پایان نامه تحلیل محتوی کتاب های فارسی کلاس چهارم ابتدایی در ارتباط با مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی

۱-۱٫ بیان مسئله

آموزش از اساسی­ترین نیاز­های بشر است. بدون آموزش، هیچ جامعه­ای نمی­تواند به بقای خود ادامه دهد. نیاز به آموزش با نیاز­های اولیه نظیر خوراک، پوشاک و مسکن قابل مقایسه نیست، زیرا فراهم کردن آموزش مناسب، بسیار پیچیده­تر و دشوار­تر از تدارک غذا، لباس و سرپناه مناسب است. به همین دلیل آموزش نمی­تواند با کوشش و خطا شکل گیرد آموزش موثر و سودمند نیازمند طرح و برنامه است. در طول تاریخ کسب مهارت­های زندگی یکی از هدفهای آموزشی به شمار آمده و یکی از خواسته­های معلمان و والدین کسب توانایی مهارت­ها از سوی دانش آموزان بوده است. روانشناسان و نظریه پردازان مختلف نیز همواره بر اهمیت فعالیت­های وابسته به آموزش مهارت­های اجتماعی در ایجاد یادگیری مفید و موثر تاکید داشته­اند. (سیف، ۱۳۸۷). تعلیم وتربیت زمینه ساز پرورش استعدادهای یادگیرندگان برای یافتن راه حل­هایی برای حل اثر بخش مسایل گوناگون زندگی است. نظام­های آموزشی امروزی باید نیروهایی را تربیت کند که در درک دنیای پیچیده موجود، توانمند و در مدیریت و رهبری آن، خلاق و مبتکر باشند و منطقی رفتار نمایند. (شعبانی، ۱۳۸۶). اگر آموزش و پرورش در رویکردهای نظام برنامه ریزی درسی و تدوین برنامه درسی و معلمان در حوزه علمی خود نگاهی به پرورش یادگیرندگان برای کسب مهارت­های اجتماعی خود نداشته باشند فعالیت یاددهی یادگیری بی ثمر خواهد بود. هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموزانی است که کاشف و حلال واقعی مسائل زندگی خود باشند و متفاوت بیاندیشند درس خواندن را نوعی پژوهش تلقی کنند و از پرسیدن و طرح سوال لذت ببرند. (شعاری نژاد، ۱۳۸۵). مهارت­های شناختی و عاطفی-حرکتی فرایند پیچیده است که درآن نیاز به یک فرد برای هماهنگ کردن تجارب قبلی، دانش، فهم و شهود، به منظور برآوردن خواسته­های وضعیت تازه است. (لئونگ[۱]، ۲۰۱۱). کاربرد شیوه کسب مهارت­های شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی در تدریس، در حقیقت مهیا کردن شرایط و زمینه­ها برای تحقق جریان یاددهی و یادگیری فعال می­باشد در فرایند یادگیری فعال این فرصت به فراگیران داده می­شود تا توانمندی­های خود را در زمینه برنامه ریزی، فرضیه سازی، پیش بینی، کاوش، استنباط و کسب تجربه­های گوناگون علمی تقویت نمایند یادگیری از این طریق سبب یادگیری عمیق­تر شده و دانش آموز به خاطر مشاهده شواهد عینی و فهم مستقل مفاهیم، نظریه­ها و قوانین نسبت به تکوین یا تغییر نظریه­های علمی درک بهتری پیدا می­نماید. (منگیو[۲]، ۲۰۰۴). مهارت­های شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی فرایندی  است که فرد با شناخت و رفتار هدایت شده و با کمک راه حل­های موثر یا سازگارانه به نتیجه مطلوب می­رسد.

[۱] . Leong, Y. H

[۲] . Mongue,M

 

 متن کامل پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *