تز و پایان نامه مقالات

دانلود رایگان پایان نامه ارشد روانشناسی -بحث و نتیجه گیری :

دانلود پایان نامه

1- همه شما با ترس آشنا هستید مثل ترس از حیوانات ،ترس از اشیاء برنده و این ترس خوب است چون ما رااز خطر حفظ می‌کند .

در ترس معلوم است که ما از چه چیزی می‌ترسیم یعنی منبع ترس معلوم است . اما ما کلمه‌ی دیگری داریم که شبیه ترس است آن کلمه اضطراب است اضطراب هم مثل ترس علائمی دارد مثل تپش قلب ، لرزش بدن ، در اضطراب هم همینطور است . پس چه فرقی دارد در اضطراب منبع ترس ، نا مشخص است .

  • آیا تا کنون به اضطراب مبتلا شده‌اید ؟پس از شنیدن پاسخها بحث را به سمت اضطراب کودکان هدایت می‌کنیم .

اضطراب کودکان چه علائمی دارد ؟

1- کودک هراسان و مضطرب دستخوش شکم دردها ، سردردها ، ترس‌ها ، ترسهایی که نمیتواند آن را توجیه کند و رفتارهایی چون جویدن ناخن ، بی‌قراری ، دلهره ، افکارتشویش آفرین ، رفتارهای کمال گرایانه ، رفتارهای تکراری ،‌گوشه‌گیری ،‌انزوا طبی ، خوابهای آشفته و هولناک ، بیتابی در محیط نا آشنا ، کودک از انجام کارهای نرمال و عادی محروم باشد .

اضطراب فراگیر : این اضطراب در کودکان ناشی از تشویش و نگرانی کلی .

این کودکان دائماً نگران می‌باشند . وحوادث منفی احتمالی را پیش‌بینی می‌کند .

 احساسی : احساس دلهره رفتار    پاهایش را بر زمین می‌کوبند.

جسمانی : تپش قلب      فکری

بعداز پایان جلسه :خلاصه جلسه را با زبان خود بنویسید .

تکلیف : اضطراب چیست ، تفاوت با ترس چیست ؟

اگر تا به حال اضطراب داشته‌اید آن را در دفتر خود بنویسید ؟

کودک شما چه علائم اضطرابی را دارا می‌باشد ؟

وقتی به اضطراب دچار می‌شوید چگونه با آن مقابله می‌‌کنید ؟

 

جلسه دوم :

  • خلاصه جلسه قبل
  • بررسی تکالیف و مرور شیوه‌های مقابله‌ای افراد و شیوه‌های پیشنهادی
  • مرور علائم اضطراب
  • آموزش تن آرامی به والدین و تن آرامی کودکان به والدین

یک هفته قبل از آموزش تن آرامی نوار شیوه‌های تن آرامی را مشاور تمرین کرده و هفته‌ای 2 بار این کار را انجام می‌دهد به شکلی که آرامش را تجربه کند .

« ما یک شیوه عملی که قبلاً هم کار شده وجواب داده به شما آموزش می دهیم نام این شیوه تن آرامی است . اجازه بدهید یک بار چرخه اضطراب را توضیح دهیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این فکر باعث احساس اضطراب می‌شود و بعد احساس باعث علائم جسمی مثل تپش قلب ، تندی نفس بعد رفتار تحت تاثیر قرار می‌گیرد یعنی ( راه می رود) برقراری و این خود باعث افکار منفی دیگری می‌شود دوباره چرخه تکرار می‌شود.

و این چرخه باید قطع شود می‌تواند در نقطه فکر با احساس یا درمحل جسم قطع شود ولی در نقطه جسم راحتر است به این ترتیب دراضطراب بدن دچار سفتی یا تنش می‌شود و همین تنش یا سفتی اضطراب را بیشتر می‌کند در تن آرامی میتوان از این سفتی کم کرد .

تن آرامی نیاز به تمرین دارد این تکلیف برای 7 روز روزی 2 بار هم خود و هم کودکانتان انجام دهید که والدین و بچه‌ها قبل از اجرای تن آرامی میزان تنش فرد را مشخص میکنند و بعد از تن آرامی میزان تنش خود را مشخص می‌‌نمایند . و زمان هر روز برای رسیدن به تن آرامی را یادداشت می‌کند .

 

 

 

 

 

 

راهنمایی :

دستانتان را مشت کنید و فشار دهید تا آخرین حدی که میتوانید به این حد فشار نمره 100 می دهیم دستانتان را رها کنید رهای رها به این نقطه نمره 0 دهید پس می‌توانیم 100 یا 0 درجه تنش داشته باشیم .

ما بین این دو اگر اصلاً تنش نداشت 0 و اگر بود 25 و بهمین ترتیب 50 و 75 اگر بتوان آن را به زیر 25 رسانید اضطراب کاهش می یابد .

تکلیف والدین عزیز با توجه به توضیحات داده شده هر روز 2 بار این تمرینات را انجام دهید .

و همچنین این تمرینات را باکودکان خود نیز2 بار در روز انجام دهید .

آموزش ریلکسشن : به والدین که برای کودکانشان انجام دهند .

  • زمان سکوت : قصد شما این است که به کودک آموزش دهید تا چند دقیقه به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه دراز بکشد .

می‌خواهم روی تخت خواب یا زمین دراز بکشی .حالا چشماتو ببند ببینم چقدر می‌توانی ساکت بمونی . آفرین چند دقیقه است که تو توانستی ساکت بمونی کنار کودک خود بخوابید تا نشان دهید در نظر شما اهمیت روش‌های حفظ آرامش و همین طور ایجاد حس نزدیکی چقدرزیاد است زمان را با گوش دادن به یک موسیقی طولانی کنید .

روش تنفس :

باشماره 1 ، 2 ، 3 ، 4 نفس بکشید با 1 ، 2 اونونگه‌دار و با 1،2 ، 3 ، 4 بعدی نفست رو بیرون بده . وقتی می‌خواهی نفست را بیرون بدی به خودت بگو آروم باش.

وقتی دراین کار تبحر پیدا کرد به او بگویید که از این به بعد هرگاه احساس اضطراب یا نگرانی کرد می‌تواند از این روش استفاده کند .

هر مرحله از تمرین را چند بار انجام دهید و وقتی در یک مرحله تبحر پیداکرد به مرحله بعدی بروید .

« آرام ، ماهیچه‌ها را تا اونجا که میتوانی سفت کن تا 10 بشمار ، 1، 2، 3 ، 4 ، 5 ، 6، 7، 8، 9 ، 10 حالا یک نفس عمیق بکش اونو نگاه دارد ، درحالی که به خودت می‌گویی آروم باش ،نفست را خارج کن و همزمان بااون ماهیچه‌هایت رو به سرعت شل کن تا بازوت پایین بیفتد .

 

پاهای فولادی (‌مرحله )

به کودکمان میگوییم به پشت روی زمین بخواب تمام حواست رو به پاهایت متمرکز کن پای راستت رو دراز کن و شست پا رو به طرف سرت خم کن تا ماهیچه‌های جلوی پایت سفت شوند در حالی که پایت در حالت کشیده است اونو چند سانتی‌متر از زمین بلند کن .

پایت رامحکم نگه‌دار به نحوی که مانند یک میله فولادی سفت شود ، 1، 2 ، 3 ، 4، 5، یک نفس عمیق بکش هنوز پایت را محکم مانند یک میله فولادی بالا بگیر 1، 2 ، 3 ، 4، 5 پایت را آروم پایین بگذار و کلمه‌ی آروم را زمزمه کن .

مرحله شکم

دست و پایت را بسیار شل کن بعد شکمت رو آنقدر سفت کن که انگار می‌خوان به آن مشت بزنند. و همین طور نگه‌دار 1 ، 2 ، 3 ، 4 ،5 نفس به داخل بکش و در حالی که میگی آروم آن رو بیرون بده و شکمت را شل کن .

صورت

صورت خود را شل کن و درحالی که به آینه نگاه می‌کنی آیا پیشانی چین‌ دارد ؟ آیا دهانتان رامحکم بسته‌اید ، شانه‌هایت سفت است . چشم‌هایت را چپ کرده‌اید ؟

این طوری نشون بده که نور شدیدی به چشمهایت تابیده دندان‌هایت هم سفت بهم چسبیده و لب‌هایت را هم غنچه کن تا می‌شمارم همین طور نگه‌دار 1، 2 ، 3 ، 4، 5 یک نفس عمیق بکش و با گفتن کلمه‌ی آروم نفست رو بیرون بده تا بدنت شل ، سنگین ، گرمه .

 

مهار فکر :

بعد به کودک یک نفس بگیر بعد بیرون بده چشمهایت رو ببند و تا 30 بشمار و فقط به عددی که می‌شماری فکر کن و در ذهنت بیاور جزء به عدد به چیز دیگری فکر نکن.

  • برای تمرینها زمان‌بندی کنید .
  • برای ایجاد انگیزه از جدول استفاده کنید .

 

تکلیف :

والدین عزیز ، با توجه به توضیحات داده شده هر روز 2 بار این تمرینات را انجام دهید و مقدار زمان به دقیقه برای رسیدن به آرامش را یادداشت کنید .

مشکلات احتمالی حین انجام تمرین را یادداشت کنید .

جلسه سوم :

  • بررسی تکالیف و مشکلات اجرایی
  • مرور علائم اضطراب و شیوه مداخله جویانه والدین
  • تمرین تن آرامی
  • آموزش تصویر سازی ذهنی

در این جلسه مشاور طبق جلسات گذشته بعد از سلام و احوالپرسی تکالیف انجام شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و به مشکلات احتمالی که حین انجام اجرای تمرینات بوجود آمده جواب می‌دهد و سپس علائم اضطرابی پرداخته و تصویر سازی ذهنی را آموزش می‌دهد .

ازکودک می‌خواهیم تا چشم‌هایش را ببندد چند نفس عمیق بکشد و تصور کند یک بوته گل سرخ بعد راجب گل سرخ با او صحبت می‌کنیم . چه نوع گل سرخ هستی ؟ بلندی ، یا کوتاه ؟ لاغری ، یا پرپر و..

و یا تصاویری که کودک دوست دارد برای او تصویرسازی می‌کنیم مانند شنا کردن دریک رودخانه یا دریا بعد از او خواسته می‌شود تصور کند که آب دریاچه بدن او را در بر میگیرد و گرم می‌شود و آسمان آبی با ابرهای سفید پف کرده صدای آرام امواج ، و درباره احساس فرزندان با او صحبت می‌کنیم .

 


جلسه چهارم :

  • بررسی تکالیف
  • مرور علائم اضطراب و تاثیر تن آرامی و تصویر سازی درکاهش این علائم
  • تن آرامی و تصویر سازی
  • آموزش افکار اتوماتیک منفی برای والدین و بیان نگرانی‌های کودکان به والدین
  • آموزش یک شیوه تربیتی که در اضطراب کودکان نقش دارد ( کنترل وحمایت بیش از اندازه کودک )

ما اکثر اوقات درحال فکر کردن هستیم وقتی راه می رویم فکر می‌کنیم غذا می‌خوریم فکر می‌کنیم و بعضی از این فکرها باعث اضطراب می‌شوند برای اینکه نقش فکررا بدانید اجازه بدهید برای شما مثال بزنیم فرض کنید یک شب آرام خوابیده در نیمه‌های شب ناگهان صدای افتادن یک شی شما را از خواب بیدار می‌کند در این حالت شما ممکن است فکرهای گوناگونی به ذهنتان بیاید اگر این فکر به سراغتان بیاید که دزد آمده چه تغییراتی در بدنتان بوجود می آید اگر فکر کنید که باد پنجره را تکان داد چه تغییراتی در بدنتان بوجود می آید همانطور که متوجه شدید شما بدون اینکه از اصل ماجرا خبر داشته باشید فقط براساس تفکر خودتان ممکن است ترسیده باشید یا اینکه آرام ، باشید باتوجه به مثالی که ذکر کردیم حال می‌خواهیم راههای اصلاح فکر شما را با « افکار اتوماتیک » آشنا کنیم .

افکار مدام به سراغ ما می آید ، به همین خاطر اتوماتیک میگوییم که خود به خود به سراغ ما می آیند و منفی هستند چون اثر نامطلوبی روی ما می گذارند. هجوم این افکار در مواقع سخت بیشتر است . اگر معلم از من درس بپرسد و بلد نباشم ممکن است فکرکند من دانش آموز تنبلی هستم ، مسخره کند ، دستم بلرزد ، مادرم ناراحت شود ، بدبخت می‌شوم . کودن هستم .

تکلیف : جدولی تشکیل دهید مانند نمونه وافکار اتوماتیک خود را بنویسید .

افکار اتوماتیک خود را بنویسید .  
1-

2-

3-

4-

5-

6-

 

 

در ارتباط با شیوه های تربیتی نیز ما افکار نادرستی داریم که این فکرها باعث افزایش اضطراب در کودکمان می‌شود . مثل : 1- کنترل بیش ازاندازه کودک (‌صحبت کردن ) ( محدود کردن استقلال )

حمایت بیش از اندازه رفتارهای حمایتگرانه بی‌دلیل

(‌بحث کامل در دو مورد بالا )

جدول افکار اتوماتیک منفی در زمینه مداخلات کودک و رفتارهای حمایتگرانه بی‌دلیل

 

افکار اتوماتیک  
1-

2-

3-

4-

5-

6-

 

 

جلسه پنجم :

  • مرور آرامش‌دهی و تصویر سازی
  • بررسی تکالیف
  • بررسی افکار ناکارآمد و تأثیرروی تربیت کودک
  • آموزش قطار نگرانی کودک به والدین
  • نگرانی‌های کودک خود را بپذیریم

بچه‌ها نگرانی خود را به همان شکل ظاهری قبول می‌کنند بعد دنبال نمونه‌هایی می‌گردند که ثابت کنند نگرانی آنها بجاست بعد از مدتی بچه‌ها چنان سردرگم و گیج می‌شوند که افکار منطقی رانمی‌پذیرند به همین دلیل نسبت به استرس واکنش نشان می‌دهند .

کودک احساس می‌کند چاره‌ای ندارد جز اینکه به نگرانی اعتنا کند همه اینها به این دلیل است که کسی راجب مغز ونگرانی چیزی به او نگفته است . کودک از همان آغاز پیام‌های غیر واقعی دریافت کرده بهتر است به او یاد بدهیم که میتواند انتخاب کند .

نزدیک شدن به منبع نگرانی از شدت آن می‌کاهد و فرار بر شدت آن می افزاید .

توجه داشته باشید که واکنش فرزند شما درباره اضطراب یک واکنش بی‌تقصیر است و این کاملاً طبیعی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش ترن مغز به کودک : دنبال 2 راهی درجاده بگردید .

در مثال ترن مغز متوجه می شوید که بستگی به فکر کودک دارد شما از یک موقعیت خاص نتایج متفاوتی برجای میماند . مسیر نگرانی ، اولین انتخاب و اولین واکنش فرزند نگرانی شماست اما می‌توانیم در فرزند خود راه دومی را یا واکنش دومی را ایجاد کنیم .

و مثالهایی برای کودک خود بزنیم درموقعیتهایی که خیلی خوب عمل کرده ودیگران به خوبی او نتوانسته‌اند این کار را انجامدهند .

تکلیف افکار نگران کننده کودک را در قطار نگرانی بنویسید .

درصورت امکان فکر بهتری را از کودک بخواهیم جایگزین کندیا خودمان به اوبگوییم پس از بیان هر فکر نگران کننده او را تشویق کنیم .

افکار غیر منطقی خود را در جدول بنویسید .

درکارهای فرزندانمان مداخله نکنیم یا به حداقل برسانید .

 

جلسه ششم :

  • مرور تکالیف جلسه قبل .
  • مرور ریلکشن و تصویر سازی .
  • افکار ناکارآمد خودمان و کودک .
  • آموزش تحریفهای شناختی والدین .

تحریفهای شناختی ( آموزش )

  • نتیجه‌گیری دلخواه : برداشت منفی از شرایط یا رویدادها .
  • جداسازی گزینشی : تمرکز کردن بر یک امر منفی .
  • کوچک یا بزرگ شمردن :کوچک شمردن توانایی خود یا بزرگ شمردن خطر .
  • شخصی کردن : یعنی هر رویدادی را بیش از حد به خودش بگیرد .
  • منطق احساسی : احساسات را با واقعیت یکی دانستن .
  • باور نادرست درباره مسئول بودن ( صدای جر و بحث والدین را می‌شنود و خودش را مسئول می‌داند .)
  • حق به جانب بودن : این باور که فقط خواسته ما منصفانه است .
  • باور نادرست در مورد تغییر : این باور که باید به شخص دیگر فشار آورد تا برای رضایت شما خودش را تغییر دهد .

ابتدا ببینید این افکار غیر منطقی درخودتان است یا نه اگر در شما وجود دارد ابتدا با این افکار در خودتان بجنگید بعد به کودکان آموزش دهید .

و از طریق نمونه‌سازی برای فرزندانتان نمونه رفتارهای درست باشید .

تکلیف : باورهای غیر منطقی خود را استخراج کنید .

افکار اتوماتیک منفی       خطای شناختی پیداکنید     چگونه با این فکر

خود را بنویسید                        برخورد می‌کنید .

 

جلسه هفتم و هشتم

آموزش افکار غیر منطقی والدین با کودکان

آموزش نام گذاری برای احساس برای عینی کردن اضطراب کودکان .

برای آموزش افکار غیر منطقی کودکان همان شیوه جلسه قبل را بکار می‌بریم .

و پس از آن برای اضطراب کودکانمان با خودشان یک اسمی راتعیین می‌کنیم نام گذاری برای اضطراب آنها برای عینی کردن اضطراب مفید است وکودکان به جای اینکه بگویند من مشکل دارم فکرمی‌کنند مشکل اصلی منم . نام گذاشتن بر اضطراب تفاوت بین کودک و مسئله را آشکار می‌کند . وقتی کودک مضطرب می‌فهمد در وجودش فقط اضطراب نیست چیزهای دیگری نیز وجود دارد . کودک شور و شوق برای حل مسئله پیدا می‌کند . دراین هنگام توانایی فرزندانمان را بیشتر ببینیم .

و چند سوال را به آنها می‌دهیم .

1- چقدر امکان دارد این فکر تو اتفاق بیفتد .

بدترین حالت که ممکن است پیش بیاید آیا بد و من چگونه می‌توانم آن را حل کنم .

آیا می‌توانم کاری انجام دهم اگر نمی‌توانم الان چگونه میتوانم نگرانیم را کم کنم .

برای کم شدن اضطرابم به چه چیزهایی می‌توانم فکر کنم .

تکلیف : افکار غیر منطقی را شناسایی کرده

2- برای اضطراب کودک نام گذاری کنید.

3- حتی الامکان راه حل با کمک کودک پیدا کنید .

جلسه نهم :

  • مرور تکالیف جلسه قبل
  • کارکردن بر روی افکار ناکارآمد و جایگزین افکار منطقی

 

3- آموزش روش‌های پیشگیری اضطراب جدایی

1- آشنایی با محیط جدید (‌مدرسه )

2- کوتاه سازی دوره جدایی

3- استفاده از اشیاء یا وسایلی که بتواند کودک را متوجه حال و هوای خانه‌اش کند .

4- پاداش دادن والدین پس از یک جدایی کوتاه مدت یا تشویق‌های زبانی

 

جلسه دهم :

آموزش ترس از تجمع‌ها و مهمانی‌ها .

  • علت ترس را تشخیص دهد ( سر و صدا) ( دور بودن از والدین ) …
  • در منزل خود ، مهمانی ترتیب دهید . درابتدا تعداد مهمانی کم باشد بعد بیشتر کنید .
  • کودک را در کار شریک کنید .
  • بعد از اینکه کودک در منزل خود احساس راحتی کرد آن وقت مهمانی دیگران را امتحان کنید .
  • در تمام طول مهمانی کنار او بنشینید بعد در اتاق باشید ولی کنار او ننشینید بعد از مدتی دراتاق دیگری باشید . برای لحظاتی مهمانی را ترک کنید پس از 5 یا 10 دقیقه دوباره برگردید .

 

 

 

 

 

 

 

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با عنوان بررسی تاثیرات مشاوره گروهی والدین به شیوه شناختی رفتاری درکاهش نشانه‌های اضطراب کودکان 187 ص می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید

برای دانلود متن کامل پایان نامه های کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

92