روش اجرا پژوهش-پرسشنامه- دانلود رایگان پایان نامه ارشد روانشناسی و علوم تربیتی تاثيرات مشاوره گروهي

مدت زمان اجرای پرسشنامه:

پرسشنامه علائم مرضی کودک دارای ویژگیهایی همچون سادگی اجرا و سهولت است. سوالهای آن به گونه‌ای ساده برای والدین و معلمان قابل فهم شده و اصطلاحات ساده‌تر جایگزین‌واژه‌های فنی روانپزشکی شده است (توکلی زاده، 1375). علاوه بر این گروه بندی سوالها براساس ملاکهای تشخیص DSMIV انجام یک مصاحبه منظم و کلی را تسهیل نموده و به کاهش خطا در تشخیص نوع اختلال کمک بسزایی می‌کند به نحویکه تکمیل فرم CSI4 توسط والدین در حدود 10 تا 15 دقیقه و توسط معلمان 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد البته اجرای این پرسشنامه توسط افراد کار آزموده و مجری در 3 تا 5 دقیقه نیز امکان پذیر است.

شیوه نمره گذاری

شیوه نمره گذاری برای CSI4 طراحی شده است. شیوه نمره گذاری برش غربال کننده[1] و شیوه نمره گذاری بر حسب شدت نشانه‌های مرضی[2] شیوه نمره برش غربال کننده در اکثر پژوهشها مورد استفاده قرار گرفته و در یک مقیاس 4 امتیازی هرگز= 0، بعضی اوقات= 0، اغلب=1 و بیشتر اوقات= 1 نمره گذاری می‌شود.

در حالیکه شیوه نمره گذاری برحسب شدت نشانه‌های مرضی در یک مقیاس 4 امتیازی هرگز=0، بعضی اوقات= 1، اغلب= 2، بیشتر اوقات= 3 نمره گذاری می‌شود و سپس از حاصل جمع نمرات هر سوال نمره شدت بدست می‌آید.

روش جمع آوری داده‌ها

در این پژوهش روش جمع آوری داده‌ها- اجرای پرسشنامه علائم مرضی کودک CSI-4 می‌باشد. این پرسشنامه در ابتدای مرحله جمع آوری داده‌ها برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا می‌شود. سپس به 2 گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 5/1 ساعته آموزش مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب کودکان بعمل آمده و سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل آزمون گرفته می‌شود- پرسشنامه علائم مرضی کودک- (CSI-4).

جدول بودجه بندی آموزش مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری والدین که در این پژوهش به کار رفته است به شرح زیر است:

جلسه اول :

  • زمان هر جلسه براي گروه 90 دقيقه مي باشد .
  • برقراري ارتباط و معرفيخود و افراد گروه به يكديگر .
  • بيان هدف جلسات مشاوره گروهي .
  • درخواست از يكي از والدين جهت خواندن قرارداد .
  • تعريف اضطراب ، علائم اضطراب در كودكان .
  • تكليف : اضطراب چيست ؟ اگر تا به حال اضطراب داشته‌ايد آن را در دفترچه خود بنويسيد ؟ كودك شما چه علائم اضطرابي را دارا مي‌باشد ؟ وقتي به اضطراب دچار مي‌شويد چگونه با آن برخورد مي‌كنيد ؟

جلسه دوم :

  • خلاصه جلسه اول.
  • بررسي تكاليف و مرور شيوه‌هاي مقابله‌‌اي افراد و شيوه‌هاي پيشنهادي
  • مرور علائم اضطراب.
  • آموزش تن آرامي به والدين و آموزش تن آرامي كودكان به والدين.
  • تكليف : والدين عزيز با توجه به توضيحات داده شده هر روز 2 بارتمرينات تن آرامي را با كودكان انجام دهيد .مقدار زمان به دقيقه براي رسيدن به آرامش را يادداشت كنيد .
  • مشكلات احتمالي حين انجام تمرين را يادداشت كنيد .

جلسه سوم :

  • بررسي تكاليف و مشكلات اجرايي.
  • مرور علائم اضطراب.
  • تمرين تن آرامي.
  • آموزش تصوير سازي كودكان به والدين آنها .
  • تكليف : 1- روزي 2 بار تن آرامي را به همراه كودكان انجام دهيد .

2- روزي 1 بار تصوير سازي را با آنها تمرين كنيد .

جلسه چهارم :

  • بررسي تكاليف و مشكلات اجرايي .
  • مرور علائم اضطراب ، ريلكسيشن و تصوير سازي .
  • آموزش افكار اتوماتيك منفي براي والدين.
  • آموزش شيوه تربيتي صحيح بجاي شيوه تربيتي مداخله جويانه والدين و حمايت گرايانه والدين.
  • تكليف :
  • جدولي تشكيل داده و افكار اتوماتيك خود را در طي هفته بنويسيد.
  • تن آرامي و تصوير سازي را با كودكان اجرا كنيد .
  • در زمينه‌ي شيوه تربيت رفتارهاي مداخله جويانه يا حمايت گرايانه خود را در دفتر يادداشت كنيد .

جلسه پنجم :

  • بررسي تكاليف مربوط به آرامش تن ، تصوير سازي و افكار اتوماتيك منفي .
  • بررسي تكاليف مربوط به شيوه‌هاي تربيتي مداخله جويانه و حمايت گرايانه و تأثير در كم شدن اضطراب كودكان .
  • آموزش قطار نگراني به والدين .
  • تكليف : 1- آرامش تن و تصويرسازي را انجام دهيد ( روزي دو بار ) .

2- قطاري را بكشيد و به اتاق نسب كنيد و افكار و نگراني كودكان را در آن يادداشت كنيد .

3- درجدول افكار اتوماتيك منفي افكار منفي خود را بنويسيد .

جلسه ششم :

  • مرور تكاليف جلسات قبل .
  • مرور افكار ناكاآمد .
  • مرور افكار ناكارآمد كودك .
  • آموزش تحريف شناختي .
  • تكليف : 1- تحريفهاي شناختي خود و كودك را در آورده و جلوي

افكار ناكارآمد بنويسيد .

2- تن آرامي وتصويرسازي را روزي 2 بار انجام دهيد .

جلسه هفتم و هشتم:

  • مرور تحريفهاي شناختي والدين.
  • آموزش تحريف شناختي كودكان.
  • آموزش نام گذاري براي احساس اضطراب كودكان .
  • تحريفهاي شناختي خود و كودكتان را بنويسيد.

براي احساس كودك نام گذاري كنيد .

روزي 2 بار تن آرامي و تصويرسازي انجام دهيد.

جلسه نهم :

مرور افكار غير منطقي و جايگزيني افكار منطقي.

آموزش روش پيشگيري اضطراب جدايي.

تكليف : براي افكار غير منطقي خود نام گذاري كنيد .

در قطار نگراني افكار منطقي جايگزين افكار غير منطقي كودك توسط خود كودك.

پاداش دادن والدين پس از جدايي‌هاي كوتاه مدت .

ريكشن و تصوير سازي روزي 2 بار .

جلسه دهم :

  • آموزش ترس از مهماني‌ها.
  • تكليف دادن : 1- مراحل آموزش داده شده را در مهماني پياده كنيد .

2- يك ميهماني ترتيب بدهيد .

 

 

[1] . The screening cut of score method.

[2] . The symptom severity score method.

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسي تاثيرات مشاوره گروهي والدين به شيوه شناختي رفتاري دركاهش نشانه‌هاي اضطراب كودكان 187 ص می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *