رابطه انعطاف پذیری شناختی و مقاومت عاطفی کارکنان

برخورد با مقاومت در برابر تغییر

در مرحله ذوب به 2 صورت مي توان از نظرات كارمندان استفاده كرد . نوع اول تحت شرايط آزاد و بدون پيش فرض منتظر نظرات مي مانيم .مزيت اين روش بر اين است كه در نقاطي كه شايد از نظر ما مشكل وجود نداشته باشد ولي در اصل داراي مشكل اساسي و بنيادي است با خبر مي شويم . مزيت ديگري نيز وجود دارد كه كارمندان سرپرستان خود را آماده دريافت نظرات آنان مي دانند و اين از تظر انگيزشي مي تواند به عنوان عامل مثبتي قرار بگيرد . (هندیچانی و بهارلویی،1389)

مشكلي كه وجود دارد مسئله فرهنگ است . در بسياري از فضاها فرهنگ بررسي و اعلام شرايط نامناسب وجود ندارد  و يا بهتر بگوئيم افراد نياز به انجام بهتر كار را احساس نكرده و تمايلي هم براي افزايش بهره وري ندارند . بنا براين اگر مدتها هم در انتظار انتقادات آنها باشيم به نتيجه اي نمي رسيم .

در حالت دوم كه اصطلاحاً در كتب مختلف به نام بذر پاشي نام گرفته مدير ابتدا گوشه اي از مشكل يا شرايط را مطرح مي كند و در اصل فرد توجه خود را به آن قضيه جلب مي كند و از افراد توقع انديشيدن و دادن جواب در مورد آن مشكل را دارد .

توجه خاص به يك قضيه و ناديده گرفتن ديگر مشكلات از معايب اين روش است . شايد هم كاركنان در ذهن خود اين باور را بگنجانند كه مدير تنها به مسائلي اهميت مي دهند كه از نظر خودش مشكل است و به نظرات و مشكلات احساس شده از طرف كاركنان اهميتي نمي دهد . البته در سازمانهاي راكد و بي انگيزه مي توان با اين كار انگيزه تغيير را به وجود آورد . (هندیچانی و بهارلویی،1389)

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

با اين 2 راه مي توان تا حد زيادي از مقاومت كاركنان در آغاز عمليات تغيير كاست .

اوج استفاده از اين سيستم در زماني است ك تغيير در ابتدا به ضرر افراد به نظر مي رسد ولي نفع بسياري در طولاني مدت دارد . مثال بارز در اين زمينه را مي توان شركتي تصور كرد كه مي خواهد با صرفه جويي در مصرف برق هزينه ها را كاهش داده و در نهايت با بهره وري بالاتري دست پيدا كند. در روش سنتي مدير در اولين برخورد از پرسنل خود مي خواهد كه مصرف برق را به هر طريقي كاهش داده و در غير اين صورت با آنها برخورد مي شود . ولي با استفاده از سيستم پذيرش و بررسي پيشنهاد مي توان ابتدا مشكل هزينه بالاي برق را مطرح كرد و از كارمندان و افراد ذي ربط خواسته شود تا نظراتشان را در رابطه با اين قضيه مطرح كنند .

بعد از اينكه بااستفاده از اين سيستم مقاومت اوليه افراد را در زمينه دوب و يا خروج از انجماد از بين برديم وارد مرحله تغيير مي شويم . اگر مرحله ذوب به صورت سنتي انجام شده باشد مدير در اين مرحله هم مي تواند بدون توجه به نظرات افراد درگير در كار و يا حداقل با استفاده از نظر كارشناسان تغييرات را انجام داده و افراد را وادار به انجام كار بكند . (هندیچانی و بهارلویی،1389)

ولي باز هم سيستم پذيرش و بررسي پيشنهاد مي تواند به كمك مدير بيايد . در كتب گوناگون بارها شاهد اين نكته بوده ايم كه بهترين افراد براي تببين و تشريح موقعيت يك كار افرادي هستند كه به ظور مستقيم با آن كار در ارتباطند . بار ها شده كه در زمان استخدام بعد از توضيحات او.ليه مدير بالا دست شخص را به سراغ افرادي كه مستقيما با آن كار در ارتباط هستند مي فرستند تا توضيحات كافي و اطلاعات تخصصي را ارائه دهد . پس براي تغيير و طراحي روش جديد بهترين داوطلب كسي است كه با آن كار دست و پنجه نرم مي كند . البته نظر كارشناسان و افارد خبره هم بايد در اين مسير راهنما باشد تا روشهاي جديد را هم توضيح بدهد . مثال روشني كه براي تغيير مي توان زد يك كارمند بخش حسابداري است . مدير قصد دارد كه نرم افزار حسابداري را تغيير دهد . او مي تواند با توجه به علايق و احتمالا اطلاعات محدود خود در اين زمينه نرم افزار جديد را انتخاب كند و يا اينكه مي تواند نظر كارمند خود را پرسيده و با نظرات كارشناسان تكامل ببخشد و تصميم نهايي را بگيرد . (هندیچانی و بهارلویی،1389)

پس از مرحله تغيير وارد مرحله انجماد مجدد مي شويم . اين مرحله مشاركت و استفاده از سيستم پذيرش و بررسي پيشنهاد را امري لاينفك مي باشد . زيرا در طول مسير اجراي انجماد مجدد بار ها و بارها بايد بازخور دريافت كرد تا مبادا ايجاد روش جديد با مشكل مواجه شود . بار ديگر به مثال كارمند حسابداري باز مي گرديم . نرم افزار با توجه به نظرات مديريت ، كارشناسان و شخص كارمند انتخاب شده و سيستم حسابداري تغييرات لازمه را پيدا كرده است . حال كه نوبت به تثبيت شدن و مسلط شدن به نرم افزار جديد مي رسد . احتمالا مشكلات زيادي را به وجود مي آورد كه بايد يكايك اين مشكلات تحليل و بررسي شود .

اگر كارمندي حق اظهار نظر نداشته باشد مسلما زمان انجماد مجدد و رسيدن مجدد به حداكثر بهره وري مورد انتظار افزايش مي يابد و شايد برخلاف انتظارمان بهره وري كمتر از حالت قبل مي شود . ولي با استفاده از سيستم پذيرش و بررسي پيشنهاد مي توان تا انجماد مجدد و كامل نرم افزار جديد از پيشنهادات استفاده و مشكلات احتمالي را برطرف كرد . (هندیچانی و بهارلویی،1389)

بالا