دانلود پایان نامه

مناسب
زمان مصاحبه و شناسایی نیرو بسیار محدود است. پس باید تلاش کنید در این فرصت کوتاه بهترین گزینه‌ها را شناسایی و انتخاب کنید. هر پرسشی که در مصاحبه‌ی شغلی مطرح می‌شود باید هدف مشخصی را دنبال کند و معیار مناسبی برای سنجش توانایی‌های متناسب با سازمان تلقی شود.
به‌عنوان کسی که در سمت مصاحبه‌کننده است باید به موارد زیر در مورد متقاضیان توجه کنید:
مهارت‌های ویژه‌ی شغلی، مهارت‌های رهبری و سازمانی، خلاقیت، ذهنیت حل مسئله و ظرفیت انجام کار تحت فشار.
تبلیغات

________________________________________
: ? سؤال که به شما کمک می‌کند ستاره‌ها را استخدام کنید
________________________________________
?. آزمودن عملی متقاضی

راه مناسبِ بررسی مهارت‌های متقاضی، سنجش توانایی او برای رتق‌و‌فتق مسئله‌ای موردی و واقعی است. افراد توانا با اندکی راهنمایی چنین مسائلی را حل‌و‌فصل می‌کنند. بسته به اینکه خواهان جذب چه نیرویی هستید، می‌توانید از آزمون‌های مختلفی برای سنجش متقاضی کمک بگیرید.
برای نمونه اگر در مصاحبه‌ی شغلی به دنبال سنجش میزان توانایی فرد در زمینه‌ی ابراز خلاقیت و تفکر سریع هستید، می‌توانید از معماهای پیچیده استفاده کنید. مثلا:
«آقای «الف» ?? اسب دارد و می‌خواهد ? اسبی را که نسبت به بقیه سرعت بیشتری دارند، انتخاب کند. او فقط ? مسیر اسب‌دوانی دارد یعنی فقط می‌تواند ? اسب را هم‌زمان در زمین بدواند و سرعت‌شان را بررسی کند. کرنومتری هم برای سنجش سرعت همه‌ی اسب‌ها در اختیار ندارد. او با حداقل چند مسابقه میان اسب‌ها می‌تواند ? اسب پرسرعت را بیابد؟»
________________________________________
: انواع مصاحبه استخدامی؛ مزایا و معایب آنها
________________________________________
?. سنجش پرسش‌های متقاضی

زمانی که به پرسیدن سؤالات موردنظر متقاضی اختصاص می‌دهید، در واقع فرصتی عالی برای سنجش توانایی‌ و استعداد اوست. در این فرصت، فرد باانگیزه نشان می‌دهد که از قبل برای مصاحبه‌ی شغلی آماده شده است و فقط به پرسیدن سؤالاتی که در اینترنت هم جواب‌شان معلوم است، اکتفا نمی‌کند. متقاضی باهوش در این موقعیت سؤالات باز می‌پرسد که ضمن طرح آنها علاقه‌مندی خود به شغل و شرکت را نیز نشان بدهد.
پرسش‌های هوشمندانه به فرهنگ شرکت، آموزش، چالش‌های جاری، چگونگی ارزیابی عملکرد و فرصت‌های توسعه و رشد شغلی می‌پردازند. این مباحث ثابت می‌کند که متقاضی به فعالیت در محیط موردنظر علاقه‌مند است و برای پیشبرد اهداف و عملکرد آن سازمان و شرکت گام‌های مهمی برخواهد داشت.
________________________________________
: چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؛ ? اصل طلایی در مصاحبه‌های شغلی
________________________________________
?. مصاحبه‌ی چندباره با متقاضی مناسب
سعی کنید با متقاضی مناسب چندبار مصاحبه کنید. شما در آستانه‌ی اخذ تصمیم مهمی هستید، پس نباید از مصاحبه‌های چندباره شرمگین شوید. شما قصد دارید فرد مناسبی را انتخاب کنید و باید جدی و بادقت به این مقوله بپردازید.
انتخاب کارمند جدید تنها به انتخاب فردی که وظایف شغلی خود را می‌شناسد، محدود نمی‌شود. باید کسی را برگزینید که ضمن داشتن توانایی‌های شغلی با فرهنگ سازمانی و کار تیمی شما متناسب باشد. برای آگاهی از نظرات سایر اعضای تیم کاری‌تان سعی کنید با ? متقاضی منتخب و اعضای تیم جلسه‌ای تشکیل بدهید.
وقتی متقاضیان با اعضای تیم‌تان دیدار کنند، انتخاب فرد مناسب‌تر از میان آنها ساده‌تر خواهد شد. برگزاری مصاحبه‌های شغلی متعدد تاحدودی خسته‌کننده و البته وقت‌گیر است اما در هر حال نوعی سرمایه‌گذاری مهم و ضروری به‌شمار می‌رود. انتخاب فرد شایسته از ابتدا موجب می‌شود زمان زیادی را برای آینده ذخیره کنید که برای پیشبرد و پیشرفت اهداف کسب‌وکارتان بسیار مفید خواهد بود.
برگرفته از: talentculture.com



مایکل پورتر (Michael Porter)، اقتصاددان آمریکایی، پنج عاملِ دخیل در تجزیه‌وتحلیل صنعت را شناسایی و معرفی کرده است. تا?ثیرگذاری ? نیروی رقابتی پورتر بر یکدیگر، ماهیت یا شدت رقابت در یک صنعت را مشخص می‌کند. برای آشنایی با این پنج عامل، با چطور همراه باشید.

:
استراتژی های رقابتی و انواع آن
شورای رقابت چیست و چه وظایفی دارد؟
مزیت رقابتی چیست و چرا در کسب‌کارها اهمیت دارد؟
پنج نیروی رقابتی پورتر برای آنالیزهای رقابتی
نیروهای رقابتی پورتر، مدلی برای بررسی محیطی هستند که در آن محصول یا شرکتی، برای ایجاد مزیت رقابتی، راه‌اندازی می‌شود.
تجزیه‌وتحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، موارد کلیدی زیر را مدنظر قرار می‌دهد:
تهدید تازه‌واردها؛
قدرت خریداران؛
قدرت تا?مین‌کنندگان؛
تهدید کالاها یا خدمات جایگزین؛
رقابت بین رقبای فعلی.
________________________________________
: چطور از مزیت رقابتی خود به عنوان برگ برنده استفاده کنیم
________________________________________

معرفی پنج نیروی پورتر

مدل پنج نیروی رقابتی توسط مایکل پورتر مطرح شد و در کتاب او با نام «استراتژی رقابتی: تکنیک‌هایی برای تحلیل صنایع و رقبا» در سال ???? به چاپ رسید. از آن پس «ابزار پنج نیرو» به یکی از متدهای مهمِ بررسی ساختار صنعتی یک سازمان در فرایندهای استراتژیک، تبدیل شد. مدل «پنج نیروی» پورتر براساس این بینش پایه‌گذاری شده است که استراتژی سازمان باید در محیط خارجی، با فرصت‌ها و تهدیدها مواجه شود. به‌خصوص استراتژی‌های رقابتی که باید براساس شناخت صحیح از ساختار صنایع و شیوه‌‌ی تغییرشان، تعیین شوند.
پورتر، ? نیروی رقابتی را شناسایی کرده است که این پنج عامل، هر صنعت و بازاری را شکل می‌دهند. این پنج فاکتور، شدت رقابت را مشخص می‌کنند و با توجه به آن، می‌توان به سودبخشی و جذابیت یک صنعت پی برد. هدف استراتژی شرکت باید به‌نحوی تعیین شود که این نیروهای رقابتی را تعدیل نماید و جایگاه شرکت را بهبود بخشد.
تبلیغات

مدل پورتر از تحلیل و بررسی نیروهای محرکه در صنعت نیز پشتیبانی می‌کند. براساس اطلاعات به دست‌آمده از تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، مدیر یک مجموعه می‌تواند درمورد تا?ثیرگذاری بر صنعت یا بهره‌برداری از برخی از ویژگی‌های آن، تصمیم‌گیری کند.
________________________________________
: عوامل مهم در مدل الماس پورتر برای ورود به عرصه تجارت جهانی
____________________________________