یادگیری مشارکتی :پایان نامه رایگان روانشناسی,مقایسه تاثیر الگوی مبتنی بر روش مشارکتی و الگوی مبتنی بر روش یادگیری انفرادی

دانلود پایان نامه

یادگیری مشارکتی

ایده کلی روش یادگیری مشارکتی سابقه‌ای طولانی دارد ، اما توسعه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مداری که یادگیری مشارکتی را در برنامه ریزی ، مورد آزمون قرار داده است ،‌تقریباً از اوایل 1970 شروع شده است . این رویکرد حاصل اندیشه نظریه پردازان و محققانی است که علاقه‌مند بودند بدانند که چگونه دانش آموزان از تجربه یاد می‌گیرند .

آنها با این اندیشه که دانش آموزان باید منفعل و تحت تسلط معلم باشند . شدیداً مخالف بودند . یکی از مهم‌ترین اصل معرفی شده از طرف این دسته از صاحب‌نظران این است که تجربه بیشترین نقش را در فرایند یادگیری دارد (‌شعبانی ، 1382)

یادگیری مشارکتی نوعی از فعالیتهای آموزشی است که ویژگی‌های خاص خود را دارد . دو عامل مهم و تاثیر گذار در تمام روشهای مشارکتی وجود دارد :

این دو عامل عبارتند از : ساخت مشوق مشارکتی و ساخت وظیفه مشارکتی .

منظور از ساخت مشوق مشارکتی این است که دانش آموزانی که به صورت مشارکتی فعالیت می‌کنند ،‌ در دریافت پاداش به هم وابسته‌اند . یعنی همه آنها در موفقیت کسب شده شریک می‌باشند . ساخت وظیفه مشارکتی موقعیتهایی هستند که در آن به دانش آموزان اجازه داده شده است که با هم بر روی بعضی از وظایف کار کنند و کوشش‌های خود را به منظور دست یابی به اهداف آموزشی هماهنگ و همسان سازند.(‌اسلاوین ، 1984 ،‌به نقل از شعبانی ،1382)

بنابراین یادگیری مشارکتی روشی است که در آن :

1- دانش آموزان به منظور تسلط بر محتوا مواد آموزشی به صورت گروهی کار می‌کنند .

2- اعضای هر گروه از دانش آموزان با موفقیت تحصیلی بالا و متوسط و پایین تشکیل شده است .

3- اعضای هر گروه از نژادها ،‌فرهنگها و جنسیت‌های مختلف دانش آموزی است .

4- نظام پاداش به جای فرد مدار[1]،‌گروه مدار[2] می‌باشد .( آرندز ، 1988 ، به نقل از شعبانی ، 1382)

 

مزایای یادگیری مشارکتی

معلمان از گروه‌های کوچک معمولاً برای بحث در کلاس درس ،‌برای تغییر در روند سخنرانی ، یا برای ترغیب دانش آموزان برای صحبت کردن در کلاس استفاده می‌کنند . کاربرد روش یادگیری مشارکتی در گروه‌های کوچک متفاوت ازکاربردهای مختلف یادگیری مشارکتی است در کلاس درس که به صورت منظم و قاعده‌مند از روش یادگیری مشارکتی بهره‌گیری می شود ، معلم باید تکلیف روشن و حساب شده‌ای را برای دانش آموزان در نظر بگیرد و دستور العمل‌های خاصی را برای انجام دادن تکالیف معین شده ارائه دهد.

اعتقاد به نتایج مثبت یادگیری مشارکتی روی عملکرد دانش آموزان در مقابل موقعیت‌های رقابتی به اوایل قرن بیستم بر می گردد تجارب به دست آمده در آزمایشگاه‌ها ، سازمانهای کار و کلاس‌های درس به طور مستمر نشان داده است که ساختار اهداف مشارکتی بسیار سودمندتر از ساختارهای رقابتی هستند . در فرایند یادگیری مشارکتی ،‌مشارکت پاداشی است که انگیزه را برای انجام وظایف عمومی تقویت می‌کند . دوستی قابل ملاحظه‌ای را در میان اعضای گروه گسترش می‌دهد و بیشترین تعامل و تبادل افکار را به وجود می آورد (‌آرندز[3]، 1988 ، نقل از شعبانی ، 1382)‌

طرفداران این رویکرد معتقدند که دانش آموزان و بزرگسالان به منظور موفقیت در محیط کار و ارتباطات اجتماعی باید قادر باشند به جای رقابت با یکدیگر به مشارکت بپردازند. آنها همچنین بر این باورند که مهارتهای مهم زندگی از قبیل صحبت کردن ، گوش دادن ، سازگاری و همنوایی و حل مسائل و مشکلات را می‌توان از طریق تجارب روش مشارکتی آموخت . معمولاً دانش آموزانی که فعالیت‌های مشارکتی را تجربه می‌کنند ،نسبت به گروههای آموزشی دیگر زودتر و بهتر به بازسازی و اصلاح نگرشهای خود خواهند پرداخت . (‌اسلاوین ، 1990،‌ به نقل از شعبانی ، 1382)

1- افزایش حضور در مدرسه و کلاس درس . با توجه به تعلقی که اعضای گروه‌ها به گروه خود دارند تمایل آنان به حضور در مدرسه کلاس افزایش می‌یابد .

2- کسب نمرات بالا . به دلیل مشارکت فعال در کلاس ، عزت نفس دانش آموزان ارتقا می‌یابد و درک و فهم از مطالب درسی افزایش می‌یابد . مشارکت فعال ، عزت نفس بالا ،‌خود اتکایی و… زمینه ساز کسب نمرات بالا هستند .

3- پختگی مهارت‌های برقراری ارتباط : هر دانش آموز دارای برخی توانمندی‌های برقراری ارتباط هست ، مشارکت فعال در کلاس درس ، ایده سازی ، بیان نظریات ، دفاع از چشم‌اندازها ، و….. سبب تقویت توان برقراری ارتباط در یادگیرنده می شود (‌آقا زاده ، 1383)

4- پیشرفت تحصیلی : هدف یادگیری مشارکتی ارتقای عملکرد دانش آموزان در وظایف مهم علمی و آموزشی است . اعتقاد بر این است که ساختار انگیزشی روش مشارکتی ، جایگاه یادگیری تحصیلی هنجارهای پیشرفت تحصیلی را بالا می‌برد .

اسلاوین ( 1984، نقل از شعبانی ، 1382) با تکیه بر چنین تفکری به طراحی الگوی مشارکتی پرداخت . او معتقد بود که اغلب دانش آموزان برای هم ردیفهای خود ،‌که از لحاظ علمی موفق هستند ، ارزش قائل نیستند در حالی که به مشارکت و فعالیتهای گروه خود در ورزش بسیار ارزش قائل می شوند.

5- مهارتهای حل مساله مشارکتی یکی از آثار نهایی و مهم مشارکتی این است که دانش آموزان مهارتهای مشارکت و همکاری را می‌آموزند مهارتهای همکاری و مشارکت در مهارتهای بسیار مهم دنیای امروز است . زیرا در همه جوامع ، فعالیت بسیاری از بزرگسالان و سازمان‌های مختلف به هم وابسته است (‌شعبانی ، 1382)

نحوه استفاده از یادگیری مشارکتی

برای استفاده مطلوب و بهینه از یادگیری مشارکتی توجه به چند نکته اساسی است که عبارت‌اند از اهداف ، ترکیب اعضای گروه یادگیری مشارکتی و شیوه ارزشیابی :

نیاز است در ابتدای امر برنامه‌ریزی برای آموزش و یادگیری مشارکتی ، اهداف مشخص باشد .

یعنی روشن باشد که از یادگیرنده انتظار آگاهی یا نشان دادن چه عملی است ،‌نکته‌ای را که نباید فراموش کرد این است که شایسته است حیطه هر کدام از هدفها مشخص باشد ، آیا هدف در حیطه شناختی است ،‌و یا هدف در حیطه روانی حرکتی یا عاطفی است ؟

با توجه به اهدافی که در نظر گرفته می‌شود باید پاداش‌های خاص آن هم در نظر گرفته شود .

پاداش اثر بخش پاداشی است که با نیازهای یادگیرنده ارتباط مستقیم دارد . به هر روی ، در حین عمل و در آغاز کار باید به دانش آموزان ، هدف‌های در نظر گرفته شده را توضیح داد و نحوه حرکت به سوی دست یابی به آنها را هم اعلام کرد .

ترکیب اعضای گروه باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با سطح توانایی مختلف در آن حضور یابند . اسلاوین ( 1983، نقل از آقازاده ، 1383) بر این باور است که اعضای گروه باید دو نفر دانش آموز با عملکرد مطلوب ،‌دو دانش آموز با عملکرد متوسط و یک دانش آموز ضعیف باشد .

البته پیشنهاد جانسونها این است که در آغاز کار اشاعه روش یادگیری مشارکتی مطلوب است اعضای گروه 2 یا 3 نفر باشد جمع بندی نظرات متخصصان مبین این است که اعضای گروه از 3 تا 8 نفر متغیر است و همگی بر ناهمگن بودن عضای گروه تاکید می‌ورزند .

دو کار مهم باید در کنار هم انجام شود ،‌یکی از آنها بیان قواعد مشارکت است و دیگری ارائه باز خورد ، برخی قواعد همیاری در گروه عبارت‌اند از :

  • همه با هم صحبت نمی‌کنند .
  • اعضای گروه از وسایل یکدیگر می‌توانند استفاده کنند .
  • تحمل نظر دیگران مهم است .
  • اندیشیدن پیش از انجام کار اولویت دارد .

به اعضای گروه در حین بازدیدهایی که انجام می‌دهید بازخوردارائه دهید و آنان را برای دست یابی به هدف امیدوار کنید اگر گروهها با توجه به نهایت تلاشی که داشتند به هدف نرسیدند نباید آنان را سرزنش کرد بهتر است فرایند عمل را بازبینی کرد و خطای احتمالی را تصحیح کرد .

ارزشیابی بخش جدایی ناپذیر روش یادگیری مشارکتی است ارزشیابی از طریق مشارکت معمولاً به صورت ارزشیابی ملاکی به اجرا در می آید . دلیل انتخاب ارزشیابی ملاکی به منظور ارزشیابی در درجه اول ، پیش گیری از افت سطح یادگیری و در درجه دوم رساندن دانش آموزان به یادگیری در حد تسلط است . و از سوی دیگر ارزشیابی ملاکی سبب حفظ انگیزه در دانش آموزان می شود بنابر روش ارزشیابی ملاکی هر دانش آموز باید به سطح خامی از توانمندی دانشی ومهارتی برسد معمولاً حد تسلط یادگیرندگان بر محتوا یا مهارت نقطه 75 درصدی در نظر گرفته می‌شود . یعنی آن که یادگیرندگان دست کم باید به 75درصد محتوای دانشی و مهارتی در نظرگرفته شده تسلط یابند .

[1] . Individully oriented

[2] .Group oriented

[3] . Arends. Richard

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

141985615752731

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

این نوشته در تز و پایان نامه, مقالات ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *