مقالات

پایان نامه ارشد:سنجش رابطه بین سبک رهبری وعملکرد مدیران مدارس متوسطه

دانلود پایان نامه

تعریف عملیاتی متغیر مستقل (سبکهای رهبری ):

الف ) رهبری مشارکتی :

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

متن کامل

شاخص سنجش سبک رهبری ۱۱ سئوال پرسشنامه سبک رهبری ضمیمه این تحقیق به شماره های ۳٫۵٫۸٫۱۰٫۱۵٫۱۸٫۱۹٫۲۲٫۲۸٫۳۰٫۳۵ می باشد که به سنجش واندازه گیری متغیر مذکور می پردازد.

ب ) سبک رهبری استبدادی :

شاخص سنجش سبک رهبری استبدادی بیست سئوال پرسشنامه ضمیمه این تحقیق به شماره های :۱٫۲٫۴٫۶٫۷٫۹٫۱۱٫۱۲٫۱۳٫۱۴٫۱۶٫۱۷٫۲۰٫۲۱٫۲۳٫۲۵٫۲۷٫۲۹٫۳۱٫۳۳ می باشد که به سنجش و اندازه گیری متغیر مستقل مذکور می پرد ازد.

۱-۷-۲) متغیر وابسته (عملکرد)

۱-۷-۲-۱)تعریف نظری ومفهومی :

رابینز معتقد است عملکرد یعنی محاسبه یا سنجش نتیجه ها و می گوید دررابطه با عملکرد چنین پرسش ساده ای را باید مطرح نمود که آیا کار انجام شده است ؟ (رابینز ، ۱۳۸۴ ص ۳۶۴ ).

– عملکرد عبارتست مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می دهند(گریفین،۱۳۷۵، ص ۴۷۹)

– عملکرد معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته ی کلیدی در چارچوبی که ارائه می دهیم، می باشد که این چارچوب بعنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد اثر بخشی افراد، گروه ها و سازمانها عمل می کند.

– عملکرد معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته ی کلیدی در چارچوبی که ارائه می دهیم، می باشد که این چارچوب بعنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد اثر بخشی افراد، گروه ها و سازمانها عمل می کند.

– عملکرد عبارتست از حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین.

–  عملکرد حاصل یا نتیجه ی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند.

۱-۷-۲-۲) تعریف عملیاتی متغیر وابسته عملکرد :

برای اندازه گیری عملکرد  روش های متنوعی وجود دارد. در تحقیق حاضر برای اندازه گیری عملکرد  از  مدل هرسی و گلداسمیت که با نام اچیو[۱]  شناخته شده و شاخصه های آن در زیر آمده ، استفاده شده است . پرسشنامه مربوطه بصورت استاندارد موجود بوده و عملکرد   در این پرسشنامه  با مقیاس فاصله ای و تحت طیف پنج نقطه ای لیکرت اندازه گیری می شود و برای هر شاخص زیر چندسوال درنظرگرفته شده است.

P[2]= عملکرد

A[3]= توانائی [قدرت به انجام رساندن توفیق آمیز یک تکلیف]

C[4]= وضوح [روشنی در درک پذیرش نحوه کار، محل و چگونگی انجام آن]

H[5]‌= حمایت سازمانی [حمایتی که کارمندان برای تکمیل کردن اثربخشی کار به آن نیاز دارند]

 

I[6]= انگیزه [شور و شوق و تمایل به انجام تکلیف]

E[7]= ارزیابی [ساز و کار قضاوت در رابطه با چند و چون انجام کار]

V[8]= اعتبار [مناسب، قانونمندی و مشروع بودن تصمیم مدیر]

E[9] = محیط [مجموعه عوامل مؤثر برون سازمانی] (هرسی و بلانچارد، ۱۳۶۹، ص ۵۹)

۱-۸) قلمرو تحقیق:

قلمرو موضوعی: از نظر موضوعی این تحقیق در حوزه رفتار سازمانی ومدیریت منابع انسانی می باشد.

قلمرو مکانی: قلمرو این تحقیق از نظر مکانی شامل مدارس متوسطه  غرب استان گیلان است.

قلمرو زمانی: از نظر زمانی به پاییز ۱۳۹۳ محدود می شود.

 

[۱]ACHIEVE

[۲] Performance

[۳] Ability

[۴] Clarity

[۵] Help

[۶] Incentive

[۷] Evaluation

[۸] Validity

[۹] Environmen

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن