرسد. سهولت کاربرد و گستردگی فزاینده این قراردادها ، نظام مند نمودن آنها را دچار چالش نموده است.
گفتار1- تعریف قراردادهای الکترونیکی
در قانون تجارت الکترونیکی ایران (مصوب 17/10/1382) هیچگونه تعریفی از قراردادهای الکترونیکی انجام نشده است . تفسیر این مورد شاید چنین باشد که قانونگذار ، قراردادهای الکترونیکی پدیده حقوقی جدید و مستقلی نمی پندارد و آنرا یک نوع خاص ، از قراردادهای تجاری میداند که نحوه انعقاد آن بصورت مکاتبانه ای و از راه دور انجام شده است.
در ماده 2 قانون تجارت الکترونیکی ” عقد از راه دور ” اینگونه تعریف شده است :
“ایجاب و قبول راجع به کالاها و خدمات بین تامین کننده و مصرف کننده ، با استفاده از وسائل از راه دور است “
با استفاده از تعریف فوق ، شاید بتوان قرارداد الکترونیکی را بدین صورت تعریف نمود:
” هر گونه توافقی است که میان اصل ساز و مخاطب (طرفین قرارداد) که از طریق وسائل و واسطه های الکترونیکی و با رعایت شرایط اساسی معاملاتی منعقد میشود .”
این تعریف اگرچه ممکن است قرا
ردادهای الکترونیکی را بطور کامل تعریف کند ، لیکن برای قراردادهایی که بطور الکترونیکی منعقد میشوند ، جامعیت کاملی ندارد ، زیرا قراردادها در مراحل انعقاد و یا اجرا، الزاما تمام مراحل خود را از طریق واسطه های الکترونیکی طی نمیکنند و فقط محتمل است یک قسمت از مذاکرات و یا یک قسمت از مکاتبات قبل از قرارداد ، از طریق وسائل و واسطه های الکترونیکی انجام شود.
لذا همچنانکه کنوانسیون ملل متحد برای استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی انجام داد ، مشخه الکترونیکی (با ارتباطات الکترونیکی) به عنوان یک مشخصه ثانویه به قرارداد ملحق میشود و بر همین مبناء در بند 1 از ماده 1 کنوانسیون فوق امده است :

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

” این کنوانسیون بر استفاده از ارتباطات الکترونیکی در رابطه با انعقاد و یا اجرای یک قرارداد بین طرفینی که مکان تجارتشان در دو کشور متفاوت باشد ، اعمال میشود”
این تعریف ، مینواند با جامعیتی که دارد ، هر گونه تبادل اطلاعات از طریق پست الکترونیکی و یا صفحات وب یا فکس یا تلگراف و یا تلکس و یا هرگونه وسائل الکترونیکی دیگر (مثل مطالب رد و بد شده از طریق اطاق های گفتگو (چت روم) و یا صفحات شخصی افراد در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و یا توئیتر) را پوشش داده و در کلیه مراحل یک قرارداد ، حتی بعد از انعقاد و در مرحله اجرا و در مورد پیامهای الکترونیکی که در مرحله اجرا برای طرفین قرارداد ارسال میشود (گزارش وضعیت و گزارش پیشرفت پروژه در مبحث کنترل و مدیریت پروژه) قابل اجرا است . این تعریف همچنین ، علاوه بر قراردادهای فروش و یا خدمامت ، بلگه حتی قراردادهایی شبیه قراردادهای داوری نیز پوشش میدهد.
گفتار 2 انواع قراردادهای الکترونیکی
تقسیم بندی قراردادهای الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است با تقسیم بندی صحیح و مبتنی بر ویژگیهای حقوقی قراردادها ، میتوان سهولت کاربردی و انعقادی قراردادهای الکترونیکی را نضمین نمود.
بند 1 – قراردادهای الکترونیکی خط روشن و خط خاموش
قراردادهای الکترونیکی را میتوان به طرق متنوعی تقسیم بندی نمود . در یکی از متداولترین تقسیم بندیها ، تقسیم بندی قراردادهای الکترونیکی از حیث روش انعقاد میباشد:
قراردادهای خط روشن ، قراردادهایی هستند که با وسایل ارتباطی فوری منعقد میشوند.
قراردادهای خط خاموش ، قراردادهایی هستند که با وسایل غیر فوری منعقد میشوند .
این روش تفکیک ، کمک شایانی به تشخیص محل انعقاد و محل اجرا و تعیین صلاحیت قضایی مینماید . در قراردادهای فوری ، ارتباط میان اصل ساز و مخاطب (مشتری خرید اینترنتی) فوری و هم زمان است . لذا در این حالت تفاوت چندانی بین این نوع قراردادها و قراردادهای تجاری عادی (خرید و فروش حضوری) وجود ندارد و فقط نحوه اعلام رضا توسط طرفین قرارداد ، از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام میشود. این اعلام رضا ، بصورت های مختلفی میتواند انجام شود که به سلیقه و استاندارد های طراح سایت دار و ممکن است بصورت کلیک نمودن روی یک عبارت یا شکل خاص و یا انتقال گرافیکی مواد خریداری شده به سبد خرید و… باشد. کلیه این موارد به معنی اعلام رضای خریدار و ضمیمه شدن ایجاب به قبول تلقی میشود و انعقاد قرارداد الکترونیکی ، کامل ، تلقی خواهد شد.
در این حالت ، محل انعقاد قرارداد ، محل استقرار قبول کننده ایجاب (مشتری خرید اینترنتی) میباشد . در خصوص عدم انجام تعهد خریدار (عدم پرداخت وجه) دادگاه محل استقرار بانک خریدار (محل اجرای تعهد) صالح بهت رسیدگی است. لیکن در خصوص عدم اجرای تعد فروشنده مبنی بر ارسال و تحویل کالا ، دادگاه صالح به رسیدگی ، دادگاه محل اقامتگاه خریدار است چرا که خریدار ، تحویل کالای را در محل اقامت خود میخواهد و لذا محل اجرای تعهد فروشنده ، محل اقامتگاه خریدار است .
در متن قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 تصریحی به قابلیت استناد نمابر با تلگراف یا تلکس یا تله فکس نشده است ، لیکن با توچه به تعریف ارائه شده از “داده پیام” ، کلیه این وسایل ارتباطی ، در قلمرو این قانون قرارمیگیرد و مشمول ارتباط فوری میشود .
وسایل ارتباطی جدید از جمله اطاقهای گفتگو و شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر نیز میتواند در گروه وسایل ارتباطی فوری دسته بندی شود.
وسایل ارتباطی غیر فوری دارای تنوع زیادی است که از آن جمله میتوان موارد زیر را نام برد:
پست الکترونیکی
شبکه جهانی وب
قراردادهای شرینک رپ و کلیک رپ
تراکنشهای تجاری مستقیم
قراردادهای اتوماتیک الکترونیکی
قراردادهای منعقده از طریق نمایندگان الکترونیکی
قراردادهای مصرف کننده
نکته مشترک در کلیه این وسایل این است که ایجاب و قبول ، همزمان نبوده و با فاصله زمانی از یکدیگر ، انجام میشود.
بند2- قراردادهای الکترونیکی بر حصب اشخاص معامله کننده
روش دیگری که قراردادهای الکترونیکی تقسیم بندی میشوند ، بر اساس ماهیت و مشخصه اشخاصی است که قرارداد را منعقد مینمایند.
در این تقسیم بندی طرفین قرارداد ، مستقل از ماهیت حقیقی یا حقوقی خود ، به سه نوع تفکیک میشوند :
خریداران (که بطور اختصار با حرف C نمایش داده میشود)
فروشندگان(که بطور اختصار با حرف B نمایش داده میشود)
منطقه تجاری یا مرکز تجاری منطقه ای (که بطور اختصار با حرف P نمایش داده میشود)
اداره یا سازمان یا نهاد (که بطور اختصار با حرف A نمایش داده میشود)
دولت و نهادهای دولتی(که بطور اختصار با حرف G نمایش داده میشود)
تجارت الکترونیک (که بطور اختصار با حرف EC یا E نمایش داده میشود)
در این تقسیم بندی ، قراردادها بصورت مخفف (مثلا B2C)نمایش داده میشود و دارای انواع متنوعی از جمله موارد زیر میتواند باشد :
C2A – B2A- P2P- P2C- B2P- P2B- B2C- B2B
که البته مهمترین آنها شاید قراردادهای نوع B2C (تجار با خریداران) باشد که به جهت حمایت قانونگذار از مصرف کنندگان دارای نظام خاص قراردادی است.
در زیر به اختصار موارد مهم انواع مدل های تجارت الکترونیکی توضیح داده میشود :
الف- تجارت تجار با تجار یا فروشنده با فروشنده (B2B)
این الگو اولین روش خرید وفروش معاملات الکترونیکی است . داد و ستد های الکترونیکی که بطور الکترونیکی و از طریق اینترنت ، اکسترانت ، ا
ینترانت و یا شبکه های خصوصی میان شرکت های تجاری یا افراد تاجر انجام میشود را تجارت الکترونیکی بین تجار گویند و به اختصار با B2B نمایش میدهند. این دادو ستد ها ممکن است میان شرکت و عرضه کنندگانش و یا میان دو شرکت خصوصی و یا عمومی صورت پذیرد. منظور از شرکت در اینجا ، یک سازمان خصوصی ، عمومی ، انتفاعی یا غیر انتفاعی میباشد. این مدل تجارت الکترونیکی از دیگر مدلها رایج تر است . تقریبا85 درصد مبادلات تجارت الکترونیکی ، امروزه با این روش انجام میشود . در این مدل ، تاجر اول ، تولید کننده است و تاجر دوم ، خریدار است ولی مصرف کننده نهایی نیست ، هدف تاجر دوم از خرید ، فروش مجدد کالا و یا مصرف کالا برای تولید کالای جدید
است . ویزگی اصلی این مدل این است که در این مدل ، شرکتها کلیه مراحل داد و ستد ، از مرحله سفارش تا تحویل کالا و پایان معامله را ، بطور الکترونیکی و خودکار انجام میدهند.
ب- تجارت تجار با مصرف کننده (B2C)
بیشترین سهم در انجام این مدل از تجارت الکترونیکی را خرده فروشی تشکیل میدهد. این نوع تجارت ، معمولا توسط صفحات وب انجام میگیرد و خریداران با جستجو در این صفحات ، کالاها یا خدمات مورد نظرشان را یافته و خریداری مینمایند . نمونه بارز این مدل ، خرید از منزل است که به واسطه آن ، افراد قادراند تا زا منزل یا محل کار خود ،اقدام به خرید مایحتاج نمایند. معمولا پرداخت بهای کالا از طریق اینترنت و بصورت خط روشن (ONLINE)انجام میشود.
ارسال و دریافت ثمن معامله ، از طریق یک واسطه بانکی الکترونیکی ، بنام سیستم بانکی تجاری (merchant account)انجام میگیرد . در این مدل ، یک طرف معامله فروشنده (تولید کننده) محصول و در طرف دیگر ، خریدار (مصرف کننده نهایی) قرار دارد. شرکت هایی همچونAMAZON . CDNOW .REI در این مدل بیشتر میباشند.
ج- تجارت مصرف کننده با مصرف کننده (C2C)
این مدل از تجارت الکترونیکی ، داد و ستد تجاری بین افراد عادی است . برای مثال افراد میتوانند برای فروش لوازم و اقلام مازاد بر نیاز خود (اقلام دسته دوم –SECOND HAND) به ایجاد یک وب سایت مبادرات نمایند و محصولات خود را به متقاضیان ارائه نمایند. این مدل شبیه نیازمندیهای طبقه بندی شده در یک روزنامه یا شبیه به یک دکه در بازار سمساریها میباشد.
ایده اصلی این مدل این است که مصرف کنندگان با یکدیگر ، بدون واسطه به خرید و فروش بپردازد.
Ebay به عنوان بزرگترین حراجی خط روشن (online) از نمونه های این مدل است . این سایت فروشنده کالا ، خدمات ویا هر چیز دیگری نیست بلگه به عنوان واسطه ای میان خریداران فروشندگان (خریداران سابق) عمل میکنند ، به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات و سهولت بازاریابی در اینترنت ، استفاده از این مدل توسط کاربران ، مورد توجه قرار گرفته است.
د-تجارت نقطه به نقطه (P2P)
این مدل تجارت الکترونیکی ، برای تسویه حساب پولی بین خریدار و فروشنده در حراجی استفاده میشود . این مدل ، در چهار چوبی کار میکند که افراد بتوانند مستقیما با هم پول ، تبادل نمایند . قادر باشند پول خود را از یک کارت اعتباری به کارت اعتباری دیگری منتقل نمایند. سرویس PAYPAL نمونه مشهور این مدل است.

بند 3 – قراردادهای الکترونیکی کلیک رپ و شرینک رپ
خرید و فروش نرم افزار های رایانه ای باعث رشد هرچه بیشتر در اعطای مجوز های شرینک رپ و کلیک رپ شده است. قراردادهای منعقد شده به شکل مذکور ، که در سراسر اینترنت دیده میشود ، مشتریها را ملزم میکند که از طریق فشار دادن دکمه ماوس بر دکمه ای که بر روی آن نوشته شده است ، (موافقم ) یا عباراتی شبیه آن ، موافقتشان را با شرایط فروشنده کالا یا خدمات ، که از طریق الکترونیکی ایجاب نمده است ، اعلام نمایند ، هر یک از اصطلاحات بالا ، که در معنی و مفهوم تقریبا معادل یکدیگر هستند ، در زیر تعریف میگردد.
الف – موافقتنامه کلیک رپ
این توافق عبارتست از قرارداد یا توافقنامه ای درباره نرم افزار یا یک وب سایت که شرایطی را برای

این نوشته در پایان نامه ها و مقالات ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *