پایان نامه رایگان روانشناسی :بررسی علل افت تحصيلي مقدمه:

مقدمه:

همنوایی اجتماعی در هر جامعه ای در گرو تربیت رسمی و انتقال مواریث فرهنگی به نوباوگان است که امروزه در مدارس گوناگون و بر اساس اهداف خاص و خط مشی هایی تعیین شده است بدیهی است که این فصل جدیدي در راه اجتماعی شدن از طریق آموزش و پرورش با مشکلات و معضلاتی که موجب عدم موفقیت آنان در راه رسیدن به اهداف فراهم می کند دست به گریبان است.

از مهمترین آفت های نظام های آموزشی جهانی و من جمله در کشور ما افت تحصیلی است که همه ساله به صورتهای گوناگون تعداد بسیاری از استعدادهای بالقوه انسانی و منابع اقتصادی جامعه را هدر داده و نابسامانی های فردی و اجتماعی را بر جای می گذارد. بنابراين دست اندر كاران عوارض ناشي از افت تحصيلي را در چند جنبه مورد بررسي قرار داده اند،جنبه نخست از نظر اقتصادي است،در طول تحصيل اغلب خانواده ها به دليل استمرار وجود مدرسه و مشغله هاي زندگي و شرايط اجتماعي و اقتصادي پيش آمده كمتر وقتي براي برنامه ريزي اقتصادي آموزش كودكان خود دارند و هنوز اين برنامه زندگي جايگاهي در ميان خانواده ها پيدا نكرده است آنان زماني به اهميت قضيه پي مي برند و در مورد آن حداقل حرف ميزنند ،زماني است كه با ترك تحصيل و يا مردودي فرزندشان مواجه مي شوند و دراين زمان است كه به بازنگري آن چه رخ داده است مي پردازند و با حساب دخل و خرج خانواده در طول مدت تحصيل به عمق فاجعه پي مي برند. جنبه ديگر مربوط به اثرات رواني و رفتاري ناشي از افت تحصیلی مي باشد كه بر دانش آموز شكست خورده وارد مي آيد. جنب دیگرخسارت وارده ديگر بر جامعه مي باشدكه در اثر ديرتر راه يافتن فرد به بازار كار بر جامعه اعمال مي شود.

بدون تردید هیچ نظام آموزشی نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد ولی موفق بودن هر نظام آموزشی نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد.برای نزدیک تر شدن به اهداف نظام آموزشی حتما باید عوامل موثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثر های آن را کاهش داد.

 

بیان مسئله :

موضوع تحقیق حاضر، علل افت تحصیلی از دیدگاه معلمان و راههای مقابله با آن در مدارس دخترانه متوسطه ناحیه 2 اردبیل مي باشد.

نظام آموزشی کارآمد نظامی است که کارایی صد در صد داشته باشد و کارایی یک نظام هنگامی صد در صد است که کلیه دانش آموزانی که در دوره زمانی  واحدی برای ورود به آن ثبت نام کرده اند به اخذ گواهی نامه پایان دوره نایل گردند(پور ظهیر، تقی،1370).

شناخت بهتر و بیشتر عوامل موثر در ایجاد افت تحصیلی می تواند به برنامه ریزان تعلیم و تربیت ، کارشناسان آموزش و پرورش ، معلمان و مشاوران آموزشگاهها کمک نماید تا در برخورد با این گونه دانش آموزان با آگاهی و شناخت بیشتری عکس العمل نشان دهند و ضمن مقابله با این معضل آموزشی و به کارگیری شیوه های صحیح در رفع آن میزان افت تحصیلی را تا سر حد امکان کاهش دهند و بدین ترتیب از خسارت های سنگین مالی و فرهنگی ناشی از آن جلوگیری کنند.(آمیغی , سید ناصر،1379).

هر چند بررسی علل شکست تحصیلی تاکنون از جنبه های مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و نتایجی نیز از آنها حاصل گشته است با این حال تحقیق حاضر در نظر دارد افت تحصیلی رااز دیدگاه معلمان  مورد بررسی قرار دهد و از جمع بندی نظرات ارائه شده توسط معلمان به یک نتیجه کلی در این مورد دست یابد.

نتایج تحقیقاتی که در مناطق مختلف کشور توسط افراد گوناگون در این زمینه انجام گرفته عوامل موثر بر افت تحصیلی را در چند عامل خلاصه نموده اند که عبارتند از :

عوامل مربط به نظام آموزشي : تغييرات متوالی كتابهاي درسي كه يك نوع آشفتگي روحي در دانش آموزان ايجاد مي كند و د ركنار ان مطالب خشك و بي روح بعضي از كتابها كه گاهي هضم آن را توسط دانش آموز بسيار سخت مي كند(گورگي،معصومه،1381)

عوامل مربوط به خانواده : فقر مالي خانواده،يکي از عوامل مهم افت تحصيلي کودک است ، که به طور غيرمستقيم بر پيشرفت درسي او موثر است. محروم ماندن از غذاي سالم و کافي و نداشتن استراحت لازم به علت فعاليت ها و کارهاي غيردرسي براي جبران فقر مالي موجب عقب ماندگي درسي مي شود

سواد والدين،بي سوادي والدين موجب عدم درک وظايف مدرسه ، برنامه هاي آن و تداوم حضور مرتب دانش آموز در مدرسه مي گردد و مشکلاتي براي تحصيل دانش آموز و کار مدرسه فراهم مي کند . همچنين از نظر ناتواني در کمک فکري و عملي به امور برنامه درسي دانش آموزان در منزل ، از پيشرفت تحصيلي فرزندان آنان مي کاهد .

والدين با سواد علاوه بر نقش کمک رساني در آموزش فرزندان خود ، الگوي منسجمي از يک فرد باسواد نيز هستند . سواد والدين در تحصيل فرزندان نقش دو جانبه اي دارد . از يک سو براي آنها جنبه کمک آموزش دارد و از سوي ديگر انگيزه اي براي درس خواندن آنها مي شود . برخي از تحقيقات نشان داده اند کودکاني که در امور تحصيلي موفق هستند از والديني برخوردار هستند که تحصيلات بالاتري دارند( باغي دوست، عليرضا،1380).

عوامل مربوط به فرد: مطالعات نشان داده است که حدود 10درصد از موارد افت تحصيلي به علت ناتواني ذهني و عدم کشش فرد است. البته در بسياري موارد دانش آموزي را که مشکل تحصيلي داشته و با تشخيص کمبود هوش به مراکز مشاوره ارجاع داده اند، پس از ارزيابي دقيق مشخص مي شود دانش آموز هيچ ضعف شناختي يا هوشي ندارد و علت يا علل ديگري عامل مساله است ( باغي دوست، عليرضا،1380).

در اين قسمت به چندين راهكار براي كاهش افت تحصیلی بسنده مي كنيم كه ادامه اين مطلب در قسمت ادبيات نظري به طور كامل توضيح داده خواهد شد:1)اعتقاد به دانايي و ضرورت دانش اندوزي .2)داشتن طرح و نقشه در امر مطالعه وتحصيل.3) ثبت نام در مدارس خوب و موفق با امكانات مناسب فيزيكي و آزمايشگاهي.4)داشتن فضاي خانوادگي مناسب از لحاظ فيزيكي، عاطفي و اجتماعي و والدين با سواد.5) داشتن دوستان علاقمند به تحصيل و دوري كردن ار دانش آموزان مدرسه گريز.6)استفاده از معلمان با تجربه و آشنا به مقررات آموزشگاهي (دانش نامه رشد 1374)(بهروش علی ، روزنامه اطلاعات 1375).

 

 

 

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی علل افت تحصيلي از ديدگاه معلمان و راههاي مقابله با آن در مدارس دخترانه متوسطه 100 برگ  می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

دانلود رایگان پایان نامه های رشته علوم تربیتی روانشناسی و مشاوره

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *