اعتقاد و تعهد به حجاب : دانلود رایگان پایان نامه : راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی


اعتقاد و تعهد به حجاب

خداوند در درون ما انسانها، محکمه و عدالت خانه ای قرار داده است که هر گاه با خود خلوت کنیم و به اعمال و رفتار خویش اندک توجهی پیدا کنیم می توانیم راجع به خود به قضاوت بنشینیم. ما در سوال 14 پرسشنامه از دانش آموزان خواسته ایم به اعتقاد و تعهد خویش نسبت به حجاب و پوشش نمره بدهیم.

11 نفر به میزان خیلی زیاد و 30 نفر به میزان متوسط

11 نفر به میزان زیاد و 3 نفر به میزان کم و 4 نفر نمره هیچ را به خود اختصاص داده اند و 11 نفر نیز به پرسش ها پاسخی نداده اند.

در سوال اول پرسشنامه « رعایت پوشش بعنوان یک اصل اسلامی تا چه حدی مورد قبول شماست ؟ » پذیرفتن پوشش مورد سوال قرار داده شده است که 35 نفر یعنی 50% نفر پاسخ مثبت داده اند و در سوال آخر « به نظر خودتان تا چه حدی معتقد و متعهد به حجاب اسلامی هستید ؟ » رعایت و تعهد نسبت به پوشش مورد سوال قرار گرفته و 22 نفر یعنی 31% به میزان زیاد و خیلی زیاد خود را متعهد به حجاب می دانند یعنی 13 نفر یا 19% دانش آموزان با توجه به اینکه حجاب را قبول دارند موانعی در جلوی راه آنان است که نمی توانند به انجام آن بپردازند.

با توجه به اطلاعات جمع آوری شده و یافته های پژوهش، عوامل زیر به ترتیب :

1 – روحیه خود نمایی ؛ 2 – روحیه مدگرایی و تقلید از مدلهای نامناسب ؛ 3 – سطحی بودن شناخت نسبت به پوشش ؛ 4 – کم توجهی والدین سبب بدحجابی و بی توجهی دختران جوان به پوشش است.

پر واضح است که فقط عوامل بالا تنها علت گرایش دختران جوان به بدحجابی نیست عوامل متعدد دیگری مثل الگوپذیری از ماهواره ، تحت تاثیر همسالان قرار گرفتن، تلویزیون و ارائه فیلمها و سریالهای نامناسب در این زمینه، الگوپذیری از هنرپیشگان سینمائی و . . . تاثیر گذارند و بر طرف کردن تمام موانع مطرح شده در اختیار ما نبوده و نیست که بتوانیم آنها را از جلوی راه فرزندانمان بر داریم تا بتوانند پوشش اسلامی را به طور عمیق پذیرفته و آن را عمل نمایند ولی با توجه به امکانات و شرایط کنونی  می توانیم بعضی از موانع را برداشته و یا کم رنگ تر کنیم تا زمینه پذیرش حجاب تقویت شده، به باور قلبی تبدیل شود و خود را به صورت رفتار نشان دهد.

 

3-1- انتخاب راه حل جدید

اگر بتوانیم چهره دینرا زیبا، شیرین، سهل و آسان در نزد دانش آموزان جلوه دهیم و رابطه آشتی بین خدا و بچه ها برقرار کنیم نه تنها حجاب بلکه بسیاری از تکالیف الهی را عاشقانه انجام می دهند. همانطور که مطرح شد تمام موانع بدحجابی در حد اختیارات ما نیست که بتوانیم همه آنها را از میان برداشته و زمینه را برای رعایت پوشش فراهم کنیم ولی بعضی از آنها را می توانیم از بین برده و یا کم تاثیر کنیم.

در این پژوهش در پی آنیم که ،

1 – آگاهی و شناخت دانش آموزان را افزایش دهیم .

2 – روحیه خودنمایی را در آنان تقلیل دهیم.

 

3-2- اجرای طرح

این طرح در نیمسال دوم سال تحصیلی 85-84 در دبیرستان غیر انتفاعی x به مرحله اجرا در آمد.

 

آغاز اجرا :

6/11/85 همزمان با ششم محرم الحرام

 

3-2-1- گام اول

آشنا نمودن دانش آموزان با آیات قرآنی

1 – الف : تلاوت آیات 26 تا 30 سوره نور بصورت ترتیل و سپس ترجمه آیات همراه با تفسیر و شان نزول آیات باختصار

1- ب : تفسیر نمونه ج در اختیار یکی از دانش آموزان قرار گرفت تا روایت، داستان مربوط به موضوعی که توسط دبیر [1] به بحث گذاشته شده است در کلاس مطرح شود.

1 – ج : دادن فرصت به دانش آموزان جهت پرسش و پاسخ آزاد در این زمینه

2 – 7/12/85 صحبت راجع به لحن و گفتار ( قولاً معروفاً ) زن با نامحرم و تاکید بر این که حجاب و پوشش دامنه وسیعتری دارد و فقط در پوشیده بودن خلاصه نمی شود. با استناد به آیه 32 سوره احزاب یا نساء البنی لستن . . . و قلن قولاً معروفاً » .

لازم به تذکر است که موضوع درس دین و زندگی ( 1 ) ، انتخاب هدف برای زندگی و عهد بستن با خداوند برای رشد و شکوفایی استعدادهای درونی و به انسانیت و تکامل رسیدن است. یکی  از راههای تکامل انجام واجبات و ترک محرمات، انجام مستحبات و ترک مکروهاست چرا که واجبات برای رسیدن به سعادت و کسب رضایت خداوند ( بهترین هدف زندگی ) لازم و ضروری ، مستحبات رسیدن به سعادت را سریعتر و مکروهات رسیدن به سعادت را کندتر و همچنین کارهای حرام مانع رسیدن به سعادت است.

اگر معلم محترم دینی از فرصت استفاده کند و عهد و پیمان با خداوند را همواره در کلاس یادآوری کند که بنده خوب بودن برای خدا همان عهد و پیمانی است که خداوند با ما بسته است « الهم اعهد یا بنی آدم ان لا تعبدوا و الشیطان . . . » و این مطلب را به پوشش ارتباط دهد ، ( رعایت پوشش یکی از راههای وفادار بودن به عهد و پیمان با خداست همانطور که عبادت کردن، احترام به والدین، غنیمت شمردن وقت و هدر دادن عمر به بطالت و خوشگذرانی هم مواردی هستند که وفای به عهد و پیمان با خداوند را تحکیم می بخشند ) . دانش آموزان به اهمیت مطلب پی می برد و احساس می کند که رعایت پوشش یکی از راههای کسب رضایت خداوند بوده و او را به خداوند نزدیک می کند به عبارتی دیگر او را به هدف از خلقت نزدیک و به انسانیت نائل می آورد. در اینصورت به حجاب بعنوان یک تکلیف سخت و محدودیت آور که بالاجبار باید آن را رعایت کند نمی نگرد بلکه رعایت آن را به نفع شخص خود می داند هر چند در سایه این نفع شخصی، جامعه نیز از فساد و بی بند و باری و . . . حفظ شده و تکامل یافته تر و معنوی تر خواهد شد.

 

3-2-2- گام دوم

آشنا نمودن دانش آموزان با الگوهای اسلامی پوشش 14/12/84 :

الف – بیان داستان :

1 – حضرت زهرا ( س ) بعد از عروسی با حضرت علی ( ع ) به حضور پیامبر اکرم ( ص ) شرفیاب شدند و از حضرت خواستند تا وظایف زندگی مشترک را بین زوجین تقسیم فرماید که حضرت فرمودند : کارهای داخل منزل مال شما و کارهای خارج منزل بر عهده حضرت علی ( ع ) که حضرت زهرا ( س ) از این تقسیم وظیفه راضی و خوشحال شدند.

2 – پیامبر اکرم ( ص ) در مسجد سوالی باین مضمون که « زن در چه زمانی به خدا نزدیکتر است ؟ » را مطرح کردند و از صحابه خواستند به این سوال پاسخ دهند هر کدام به یک موضوع اشاره نمودند یکی به صرفه جویی و قناعت، دیگری به تربیت فرزند و . . . در منزل حضرت علی ( ع ) قضیه پرسش سوال پیامبر و جواب صحیح ندادن صحابه را خدمت حضرت زهرا ( س ) بیان کردند حضرت زهرا ( س ) فرمودند : من جواب آن را می دانم ! زن وقتی به خدا نزدیکتر است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی نیز او را نبیند. وقتی حضرت علی ( ع ) پاسخ را به پیامبر ( ص ) عرضه داشتند فرمودند : حقا که فاطمه پاره تن من است.

3 – داستان حضور امام زمان ( ع ) ، در فوت یکی از زنان که در زمان کشف حجاب توسط رضاشاه 7 سال از خانه بیرون نیامد تا مورد تعرض سربازان رضاشاه قرار نگیرد و داستانهای زیادی در این زمینه وجود دارد که معلم محترم دینی می تواند به بیان آنها بپردازد.

ب : آشنا نمودن دانش آموزان با پوشش در ادیان آسمانی دیگر 21/12/84

1 – داستان دختران شعیب که در قرآن بدان اشاره شده است.

2 – داستان حضرت مرین ( س ) و آبستن شدن حضرت که در قرآن بدان اشاره شده است.

3 – داستان زلیخا و حضرت یوسف

4 – بیان این مطلب که آیا لباس حضرت مرین ( س ) ، مادر موسی و زنان بزرگ دیگر با پوشش بوده است یا بدون پوشش !!!!

هر چند که برنامه ریزی همراه با زمان بندی خاص خود است ولی ما برای اینکه موضوع تکراری و خسته کننده نباشد برنامه ها را با شیوه جذاب و خوشایند همراه با روشهای تربیتی و در کنار یکدیگر ارائه داده ایم.

یکی از مسائلی که همیشه و در هر مرحله در مسائل تربیتی باید مدنظر داشته باشیم پرهیز از افراط و تفریط است . اگر فقط خود اسلام را بدون اضافه کردن نظرات شخصی به دانش آموزان معرفی کنیم راحتتر آن را می پذیرند و حتی متعهد به انجام آن می شوند.

در جامعه کنونی ما ، پوشش مناسب و متعادل به خوبی ارائه نشده است و معلمی با چادر در کلاس حاضر می شود، معلمی دیگر با مقنعه و با مانتوی گشاد و راحت، معلمی دیگر با چادر و رو گرفته کامل و دیگری با مانتوی کوتاه و چسب ، در جامعه یکی با صورت آرایش کرده و با روسری کوچک و کوتاه و دیگری . . . حاضر می شود نوجوان ما که تازه می خواهد برای زندگی خویش خط مشی انتخاب کند در بین چند راهی می ماند که راستی کدامیک بهتر است ! در اینجاست که باید اصل مطلب آنچه که خدا از بنده اش می خواهد نه مقداری کم و نه مقداری بیش به او ارائه شود چرا که تربیت یک امر تدریجی است نه دفعی و با توجه به وضعیت کنونی ما یک شبه نمی توانیم بچه هایمان را مومن واقعی و کامل تربیت کنیم وظیفه ما فقط ایجاد شرایط مناسب برای انتخاب صحیح اوست نه چیز دیگر.

در پرسش شماره 9 پرسشنامه « اثر پوشش معلمان دینی که معمولا به صورت چادر می باشد . تا چه اندازه ای بر رعایت حجاب شما تأثیرگذار بوده است ؟

فقط 13 نفر از جامعه 70 نفری , پوشش کامل معلم دینی را اثرگذار دانسته اند و بقیه اثرگذاری آن را متوسط , کم و هیچ اعلام کرده اند .

لازم به تذکر است پوشش کامل (چادر) در دبیرستان های دخترانه به خوبی جا نیفتاده است[2]و دانش آموزان ما نمی دانند که چرا بعضی از معلمان با چادر در محیط مدرسه مشغول خدمت هستند و بعضی بدون چادر .

با توجه به اینکه همه خانمند و همه مسلمانند پس دلیلی بر تفاوت رفتار وجود ندارد یا همه باید چادر داشته باشند و مردان آزادانه در محیط مخصوص خانمها حضور پیدا کنند یا همه چادر را کنار بگذارند و مردان در محیط مخصوص خانمها محدود باشند به نظر شما کدامیک عاقلانه تر است ؟؟؟؟

 

گام سوم : تعدیل روحیه خودنمایی مورخه 9/12/84

در پاسخ به سوال 10 «بدحجابی در بین دختران به جهت خودنمایی تا چه حدی انجام می پذیرد؟» 51 نفر به میزان زیاد و خیلی زیاد بدحجابی را به جهت خودنمایی اعلام نموده اند و ما برای تقلیل این روحیه از دانش آموزان خواستیم در سر کلاس دین و زندگی مقنعه هایشان را بردارند و روسری دلخواه خود را بپوشند .

مشکلات :

مقاومت دانش آموزان برای برداشتن مقنعه

نکته :

کلاسی که تعداد بدحجابها بیشتر بود مقاومت شدیدتر بود

راه حل :

صبر و شکیبائی معلم  و روی خوش نشان دادن او – بیان آسان بودن دین در قالب حدیث مشهور پیامبر «ص» «حرامٌ محمد حرامٌ الی یوم القیامه و حلال محمد حلالٌ الی یوم القیامه»

تشویق :

دعوت از مدیر محترم دبیرستان و تشکر از دانش آموزانیکه مقنعه خود را برداشته اند .

 

7- گردآوری اطلاعات ( شواهد 2 )

با توجه به اینکه اینجانب فقط دو روز در هفته در دبیرستان x مشغول خدمت بودم و از عکس العمل دانش آموزان به هنگام حضور دبیر مرد , حضور در محیط مدرسه آگاهی کامل نداشتم در هر کلاس نماینده ای برای خودم انتخاب نمودم تا نظارت , رفتارها و عکس العمل های دانش آموزان را به من گزارش دهد نیمه اردیبهشت که اتمام دوره تحقیق ما بود از هر کلاس گزارشی بدستم رسید که خلاصه آن به شرح زیر است :

با فرض آنکه :

2-0 ضعیف , 4-2 متوسط , 6-4 خوب , 8-6 عالی

زمان تحقیق : 6/11/85 الی 15/2/85

نکته :

ما انتظار نداریم دانش آموز ضعیف با یک آیه , حدیث , داستان به حد عالی برسد اگر نمره دانش آموزی از 3 به 6 برسد یعنی تا حدی موفقیت به دست آمده است . از کلاس 25 نفره 101 , 19 نفر نسبت به ترم پیش از نظر حجاب وضعیت بهتری پیدا کرده اند .

از کلاس کلاس 23 نفره 103 , 12 نفر نسبت به ترم پیش از نظر حجاب وضعیت بهتری پیدا کرده اند .

 

از کلاس 102

مشاهدات :

دانش آموز الف که نمره پوشش او از 5/2 به 5/6 و سپس به 8 رسیده است به من گفت : خانم چه کنم تا ارتباطم را با  قرآن و خدا بیشتر کنم ؟

2- دانش آموز ب در صبح روز یکشنبه که وارد مدرسه شدم اولین دانش آموزی بود که تشکر برای چه ؟ گفت : از امروز چادری شده ام .

3- دانش آموز ج را در سالن مدرسه , ساعت تفریح در حالیکه مقنعه اش کاملاً جلو بود مشاهده نمودم .

4- دانش آموز د و الف را در حالیکه مقنعه شان کاملاً جلو بود در نمازخانه مدرسه دیدم سوال کردم دبیر نداشتید که به نماز آمده اید ؟ گفتند چرا دبیر فیزیک سر کلاس است خدمان برای اقامه نماز آمدیم .

5-کلاس 102 , کلاسی کاملاً موفق در حدیکه اکثریت قریب باتفاق در نماز مدرسه مختارانه شرکت می نمودند .

6- دانش آموز هـ بعد از مشاوره با اینجانب گفت : خانم حالا من فهمیده ام که در روابط دختر و پسر , پسر برای پاسخ گرفتن غریزه جنسی به سراغ دختر می آید و دختر برای نیاز به عاطفه و اُنس .

و …

7-بعد از دوره تحقیق , از جناب آقای رحمانی بعنوان سخنرانی برای کلاسهای اول دعوت بعمل آمد بدون تذکر اینجانب وقتی ایشان به سالن سخنرانی تشریف آوردند . من یک نگاه محققانه به تمام دانش آموزان که دور تا دور سالن نشسته بودند انداختم و اکثر آنها را در حالیکه مقنعه هایشان جلو بود و موهایشان دیده نمی شد مشاهده نمودم بعضی از دانش آموزان که من احساس می کردم فعالیتهای تحقیقی بر روی آنها اثرگذار نبوده است نیز حدود پوشش را رعایت کرده بودند.

4-3- ارزشیابی یافته های جدید و تعیین اعتبار

4-3-1: نظرخواهی از مسئولین و بعضی از همکاران

برای اینکه یافته های جدید مورد ارزیابی قرار گیرند پرسشی با مضمون « به نظر شما در پایان سال تحصیلی تغییری در پوشش دانش آموزان سال اول ایجاد شده است؟ » در اختیار مسئولین  و همکاران محترم که در ابتدای پژوهش از آنان نظرخواهی شده بود قرار گرفت .

1- مدیر محترم مدرسه اینگونه پاسخ داده اند که « پوشش تعدادی از دانش آموزان تا حدودی تغییرات مثبت ایجاد شده است ولی این تغییر در مورد تمام دانش آموزان محسوس نبود.

 

عین پاسخ

2- معاون محترم مدرسه : بله در بعضی از دانش آموزان با قوت تمام دیده شده که این جای بسی خوشحالی است و امیدوارم روزی فرا رسد که تمام دانش آموزان نمای کامل حجاب را بفهمند و رعایت کنند و در ضمن بتوانند به خانواده های خود نیز منتقل نمایند . قبلاً از همکاری صمیمانه سرکار خانم درفش که در این زمینه ما را یاری فرمودند سپاسگزاریم .

علی پور

 

3- عین پاسخ دبیر فیزیک جناب آقای رئوفیان :

صد البته پوشش و حجاب دانش آموزان نسبت به ابتدای سال تحصیلی خیلی بهتر شده و گاهاً ملاحظه می شود که در کلاس , خودشان همدیگر را ارشاد می کنند و تذکر لازم را به هم می دهند و این بسیار رضایت بخش و عالی است .

از تمام کسانیکه در این امر مهم نقش داشته اند بسیار تشکر می کنم مخصوصاً از دبیر محترم دین و زندگی که ……… شناخت لازم را به دانش آموزان ارائه می دهند .

رئوفیان

 

4-پاسخ مشاور محترم مدرسه :

بجز تعداد شاید 4 یا 5 نفر بقیه تغییری نداشتند . البته در محیط آموزشگاه , اما در موقعیتی مثل اردو مشاهده می کردم که بجز همین تعداد ذکر شده بقیه در حضور نامحرم چندان توجهی نشان نمی دهند .

 

5- پاسخ دبیر ورزش :

با توجه به اینکه با یک کلاس , درس داشته ام چند نفر در این کلاس تحت تأثیر قرار گرفته اند و تا حدودی در حجاب خود تجدید نظر کرده اند, از جمله مژده عربی . البته در این کلاس اکثراً از حجاب معقولی برخوردار هستند .

 

6- نظر محقق ( پاسخ دبیر دین و زندگی )

در دوره تحقیق 6/11/84 الی 15/2/85 ( تقریباً دو ماه و نیم هدف بالا بردن سطح شناخت آگاهی و همچنین معرفی پوشش در حد واجبات اسلامی بود و تفهیم این مطلب که احکام دین به نفع انسان است و انجام آن سخت و غیر ممکن نیست . طبیعی است که تغییر رفتار همانند تغییر نوع تفکر و اندیشه نیست تا با چند جلسه سخرانی و مشاوره در تفکر فرد تغییر ایجاد کرد بلکه باید اولاً تغییر در تفکر

ثانیاً : تبدیل تفکر و اندیشه به باور قلبی است که بتواند بصورت عمل خود را نشان دهد ما به هدف اول نائل آمدیم ولی در رسیدن به هدف دوم نیاز به رفع عوامل تأثیرگذار دیگر بوده است. یقین دارم اگر با خانواده ها ارتباط کافی برقرار می شد و عوامل دست اندرکار دیگر مدرسه بخوبی و با پشتکار زمینه را برای فعالیت محقق فراهم می کردند .

تشویقات کافی تبدیل مقنعه به روسری در تمام کلاسهای دبیران خانم انجام می شد و رفت و آمد آقایان حداقل کنترل می گردید می توانستیم تغییر تفکر را به تغییر رفتار تبدیل کنیم.[3]

در 15/2/85 همراه با برگزاری امتحان کلاسی یک سوال بدون نمره به دانش آموزان داده شد و پاسخ آنها دلیلی است بر تغییر تفکر و اندیشه آنها

[1] – موضوعات مطرح شده توسط دبیر عبارتست از : زنان شایسته لایق مردان شایسته و بالعکس

اذن دخول  به منزل مسلمان و بازگشت اگر اذن برای ورود داده نشود ، حفظ نگاه

[2]  با توجه به تحقیق «شناخت عوامل موثر در بدحجابی دانش آموزان دختر(ناحیه7)» -پری درفش- اردیبهشت 74

[3]  تغییر تفکر دانش آموزان از زبان خود آنها

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *