دانلود پایان نامه رایگان درباره امنيت ملي ضعف جامعه‌پذيري سياسي در ميان مردم

ضعف جامعه‌پذيري سياسي در ميان مردم

يكي از مشكلات اساسي در رقابت‌هاي سياسي، اجتماعي كه در حال حاضر منجر به خشونت و چالش‌هاي سياسي مي‌گردد، نبود فرهنگ رقابت ميان فرد فرد جامعه است.

ضعف فرهنگ سياسي، موجب ميشود افراد در جامعه، به جاي طرح اصولي خواسته‌ها و نيازهاي خود، مشاركت سالم در فراشدهاي سياسي، اجتماعي، رعايت قاعده‌ها و اصول رقابت و مشاركت، احترام به خواسته‌ها، نيازها و حقوق ديگران، پرهيز از مطلق دانستن رأي، خواسته‌ها و حقوق خود، خودداري از تحميل رأي و نظر شخص خود به ديگران و احترام به رأي و نظر اكثريت و در يك كلام به جاي ترجيح منافع و مصالح عام، جمعي و ملي، بر خواسته‌ها و آراي فردي و شخصي تاكيد، مطابق استنباط‌هاي شخصي از قاعده‌ها و اصول سياسي رفتار نموده، منافع و مصالح شخصي، خانوادگي و قبيله‌اي را بر مصالح و منافع ملي و عام ترجيح دهند. در چنين حالتي رقابت براي منابع چهارگانه قدرت، ثروت، منزلت و معرفت موجب تنش و بحرانهاي توده‌اي در جامعه خواهد شد.

ضعف جامعه‌پذيري سياسي در بين نخبگان

حزب‌ها و تشكل‌ها، يكي ديگر از عاملهاي تنش‌زا در فرايند رقابتي در جامعه محسوب مي‌شود؛ زيرا علاوه بر توده مردم، نخبگان و حزب‌هاي سياسي نيز نيازمند رعايت قاعده‌هاي بازي سياسي در فرايند رقابت هستند و اين ميسر نيست مگر در سايه برخورداري آنان از درك و شعور سياسي برخي از نخبگان، حزب‌ها و تشكل‌هاي سياسي؛ همچنين گوياي اين واقعيت است كه متأسفانه به دليل نوپا بودن نظام حزبي در ايران، نگرش‌هاي سياسي افراطي، ناآگاهي و نا آشنائي به قاعده‌ها و اصول رقابت و تمايلات خاص گرايانه و انحصارطلبي و تماميت خواهي، مطلق انگاري و پائين بودن آستانه تحريك پذيري اعضا، رفتار سياسي حزبي در ايران دچار نوسان‌هاي شديد و تندروي‌ها و كندروي‌هاي بسيار شده است. تا جائيكه در پاره‌اي شرايط، مناسبات ميان حزب‌ها و گروه‌هاي سياسي به خشونت كشيده شده و تا سرحد تكفير يكديگر پيش رفته‌اند، بديهي است در چنين شرايطي نظم اجتماعي و وفاق ملي دچار آسيب پذيريهاي جدي شده و حالت شكنندگي به خود گرفته است.

نخبگان و حزب‌هاي سياسي، بجاي رعايت مصالح و منافع جمعي و عام، در تعاملات بين حزبي و رقابت‌ها بيشتر حافظ منافع حزبي و سازماني خود بوده‌اند و با نقض مرزهاي نمادين اجتماع ملي، خطوط قرمز و ممنوعه، حاكميت نظام را به چالش كشيده و زير سؤال برده‌اند و از اين طريق مشروعيت آن‌را در جامعه مورد تهديد قرار داده‌اند.

 

ضعف جامعه‌پذيري سياسي در نهاد دولت

دولتها نيز به رغم آن كه در رأس هرم قدرت قرار دارند، گاهي درگير معضل توسعه نيافتگي فرهنگي و سياسي هستند، يكي از زمينه‌هايي كه مؤيد اين توسعه‌نيافتگي است، تماميت خواهي آنان است.

اصولاً دولتها، چندان تمايل و علاقه‌اي به توزيع و يا محدود كردن قلمرو قدرت خود از طريق واگذاري بخش‌هايي از قدرت و اختيارهاي خود به نهادهاي مدني و تشكل‌هاي سياسي، اجتماعي ندارند، آنان تمايلي ندارند در مقابل يا در كنارشان جريان‌هاي سياسي و نهادهاي مدني قدرت‌مندي وجود داشته باشد.

مسأله دوم رعايت نكردن قاعده‌‌هاي بازي در رقابت‌ سياسي بدست دولت و سيستم سياسي است، زماني كه سيستم‌ سياسي و دولت رعايت قاعده‌هاي بازي را فقط براي رقيبان خود بخواهند و خود را از اين قاعده‌ها مستثني بدانند در اين حالت به دليل نقض ميثاق‌هاي ملي و عمومي و قاعده‌هاي عام به دست دولت، افراد و گروهها و حزب‌هاي سياسي كه خارج از دايرة قدرت قرار دارند نيز خود را ملزم به پاي‌بندي از قاعده‌ها و اصول و ميثاق‌هاي ملي ندانسته و آنها را نقض خواهند كرد. و بدين‌ترتيب صحنه‌هاي رقابت، مخدوش و آلوده مي‌گردد، بطور كلي رعايت قاعده‌هاي بازي سياسي و رقابت در درون سيستم نيز از مقوله‌هاي مهمي است كه به جامعه‌پذيري سياسي نخبگان (اليت‌ها)، رهبران سياسي، صاحبان قدرت و نحوة تربيت سياسي آنان مربوط مي‌گردد.

سومين نكته كه به ضعف جامعه‌پذيري سياسي دولت مربوط است، مسدود شدن راههاي كسب قدرت سياسي و پلكان نردبان قدرت، در رقابت بدست دولتهاست. زماني كه در جامعه‌ها، حزب‌ها و گروه‌هاي سياسي و افراد و نخبگان در هيچ شرايطي قادر به ورود به رقابت‌هاي سياسي نباشند و راه‌هاي كسب قدرت از طريق رقابت در جامعه، مسدود گردد افراد و گروههاي سياسي براي كسب قدرت و ورود به اريكه سياست ناگزيرند از طريق غير مشروع و خشونت‌آميز به قدرت دست يابند. نمونه اين امر را مي‌توان پيدايش مجاهدين خلق (منافقين) و چريكهاي فدائي خلق نام برد كه در دهه‌ي 50 و 60 از طريق تجزيه از حزب توده و نهضت آزادي خلق شده و براي رسيدن به قدرت سياسي اقدام به مبارزه مسلحانه كردند. بنابراين سنتي بودن و مسدود بودن سيستم دست يابي به قدرت و مشاركت سياسي كه عمدتاً به دست دولتها انجام مي‌گيرد، معضل مهم ديگري در فرايند رقابت‌هاي سياسي محسوب مي‌شوند كه خود گوياي توسعه‌نيافتگي سياسي دولت و جامعه‌ناپذيري سياسي آنان مي‌باشد[1]. برخي از نويسندگان گروههاي قدرت و يا نفوذ يا فشار را به نحوي ساده به گروههاي اقتصادي، سياسي مذهبي و جز ان تقسيم مي‌كنند[2].

اما بايد در نظر داشت كه كوشش براي اعمال نفوذ، خود به معني پذيرش عملي نظام حكومتي مستقر است و ممكن است فعاليتهاي گروههاي نفوذ به صورت مقطعي يعني غير مستمر اعمال شود. گروههاي نفوذ معمولاً ترجيح مي‌دهند دوستان را مورد نفوذ قرار دهند تا دشمنان را زيرا چنين نفوذي معمولاً محتاطانه‌تر و بي‌ سر و صداتر است، برعكس در دشمنان، گروههاي نفوذ معمولاً به هياهو و جلب افكار عمومي متوسل مي‌شوند. تفرقه‌افكني ميان نمايندگان يا وزرا از شيوه‌هاي معمول در اين مورد است[3].


فصل پنجم

[1]. در ايران امروز، همان ص 6-244.

[2]. D.Truman; the Governmental process. (Newyork, 1951), p.35.

[3]. G.Wootton. Interest Groups. (prentic ttall, newjersey, 1970) p.74.

این تکه ای از پایان نامه رایگان با عنوان بررسي علل رقابت‌هاي مثبت و منفي و تأثير آن بر امنيت ملي كشور ايران 170صفحه می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *