دانلود پایان نامه هنر-گرافیک-ارتباط تصویری :تحلیل بصری نقوش اساطیری ساسانی

عنوان کامل :  تحلیل بصری نقوش اساطیری ساسانی و نمود آن در گرافیک ایران(طراحی پوستر)

 پایان نامه رشته هنر گرایش گرافیک - ارتباط تصویری - پایان نامه درباره طراحی پوستر پایان نامه رشته هنر گرایش گرافیک - ارتباط تصویری - پایان نامه درباره طراحی پوستر پایان نامه رشته هنر گرایش گرافیک - ارتباط تصویری - پایان نامه درباره طراحی پوستر پایان نامه رشته هنر گرایش گرافیک - ارتباط تصویری - پایان نامه درباره طراحی پوستر پایان نامه رشته هنر گرایش گرافیک - ارتباط تصویری - پایان نامه درباره طراحی پوستر

4-2-7- نقطه نظرات اساتيد صاحب نام پيرامون موضوع هويت ايراني

پایان نامه گرافیک -پایان نامه ارتباط تصویری - پایان نامه طراحی پوستر

چرا امروزه رشد توسعه و تكنولوژي باعث مي‌شود كه فرهنگ و هنر سنتي بي‌ارزش جلوه كند؟ آيا اين به دليل عدم تطبيق كاربرد علم و تكنولوژي و كيفيت استفاده از آن در جامعه نيست؟ علوم بيشتر در جهت‌ مادي و رفاه مادي سير مي‌كند و انسان‌ها از پيامدهاي مخرب آن در حوزه فرهنگ و هنر آگاهانه يا ناآگاهانه بي‌خبر هستند و هر روز فرهنگ‌ها و هنرهاي منطقه‌اي و سنتي بسترهاي اجتماعي خود را از دست مي‌دهد و در همين زوال است كه در هر سال هزاران گونه گياه و جانور در جهان نابود مي‌شوند و هيچ چيزي نيست كه جايگزين آنها شود. اين در شرايطي است كه تجربه‌هاي علمي و علوم تجربي بر پيكره انسان قرن بيست و يكم سايه افكنده است و علم و تكنولوژي به كمك ابزارهاي جديد مي‌خواهد تمام مشكلات بشر را از راه او بردارند. (مثقالی،1388: 14)

توجه به خود و فرهنگ خود به معناي فردگرايي صرف، پيوندهاي فرهنگي را از جريان متصل به تاريخ و باورهاي قومي و ديني جدا مي‌كند و مسيري را فرا روي ما قرار مي‌دهد كه هيچ اتصالي با گذشته خود ندارد.

 

4-2-4- هويت ايراني

هويت ايراني را مي‌توان متأثير از سه عامل دانست: 1) ايران 2) سنت 3) تجدد و مدرنيسم.

1- ايران

كيستي ايرانيان امروز وجه معقولي ندارد ايراني امروز هم مدرن است، هم سنتي، هم مسلمان، هم ايراني و در عين حال هيچ كدام. به عبارتي مؤلفه‌ها را داريم اما نه سرجاي خود واقعيت اين است كه وضعيت ايرانيان امروز نه يك شكل سياسي است، نه اقتصادي و يا حتي فرهنگي بلكه عدم توليد تمدن است. آنها در واقع از نظر تمدني در حال تزلزل و حتي پس روي هستند و اين وضعيت مدتي است كه نيروي مادي و معنوي ايران را مانند خوره مي‌بلعد. اين جهان وضعيتي اغواگر دارد. به نظر مي‌رسد همه آدمها مثل هم شده‌اند ابزارهاي مادي زندگي همه جا بوسيله ماشين آلات صنعتي و فن‌آوري فراهم مي‌شود. اما تنها كساني و يا اقوامي مي‌توانند تصميم‌گيري كنند كه مي‌دانند كه هستند و به كجا مي‌خواهند بروند «ايرانيان ملتي هستند كه ميراثي بسيار غني دارند اما براي ايفاي نقش فعال و تبديل شدن به عنصري مولد و «تمدن سازي» در درجه اول بايد نسبت به اين ميراث غني آگاهي داشت و اين حاصل نمي‌شود مگر اين مشخص شود كه شخص و گروه ايراني كيست؟ و چه تعريفي دارد؟ اگر ايرانيان به تعريف جامعي از هويت خود نرسند نه خود به خود احترام خواهند گذاشت و نه ديگري براي آنها احترام قائل خواهد شد. (رجايي، 1385: 3)

ما هم اكنون دچار بحران هويتيم و قصه، قصه ازدحام هويتها است. هيچ كس از ما شبي خودش نيست اما هر يك از ما شبي هزاران كس ديگر است. امروزه هر فردي كه سر سوزني ذوق دارد دچار بحران است. بحران هويت در جوامع بسته ديرتر بروز مي‌كند چرا كه آنها به تاريخ و جغرافياي خود خو گرفته‌اند و از ترس بحران، رياكاري مي‌كنند. رياكاري مانع آن مي‌شود كه هر كسي به راحتي، خود ترديد يافته‌اش را با صداي بلند اعلام كند (مخملباف، 1377، 85) شايد كليد همه اين بحث‌ها، اعتماد به نفس است تا به كمك آن ايراني قدر والاي خود كه انسان است را بشناسد و از آن سو بداند كه ميراث‌دار بزرگي است.

متن کامل پایان نامه تحلیل بصری نقوش اساطیری ساسانی و نمود آندر گرافیک ایران(طراحی پوستر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *