مقالات

برای، این، یا، کنید، می‌توانید

دانلود پایان نامه

نشنوید، اما حرف‌هایی که والدین یا مربیان مهد‌کودک هنگام عصبانیت در کودکی به شما زده‌اند، احتمالا هنوز هم فراموش‌تان نشده‌اند. حتما چیزهای زیادی هم از دیدن اینکه والدین‌تان چطور خشم‌شان را ابراز می‌کردند، یاد گرفته‌اید. شاید به شما می‌گفتند نباید عصبانی شوید، خشم بد است یا هر زمانی که عصبانی می‌شوید به کسی آسیب می‌رسانید. به بیان دیگر، تجربه‌ی دوران کودکی‌ و زخم‌های احساسی که در آن دوره ایجاد شده‌اند، می‌توانند بر رابطه‌های امروزتان نیز تاثیر بگذارند.
خوشبختانه زخم‌هایی از این دست قابل درمان هستند و با آموختن چند نکته در مورد عصبانیت، بهتر می‌توانید این احساس را درک و کنترل کنید. در اینجا به هفت نکته درباره‌ی خشم‌هایی که از آسیب‌های احساسی دوران کودکی ناشی می‌شوند و راه‌های جلوگیری از آنها اشاره می‌کنیم.
?. خشم سرکوب شده مانند آتشفشان است

خشم می‌تواند دیگران را معذب کند یا بترساند، به همین دلیل احتمالا والدین‌تان به شما آموخته‌اند که آن را فرو خورده و اجازه ندهید بیرون بریزد. مشکلی که سرکوب کردن دارد این است که باعث ایجاد کوهی از احساساتی می‌شود که برای انفجار آماده‌اند و بالاخره به شکل مخربی فوران خواهند کرد، از بیماری‌های جسمی گرفته تا افسردگی یا بروز رفتارهای خود‌تخریبی.
________________________________________
: ?? راهکار برای مواجهه با افراد عصبانی
________________________________________

?. خشم‌تان سعی دارد با شما حرف بزند
ذهن از خشم به عنوان روشی استفاده می‌کند تا به شما بگوید چیزی ناراحت‌تان کرده است. اگر کسی کاری کند یا چیزی بگوید که باعث عصبانیت‌تان شود ولی این احساس را نادیده بگیرید، یعنی در اصل عامل محرک خشم‌ را نیز نادیده گرفته‌اید. اگر چیزی به حدی برای‌تان مهم است که باعث برانگیختن احساسی در شما می‌شود، حتما آنقدر اهمیت دارد که نباید دست‌کم گرفته یا از جانب شما مردود شود.
?. بدن‌تان به شما می‌گوید چه زمانی عصبانی هستید
خشم گاهی آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که به شما فرصت تشخیص نمی‌دهد و قبل از اینکه آن را حس کنید واکنش نشان می‌دهید. زمانی که یاد بگیرید علائم فیزیکی خشم را در بدن خود تشخیص دهید، می‌توانید آن را زود شناسایی کرده و واکنش خود را به تاخیر بیندازید. این علائم فیزیکی می‌توانند داغ شدن صورت یا ایجاد فشار در گردن باشند.
?. واکنش‌ها قابل کنترل هستند
از حرف دوست‌تان ناراحت شده‌اید؟ فکر می‌کنید شریک زندگی‌تان از شما فاصله گرفته؟ با کودکی بدعنق طرف هستید؟ تمامی اینها می‌توانند باعث واکشی شوند که در نهایت منجر به بروز رفتاری مخرب از جانب شما خواهد شد. ممکن است در ابتدا به نظرتان دشوار بیاید، اما می‌توانید واکنش خود را به عواملی که باعث تحریک خشم‌تان می‌شوند، کنترل کنید. با کنترل واکنش‌های آنی و تکانشی، می‌توانید موقعیت را مورد بررسی قرار داده و بهترین و مناسب‌ترین روش صحبت یا عمل را انتخاب کنید.
تبلیغات

?. کودکی‌تان هنوز هم باعث عصبانیت‌تان می‌شود
این داستان را در نظر بگیرید: وقتی بچه بودید، پدرتان در حالی که مشغول نوشیدن چهارمین لیوان چای خود بود تکالیف‌تان را نگاهی می‌کرد و دائما شما را «نادان» و «تنبل» خطاب می‌کرد. به جای اینکه این رفتار را به حساب خستگی و مشکلات مالی‌اش بگذارید، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن و اینکه همه‌ی انتقادها تحقیر‌آمیز هستند، در شما به وجود آمد. و حالا به عنوان یک فرد بالغ، زمانی که رئیس‌تان از شما می‌خواهد گزارشی را که اشتباهاتی دارد دوباره انجام دهید، با عصبانیت به او واکنش نشان می‌دهید، اما چیزی که در اصل باعث تحریک این خشم شده به پدرتان مربوط می‌شود نه رئیس‌تان.
?. واکنش نشان‌ دادن می‌تواند رابطه‌های شما را به آرامی نابود کند

زمانی که با شریک زندگی‌تان در حالی که یکی از شما عصبانی است صحبت می‌کنید، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید. مدام بین حرف‌های هم می‌پرید یا در تمام مدت به این فکر‌ می‌کنید که چه پاسخی بدهید تا برنده‌ی بحث شوید. در نهایت، هر دو بازنده هستید، چون هیچ کدام‌ گوش نمی‌دهید. این نوع واکنش‌ها می‌توانند منجر به رابطه‌هایی شوند که در آن شما یا شریک‌تان به دلیل وحشت از مشاجره به شدت مراقب هستید که طرف مقابل را نرنجانید، و این باعث می‌شود مشکلات از ترسِ بروزِ بحث‌های داغ و جنجالی پنهان بمانند و هیچ‌گاه حل نشوند.
?. ذهن‌آگاهی در نقطه‌ی مقابل واکنش هیجانی قرار دارد
رابطه‌های خوب اتفاقی به وجود نمی‌آیند. عصبانیتی که درست کنترل نشده باشد باعث می‌شود شما و عزیزان‌تان نتوانید به چیزهایی که از همدیگر و از زندگی انتظار دارید، دست پیدا کنید. ذهن‌آگاهی برای کنترل خشم به شما کمک می‌کند. ذهن‌آگاهی به این معنی است که تمام توجه‌تان به زمان حال باشد. در این حالت،‌ انگار شما از فاصله‌ی دور و بدون قضاوت درمورد خوب یا بد بودن افکار و احساسات‌تان، به آنها نگاه می‌کنید. یعنی به‌ جایی اینکه بنشینید و گذر زندگی را تماشا کنید، در لحظه زندگی کنید و تجربه کسب کنید.
پس می‌توان ادعا کرد ذهن‌آگاهی کلیدی است برای باز کردن قفل واکنش‌های سالم در برابر خشم، زیرا ذهن‌آگاهی در نقطه‌ی مقابل واکنش هیجانی است.
________________________________________
: چطور می‌توان خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟
________________________________________
چگونه به جلو حرکت کنید
اولین قدم برای ایجاد تغییر در تعامل با افراد، شناسایی مشکلات و پذیرفتن مسئولیت‌هاست. با خودتان صادق باشید و آگاهانه و با دقت نقشی که خشم در رابطه‌ی شما ایفا کرده است را بررسی کنید. در این صورت می‌توانید یاد بگیرید چطور به احساسات‌تان دسترسی داشته و آنها را پردازش کنید. زمانی که خود را متعهد کنید که طرز فکر و رفتارتان را تغییر دهید، کنترل زندگی خود را به دست خواهید گرفت. با استفاده از ذهن‌آگاهی زخم‌های احساسی را ترمیم و با کمک بخشش و قدردانی به جلو حرکت کنید.
برگرفته از: psychologytoday.com

این مجموعه صوتی پرطرفدار را از دست ندهید
مقالات صوتی

مجموعه صوتی پرطرفدارترین مقالات با موضوع مهارت‌های برقراری ارتباط
با هرکسی که بخواهید می‌توانید ارتباطی موثر برقرار کنید

7000تومان



زمانی‌که مدیریت کسب‌و‌کاری را بر عهده دارید، به‌طور مداوم و اغلب تحت فشار باید تصمیمات مختلفی بگیرید. سؤال این است که چگونه می‌توانید بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید، وقتی می‌دانید که این تصمیمات بر آینده‌ی شرکت‌تان تأثیر خواهند گذاشت.
در اینجا استراتژی‌هایی را مشاهده می‌کنید که از آنها برای دوری از مشکلات متداول و افزایش مهارت تصمیم گیری در مدیریت می‌توانید استفاده کنید. گرفتن تصمیمات بهتر و سریع‌تر به شما کمک می‌کند تا از فرصت‌های کسب‌و‌کار بهتر استفاده کنید و از مشکلات دوری کنید.

?. مشکل را جور دیگری ببینید
گاهی اوقات بهترین راه برای حرکت رو به جلو، قدمی به عقب برداشتن است. هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوید به عقب برگردید و در مورد زمینه‌ی کامل وقوع آن فکر کنید و تلاش کنید تا موضوع را از تمام زوایای ممکن ببینید. این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید که مشکل را از تمام زوایا دیده‌اید و از هیچ‌کدام غفلت نکرده‌اید. سعی کنید که حداقل از ? منظر مختلف به مشکل فکر کنید.
________________________________________
: حل مسئله به روش خلاقانه
________________________________________
?. تصمیمات مبتنی بر شواهد و مدارک بگیرید

هدف از مدیریت مبتنی بر شواهد و مدارک (EBM) استفاده کردن از شواهدِ مستند در هنگام تصمیم‌گیری به جای اعتماد بر غرایز شخصی است. احتمالا شما هم مانند بیشتر مردم تمایل به استفاده از قضاوت خودتان و تصمیم‌گیری به شیوه‌ی همیشگی را دارید. ولی ممکن است تجربه‌هایی که در سایر شرکت‌ها و یا شرایط دیگر داشته‌اید، در موقعیت فعلی شما غیر قابل اجرا باشد.

مراحل ساده‌ای وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید شواهد را در تصمیم‌گیری خود دخالت دهید.
جدیدترین و کامل‌ترین اطلاعات ممکن را بگیرید و از آنها برای گرفتن تصمیمات خود استفاده کنید.
احساس خودتان راجع به موضوع را به چالش بکشید، آیا شواهدی برای اثبات آن وجود دارد؟
زمانی که عملیاتی پیشنهاد می‌شود، ببینید که بر چه‌ اساسی است و آیا پشتوانه‌ی اطلاعاتی محکمی دارد یا خیر.
تحقیق کنید که به‌طور معمول در شرایطی مشابه شما چه استراتژی‌هایی برای کسب‌و‌کار به‌ کار می‌رود. آیا در مورد موضوع شما این کار اجرایی است؟
________________________________________
: آشنایی با مدل‌های تصمیم گیری
________________________________________
?. وضع موجود را به چالش بکشید

تبلیغات

مردم تمایل دارند که وضعیت موجود را حفظ کنند تا در کنج راحتی خود بمانند. ولی اینکه استفاده‌کردن از یک رویکرد راحت است، برای رضایت داشتن از آن کافی نیست. سؤالی که باید از خودتان بکنید این است که آیا می‌توانید مجموعه‌ای از اقداماتی را که در حال حاضر انجام نمی‌دهید، انتخاب کنید و به‌پیش بروید؟ گزینه‌های خود را به‌صورت واقعی بررسی کنید و در تخمین هزینه و زحمتی که لازم دارند، اغراق نکنید. برای مثال، اگر شما دوباره از نو شروع می کردید، آیا همان تاکتیک‌های بازاریابی را برای جذب مشتری به‌کار می‌گرفتید؟ آیا در همان نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردید؟ آیا باز هم به بازاریابی مبتنی بر وب تأکید می‌کردید یا فقط از ایمیل مستقیم استفاده می‌کردید یا ترکیبی از هردو؟ یادتان باشد که باید اطلاعات تکمیلی‌ای پیدا کنید که برای مرور و بررسی انتخاب‌هایتان به شما کمک کند.
?. دیدگاه‌های دیگران را در نظر بگیرید، اما به خودتان اعتماد کنید
عادت کنید از دیگران نظرات و اطلاعات‌شان را بپرسید، بگذارید ذهن‌تان باز باشد. دیدگاه‌های مختلف را به‌دست بیاورید تا بتوانید موضوع را از جنبه‌های بیشتری ببینید.
نظرات کارمندان را بشنوید
راهی برای تشویق به اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها در شرکت‌تان پیدا کنید. اجازه دهید تا کارمندان در بحث شرکت کنند و فضایی بسازید که همه بتوانند صریح باشند حتی وقتی که حقیقت خوشایند نیست. با استفاده از ارزیابی عملکرد شرکت این کار را تشویق کنید.
با مشکلات مقابله کنید
اگر می خواهید با بقیه راجع به مشکلی صحبت بکنید، حتما قبل از صحبت با آنها، مشکل را با دقت از زوایای مختلف بررسی کنید. به این ترتیب محدود به ایده‌ها و تفاسیر آنها نخواهید شد. مشکل را در جهات مختلف بررسی کنید و از دیگران بخواهید که اگر می‌توانند به آنچه که شما از موضوع فهمیده‌اید، چیزی اضافه کنند.
________________________________________
: ? راه برای اینکه بتوانیم خطاهای ذهنی را کنار گذاشته و بهتر تصمیم بگیریم
________________________________________
?. ریسک تصمیم‌هایتان را بررسی کنید

شما می‌توانید به خودتان یاد بدهید که تمام ریسک‌های تصمیم‌تان را در نظر بگیرید و بررسی کنید. هر زمان که تصمیمی گرفتید از خودتان بپرسید که اگر من تصمیم اشتباهی گرفته باشم، چگونه به آن پی ببرم؟ برای مثال اگر برای کاهش هزینه‌ها تصمیم به تعویض شرکت ارسال کالای خود گرفته‌اید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید تعیین کنید که تصمیم‌تان اشتباه بوده‌ است؟
تعداد شکایات مشتریان از تأخیر در تحویل محصول که بخش خدمات آن را گزارش می‌کند بیشتر شده است.
در پایان سه‌ماه، هیچ میزان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را مشاهده نمی‌کنید.
کارمندان مسئول از خدمات‌دهیِ ضعیفِ تأمین‌کننده‌ی جدید، شکایت می‌کنند.
شرکتِ ارسال کالا خدمات‌دهی خود را متوقف می‌کند و مجبور به پیدا‌کردن شرکت جدیدی برای ارسال کالای خود می‌شوید.
این نوع تمرینات به شما کمک می‌کند که عواقب احتمالی یک تصمیم را ببینید و اقداماتی برای اجتناب از آنها انجام دهید. حتی یک طرح که به‌طور کلی خوب است نیز هزینه‌ها و مشکلات بالقوه‌ای دارد. ببینید که چگونه طرح‌تان می‌تواند اشتباه پیش برود. تمام شواهد و مدارک را بررسی کنید، هم شواهد خوب و هم شواهد بد. کار و هزینه‌ی لازم برای انجام تصمیم را دست‌کم نگیرید.
?. از اشتباهات گذشته بگذرید
مردم تمایل دارند انتخاب‌هایی کنند که تصمیمات گذشته‌شان را توجیه کند. حتی زمانی که تصمیمات گذشته‌شان به آن شکلی که برنامه‌ریزی کرده بودند، انجام نشده باشد. همین‌طور تمایل داریم که وقت و هزینه‌ی خود را صرف حل مشکلات گذشته کنیم در حالی‌که اگر به اشتباه خود اعتراف کنیم و از آن بگذریم سود بیشتری خواهد داشت.
تصمیم منطقی گرفتن به معنای در نظر گرفتن اطلاعات و مستندات در دسترس است. گاهی اوقات شرایط تغییر می‌کند و تصمیم دیگر اعتباری ندارد. در این شرایط بدانید که شما بهترین تصمیم ممکن در شرایط قبل را گرفته‌اید و شرایط را مجددا بررسی کنید تا ببینید که آیا باید تصمیم دیگری بگیرید یا خیر.
در شرکت‌تان وقت بگذارید تا کارمندانی را شناسایی کنید که بر اساس اطلاعات تصمیمات خوبی می‌گیرند. فقط بر نتایج تمرکز نکنید زیرا این باعث تشویق کارکنان به ادامه‌دادن اشتباهات و تلاش برای توجیه آنها می‌شود.
________________________________________
: چطور شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟
________________________________________
?. با خودتان صادق باشید
قبل از اینکه دلایل را برای تصمیم‌گیری جمع‌آوری کنید، زمانی را به بررسی انگیزه‌های خود اختصاص دهید. آیا آمادگی ذهنی دارید؟ آیا شواهد و اطلاعات را به صورت عینی جمع‌آوری کرده‌اید یا به دنبال تأیید ایده و فکر موجود بوده‌اید؟
اگر به انگیزه‌های خودتان آگاه باشید، می‌توانید بر روی هدف خود بمانید و بر پیدا کردن بهترین راه‌حل ممکن برای کارتان تمرکز کنید.
قاطع باشید
سریعا این ? مرحله را انجام دهید و سپس تصمیم‌گیری کنید.
برگرفته از: bdc.ca



درد رگ سیاتیک، درد زانو، درد گردن و … تنها تعدادی از دردهای آزاردهنده‌ای هستند که گاهی زندگی ما را دچار اختلال می‌کنند. بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت گردن درد، انجام حرکات مربوط به گردن است. و اگر گردن‌درد ندارید بهتر است برای پیشگیری از آن هرچه سریع‌تر اقدام کنید. در ادامه، چندین ورزش گردن مناسب برای کشش و تقویت این عضله‌ی مهم را معرفی خواهم کرد.

92