بخش دوم: پایان نامه رایگان روانشناسی آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن


دوره دوم :‌آموزش دینی کودکان 9 تا 13 سال

کودکان در این دوره در مرحله عملیات عینی قرار دارند و درک مفاهیم مذهبی به واسطه طبیعت عینی تفکرشان ، محدود خواهد بود. از این رو نمی‌توان مفاهیم انتزاعی و مجرد را با همان قیود و پیچیدگی که دارند برای آنها مطرح کرد . بلکه باید بصورتی ساده برای آنها مطرح شود و در صورتی که امکان داشته باشد، آنها را به احساسات و تجربیات خود ارجاع داد اما همواره باید در نظر داشت که در این دوره نیز باید خامیهای تفکر کودکان را زدود و در جنبه‌های اثباتی به حقیقت نزدیک شد. به عنوان مثال وقتی خدا را از داشتن والدین منزه می‌کنیم می‌توان به آنها تذکر داد که وجود همه چیز از خداست اما وجود او از آن خود اوست همانگونه که رطوبت هر چیز ازآب است اما رطوبت آب از آن خودش می‌باشد.[1]

بخش دوم :‌عوامل مؤثر بر آموزش مفاهیم دینی به کودکان

 

بیان فلسفه عبادت

از عوامل مؤثر در علاقه مند کردن کودکان به عبادات بیان علت ( فلسفه ) و اثرات عبادات می‌باشد.

زبان قرآن بهترین بیان را دارد که بطور مثال در آیاتی فلسفه این عبادات را بیان می‌کند. قرآن فلسفه نماز را یاد خدا می‌داند .« اقم الصلوه لذکری ».[2]

همچنین ذکر خدا مایه آرامش دلها و نتیجه آرامش دل را پرواز به ملکوت می‌داند در مواردی دیگر دلیل عبادت را تشکر از خداوند می‌داند و در معنی آیات به نقش تربیتی نماز اشاره می‌کند. « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» [3]

از آثار عبودیت و بندگی نیز احساس غرور و افتخار ، احساس قدرت و احساس لذت را می‌توان بیان کرد . بیان این علتها و اثرات برای کودک با زبانی کودکانه می‌تواند مفید واقع شود تا او عبادت را کاری بیهوده و بی هدف فرض نکند.[4]

 

شرایط تربیت :

تربیت فرزند دو قسم است :‌1ـ تربیت با گفتن . 2ـ تربیت با عمل .

در تربیت در مرحله نصیحت و گفتن سه شرط لازم است : اول اینکه گفتن باید شرح صدر همراهش باشد و تسلط بر اعصاب مهم است . دوم اینکه با تلطف و مهربانی باشد نه زور و قلدری و سوم اینکه مربی نه بی تفاوت باشد و نه سخت گیر که هر دو مضر است و دور کننده از هدف و غایت تربیت « این موارد استنباط شده از آیه 43 سوره مبارکه طه می‌باشد». « رب اشرح لی صدری و … »[5]

 

نقش معلم و ویژگیهای او در تربیت دینی

در این امر عوامل متعددی تأثیر گذارند و بستر ساز رشد کودکان می‌شوند از جمله معلم که پس از پدر ومادر نقش الگویی برای دانش‌آموز دارد. معلم در عین حال که معلم است باید مربی باشد ، عملش برای تربیت باشد . اگر معلم دینی بخواهد غیر از آموزش به پرورش نیز بپردازد یعنی علم را به ایمان تبدیل کند دل ها را نیز باید ارضاء کند. پس نخست به جذب دانش‌آموزان باید بپردازد.[6]

 

عوامل اصلی جذب

الف ) مقبولیت : اگر شاگرد معلم را پذیرفت راه تعلیم و تربیت باز می‌شود البته نه به این معنی که معلم طبق دلخواه دانش‌آموز عمل کند بلکه مقبولیتی مورد نظر است که فرد با مراعات حدود و اصول عقلی و اخلاقی در نزد عقلهای سلیم پیدا می‌کند.

ب ) محبوبیت :‌ علاوه بر مقبولیت شخصیت معلم باید دوست داشتنی باشد . از جمله عوامل محبوبیت « وارستگی از خود خواهی » است . صداقت ،‌محبت و صمیمیت. عوامل تعیین کننده ای در محبوبیت هستند و معلم باید دانش‌آموز را مانند فرزند خوددانسته ، دلسوز او بوده و بی توقع و انتظار از او باشد.

ج ) موفقیت :‌ معلم علاوه بر دو مورد قبل باید با تکنیکهای تربیتی و آموزشی آشنا باشد تا با استفاده از روشهای صحیح آنان را به مقاصد مورد نظر راهنمایی کند. از جمله عوامل موفقیت معلم این است که علاوه بر دین شناس بودن باید کودکان شناس باشد وشیوه‌های برخورد با کودکان را بداند. از جمله این شیوه‌ها احترام به شخصیت دانش‌آموز و حقوق او ، پرهیز از اهانت و تحقیر دانش‌آموز ،‌مراعات اصل آزادی ،‌عدم قرار دادن مقررات سخت و خشک و برخورد محبت آمیز با کودکان است.[7]

در رابطه با این موضوع مولا علی علیه السلام بیانی دارند که به آن اشاره می‌کنیم :

« ( معلم ) طبیب سیاری است که با طبابت خویش همواره در سیر و گردش است ، ‌مرهم هایش را آماده کرده و ابزارهایش را سرخ و تاخته نموده است . هر جا که لازم باشد این یا آن را می‌نهد ،‌جایی نیش و جایی نوش ، در دلهای نابینا وگوشهای ناشنوا ، ‌زبانهای گنگ داروهای خود را در جایگاه غفلت و در محل حیرت و آوارگی می‌نهد و آنان را از غفلت و سرگشتی نجات می‌بخشد.»[8]

می‌بینیم که امام به نکات مهمی اشاره فرموده اند از جمله درد آشنا بودن ،‌درمان شناس بودن ،‌نیش و نوش را بجا مصرف کردن ومهم از همه سیار بودن می‌باشد.

[1] – ر.ک، همان ، صص 173-172

[2] – طه / 14

[3] – عنکبوت . 45

[4] – محسن  ، قرائتی ،‌تفسیر نماز ،‌ستاد اقامه نماز ،بهار 1375، صص 16-22

[5] – ر.ک، حین ،مظاهری ، تربیت فرزند از نظر اسلام . انتشارات روحانی ، قم ،‌1378 ، صص 397-395

[6] – ر.ک ، ناصر باهنر ،‌ص155

[7] – ر. ک ،‌ناصر باهنر ،‌صص 162-156

[8] – نهج البلاغه ، خطبه 175-به نقل از همان

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

پایان نامه آموزش مفاهیم دینی به کودکان (13-6) سال با تاکید بر نماز ، دعا و قرآن 50صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *