براي، اين، يک، يا، کنيد

بيندازيد که تا آخرين خط با شما همراه باشد و در نهايت به مخاطب وفادار شما تبديل شود!
برگرفته از: goodcontentcompany

اين مجموعه صوتي پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي شغلي که زندگيست
شغلي را انتخاب کن که عاشق آن هستي، آن‌وقت حتي يک روز هم در زندگيت مجبور نخواهي بود کار کني

20000تومان



راه‌ انداختن يک استارتاپ با حداقل بودجه‌ي ممکن شخصيت کاري شما را شکل مي‌دهد. راه‌هاي زيادي براي تامين مالي ‌ايده‌ي شما وجود دارد اما هيچ‌کدام به خوبي راه‌انداختن کسب‌وکاري نيست که براي راه‌اندازي، نياز به بودجه‌اي اندک داشته باشد تا شما را وادار به نوآوري کند. بودجه‌ي محدود به شما اين فرصت را مي‌دهد تا ماهيچه‌هاي خلاقيت خودتان را ورزيده کنيد و ماموريت خود را از روش‌هاي خلاقانه به اطلاع تمام دنيا برسانيد. به جاي اينکه بر تبليغات قديمي ‌بنري يا مقالات تبليغي گوگل، براي ‌انداختن نورافکن روي کسب‌وکارتان تکيه کنيد، اين هفت استراتژي بازاريابي را به خدمت بگيريد.

?. «چرا»ي اساسي خود را با ديگران در ميان بگذاريد

«شغل شما چيست؟» اين سوال ساده‌اي است که تقريبا در هر جلسه‌ي معارفه‌اي از شما پرسيده مي‌شود. اگر به سرعت جواب دهيد «من کارآفرين هستم.» که کمي ‌آبکي و مبهم است، يا بگوييد «يک کسب‌کار کوچک را اداره مي‌کنم.» که افراد را ياد يک دفتر کار فيزيکي مي‌اندازد، در واقع خودتان را از تبليغ کسب‌وکارتان در حين گفتگو محروم کرده‌ايد.
به جاي آن، روايتي از راه‌اندازي کسب‌وکارتان براي ديگران تعريف کنيد که شما را از ساير کسب‌وکارهاي مشابه متمايز مي‌کند. آيا شما با هر فروش در کارتان مبلغي را صرف هدف خاصي مي‌کنيد؟ اگر اينطور است به اين موضوع اشاره کنيد. آيا درست وقتي در زندگي‌تان با مشکل خاصي روبه‌رو شده‌ايد ‌ايده‌ي اين کسب‌وکار به سرتان زده است؟ اشاره به آن اتفاق ممکن است براي کساني که آن را مي‌شنوند الهام‌بخش باشد.
در ميان گذاشتن «چرا»ي اصلي در کنار داستان به وجود آمدن استارتاپ شما، کسب‌وکارتان را براي ديگران به يادماندني‌تر خواهد کرد، به علاوه‌ي اينکه چنين موضوعي مردم را در محافل بيشتر جذب خواهد کرد.

?. به فروش اکتفا نکنيد بلکه مردم را در کسب‌وکارتان درگير کنيد
در برخورد با ديگران غريزه‌تان به عنوان يک کارآفرين ممکن است شما را تنها به فروش هدايت کند. در حالي که هيچ عيبي وجود ندارد که گهگاه به محصول و خدمات‌تان بباليد، مهم است که شرکت‌تان را در بحث‌هاي مرتبط دخيل کنيد، مباحثي که ممکن است مستقيما هم به کسب‌وکار شما مربوط نباشند.
خيلي ساده است که با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي، هدف‌هاي بازاريابي خود را بدون اينکه به نظر برسد فقط مشغول تبليغات هستيد با کسب‌وکارتان درگير کنيد. برخي شرکت‌ها ممکن است پيام‌هاي تشويق‌کننده در مورد غذاهايي که مردم عکس آنها را همرسان مي‌کنند بگذارند. خرده‌فروش‌هاي لوازم ورزشي ممکن است مقاله‌ي مربوط به برد اخير يک تيم بسکتبال محلي را «بازنشر» کنند. با نشان دادن حمايت خودتان از جامعه‌تان يا دنبال‌کنندگان آنلاين‌تان مي‌توانيد اعتماد به برند خود را در ميان مردم ايجاد کنيد.

تبليغات

وقتي چنين رويکردي را اتخاذ مي‌کنيد افراد گروهِ هدفِ کالا و خدمات شما، اگر پس از اين نيازي به اين محصولات پيدا کنند به ياد مهرباني شما افتاده به سراغ کسب‌وکار شما مي‌آيند. اشتراک گذاشتن محتواي مربوط به ديگران الزاما از دست رفتن توجه مخاطبان از شما را به دنبال نخواهد داشت، شما مي‌توانيد از Start a Fire براي ساخت آدرس‌هاي اينترنتي (URLs) آماده براي اشتراک‌گذاري استفاده کنيد. با استفده از اين ابزار مي‌توانيد نشانه‌ي هر وبسايتي را به صفحه‌ي خودتان اضافه کنيد، تا هر زمان که فردي بر لينکي که شما پست کرده‌ايد کليک کند، علاوه بر مشاهده‌ي محتواي شما محتواي بيشتري را که شما پيشنهاد داده‌ايد نيز ملاحظه کند.
?. جايگاه ويژه‌ي خود را بيابيد و در صنعت خودتان صاحب اعتبار شويد

بودجه‌ي کم استارتاپ شما نمي‌تواند عامل بازدارنده در راه ساختن بازار ويژه‌ي کسب‌وکار شما باشد. وقتي ديدگاهي از درون کسب‌وکارتان براي آنهايي که خارج از آن هستند فراهم مي‌کنيد مي‌توانيد فرهنگ کسب‌وکار خود را شکل دهيد. مي‌توانيد با داشتن يک بلاگ به فردي ناوارد در زمينه‌ي کارتان اين شانس را بدهيد که به درکي تازه از کسب‌وکار شما برسد. ارائه‌ي يک وبينار يا پادکست مي‌تواند به بينندگان يا شنوندگان اين احساس را القا کند که آنها هم در کسب‌وکار شما صاحب نظر هستند.
سخنراني در يک مرکز رشد استارتاپ‌هاي نوپا (incubator)، نمايشگاه‌هاي صنايع يا مراسم مرتبط با گروه‌هاي هدف، شما را در نقش يک آموزگار وارد صحنه مي‌کند و به شما امکان مي‌دهد ‌ايده‌هاي بزرگ و مهم‌تان را با مخاطباني آماده در ميان بگذاريد. همايش کسب‌وکارهاي کوچک که شما هر سال در آن شرکت مي‌کنيد احتمالا به تعداد بيشتري از افرادي که نطق اصلي مراسم را بر عهده بگيرند احتياج دارند، چرا شما آن يک نفر نباشيد که به جاي نگاه کردن حرف مي‌زند؟‌ ايجاد شبکه‌هاي ارتباطي و به اشتراک گذاردن تخصص‌تان با سايرين مي‌تواند توانايي شما را به جامعه‌تان اثبات کند. آدم‌هاي مختلفي از روزنامه‌نگاران گرفته تا کساني که مشتاق کارآفريني هستند، مي‌توانند به ديده شدن کسب‌وکار شما کمک کنند.
از طريق فروم‌هاي اختصاصي مرتبط با استارتاپ‌ها، کارآفريني يا صنايع خاص خودتان، دانش و تخصص خود را در اختيار تازه‌کاران کسب‌وکار‌هاي کوچک ارائه دهيد، جايي که در آن بسياري از مشتاقان کارآفريني از متخصصين سوال مي‌پرسند.
?. به مردم کمک کنيد محتواي شما را بيابند

اگر استارتاپ شما متناسب با قرن بيست و يکم پايه‌گذاري شده باشد، پس به نوعي در دنياي آنلاين حضور دارد. در حقيقت ممکن است با داشتن فقط يک وبسايت، نوعي از صفحات اجتماعي، يک بلاگ و حتي وبسايتي که هنوز لانچ نشده خودتان را راضي کرده باشيد. اما به صرف داشتن محتوايي آنلاين نمي‌توانيد مطمئن باشيد که مخاطبان هدف به راحتي محتواي شما را پيدا خواهند کرد.
بايد در هر پستي که منتشر مي‌کنيد از واژه‌هاي کليدي که مرتبط با جايگاه اختصاصي شما باشد استفاده کنيد، مثلا از «کيف بزرگ چرم مصنوعي» به جاي «کيف دستي» استفاده کنيد تا رتبه‌ي خود را در گوگل بالا ببريد. همچنين مي‌توانيد براي جذب قدرتمندتر مخاطبان شبکه‌هاي اجتماعي از چنين کلمات کليدي‌اي که بسيار مورد جستجو قرار مي‌گيرند استفاده کنيد.
مي‌توانيد کاربران توئيتري را که محتوايي با کلمات کليدي ويژه‌ي کار شما منتشر کرده‌اند با Socedo (يک ابزار خودکارساز شبکه‌هاي اجتماعي) بيابيد و به مرور زمان با آنها مرتبط شويد.
در مرحله‌ي بعد با به کارگيري برخي تکنيک‌هاي سئو در وبسايت‌تان به مردم کمک کنيد تا محتواي شما را پيدا کنند. صفحات خود را با عبارت‌هايي منحصر به کسب‌وکار خودتان نام‌گذاري کنيد تا از ساير صفحات متمايز شوند. سرعت بارگذاري سايت را با حذف پلاگين‌هاي غيرضروري و کدهاي طولانيِ يکسره (احتمالا کاري است که به توسعه‌دهندگان وبسايت‌تان مي‌سپاريد) افزايش دهيد و هميشه به خاطر داشته باشيد به جاي کپي از محتواي موجود بهتر است محتوايي اصيل توليد کنيد. راه‌هاي فراواني براي ارتقاي سئوي کلي شما وجود دارد که مي‌توانيد از آنها هم کمک بگيريد.
?. کوپن‌هاي الکترونيکي وسوسه‌کننده بفرستيد

خود شما احتمالا وسوسه کوپن‌ها را پيش از اين تجربه کرده‌ايد. تحقيقات نشان مي‌دهد افراد کمي ‌هستند که بتوانند در برابر يک کوپن با مزاياي عالي مقاومت کنند؛ چهار نفر از هر پنج مصرف‌کننده به طور مرتب در مغازه‌ها و به صورت آنلاين از کوپن‌ها استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين نيمي ‌از خريداران به اين دليل با شرکت خاصي مراوده‌ي تجاري برقرار مي‌کنند که کوپن در اختيار آنها قرار داده است.
مي‌توانيد از روش‌هاي قديمي ‌پخش کوپن مثل فرستادن آنها با پاکت پستي به درب خانه‌ها استفاده کنيد يا سعي کنيد با ارائه‌ي کوپن الکترونيکيِ يک تير و دو نشان مردم را براي پيوستن به ليست آدرس‌‌ ايميل شرکت‌تان ترغيب کنيد يا از راه‌هاي هوشمندانه‌ي ديگري براي ادغام کوپن‌هاي الکترونيکي در استراتژي بازاريابي ‌ايميلي‌تان استفاده کنيد.
با استفاده از کوپن‌ها کساني که هم اکنون در کسب‌وکار شما سرمايه‌گذاري کرده‌اند قدردان طريقه‌ي سپاسگزاري شما خواهند بود و افراد جديد با احتمال بيشتري به تجارت شما خواهند پيوست. با اين کار هم شما و هم مشتريان‌تان سود مي‌بريد.
?. به آنها خدمت کنيد تا آنها به شما خدمت کنند

اگر در کسب‌وکاري که راه ‌انداخته‌ايد نوپا هستيد، ممکن است براي معرفي خودتان به مردم راه سختي در پيش داشته باشيد. يک راه عالي براي ساخت جايگاهي ويژه براي کارتان و باز کردن سر گفتگو، ارائه‌ي نمونه‌ها و جايزه‌هايي است که به مردم مي‌دهيد.
سعي کنيد با اعضاي راضي از گروه هدف‌تان ارتباط برقرار کرده و در ازاي نوشتن يک نقد‌ يا شرح محصول و اشتراک‌گذاري آن در صفحات اجتماعي، محصول‌تان يا نمونه‌اي از آن را به عنوان تشکر تقديم آنها کنيد.
کساني که در اين کار با شما مشارکت کنند وسيله يا تجربه‌اي جالب و جديد را از طرف شرکت‌تان دريافت خواهند کرد تا با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در طي چنين فرايندي هم شما ديده مي‌شويد و اعتمادها را به خود جلب مي‌کنيد و هم آنها سود مي‌برند، اين يک برد دو طرفه است. شما قرار نيست که ناگهان همه‌ي موجودي کالاي خود را در اين فرآيند به ديگران بدهيد بلکه محصولات خود را در اختيار تعداد کمي‌ افراد منتخب قرار مي‌دهيد که اين کار مي‌تواند در نقش بازاريابي براي شما عمل کند.
?. در مراسمي ‌که گروه هدف شما در آن حضور دارد اسپانسر شويد

هر صنعتي مراسم مخصوص به خود را دارد، کنفرانس‌ها، نمايشگاه‌هاي ساليانه‌ي داخلي و بين‌المللي، براي مثال در فناوري و نوآوري، نفت و گاز و صنايع پتروشيمي، روبوکاپ، مواد شوينده و تجهيزات مرتبط، صنايع غذايي و ماشين‌آلات مرتبط. در اين شرايط مگر در حالتي که قرار است مراسم توسط يک شرکت منفرد اجرايي شود، معمولا برنامه‌ريزان سعي مي‌کنند براي اجراي مراسم اسپانسر جذب کنند.
در چنين موقعيت‌هايي، فرصتي بسيار عالي براي بازاريابي جاويژه (niche marketing) براي‌ شما فراهم است. دفعه‌ي بعد که خواستيد در مراسمي‌ مرتبط با صنعت‌تان شرکت کنيد به دنبال يک جاي خالي براي اسپانسر شدن بگرديد. کار بهتري هم وجود دارد، بپرسيد آيا مي‌توانيد برنامه‌اي براي ارائه‌ي محصول‌تان داشته باشيد و اگر امکان اين کار نبود برنامه‌اي براي معرفي شرکت‌تان، تا بتوانيد شرکت‌کنندگان در مراسم را براي مراودات بعدي ترغيب کنيد. مشارکت به عنوان اسپانسر در مراسم مختص به صنعت‌تان در کنار اينکه نام خوبي از شما به جا مي‌گذارد، امکان ملاقات و ديدار با گروه هدف بازاريابي و برقراري ارتباط و ساختن مسيرهاي جديد را براي‌تان فراهم مي‌آورد.
بودجه‌ي بازاريابي ‌اندک شما نبايد مانع به نمايش گذاشتن استارتاپ شما شود. تلاش براي ‌ايجاد ارتباطات، مراسم، مهارت‌ها و وبسايتي خاص مي‌تواند تغيير غيرمنتظره‌اي را در کسب‌وکارتان ‌ايجاد کند. شما از چه استراتژي خلاقانه‌اي براي بازاريابي و در معرض ديد قرار دادن کسب‌وکارتان استفاده خواهيد کرد؟
برگرفته از: Entrepreneur

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي افزايش فروش به روش اساتيد هاروارد
فروش خود را در هر شرايطي افزايش دهيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *