براي، اين، يا، کنيد، مي‌توانيد

نشنويد، اما حرف‌هايي که والدين يا مربيان مهد‌کودک هنگام عصبانيت در کودکي به شما زده‌اند، احتمالا هنوز هم فراموش‌تان نشده‌اند. حتما چيزهاي زيادي هم از ديدن اينکه والدين‌تان چطور خشم‌شان را ابراز مي‌کردند، ياد گرفته‌ايد. شايد به شما مي‌گفتند نبايد عصباني شويد، خشم بد است يا هر زماني که عصباني مي‌شويد به کسي آسيب مي‌رسانيد. به بيان ديگر، تجربه‌ي دوران کودکي‌ و زخم‌هاي احساسي که در آن دوره ايجاد شده‌اند، مي‌توانند بر رابطه‌هاي امروزتان نيز تاثير بگذارند.
خوشبختانه زخم‌هايي از اين دست قابل درمان هستند و با آموختن چند نکته در مورد عصبانيت، بهتر مي‌توانيد اين احساس را درک و کنترل کنيد. در اينجا به هفت نکته درباره‌ي خشم‌هايي که از آسيب‌هاي احساسي دوران کودکي ناشي مي‌شوند و راه‌هاي جلوگيري از آنها اشاره مي‌کنيم.
?. خشم سرکوب شده مانند آتشفشان است

خشم مي‌تواند ديگران را معذب کند يا بترساند، به همين دليل احتمالا والدين‌تان به شما آموخته‌اند که آن را فرو خورده و اجازه ندهيد بيرون بريزد. مشکلي که سرکوب کردن دارد اين است که باعث ايجاد کوهي از احساساتي مي‌شود که براي انفجار آماده‌اند و بالاخره به شکل مخربي فوران خواهند کرد، از بيماري‌هاي جسمي گرفته تا افسردگي يا بروز رفتارهاي خود‌تخريبي.
________________________________________
: ?? راهکار براي مواجهه با افراد عصباني
________________________________________

?. خشم‌تان سعي دارد با شما حرف بزند
ذهن از خشم به عنوان روشي استفاده مي‌کند تا به شما بگويد چيزي ناراحت‌تان کرده است. اگر کسي کاري کند يا چيزي بگويد که باعث عصبانيت‌تان شود ولي اين احساس را ناديده بگيريد، يعني در اصل عامل محرک خشم‌ را نيز ناديده گرفته‌ايد. اگر چيزي به حدي براي‌تان مهم است که باعث برانگيختن احساسي در شما مي‌شود، حتما آنقدر اهميت دارد که نبايد دست‌کم گرفته يا از جانب شما مردود شود.
?. بدن‌تان به شما مي‌گويد چه زماني عصباني هستيد
خشم گاهي آنقدر سريع اتفاق مي‌افتد که به شما فرصت تشخيص نمي‌دهد و قبل از اينکه آن را حس کنيد واکنش نشان مي‌دهيد. زماني که ياد بگيريد علائم فيزيکي خشم را در بدن خود تشخيص دهيد، مي‌توانيد آن را زود شناسايي کرده و واکنش خود را به تاخير بيندازيد. اين علائم فيزيکي مي‌توانند داغ شدن صورت يا ايجاد فشار در گردن باشند.
?. واکنش‌ها قابل کنترل هستند
از حرف دوست‌تان ناراحت شده‌ايد؟ فکر مي‌کنيد شريک زندگي‌تان از شما فاصله گرفته؟ با کودکي بدعنق طرف هستيد؟ تمامي اينها مي‌توانند باعث واکشي شوند که در نهايت منجر به بروز رفتاري مخرب از جانب شما خواهد شد. ممکن است در ابتدا به نظرتان دشوار بيايد، اما مي‌توانيد واکنش خود را به عواملي که باعث تحريک خشم‌تان مي‌شوند، کنترل کنيد. با کنترل واکنش‌هاي آني و تکانشي، مي‌توانيد موقعيت را مورد بررسي قرار داده و بهترين و مناسب‌ترين روش صحبت يا عمل را انتخاب کنيد.
تبليغات

?. کودکي‌تان هنوز هم باعث عصبانيت‌تان مي‌شود
اين داستان را در نظر بگيريد: وقتي بچه بوديد، پدرتان در حالي که مشغول نوشيدن چهارمين ليوان چاي خود بود تکاليف‌تان را نگاهي مي‌کرد و دائما شما را «نادان» و «تنبل» خطاب مي‌کرد. به جاي اينکه اين رفتار را به حساب خستگي و مشکلات مالي‌اش بگذاريد، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن و اينکه همه‌ي انتقادها تحقير‌آميز هستند، در شما به وجود آمد. و حالا به عنوان يک فرد بالغ، زماني که رئيس‌تان از شما مي‌خواهد گزارشي را که اشتباهاتي دارد دوباره انجام دهيد، با عصبانيت به او واکنش نشان مي‌دهيد، اما چيزي که در اصل باعث تحريک اين خشم شده به پدرتان مربوط مي‌شود نه رئيس‌تان.
?. واکنش نشان‌ دادن مي‌تواند رابطه‌هاي شما را به آرامي نابود کند

زماني که با شريک زندگي‌تان در حالي که يکي از شما عصباني است صحبت مي‌کنيد، به هيچ نتيجه‌اي نمي‌رسيد. مدام بين حرف‌هاي هم مي‌پريد يا در تمام مدت به اين فکر‌ مي‌کنيد که چه پاسخي بدهيد تا برنده‌ي بحث شويد. در نهايت، هر دو بازنده هستيد، چون هيچ کدام‌ گوش نمي‌دهيد. اين نوع واکنش‌ها مي‌توانند منجر به رابطه‌هايي شوند که در آن شما يا شريک‌تان به دليل وحشت از مشاجره به شدت مراقب هستيد که طرف مقابل را نرنجانيد، و اين باعث مي‌شود مشکلات از ترسِ بروزِ بحث‌هاي داغ و جنجالي پنهان بمانند و هيچ‌گاه حل نشوند.
?. ذهن‌آگاهي در نقطه‌ي مقابل واکنش هيجاني قرار دارد
رابطه‌هاي خوب اتفاقي به وجود نمي‌آيند. عصبانيتي که درست کنترل نشده باشد باعث مي‌شود شما و عزيزان‌تان نتوانيد به چيزهايي که از همديگر و از زندگي انتظار داريد، دست پيدا کنيد. ذهن‌آگاهي براي کنترل خشم به شما کمک مي‌کند. ذهن‌آگاهي به اين معني است که تمام توجه‌تان به زمان حال باشد. در اين حالت،‌ انگار شما از فاصله‌ي دور و بدون قضاوت درمورد خوب يا بد بودن افکار و احساسات‌تان، به آنها نگاه مي‌کنيد. يعني به‌ جايي اينکه بنشينيد و گذر زندگي را تماشا کنيد، در لحظه زندگي کنيد و تجربه کسب کنيد.
پس مي‌توان ادعا کرد ذهن‌آگاهي کليدي است براي باز کردن قفل واکنش‌هاي سالم در برابر خشم، زيرا ذهن‌آگاهي در نقطه‌ي مقابل واکنش هيجاني است.
________________________________________
: چطور مي‌توان خشم و عصبانيت را کنترل کرد؟
________________________________________
چگونه به جلو حرکت کنيد
اولين قدم براي ايجاد تغيير در تعامل با افراد، شناسايي مشکلات و پذيرفتن مسئوليت‌هاست. با خودتان صادق باشيد و آگاهانه و با دقت نقشي که خشم در رابطه‌ي شما ايفا کرده است را بررسي کنيد. در اين صورت مي‌توانيد ياد بگيريد چطور به احساسات‌تان دسترسي داشته و آنها را پردازش کنيد. زماني که خود را متعهد کنيد که طرز فکر و رفتارتان را تغيير دهيد، کنترل زندگي خود را به دست خواهيد گرفت. با استفاده از ذهن‌آگاهي زخم‌هاي احساسي را ترميم و با کمک بخشش و قدرداني به جلو حرکت کنيد.
برگرفته از: psychologytoday.com

اين مجموعه صوتي پرطرفدار را از دست ندهيد
مقالات صوتي

مجموعه صوتي پرطرفدارترين مقالات با موضوع مهارت‌هاي برقراري ارتباط
با هرکسي که بخواهيد مي‌توانيد ارتباطي موثر برقرار کنيد

7000تومان



زماني‌که مديريت کسب‌و‌کاري را بر عهده داريد، به‌طور مداوم و اغلب تحت فشار بايد تصميمات مختلفي بگيريد. سؤال اين است که چگونه مي‌توانيد بهترين تصميمات ممکن را بگيريد، وقتي مي‌دانيد که اين تصميمات بر آينده‌ي شرکت‌تان تأثير خواهند گذاشت.
در اينجا استراتژي‌هايي را مشاهده مي‌کنيد که از آنها براي دوري از مشکلات متداول و افزايش مهارت تصميم گيري در مديريت مي‌توانيد استفاده کنيد. گرفتن تصميمات بهتر و سريع‌تر به شما کمک مي‌کند تا از فرصت‌هاي کسب‌و‌کار بهتر استفاده کنيد و از مشکلات دوري کنيد.

?. مشکل را جور ديگري ببينيد
گاهي اوقات بهترين راه براي حرکت رو به جلو، قدمي به عقب برداشتن است. هنگامي که با مشکلي مواجه مي‌شويد به عقب برگرديد و در مورد زمينه‌ي کامل وقوع آن فکر کنيد و تلاش کنيد تا موضوع را از تمام زواياي ممکن ببينيد. اين کار باعث مي‌شود که مطمئن شويد که مشکل را از تمام زوايا ديده‌ايد و از هيچ‌کدام غفلت نکرده‌ايد. سعي کنيد که حداقل از ? منظر مختلف به مشکل فکر کنيد.
________________________________________
: حل مسئله به روش خلاقانه
________________________________________
?. تصميمات مبتني بر شواهد و مدارک بگيريد

هدف از مديريت مبتني بر شواهد و مدارک (EBM) استفاده کردن از شواهدِ مستند در هنگام تصميم‌گيري به جاي اعتماد بر غرايز شخصي است. احتمالا شما هم مانند بيشتر مردم تمايل به استفاده از قضاوت خودتان و تصميم‌گيري به شيوه‌ي هميشگي را داريد. ولي ممکن است تجربه‌هايي که در ساير شرکت‌ها و يا شرايط ديگر داشته‌ايد، در موقعيت فعلي شما غير قابل اجرا باشد.

مراحل ساده‌اي وجود دارد که از طريق آنها مي‌توانيد شواهد را در تصميم‌گيري خود دخالت دهيد.
جديدترين و کامل‌ترين اطلاعات ممکن را بگيريد و از آنها براي گرفتن تصميمات خود استفاده کنيد.
احساس خودتان راجع به موضوع را به چالش بکشيد، آيا شواهدي براي اثبات آن وجود دارد؟
زماني که عملياتي پيشنهاد مي‌شود، ببينيد که بر چه‌ اساسي است و آيا پشتوانه‌ي اطلاعاتي محکمي دارد يا خير.
تحقيق کنيد که به‌طور معمول در شرايطي مشابه شما چه استراتژي‌هايي براي کسب‌و‌کار به‌ کار مي‌رود. آيا در مورد موضوع شما اين کار اجرايي است؟
________________________________________
: آشنايي با مدل‌هاي تصميم گيري
________________________________________
?. وضع موجود را به چالش بکشيد

تبليغات

مردم تمايل دارند که وضعيت موجود را حفظ کنند تا در کنج راحتي خود بمانند. ولي اينکه استفاده‌کردن از يک رويکرد راحت است، براي رضايت داشتن از آن کافي نيست. سؤالي که بايد از خودتان بکنيد اين است که آيا مي‌توانيد مجموعه‌اي از اقداماتي را که در حال حاضر انجام نمي‌دهيد، انتخاب کنيد و به‌پيش برويد؟ گزينه‌هاي خود را به‌صورت واقعي بررسي کنيد و در تخمين هزينه و زحمتي که لازم دارند، اغراق نکنيد. براي مثال، اگر شما دوباره از نو شروع مي کرديد، آيا همان تاکتيک‌هاي بازاريابي را براي جذب مشتري به‌کار مي‌گرفتيد؟ آيا در همان نمايشگاه‌ها شرکت مي‌کرديد؟ آيا باز هم به بازاريابي مبتني بر وب تأکيد مي‌کرديد يا فقط از ايميل مستقيم استفاده مي‌کرديد يا ترکيبي از هردو؟ يادتان باشد که بايد اطلاعات تکميلي‌اي پيدا کنيد که براي مرور و بررسي انتخاب‌هايتان به شما کمک کند.
?. ديدگاه‌هاي ديگران را در نظر بگيريد، اما به خودتان اعتماد کنيد
عادت کنيد از ديگران نظرات و اطلاعات‌شان را بپرسيد، بگذاريد ذهن‌تان باز باشد. ديدگاه‌هاي مختلف را به‌دست بياوريد تا بتوانيد موضوع را از جنبه‌هاي بيشتري ببينيد.
نظرات کارمندان را بشنويد
راهي براي تشويق به اشتراک‌گذاشتن ايده‌ها در شرکت‌تان پيدا کنيد. اجازه دهيد تا کارمندان در بحث شرکت کنند و فضايي بسازيد که همه بتوانند صريح باشند حتي وقتي که حقيقت خوشايند نيست. با استفاده از ارزيابي عملکرد شرکت اين کار را تشويق کنيد.
با مشکلات مقابله کنيد
اگر مي خواهيد با بقيه راجع به مشکلي صحبت بکنيد، حتما قبل از صحبت با آنها، مشکل را با دقت از زواياي مختلف بررسي کنيد. به اين ترتيب محدود به ايده‌ها و تفاسير آنها نخواهيد شد. مشکل را در جهات مختلف بررسي کنيد و از ديگران بخواهيد که اگر مي‌توانند به آنچه که شما از موضوع فهميده‌ايد، چيزي اضافه کنند.
________________________________________
: ? راه براي اينکه بتوانيم خطاهاي ذهني را کنار گذاشته و بهتر تصميم بگيريم
________________________________________
?. ريسک تصميم‌هايتان را بررسي کنيد

شما مي‌توانيد به خودتان ياد بدهيد که تمام ريسک‌هاي تصميم‌تان را در نظر بگيريد و بررسي کنيد. هر زمان که تصميمي گرفتيد از خودتان بپرسيد که اگر من تصميم اشتباهي گرفته باشم، چگونه به آن پي ببرم؟ براي مثال اگر براي کاهش هزينه‌ها تصميم به تعويض شرکت ارسال کالاي خود گرفته‌ايد، به اين فکر کنيد که چگونه مي‌توانيد تعيين کنيد که تصميم‌تان اشتباه بوده‌ است؟
تعداد شکايات مشتريان از تأخير در تحويل محصول که بخش خدمات آن را گزارش مي‌کند بيشتر شده است.
در پايان سه‌ماه، هيچ ميزان صرفه‌جويي در هزينه‌ها را مشاهده نمي‌کنيد.
کارمندان مسئول از خدمات‌دهيِ ضعيفِ تأمين‌کننده‌ي جديد، شکايت مي‌کنند.
شرکتِ ارسال کالا خدمات‌دهي خود را متوقف مي‌کند و مجبور به پيدا‌کردن شرکت جديدي براي ارسال کالاي خود مي‌شويد.
اين نوع تمرينات به شما کمک مي‌کند که عواقب احتمالي يک تصميم را ببينيد و اقداماتي براي اجتناب از آنها انجام دهيد. حتي يک طرح که به‌طور کلي خوب است نيز هزينه‌ها و مشکلات بالقوه‌اي دارد. ببينيد که چگونه طرح‌تان مي‌تواند اشتباه پيش برود. تمام شواهد و مدارک را بررسي کنيد، هم شواهد خوب و هم شواهد بد. کار و هزينه‌ي لازم براي انجام تصميم را دست‌کم نگيريد.
?. از اشتباهات گذشته بگذريد
مردم تمايل دارند انتخاب‌هايي کنند که تصميمات گذشته‌شان را توجيه کند. حتي زماني که تصميمات گذشته‌شان به آن شکلي که برنامه‌ريزي کرده بودند، انجام نشده باشد. همين‌طور تمايل داريم که وقت و هزينه‌ي خود را صرف حل مشکلات گذشته کنيم در حالي‌که اگر به اشتباه خود اعتراف کنيم و از آن بگذريم سود بيشتري خواهد داشت.
تصميم منطقي گرفتن به معناي در نظر گرفتن اطلاعات و مستندات در دسترس است. گاهي اوقات شرايط تغيير مي‌کند و تصميم ديگر اعتباري ندارد. در اين شرايط بدانيد که شما بهترين تصميم ممکن در شرايط قبل را گرفته‌ايد و شرايط را مجددا بررسي کنيد تا ببينيد که آيا بايد تصميم ديگري بگيريد يا خير.
در شرکت‌تان وقت بگذاريد تا کارمنداني را شناسايي کنيد که بر اساس اطلاعات تصميمات خوبي مي‌گيرند. فقط بر نتايج تمرکز نکنيد زيرا اين باعث تشويق کارکنان به ادامه‌دادن اشتباهات و تلاش براي توجيه آنها مي‌شود.
________________________________________
: چطور شکست را به پيروزي تبديل کنيم؟
________________________________________
?. با خودتان صادق باشيد
قبل از اينکه دلايل را براي تصميم‌گيري جمع‌آوري کنيد، زماني را به بررسي انگيزه‌هاي خود اختصاص دهيد. آيا آمادگي ذهني داريد؟ آيا شواهد و اطلاعات را به صورت عيني جمع‌آوري کرده‌ايد يا به دنبال تأييد ايده و فکر موجود بوده‌ايد؟
اگر به انگيزه‌هاي خودتان آگاه باشيد، مي‌توانيد بر روي هدف خود بمانيد و بر پيدا کردن بهترين راه‌حل ممکن براي کارتان تمرکز کنيد.
قاطع باشيد
سريعا اين ? مرحله را انجام دهيد و سپس تصميم‌گيري کنيد.
برگرفته از: bdc.ca



درد رگ سياتيک، درد زانو، درد گردن و … تنها تعدادي از دردهاي آزاردهنده‌اي هستند که گاهي زندگي ما را دچار اختلال مي‌کنند. بهترين راه براي جلوگيري از پيشرفت گردن درد، انجام حرکات مربوط به گردن است. و اگر گردن‌درد نداريد بهتر است براي پيشگيري از آن هرچه سريع‌تر اقدام کنيد. در ادامه، چندين ورزش گردن مناسب براي کشش و تقويت اين عضله‌ي مهم را معرفي خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *