تاثیر تفاوتهای فردی:پایان نامه رایگان روانشناسی آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن


ب ) در این دوره کودکان بسوی تفکر عملیاتی حرکت کرده ، اگرچه مراتبی از تفکر عینی دست یافته اما در بدست آوردن سطوح مورد نیاز ناموفق بوده و دچار اشتباهات آشکار می‌شود . او بهتر می‌تواند واقعیت را به هم مربوط سازد و نظر او کمتر تک کانونی است اما هنوز خود محور است . اما دامنه این خود محوری کمتر شده است و منشاء دیگر این است که او مفاهیم انتزاعی را به معنای تحت الفظی و تجسم یافته معنا می‌کند.[1]

ج ) ویژگی این دوره ارتباط کودک با موقعیتها و رفتارهای عینی است . رشد تفکر عملیاتی حرکت رو به جلوی آنان را از نخستین دوره های خیال پردازی تسریع می‌بخشد و از نظر جزیی و کودکانه رهایی بخشیده در سطح جدیدی بر حسب ویژگیهای این دوره محدود می‌کند، در این دوره توجیحات فیزیکی در یک احساس عینی معقول هستند و از نظر کودک می‌توان از این راه به واقعیتها دست یافت.[2]

د ) تغییری که در این مرحله رخ می‌دهد حرکت تفکر عینی به سوی تفکر انتزاعی بیشتر است اما تغییر تدریجی این مرحله را می‌توان دوره ای بین خیال پردازی و منطق بزرگ شان دانست. در این زمان تا حد زیادی فعالیتهای عقلی جایگزین می‌گردد و استقرار و قیاس منطقی پیش رفته ای بکار برده می‌شود.

هـ ) این مرحله آخرین مرحله ای است که درآن تفکر بصورت فرضیه ای و قیاسی و بودن ممانعت عناصر عینی انجام می‌گیرد. در این حال تفکر در شکل سمبلیک یا انتزاعی میسر می‌گردد و تلاشهایی صورت می‌گیرد تا فرضیه ها خارج از حوزه‌ی تجارب وضع گردیده و با استفاده از دلیل قبول یا رد شوند. نوجوان می‌تواند با یک تئوری آغاز کند و به واقعیتها که حوزه تفکر او را به طور قابل ملاحظه ای گسترش دهد، بازگشت نماید.[3]

 

تاثیر تفاوتهای فردی

البته باید در این زمینه به تفاوتهای فردی کودکان نیز توجه داشت که به دو گونه‌اند:

  • تفاوت در سرعت که برخی کودکان از همسالان خود از حدسنی مورد انتظار جلوترند و بعضی عقب تر . البته تجارب کودکان تأثیر به سزایی در این سرعت دارد مانند ارتباط با مکانهای مذهبی .
  • سطوح مختلف تفکر کودکان :‌برخی از کودکان در پاسخ به یک سؤال در سطح عملیات عینی قرار دارند و در پاسخ به سؤالاتی دیگر به تفکر شهودی بر می‌گردند که این مسأله به ،‌تجارب و زمینه های گوناگون موجود در اوبر می‌گردد.[4]

 

هدف تربیت دینی

غایت تربیت دینی فلاح و رستگاری است و علت گمراهی ، کژ فهمی از دین است یا عمل نکردن به آن .

هدف تربیت دینی پرورش حس خداجویی و پرستش گری به قصد رها سازی نشان از وابستگی و ذلت و اسارت بسوی آزادی عزت و بالندگی است و همچنین هدف رسیدن به سعادت باطنی و چشیدن لذت معنوی و شادابی درونی است ،اشباع نیازهای معنوی و تقویت و تحریک این نیازها ، پرورش و تقویت عشق آدمی‌به حقیقتی که در فطرت به او ودیعه داده شده است.[5]

 

دو دوره کلی در آموزش دینی کودکان

مرحله نخست خردسالان بین 5 تا 9 سال

عمده ترین کار در آموزش دینی خردسالان این است که مفاهیم خام الهی و انسان انگاری فیزیکی آسان را تغذیه کرد به گونه‌ای که وی خام بودن تفکر خود را در ارتباط با مفاهیم دینی تصفیه نماید. به اینصورت که در برخورد با برداشتهای خام و پاسخ گویی به سئوالات کودکان درباره خدا و سایر موجودات مجرد و مفاهیم فوق طبیعی به گونه‌ای عمل شود که جلوه های خام ومادی متصور خردسالان نفی شود اما چون آنها ظرفیت درک مفاهیم انتزاعی را ندارد نباید به ویژگیها و صفات این مفاهیم پرداخت. مثلاً برخورد با کودکی که خدا را مثل انسان تصور می‌کند باید گفت که خدا مثل ما نیست ، دست و پا ندارد ،‌مثل ما زندگی نمی‌کند و … . در سنین بالاتر می‌توان دیده نشدن خداوند را به برخی تجربه های آنها از حقایق موجود ولی نادیدنی تشبیه کرد مثل فکر ، جریان برق و در طول آموزش از مسائلی نباید غافل ماند از جمله اینکه دین کودک باید کودکانه باشد وهمچنین برای درک بهتر از مواردی چون نقاشی ،موسیقی ،‌شعر و سرود و … استفاده کرد. هدف عمده دراین مرحله جذب برای آموزش است نه صرف آموزش.[6]

پس متوجه شدیم که در این سنین کم باید در مورد امور نامحسوس به جنبه‌های سلبی قضیه بپردازیم و از پرداخت به جنبه‌های اثباتی پرهیز کنیم و وارد این وادی نشویم.

در این دوره ( 5 تا 9 سال) باید از کودک خواست تا افکار خود را در این موارد در قالب الفاظ بیان کند تا از تخیلات او مطلع شویم و آنرا بسوی صحیح سوق دهیم و در این راستا مکرر از خدایی سخن بگوئیم که ما را دوست دارد و مراقب ماست ، نعمات را آفریده و همواره با ما است . بر پایه تفکر خود محورانه کودک می‌توان نیازهای مذهبی او را تحریک و اقناع کرد. از بزرگترین خطرات حین آموزش آشنا کردن کودک با لغات مذهبی است که اومفاهیم آنها ار نمی‌فهمد. از مواردی که باید در آموزش کودکان مد نظر داشت این است که :‌1ـ از تجارب مستقیم کودک آغاز کنیم . 2ـ درباره موضوعاتی که کودکان به آن طبیعتاً علاقه مند هستند شروع کنیم . 3ـ آنها باید دین را به زندگی مربوط سازند. 4ـ از مطالب مستقیم دینی و مواد صریح مذهبی نباید بخاطر خود آنها استفاده کرد بلکه در روشن تر کردن فهم کودک باید مورد استفاده قرار گیرد.[7]

[1] – ناصر ، باهنر ،‌صص 72-71

[2] – همان ، صص 75-73

[3] همان ، صص 75-73

[4] – همان ، صص 79-78

[5] – ر. ک ، عبدالعظیم کریمی ،‌فصل دوم

[6] – ر.ک، ناصر باهنر ،‌صص 166-164

[7] – ر. ک ، همان ، صص 169-166

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

پایان نامه آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن 50صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *