تز و پایان نامه مقالات

دانلود پایان نامه رایگان روانشناسی: بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان-ارتباط بین جنسیت و استفاده اینترنت :

دانلود پایان نامه

ارتباط بین جنسیت و استفاده اینترنت :

در اولین تحقیق در مورد استفاده از اینترنت در دانشگاه Georgia tech در سال 1994، فقط 6 درصد شرکت کنندگان زن بودند در حالیکه در نهمین تحقیق در این باب در آوریل 1998، 38 درصد آنها زن بودند, Graphics , Visualization and usability center) 1997) (21)

در سال 2000، Nualtd بیان کرد 5/275 میلیون نفر کاربر اینترنت وجود دارد که 86/136 میلیون نفر از آنها در آمریکا هستند.

از بین این افراد دو سوم کاربران مرد بودند و 77 درصد زمان اتصال با اینترنت را به خود اختصاص می‌دادند. (Nielsen , Cemerce Net ، 1997 ) مردان همچنین تمایل به برقراری اتصال به اینترنت به مدت و تعداد دفعات بیشتری نسبت به زنها در طول روز دارند.  ,Graphics , Visualization and usability center) 1997 )

طبق تحقیقات در سال 1998 نسبت استفاده مردان به زنان 20 به یک بود، اخیرا این نسبت به 2 به یک کاهش پیدا کرده است. (22)

تحقیقات Welsh در سال 1999 نشان می‌دهد، 8 درصد دانشجویان مرد معیارهای اختلال اعتیاد به اینترنت را دارند. Scherer در سال 1997 عنوان کرد 72 درصد وابسته‌ها مرد هستند. (3)

Brenner 66 درصد Thompson 75 درصد و Egger 84 درصد معتادان را مرد می‌دانند. (20)

در مطالعه ای Anderson بر روی 1300 دانشجوی کالج انجام داد، مشخص شد 103 نفر از دانشجویان معتاد به اینترنت بودند که 91 نفر از آنها مرد بودند.

اما در مطالعه ای که Young انجام داد دریافت درصد زنها هم به اندازه مردها به اینترنت معتاد می‌شود اما به طرق دیگر. در واقع این تفاوت به قسمتهای مختلف اینترنت که برای هر یک از دوجنس جذابیت دارد برمی‌گردد. (24)

Kandell در سال 1998، بیان می‌کند زنها بیشتر از مردها در دامنه شدید اختلال بودند و بنابراین نسبت به مردها مشکل بیشتری در استفاده از اینترنت داشتند. (3)

 

ارتباط شغل و سطح تحصیلات و استفاده از اینترنت :

تحقیقی که Young در سال 1997 انجام داد، نشان داد:

میانگین سنی برای مردان 29 سال و برای زنها 42 سال بود 42 درصد بدون شغل(خانه دار، ناتوان، بازنشسته، دانش آموز)، 11 درصد کارگر، 39 درصد اداری غیرفنی و 8 درصد اداری فنی بودند. 90 درصد ارتباطات دو طرفه ( گپ (Chat) و(MUD)) را انتخاب کرده بودند.

علل استفاده از ارتباط دو طرفه عبارت بودند از :

گمنام ماندن خود (86درصد)، قابل دسترس بودن (63درصد)، امنیت(58درصد)، و آسانی استفاده (37درصد).

در مطالعه دیگر Young در سال 1998، 259 نفر معتاد به اینترنت را بررسی کرد و دریافت 30 درصد دارای مدرک دبیرستانی، 38 درصد لیسانس، 10 درصد فوق لیسانس و دکترا و 22 درصد هنوز در مدرسه مشغول به تحصیل بودند. 15 درصد شغل نداشته (مثلا بازنشسته بودند)، 31 درصد دانش آموز، 6 درصد کارگر، 22 درصد کارکنان سطح بالا مانند معلمین و کارمند بانک، 29 درصد افراد فنی مانند مهندسین رایانه و مانند آن بودند. این پژوهش نشان داد که افراد با موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و تحصیلات بالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به اعتیاد به اینترنت هستند.

اگر چه همگان در معرض معتاد شدن به جنبه ای از اینترنت قرار دارند، گروه‌هایی از آنان در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قراردارند. معمولا آنهایی که وقت بیشتری دارند، مانند افرادی که به تنهایی زندگی‌می‌کنند، دانشجویان در خوابگاه ها که در سازگاری با برنامه ریزی زمان‌بندی جدید مشکل دارند و مانند آن، در ظن بیشتری هستند. (3)

Egger  در سال 1996  بیان کرد، تفاوت معنی‌داری از نظر سن و جنس یا سطح تحصیلات در معتادان به اینترنت وجود ندارد بلکه مهمترین عامل در این افراد، مدت زمانی است که این افراد صرف کار با اینترنت می‌کنند و از آنجایی که تازه واردان به اینترنت بسیار مستعدتر از گروههایی هستند که از مدتی قبل از اینترنت استفاده می‌کرده‌اند. برای معتاد شدن، در این گروه، این اختلال بیشتر مشاهده می‌شود. (20)

 

علل جذابیت اینترنت

شکست در ازدواج، از دست دادن شغل و افت تحصیلی، نتایج گزارش شده از استفاده بی رویه از اینترنت هستند ( Jabs، 1996، Surya raman، 1996 ) که اهمیت بررسی ویژگیهای جذابیت اینترنت را ضروری جلوه می‌دهند.

 

چند ویژگی زیر از جمله عواملی هستند که در جذابیت اینترنت تاثیر می‌گذارند :

1- ایجاد ارتباط :

ارتباطات اینترنتی (پست الکترونیک گروهی، اتاقهای گپ و MUD`S ) اغلب برای مردم این فرصت را فراهم می‌کنند تا بدون نیاز به حضور فیزیکی تجربه ای از ارتباطات اجتماعی داشته باشند. تفاوت واضحی که بین ارتباطات مجازی و ارتباطات در دیگر تکنولوژی ها مانند ( تلفن، فاکس، پست) وجود دارد اینست که  روشهای فرهنگی جدیدی در ارتباطات مجازی اینترنت وجود دارد که افراد را به استفاده از آن تشویق می‌کند و این محیطها را به گونه ای برای کاربران جدید و عجیب می‌نمایاند. چنانچه Rhelngold در سال 1994 ذکر کرده است. هرچه که محیط مجازی، محیطی سرد بنظر می‌رسد اما در جایی مانند شهرهای بزرگ که مردم اغلب به تنهایی زندگی می‌کنند و روابط اجتماعی محدودی دارند. محیط اینترنت می‌تواند جایگزین زندگی اجتماعی واقعی گردد.

2- عدم وجود مهار و کنترل :

درمحیطهای مجازی، اغلب، وسیله ارتباطی، متنهای نوشتاری بدون کلام است. سؤال اصلی اینجاست که چگونه متنهای نوشتاری می‌تواند کاربران را به سمت اعتیاد بکشاند؟

مردم خود را در اینترنت آزاد می‌دانند زیرا بدون هیچگونه مهار و کنترلی قادر به فعالیت هستند و این خاصیت اینترنت عاملی برای تحریک و تقویت رفتارکاربران است.

3- فرصت ملاقات آزاد با اقشار مختلف :

اینترنت راحت ترین راه برای ملاقات با دیگران است و در این راه خطرات بسیار کمی وجود دارند. کاربران می‌توانند هر زمانی که می خواهند با تعداد زیادی از انسانهای دیگر با هر موقعیت اجتماعی ارتباط برقرار کنند و دراین بین به راحتی می‌توانند مورد توجه انسانهای دیگری از طبقات مختلف اجتماعی اقتصادی و فرهنگی قرار بگیرند.

4- ناشناخته بودن در اینترنت:

کاربران بطور معمول، مشخصات و ویژگیهای خود را افشاء نمی‌کنند و این ناشناخته بودن باعث جذب شدن افراد مختلف به طرف آنها می‌شود.

 

5- بروز رفتارهایی که درزندگی واقعی نمی‌توان انجام داد:

بسیاری از مردم می‌توانند براحتی و بدون ترس از شناخته شدن در محیطهایی چون اتاقهای گپ یا پستهای الکترونیک گروهی، رفتارهایی چون “بذله گویی”(Witticism) و ” لاس زنی ” (Flirtation)داشته باشند، رفتارهایی که در زندگی عادی بدلیل موانع اجتماعی نمی‌توانند انجام دهند. (20)

6- جذابیت و تازگی اینترنت :

بیشتر کسانی که معتاد به اینترنت می‌شوند، کاربران جدید هستند. کسانی که وارد محیط جدیدی می‌شوند و خود را در آن غرق می‌کنند. از آنجایی که این محیطها بسیار بزرگتر از محیطهایی است که افراد مبتلا دیده‌اند، بعضی از آنها به مدت طولانی کاملا مسحور این محیطها و تولیدات و خدمات جدید تکنولوژیکی می‌شوند                           (, Walther1999). (18)

انواع اعتیاد به اینترنت:

Daivis در سال ( 2001) نوع استفاده بیمارگونه از اینترنت را مطرح کرد. نوع خاص(Specific) و نوع کلی(General). در نوع خاص، فرد معتاد به قسمتهای خاصی از اینترنت وابسته است مانند خرید اینترنتی، هرزه نگاری جنسی. در نوع کلی که شخص به تمام ابعاد و جنبه های اینترنت وابسته است. (11)

برای اعتیاد به اینترنت 5 زیر گروه در نظر گرفته شده است :

  • اعتیاد جنسی به اینترنت : استفاده تکانه ای بالغین از سایتها برای روابط جنسی در اینترنت
  • اعتیاد به روابط اینترنتی : در محیطهایی که امکان برقراری ارتباط وجود دارد.
  • اجبار شبکه ای : اعتیاد به قماربازی و خریدکردن از طریق اینترنت.
  • جمع آوری اطلاعات : کسانی که بصورت تکانه ای در سایتهای مخصوص جستجو، کسب اطلاعات می‌کنند.
  • معتادان به رایانه : استفاده بیش از حد رایانه برای بازیهای رایانه‌ای و بازیهای اینترنتی (24)

بخشهای مختلف در اینترنت توانایی های متفاوتی در ایجاد اعتیاد در کاربران دارند. این بخشها شامل موارد زیر می‌شوند :

1- هرزه نگاری(Pronography) :

رایج ترین موضوع در جستجوی اینترنت از سوی کاربران هرزه نگاریست Greenfield در سال 1999  و Griffiths در سال 2001  مبلغ 366 میلیون تا یک میلیارد دلار را برای صنعت هرزه نگاری در سال 2001 تخمین زده‌اند.

از هر 5 کاربر 1 نفر در شکلهای مختلف در این قسمت از اینترنت فعالیت دارد.

هرزه نگاری در اینترنت فرمهای مختلفی دارد که شامل : صفحات خاص هرزه نگاری، خرید و فروش ابزارهای جنسی از فروشگاههای مجازی، پیدا کردن درمانگر برای مشکلات جنسی وقت گذرانی برای گفتگو با اشخاص هرزه.

هرزه نگاری در اینترنت ارزان، قانونی وقابل دسترس در هر خانه و محیط کاری است و در این نوع فعالیت جنسی کاربران از نظر انتقال بیماریهای منتقله از راه جنسی کاملا در امان هستند. (Griffith , 2001 )

2- ارتباطات اینترنتی (Cyber Relationships) :

چه اشخاص ازدواج   کرده و  چه مجردان، می‌توانند وارد شکل خاصی  از این  ارتباط،  با   عنوان” ارتباطات عاشقانه اینترنتی ” شوند. که حتی گاهی شخص مقابل وارد زندگی واقعی اونیز می‌شود. (  ,Young 1997 ) در این نوع ارتباط اشخاص می‌توانند در محیطی امن، در حالی که مجبور به بیرون رفتن از خانه یا محل کار خود نیستند روابطی به دلخواه خود داشته باشند. (Griffith , 2001 )

این ارتباطات می‌تواند از اتاقهای گپ باموضوعات جنسی آغاز شود. این ارتباطات با ” صمیمیت افراطی ” شروع می‌شوند. بدین ترتیب، اینترنت می‌تواند محیط بسیار مساعدی برای افراد همجنسگرا هم باشد.

این نوع ارتباطات به چند گروه تقسیم می‌شوند:

1- گروهی که هیچگاه در زندگی واقعی با افرادی که در اینترنت رابطه برقرار کرده‌اند ملاقات نمی‌کنند.

2- گروهی که تمایل به ملاقات با دوستان اینترنتی خود دارند.

3- افرادی که در زندگی واقعی دوستان اینترنتی خود را ملاقات می‌کنند و در کنار آن در محیطهای مجازی هم به ارتباط با آنها ادامه می‌دهند.

3- گشت زدن در اینترنت(‍Cyber Stalking) :

به رفتارهایی گفته می‌شود که بعضی از کاربران اینترنت انجام می‌دهند و موجب آزار و اذیت و به ستوه در آوردن کاربران دیگر می‌شوند. ( Griffith , 2000 ) بطوریکه بعضی از کاربران بدون اینکه از آنها درخواست شده باشد به قصد آزار دادن، برای بقیه تصاویر هرزه نگاری یا تصاویر رقت انگیز می فرستند یا نشانی پست الکترونیک شخص را برای گروهی می فرستند. گروهی سعی در فریب دادن کاربران دیگر دارند و اغلب سعی می‌کنند با آنها در دنیای واقعی قرار ملاقات بگذارند.

گروهی از این افراد را کاربران با اختلالات جنسی شامل می‌شوند. طبق گفته یانگ در 1998 “کودک آزاران”(Pedophilia) برای ارضاء نیازهای خود، صرفا نیازی به آزار فیزیکی ندارند. بنابراین اینترنت، برای این گروه از افراد راهی مناسب برای رسیدن به مقاصد خود است.

در سال 1995 گروهی به نام ” فرشتگان اینترنت “(Cyber Angels) برای کمک به کاربران در مقابل فجایح “گشت زنان اینترنتی” شکل گرفت.

4- قمار بازی :

در تحقیقات Pratarelli  و همکاران در سال 1999، 4 درصد از کاربران ذکر کردند که در اینترنت قماربازی می‌کنند.

خرید وفروش سهام، حراجهای اینترنتی مانند ebay هم طبق تحقیقات Youngو  Orazack جزو رفتارهای قماربازی مرضی به شمار می آیند که به فرد احساس قدرت و هیجان می‌دهد.

5- فضاهای چندین کاربری (MUDS) :

شامل بازیهای با مضامین جنگهای فضایی و دوئلهای قرون وسطایی می‌شود که کاربران در آنها می‌توانند شخصیتهای خاصی را انتخاب کنند و با این نقشهای خاص با دیوها بجنگند و به خرید وفروش اسلحه بپردازند. این محیطها همچنین قابلیتهای اتاقهای گپ را نیز دارند. طبق تحقیقات Young  در سال 1997 استفاده از محیطهای MUDS یکی از دو فعالیتهای اینترنتی اعتیاد آور هستند به این علت که در این فضاها اشخاص می‌توانند شخصیت خود را عوض کنند و با شخصیتهایی خیالی در دنیای خیالی خود زندگی کنند.

6- اتاقهای گپ :

یکی دیگر از 2 فعالیتی که در اینترنت بیشتر اعتیادآورند، گپ زدن در اتاقهای گپ است. (Griffith 2000، Young   1998 ) اتاق گپ محلی است که در آن کاربران می‌توانند با بقیه گفتگو کنند. این اتاقها در تمام ساعات شبانه روز فعال هستند و کاربران می‌توانند در آن واحد با چند نفر گفتگو کنند وارتباطاتی در سطوح مختلف با دیگران داشته باشند.

7- خرید اینترنتی :

یکی از قسمتهای جذاب اینترنت، خرید کالا از طریق شبکه است. که با حراج اینترنتی یا خرید سهام تفاوت دارد. این قسمت، کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

8- جمع آوری اطلاعات :

یک نوع فعالیت نسبتا خوش خیم در اینترنت است. در اینترنت محیطهای خاصی برای جستجو وجود دارد که افراد برای پیدا کردن منابع و علایق خود می‌توانند در آن جستجو کنند. این نوع فعالیت، بندرت اعتیاد اور است. (11)

Young در سال 1996 تحقیقی بر روی 605 نفر از کاربران اینترنت انجام داد، که نشان می‌دهد نوع استفاده از اینترنت در افراد وابسته به اینترنت و افراد غیروابسته به آن متفاوت است.

جدول 1-1

نوع استفاده از رایانه
غیر وابسته ها وابسته ها بخشهای مختلف
7% 35% اتاقهای گپ
5% 28% MUDS
10% 15% گروههای جدید
30% 13% پست الکترونیکی
25% 7% سایتها
24% 2% قسمتهای اطلاعاتی

 

همانگونه که طبق جدول 1-2 ملاحظه می‌شود، اتاقهای گپ و محیطهای MUD، رایج ترین قسمتهایی از اینترنت هستند که افراد وابسته به اینترنت را جذب خود می‌کنند.(16)

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان بر اساس تست  SCL-90-R در مراجعین به کافی نت 127صفحه  می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

دانلود رایگان پایان نامه های رشته علوم تربیتی روانشناسی و مشاوره

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

92