عمارت متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده است این کاخ توسط متجاوزین انگلیس اشغال شده و به صورت مقر نظامی آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار(صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخرسلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بوده و پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد و متاسفانه به خاطر وسعت زیاد هنوز مرمت نشده است.(تولایی،۱۳۸۶، ۴۹)
نوع و سبک معماری از سبک ساختمان سازی دو قرن پیش سواحل خلیج فارس که به بنگله معروف است تاثیر گرفته است و دارای یک قسمت استحفاظی , بارو و شاهنشین و قسمتی به صورت چند ایوان و اتاق های مسکونی است .
پارک ساحلی آب شیرین کن هم  در نزدیکی عمارت ملک و روبروی دانشگاه خلیج فارس قرار دارد که خیلی با صفا و زیباست . یک قسمت از این پارک جزء منطقه نظامی است ولی با این حال  بازدید امکان پذیر است . رستوران سنتی و کافی شاپ هم در پارک موجود است و از پیتزا سمبوسه های خوشمزه پارک آب شیرین کن هم  بی نصیب نمانید . پارک آب شیرین کن در اوایل فصل بهار از همیشه سر سبزتر و زیباتر است.(حلاجی ثانی،۱۳۸۶، ۴۴)
۳-۱۰ گردشگری ساحلی در ایران
ایران با وجود دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهم بسیار ناچیزی از در آمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را به خود اختصاص داده بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد، به گونه ای که بسیاری از هموطنانمان برای بهره گیری از سواحل و امکانات گردشگری دریایی، راهی کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه می شوند.امروزه صنعت گردشگری ساحلی در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است به گونه ای که علی رغم بحران اقتصادی، تعداد گرشگران دنیا رشد چشمگیری داشته است.
در حال حاضر این صنعت زمینه اشتغال حدود ۲۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان را فراهم کرده و ۹ در صد از کل تولید ناخالص اقتصاد جهانی به آن وابسته است.در این میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مقصد اصلی بخش قابل توجهی از گردشگران بوده که تعداد زیادی از آنان را گردشگران دریایی تشکیل می دهد.
مطالعات انجام شده توسط آژانس های بین المللی وابسته به سازمان ملل نشان می دهد تعداد گردشگران در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیادر و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. در این راستا سازمان مذکور پیش بینی می کند که منطقه خاورمیانه پس از منطقه شرق آسیا بالاترین میزان رشد توریسم را در جهان دارا باشد. این در حالی است که کشور ایران علی رغم برخورداری از تمدن دیرینه، تنوع آب و هوایی و جاذبه های فراوان گردشگری تنها یک صدم در صد از سهم گردشگری جهان را به تخود اختصاص داده است.(ابراهیم زاده،۱۳۸۸، ۴۹)
در این زمینه می توان به در آمد ۳۲ میلیارد دلاری کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی در مقابل در آمد ۴/۲ میلیارد دلاری ایران از این صنعت اشاره کرد.
گردشگری دریایی و ساحلی، یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در همه جهان است اما در ایران، هنوز چنان که شایسته است به این حوزه پرداخته نشده است در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۶ میلیون نفر در جهان سفر دریایی داشته اند و در سال ۲۰۱۳ این رقم به ۲۰ میلیون نفر با درآمدی معادل ۳۴ میلیارد دلار بالغ شده است، با این وجود درآمددر حالی که در دنیا طرف داران بسیاری را به خود جذب کرده است به گونه ای که بسیاری از کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس تنها با داشتن چند صد متر نوار ساحلی تبدیل به قطب توریسیم دریایی در منطقه شده اند.
گردشگری دریایی همواره حلقه ای مفقوده در میان سایر بخش های گردشگری است به گونه ای که حتی زیر ساخت های آن نیز در کشورمان وجود ندارد.پرسشی که مطرح است، این است که با توجه به امکانات باالقوه کشور چه زمانی قرار است ثروت گردشگری در سواحل مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد؟
بحث خاص این بخش، استان بوشهر است. این استان با بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با سواحل خلیج فارس که از این نظر در سطح کشور بی نظیر است، یکی از ظرفیت های بالقوه در گردشگری دریا و ساحل می باشد که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و هم از جذابیت بالایی توریستی برخوردار است.(ادینگتون،۱۳۸۴، ۶۹)
۳-۱۱ گردشگری ساحلی در استان بوشهر
امروزه در اغلب کشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، حمل نقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه های گردشگری قرار دارد، اما با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر، گردشگری دریایی یکی از ظرفیت های بالقوه است که مغفول مانده است. در حالی که سواحل استان بوشهر این قابلیت را دارد که بوشهر را به عنوان یکی از قطب های گردشگری دریایی کشور مبدل سازد.
سواحل تمیز و ماسه ای، جنگل های حرا، بندر تاریخی سیراف، بافت تاریخی بوشهر از جمله جاذبه های گردشگری ساحلی استان است، اما علی رغم داشتن جاذبه های فراوان برای گردشگری، به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها، نداشتن امکانات رفاهی، تفریحی و خدمات مورد نیاز گردشگری در دریا و جزایر مانند کشتی های تفریحی، رستوران های دریایی،هتل و…، بهره ای از این تعمت خدادای نبرده ایم.
۳-۱۲ مشکلات گردشگری ساحلی استان بوشهر
در استان بوشهر در طول سال یک تور یا شناور گردشگری دریایی وجود ندارد، این در حالی است که در کشور امارات و بندر دوبی، با تغییراتی اندک، لنج های سنتی را به لنج های توریستی تبدیل کرده اند و گردشگران دریایی طی ۲ ساعت گشت دریایی در آب های ساحل دوبی و صرف شام در عرشه کشتی، خاطره خوشی را از سفر به همراه می برند. این سفر به ازای هر نفر بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ درهم برای اقتصاد آن کشور ارز آوری و درآمدزایی دارد؛ توری که به صورت خانوادگی انجام شده و در آن موازین اسلامی هم رعایت می شود.
اگرچه سالانه مخصوصا در ایام نوروز مسافران بسیار زیادی به استان بوشهر سفر می کنند و در سال گذشته بوشهر به همراه استانهای اصفهان، خوزستان و شیراز پرترددترین مسیرهای نوروز معرفی شد، اما تقریبا هدف اغلب آنها به قصد خرید از بازارهای بوشهر، گناوه و دیلم است و این فرصت بسیار خوب برای رونق بخشیدن به گردشگری دریایی که می تواند یکی از بهترین راه های درآمدزایی و اشتغال برای استان باشد، مغفول می ماند.
لازمه شکل گیری و بهره برداری از ظرفیت گردشگری دریایی در استان، وجود زیرساخت های مختلف می باشد که مهمترین آن اسکله تفریحی و شناورهای مسافربری تفریحی استاندارد است که بوشهر فاقد آن هست.هم اکنون اسکله تفریحی در طول سواحل استان بوشهر برای خدمات رسانی به گردشگران وجود ندارد و در ایام نوروز نیز از اسکله های بنادر صیادی استان استفاده می شود که خبر می رسد امسال ناهماهنگی و موانعی برای استفاده از آن پیش آمده است.
اسکله تفریحی بوشهر در مهرماه سال ۹۱ با مشارک شهرداری بندر بوشهر و سازمان میراث فرهنگی استان کلنگ آن به زمین زده شد و قرار بود به طول ۲۰۰ متر و عرض ۱۵ متر با اعتبار اولیه ۸۰ میلیارد ریال در ساحل شهر بوشهر احداث شود.(الوانی،۱۳۸۵، ۴۶)
در فاز نخست این پروژه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده بود و قرار بود این طرح در بهمن ماه همان سال افتتاح شود، اما در حالی که وارد نوروز ۹۳ شده ایم، این اسکله راکد مانده و چهره بسیار نازیبایی نیز به دلیل وجود تاسیسات کارگاهی به ساحل (مجاور رستوران رافائل) داده است.
همچنین به دلیل نبود شناورهای استاندارد گردشگری، افرادی که قصد دارند در آبهای بوشهر گشت داشته باشند، باید از قایق های صیادی یا باری استفاده کنند.
۳-۱۳ راهکارهای توسعه گردشگری ساحلی استان
در گام نخست، باید پتانسیل های ساحلی استان از نظر دریایی و ساحلی و جاذبه های آنها، شناسایی و در ادامه، یک نقشه جامع در این حوزه، تهیه شود، به گونه ای که در این نقشه از نظر اقتصادی، گردشگری دریایی بتواند برای استان درآمدزا باشد و فرصت اشتغال و کارآفرینی ایجاد نماید.در گردشگری دریایی، اگرچه سطح دریا ممکن است به تنهایی جاذبه ای نداشه باشد اما جاذبه های مسیر سفر تعیین کننده است.
از سوی دیگر افرادی هستند که نمی خواهند یا نمی توانند با شناور، سفر دریایی داشته باشند که برای این افراد، باید گردشگری ساحلی وجود آورد، یعنی سفرهای بسیار کوتاه با قایق های کوچک یا استفاده از ورزش های آبی مثل جت اسکی و نیز غواصی که کلوب های دریایی برای این کار، خدمات ارائه می دهند. احداث پلاژ، همچنین در سطح دنیا، آکواریوم های نیمه طبیعی در سواحل و کنار شهرها طراحی شده و انواع ماهی ها در آنجا نگهداری می شوند، باید در این نقشه جامع دیده شود.
همچنین باید در این نقش جامع به دنبال جذابیت های جدید در گردشگری دریایی بود. به عنوان مثال، باستان شناسی دریایی خلیج فارس یکی از پتانسیل های بسیار بالای ایران در گردشگری است که از آن غفلت شده، در حالی که تاریخ بسیار کهن و گنج های بزرگی در اعماق خلیج فارس نهفته است.
همچنین در بخش کشاورزی دریایی هم کار خاصی انجام نداده ایم. در حال حاضر نمونه های جلبک های دریایی بسیار مناسبی در خلیج فارس وجود دارد و می تواند کاشته شود و ماحصل آن را با قیمت های مناسب، در بازارهای جهانی به فروش رساند که خوشبختانه از افراد صاحبنظر در این زمینه نظیر دکتر نبی پور نیز ساکن بوشهر داریم که می تواند نقش بسیار مهمی در این مهم داشته باشند.(کلانتری،۱۳۸۸، ۵۰)
از این رو، در صورت تدوین نقشه جامعی که در قالب آن، ظرفیت های گردشگری، نیازها و نقاط ضعف و قوت بخش های مختلف ساحلی استان مشخص شود، می تواند به بهره مندی و بهره برداری از دریاها و سواحل استان و احیاء صنعت گردشگری دریایی منجر شود.
جدول ۳-۳ : فهرست امکانات و زیرساخت های گردشگری در استان بوشهر

یک مطلب دیگر:   مقاله دانشگاهی - مطالعه‌ی مقایسه‌ای جرم پول‌شویی در حقوق کیفری ایران و افغانستان- قسمت 14

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  pipaf.ir  مراجعه نمایید.

شهر نام مدیر تلفن اتاق درجه نوع هتل نام هتل ردیف