عوامل موثر بر شادکامی

پرسشنامه احساس پیوستگی

پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987) حاوی 29 سؤال 5 گزینه ای است که از 1 تا 5 درجه بندی شده است. روش نمره­گذاری به صورت لیکرت و در 13 سؤال به صورت معکوس است. تکمیل­کننده پرسشنامه احساس پیوستگی میزان توافق خود را با هر ماده از طریق تأیید یکی از 5 درجه، مشخص می سازد. ضمناً هر شماره انتخاب شده، نمره همان سؤال محسوب می­شود با این تفاوت که 13 سؤال از این پرسشنامه (1، 4، 5، 6، 7، 11، 13، 14، 16، 20، 23، 25، 27) به صورت معکوس نمره گذاری می­شود و در نهایت مجموع اعداد انتخاب شده به عنوان نمره فرد در آزمون تلقی می­شود. در این پرسشنامه حداقل و حداکثر نمره قابل اخذ برای مشارکت کننده بین 230-29 است. پرسشنامه احساس پیوستگی شامل سه بعد می­باشد که در زیر به تفکیک گویه­های مربوط به انها آمده است:

قابل درک بودن: 1، 3، 5، 10، 12، 15، 17، 19، 21، 24، 26  نمره این خرده مقیاس بین 55-11 می­باشد.

کنترل پذیری: 2، 6، 9، 13، 18، 20، 23، 25، 27، 29 نمره این خرده مقیاس بین 50-10 می­باشد.

معنی دار بودن: 4، 7، 11، 14، 16، 22، 28 نمره این خرده مقیاس بین 35-7 می­باشد.

پایایی و روایی

روایی این پرسشنامه در پژوهش آقایوسفی و شریف (1389) به صورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفته است. در ارتباط با پایایی و اعتبار پرسشنامه 29 ماده­ای احساس پیوستگی آنتونوسکی (1993) در یک بررسی در مورد روایی و پایایی پرسشنامه 29 سؤالی با داده­های بدست آمده از بررسی در 20 کشور مختلف نتایج زیر بدست آمد:

در 26 مطالعه با استفاده از آزمون 29 سؤالی، اندازه آلفای کرونباخ بدست آمده برای ثبات درونی، از 82/0 الی 95/0 را شامل می­شد. همبستگی بدست آمده از آزمون – بازآزمون، ثبات قابل توجه 54 درصد در فاصله 2 سال را نشان می­داد. همچنین اریکسون و لینداستروم (2007) در یک بررسی سیستمی روی مجموعه 458 مقاله علمی در 13 پایان نامه دوره دکتری که بین سال­های 1992 و 2003 منتشر شده بودند، نتیجه گیری کردند که پرسشنامه­های احساس پیوستگی (29 سؤالی و 13 سؤالی آن) پایا و معتبر هستند و قابلیت کاربرد بین فرهنگی را دارند. آلفای بدست آمده برای پرسشنامه 29 ماده­ای در 124 پژوهش، رقم 70/0 الی 95/0 را نشان داد. آزمون – بازآزمون بیانگر ثبات پرسشنامه ها بود و نشان دهنده همبستگی 69/0 تا 78/0 در فاصله یک سال، 64/0 برای دو سال، 42/0 تا 45/0 برای 4 سال، 59/0 تا 67/0 برای 5 سال و 54/0 برای 10 سال بود. در پژوهش­های جدیدتر، آلفای پرسشنامه 29 ماده­ای، 84/0 و 86/0 برآورد شده است. مجموعاً شواهد پژوهشی نشان می­دهد پرسشنامه 29 ماده­ای احساس پیوستگی از اعتبار پژوهشی در حوزه تحقیقات روانشناختی و علوم سلامت برخوردار است. در این پژوهش پژوهشگر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را 79/0 برآورد کرده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

پرسشنامه نارسایی هیجانی

پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو مخصوص کودکان و نوجوانان از نسخه اصلی پرسشنامه نارسایی هیجانی بزرگسالان گرفته شده و توسط ریف ، استروالد و نزوگت (2005) ساخته شده است. این پرسشنامه 20 سوال دارد که با مقیاس لیکرت سه درجه ای (کاملا، تا حدودی و به هیچ وجه ) پاسخ داده می شود و سه عامل ناتوانی در شناسایی احساسات، ناتوانی در توصیف احساسات و سبک تفکر عینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

ناتوانی در شناسایی احساسات: 1، 3، 6، 7، 9، 13، 14  نمره این خرده مقیاس بین 21-7 می­باشد.

ناتوانی در بیان احساسات: 2، 4، 11، 12، 17  نمره این خرده مقیاس بین 15-5 می­باشد.

سبک تفکر عینی: 5، 8، 10، 15، 16، 18، 19، 20  نمره این خرده مقیاس بین 24-8 می­باشد.

در این مقیاس سؤال­های 4، 10، 18 و 19 به صورت معکوس نمره گذاری می­شود.

پایایی و روایی

روایی همزمان مقیاس نارسایی هیجانی بر حسب همبستگی بین زیرمقیاس­های این آزمون و مقیاس­های هوش هیجانی، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره آزمودنی­ها در مقیاس نارسایی هیجانی کل با هوش هیجانی (001/0 P<، 80/0-=r)، بهزیستی روانشناختی (001/0 P<، 78/0-=r) و درمانگی روانشناختی (001/0 P<، 44/0-=r)، همبستگی معنادار وجود دارد. ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس­های نارسایی هیجانی و متغیرهای فوق نیز معنادار بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز وجود سه عامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی را در سه نسخه فارسی مقیاس نارسایی هیجانی تأیید کردند (بشارت، 2007).

ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 75/0 بدست آمده است.ضریب همبستگی خرده مقیاس این آزمون با چک لیست نشانه های روانی از 07/0 تا 48/0 گزارش شده است. ابوالقاسمی، حرفتی و رضایی (1390) در پژوهشی همبستگی مقیاس نارسایی هیجانی را با مقیاس آزار روانی (34/0-=r) و غفلت روانی (20/0-=r) معنی دار بدست آوردند (01/0>p). پژوهشگر پایایی پرسشنامه را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 بدست آورده است.

 

3-5 شیوه­­ی اجرای پژوهش

محقق براي شروع فعاليت­هاي اجرايي پايان­نامه از معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان معرفي­نامه دريافت نمود. با توجه به اين­که جامعه آماري پژوهش دانش­آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه درودزن بوده، معرفي­نامه ارائه شده در حقيقت مجوز فعاليت براي انجام پژوهش در اين سازمان بود. سپس پژوهشگر با مراجعه به بخش پژوهش و مدیریت این سازمان مجوز اجراي پژوهش در آموزش و پرورش این منطقه را دريافت نمود. جهت اجراي پرسش­نامه نيز محقق و همکاران محقق با تک­ تک مخاطبين ملاقات حضوري داشته و ضمن بيان اهميت کار، پرسش­نامه را اجرا نمودند.