ساخت آغاز‌گر-پایان ‌بخش در کتابهای درسی کودکان
و ارتباط آن با درک خواندن: نگرشی نقشگرا
Thematic Structure in Children’s Schoolbooks and its Relation to Reading comprehension: A Functional Approach
رشته: زبان شناسی
مقطع: کارشناسی ارشد
نام ونام خانوادگی دانشجو: بنفشه مسگری
چکیده:
در دستور نظاممند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به همین جهت شناخت زبان در گرو بررسی کارکردهای آن است. در این رویکرد سه لایه معنایی برای هر بند در نظر گرفته میشود. در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا، با بهره گرفتن از این رویکرد، آن لایه معنایی که اصطلاحاً فرانقش متنی خوانده می‌شود در کتاب درسی دبستان مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا نخست به تحلیل آغازگر/پایانبخش جملات کتاب درسی پرداخته، و سپس نحوه توزیع و تکرار آغازگرها و پایانبخشها مورد کنکاش قرار میگیرند. پس از استخراج الگوهای تکرار با انجام آزمونی به بررسی میزان تاثیر این الگوهای ساخت آغازگر/پایانبخش میپردازیم و در پی یافتن جوابی برای این سوال خواهیم بود که آیا ارتباطی معنادار میان این الگوها با درک خواندن دانشآموزان وجود دارد یا خیر.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتن به نوارابزار

بیرون رفتن


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *