مقالات

برای، این، رقابتی، یک، نیروی

دانلود پایان نامه

عکس بگذارید، شبیه اسپم (Spam) شده و باعث می‌شود تعدادی از فالوئرهای‌تان را از دست بدهید.
بنابراین وقت بگذارید و شبکه‌های اجتماعی مختلف را خوب بشناسید. این حوزه‌ای است که در آن پشتکار به کار شما نمی‌آید، بلکه باید هوشمندانه عمل‌ کنید. بعد از مدت کوتاهی کار کردن در این شبکه‌ها برای شما بسیار راحت خواهد شد و فالوئرهای‌تان طی زمان، پیوسته افزایش خواهند یافت. فراموش نکنید که تجربه‌ی مشتری یعنی همه‌چیز.
برگرفته از: Inc

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی افزایش فروش به روش اساتید هاروارد
فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید

12000تومان



آیا می‌دانستید ?? درصد از مدیران پس از ?? ثانیه‌ی اول دیدار با متقاضیان شغلی برای استخدام کردن یا نکردن آنها تصمیم می‌گیرند؟ پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که تأثیر اولیه در مصاحبه‌‌ی شغلی به‌شدت مهم است و اگر مدیریت و وظیفه‌ی استخدام را برعهده دارید باید تلاش کنید روش‌های صحیح این مسئله را به‌درستی بیاموزید و به‌کار بگیرید.
در شرایط رقابتی امروز تمام شرکت‌های بزرگ و موفق به دنبال جذب بهترین و بااستعدادترین نیروها هستند. پس از بررسی رزومه‌ها، مصاحبه شغلی اولین گام برای شناسایی میزان توانایی و علاقه‌ی متقاضی است. به همین دلیل فرایند مصاحبه‌ی شغلی برای گزینش کارکنان جدید بسیار مهم است. در ادامه چند روش برای کمک به جذب نیروهای ارزشمند در فرایند استخدام و مصاحبه‌ی شغلی مطرح شده است. با ما همراه باشید.
:
گوگل، آمازون و فیسبوک کارمندان خود را چگونه استخدام می‌کنند
کارفرمایان برای استخدام کارمندانشان به دنبال چه هستند؟
انواع مصاحبه استخدامی؛ مزایا و معایب آنها
?. جست‌و‌جوی ظرفیت‌ها، نه موفقیت‌های گذشته
مطالعه و بررسی رزومه، اطلاعات خوبی درباره‌ی شایستگی‌ها و توانایی‌های فرد متقاضی در اختیار می‌گذارد، اما یادتان باشد که دستاوردهای گذشته به معنای موفقیت‌های آینده نیست و نخواهد بود. در هنگام جذب نیروی جدید و بااستعداد بهتر است به دنبال متقاضیانی بگردید که در گذشته در حیطه‌ی موردنظر شما موفق عمل کرده‌اند.

در جذب نیرو برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک باید به جذب نیروهایی اقدام کرد که توانایی رشد و تطبیق با محیط‌های متغیر را داشته باشند و لازم نیست چندان در جست‌و‌جوی رزومه و سوابق آنها باشید. جذب نیروی جوان و تازه‌نفسی که بااستعداد و باانگیزه است به نفع شما خواهد بود چون ضمن داشتن نیرویی عالی و کارآمد، حقوق و دستمزد کمتری هم پرداخت خواهید کرد.

?. پرسیدن سؤالات مناسب
زمان مصاحبه و شناسایی نیرو بسیار محدود است. پس باید تلاش کنید در این فرصت کوتاه بهترین گزینه‌ها را شناسایی و انتخاب کنید. هر پرسشی که در مصاحبه‌ی شغلی مطرح می‌شود باید هدف مشخصی را دنبال کند و معیار مناسبی برای سنجش توانایی‌های متناسب با سازمان تلقی شود.
به‌عنوان کسی که در سمت مصاحبه‌کننده است باید به موارد زیر در مورد متقاضیان توجه کنید:
مهارت‌های ویژه‌ی شغلی، مهارت‌های رهبری و سازمانی، خلاقیت، ذهنیت حل مسئله و ظرفیت انجام کار تحت فشار.
تبلیغات

________________________________________
: ? سؤال که به شما کمک می‌کند ستاره‌ها را استخدام کنید
________________________________________
?. آزمودن عملی متقاضی

راه مناسبِ بررسی مهارت‌های متقاضی، سنجش توانایی او برای رتق‌و‌فتق مسئله‌ای موردی و واقعی است. افراد توانا با اندکی راهنمایی چنین مسائلی را حل‌و‌فصل می‌کنند. بسته به اینکه خواهان جذب چه نیرویی هستید، می‌توانید از آزمون‌های مختلفی برای سنجش متقاضی کمک بگیرید.
برای نمونه اگر در مصاحبه‌ی شغلی به دنبال سنجش میزان توانایی فرد در زمینه‌ی ابراز خلاقیت و تفکر سریع هستید، می‌توانید از معماهای پیچیده استفاده کنید. مثلا:
«آقای «الف» ?? اسب دارد و می‌خواهد ? اسبی را که نسبت به بقیه سرعت بیشتری دارند، انتخاب کند. او فقط ? مسیر اسب‌دوانی دارد یعنی فقط می‌تواند ? اسب را هم‌زمان در زمین بدواند و سرعت‌شان را بررسی کند. کرنومتری هم برای سنجش سرعت همه‌ی اسب‌ها در اختیار ندارد. او با حداقل چند مسابقه میان اسب‌ها می‌تواند ? اسب پرسرعت را بیابد؟»
________________________________________
: انواع مصاحبه استخدامی؛ مزایا و معایب آنها
________________________________________
?. سنجش پرسش‌های متقاضی

زمانی که به پرسیدن سؤالات موردنظر متقاضی اختصاص می‌دهید، در واقع فرصتی عالی برای سنجش توانایی‌ و استعداد اوست. در این فرصت، فرد باانگیزه نشان می‌دهد که از قبل برای مصاحبه‌ی شغلی آماده شده است و فقط به پرسیدن سؤالاتی که در اینترنت هم جواب‌شان معلوم است، اکتفا نمی‌کند. متقاضی باهوش در این موقعیت سؤالات باز می‌پرسد که ضمن طرح آنها علاقه‌مندی خود به شغل و شرکت را نیز نشان بدهد.
پرسش‌های هوشمندانه به فرهنگ شرکت، آموزش، چالش‌های جاری، چگونگی ارزیابی عملکرد و فرصت‌های توسعه و رشد شغلی می‌پردازند. این مباحث ثابت می‌کند که متقاضی به فعالیت در محیط موردنظر علاقه‌مند است و برای پیشبرد اهداف و عملکرد آن سازمان و شرکت گام‌های مهمی برخواهد داشت.
________________________________________
: چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؛ ? اصل طلایی در مصاحبه‌های شغلی
________________________________________
?. مصاحبه‌ی چندباره با متقاضی مناسب
سعی کنید با متقاضی مناسب چندبار مصاحبه کنید. شما در آستانه‌ی اخذ تصمیم مهمی هستید، پس نباید از مصاحبه‌های چندباره شرمگین شوید. شما قصد دارید فرد مناسبی را انتخاب کنید و باید جدی و بادقت به این مقوله بپردازید.
انتخاب کارمند جدید تنها به انتخاب فردی که وظایف شغلی خود را می‌شناسد، محدود نمی‌شود. باید کسی را برگزینید که ضمن داشتن توانایی‌های شغلی با فرهنگ سازمانی و کار تیمی شما متناسب باشد. برای آگاهی از نظرات سایر اعضای تیم کاری‌تان سعی کنید با ? متقاضی منتخب و اعضای تیم جلسه‌ای تشکیل بدهید.
وقتی متقاضیان با اعضای تیم‌تان دیدار کنند، انتخاب فرد مناسب‌تر از میان آنها ساده‌تر خواهد شد. برگزاری مصاحبه‌های شغلی متعدد تاحدودی خسته‌کننده و البته وقت‌گیر است اما در هر حال نوعی سرمایه‌گذاری مهم و ضروری به‌شمار می‌رود. انتخاب فرد شایسته از ابتدا موجب می‌شود زمان زیادی را برای آینده ذخیره کنید که برای پیشبرد و پیشرفت اهداف کسب‌وکارتان بسیار مفید خواهد بود.
برگرفته از: talentculture.com



مایکل پورتر (Michael Porter)، اقتصاددان آمریکایی، پنج عاملِ دخیل در تجزیه‌وتحلیل صنعت را شناسایی و معرفی کرده است. تا?ثیرگذاری ? نیروی رقابتی پورتر بر یکدیگر، ماهیت یا شدت رقابت در یک صنعت را مشخص می‌کند. برای آشنایی با این پنج عامل، با چطور همراه باشید.

:
استراتژی های رقابتی و انواع آن
شورای رقابت چیست و چه وظایفی دارد؟
مزیت رقابتی چیست و چرا در کسب‌کارها اهمیت دارد؟
پنج نیروی رقابتی پورتر برای آنالیزهای رقابتی
نیروهای رقابتی پورتر، مدلی برای بررسی محیطی هستند که در آن محصول یا شرکتی، برای ایجاد مزیت رقابتی، راه‌اندازی می‌شود.
تجزیه‌وتحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، موارد کلیدی زیر را مدنظر قرار می‌دهد:
تهدید تازه‌واردها؛
قدرت خریداران؛
قدرت تا?مین‌کنندگان؛
تهدید کالاها یا خدمات جایگزین؛
رقابت بین رقبای فعلی.
________________________________________
: چطور از مزیت رقابتی خود به عنوان برگ برنده استفاده کنیم
________________________________________

معرفی پنج نیروی پورتر

مدل پنج نیروی رقابتی توسط مایکل پورتر مطرح شد و در کتاب او با نام «استراتژی رقابتی: تکنیک‌هایی برای تحلیل صنایع و رقبا» در سال ???? به چاپ رسید. از آن پس «ابزار پنج نیرو» به یکی از متدهای مهمِ بررسی ساختار صنعتی یک سازمان در فرایندهای استراتژیک، تبدیل شد. مدل «پنج نیروی» پورتر براساس این بینش پایه‌گذاری شده است که استراتژی سازمان باید در محیط خارجی، با فرصت‌ها و تهدیدها مواجه شود. به‌خصوص استراتژی‌های رقابتی که باید براساس شناخت صحیح از ساختار صنایع و شیوه‌‌ی تغییرشان، تعیین شوند.
پورتر، ? نیروی رقابتی را شناسایی کرده است که این پنج عامل، هر صنعت و بازاری را شکل می‌دهند. این پنج فاکتور، شدت رقابت را مشخص می‌کنند و با توجه به آن، می‌توان به سودبخشی و جذابیت یک صنعت پی برد. هدف استراتژی شرکت باید به‌نحوی تعیین شود که این نیروهای رقابتی را تعدیل نماید و جایگاه شرکت را بهبود بخشد.
تبلیغات

مدل پورتر از تحلیل و بررسی نیروهای محرکه در صنعت نیز پشتیبانی می‌کند. براساس اطلاعات به دست‌آمده از تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر، مدیر یک مجموعه می‌تواند درمورد تا?ثیرگذاری بر صنعت یا بهره‌برداری از برخی از ویژگی‌های آن، تصمیم‌گیری کند.
________________________________________
: عوامل مهم در مدل الماس پورتر برای ورود به عرصه تجارت جهانی
________________________________________
بررسی اجمالی پنج نیروی رقابتی پورتر
مدل پورتر، نگاهی از بالا به ابزارهای استراتژیک است که از آنها برای تحلیل جذابیت یا ارزش ساختار صنعت استفاده می‌شود. تحلیل نیروهای رقابتی با تشخیص ? نیروی رقابتی اصلی انجام می‌شود. این پنج نیرو عبارتند از:
?. ورود رقبا
برای تازه‌واردانی که به این صنعت پا گذاشته‌اند، چقدر سخت یا آسان است که رقابت را آغاز کنند و چه موانعی بر سر راه‌شان وجود دارد.
?. تهدید جایگزین‌ها
محصول یا خدمات ما، چطور توسط محصولات مشابه و به‌خصوص ارزان‌تر جایگزین می‌شوند؟
?. قدرت چانه‌زنی خریداران
جایگاه خریداران، تا چه حد مستحکم است؟ آیا آنها می‌توانند با هم کار کنند تا حجم بیشتری از محصولات را سفارش دهند؟
________________________________________
: آشنایی با مراحل برنامه ریزی استراتژیک
________________________________________
?. قدرت چانه‌زنی تا?مین‌کنندگان

جایگاه فروشندگان و تا?مین‌کنندگان تا چه حد مستحکم است؟ آیا تا?مین‌کنندگان بالقوه‌ فراوانند یا تعدادشان کم است؟ آیا انحصار وجود دارد؟
?. رقابت بین رقبای موجود
آیا بین حاضران فعلی در صنعت، رقابت شدیدی وجود دارد؟ آیا یکی از رقبا نسبت به دیگران برتری دارد یا همگی از نظر وسعت و قدرت، در یک سطح هستند؟
برخی از متخصصان اعتقاد دارند که نیروی ششمی هم وجود دارد و آن نیروی ششم، دولت است.
پنج فاکتور اصلی پورتر برای بررسی مزیت رقابتی
عامل اول: تهدید رقبای جدید
هرچه ورود شرکت‌های جدید به یک صنعت راحت‌تر باشد، رقابت شدیدتری بین آنها ایجاد می‌شود. عواملی که تهدید رقبای جدید را محدود کنند به عنوان موانع ورود به صنعت شناخته می‌شوند. برخی از نمونه‌ها شامل موارد زیر هستند:
وفاداری به برندهای بزرگ؛
وجود انگیزه‌های متعدد برای استفاده از خریداران خاص (مثلا برنامه‌های تشویقی برای مشتریان همیشگی)؛
کمبود منابع؛
محدودیت‌های دولتی یا قوانین؛
حمایت از رقبای جدید (حق کپی‌رایت، حق اختراع و…)؛
به‌صرفه بودن تفاوت‌های محصول؛
سرمایه‌ی برند؛
هزینه‌های تغییر و هزینه‌های نابرگشتنی؛
سرمایه‌ی موردنیاز؛
دسترسی به توزیع؛
مزیت مطلق.
________________________________________
: آشنایی با ماتریس GE و کاربرد آن در تحلیل محصولات
________________________________________
عامل دوم: قدرت تا?مین‌کنندگان
این فاکتور مشخص می‌کند که تا?مین‌کنندگان قادر به ایجاد چه فشاری بر کسب‌وکارها هستند. اگر تا?مین‌کننده‌ای این‌قدر تا?ثیرگذار باشد که بر حاشیه‌ی سود و ظرفیت شرکت تا?ثیر بگذارد، درنتیجه، قدرتی قابل‌توجه خواهد داشت. به دلایل زیر، یک تا?مین‌کننده می‌تواند به چنین جایگاهی دست پیدا کند:
برای محصولی خاص، تا?مین‌کنندگان کمی وجود داشته باشد.
هیچ جایگزین و حق انتخاب دیگری برای شرکت‌ها وجود نداشته باشد.
محصول برای خریداران بسیار مهم باشد و نبود آن برایشان مشکلاتی ایجاد کند.
صنعت تا?مین کالا بیش از صنعت خرید، سودآوری داشته باشد.
درجه‌ی تفکیک ورودی‌ها
حضور ورودی‌های جایگزین
تمرکز تا?مین‌کننده بر سهم تمرکز شرکت
خطر ادغام رو به‌ جلوی تا?مین‌کنندگان در مقایسه با خطر ادغام رو به عقب شرکت‌ها
هزینه‌ی ورودی‌ها و مواد اولیه در مقایسه با قیمت فروش محصول
عامل سوم: قدرت خریداران / مشتریان
این عامل نشان می‌دهد که مشتریان تا چه حد می‌توانند بر کسب‌وکار تا?ثیر بگذارند. اگر یک مشتری به اندازه‌ای تا?ثیرگذار باشد که بر سود و ظرفیت شرکت تا?ثیر بگذارد، درنتیجه دارای قدرتی قابل‌تا?مل در بازار است. مشتریان به دلایل زیر ممکن است به چنین جایگاهی دست یابند:
تعداد کم خریداران
خرید در مقدار زیاد
داشتن حق انتخاب و راحتی در جایگزین کردن محصول رقبا
محصول چندان برای مشتری مهم نیست و بدون آن هم برای مدتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
تمرکز خریداران بر نسبت تمرکز شرکت
قدرت چانه‌زنی خریدار
ظرفیت خریدار
هزینه‌های تغییر خریدار در مقایسه با هزینه‌های تغییر شرکت
توانایی ادغام رو‌ به‌ عقب
در دسترس بودن محصولات جایگزین
حساسیت خریدار به قیمت
قیمت کل خرید
عامل چهارم: در دسترس بودن جایگزین‌ها
همیشه احتمال اینکه فردی، محصول یا خدمات رقیب را انتخاب کند، وجود دارد. اگر هزینه‌ی تغییر برای مشتری پایین باشد، این تغییر، خطری جدی برای همه‌ی کسب‌و‌کارهاست. عوامل زیر بر افزایش احتمال این تغییر، تا?ثیرگذارند:
گرایش خریدار به محصول جایگزین
قیمت محصول جایگزین
هزینه‌ی تغییر خریدار
تمایز قابل‌تا?مل محصولات
نوآوری در محصول جایگزین
یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه‌ی جایگزین کردن محصولات، تشابه آنهاست. به عنوان مثال اگر قیمت قهوه افزایش پیدا کند، احتمالا کسی که طرفدار قهوه است، برای جایگزین کردن محصول، به‌دنبال محصولی مشابه مثلا چای می‌گردد، چون هر دو محصول، مشابه هم هستند و دومی، قیمت مناسب‌تری دارد. اگر هر دو محصول، مشابه باشند، محصول جدید، مثل سایر محصولات موجود درنظر گرفته می‌شود.
تغییر تکنولوژی (مثلا جایگزین شدن سی‌دی به جای نوار کاست)
________________________________________
: چرخه عمر محصول و مراحل ? گانه آن
________________________________________
عامل پنجم: میزان رقابت در میان رقیبان موجود

این عامل، شدت رقابت میان شرکت‌های موجود در صنعت را مشخص می‌کند. صنایعی که به‌شدت رقابتی هستند، نرخ بازگشت کمتری دارند، چرا که هزینه‌ی رقابت، بالاتر است. ممکن است که ایجاد یک بازار رقابتی، نتیجه‌ی عوامل زیر باشد:
وجود رقیبان زیاد و هم‌سطح، بدون برتری یکی بر دیگری
تفاوت‌های جزئی بین محصولات و خدمات رقبای مختلف
صنعتی کامل و با رشد اندک
شرکت‌هایی که فقط با دزدیدن مشتریان رقبا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
برای بسیاری از صنایع، این موضوع عامل مهم و تعیین‌کننده‌ی رقابت‌پذیری است. گاهی رقبا، رقابت تهاجمی را انتخاب می‌کنند و گاهی در ابعادی فراتر از قیمت، به رقابت می‌پردازند. مثلا با انواع بازاریابی و… سعی می‌کنند تا مشتریان جدیدی به دست آورند.
تعداد رقبا
نرخ رشد صنعت
خروج متناوب از ظرفیت صنعت
موانع متعدد برای خروج
تنوع رقبا
پیچیدگی اطلاعات و عدم تقارن
تخصیص قیمت ثابت به ازای ارزش افزوده
میزان هزینه‌ و بودجه تبلیغات
________________________________________
در ادامه بخوانید: ساختار انواع بازار بر اساس میزان رقابت چگونه است؟
________________________________________

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی برگزاری جلسات موثر به روش اساتید هاروارد
جلسات کاری را تبدیل به ابزار موفقیت خود کنید

8000تومان



شاید تصاویر زیادی از هتل‌های زیبا، شیک و گران‌قیمت جهان دیده‌ باشید، ولی آیا می‌دانید عجیب‌ترین هتل‌های ایران در کجا قرار دارند؟ اگر اهل سفرهای ماجراجویانه باشید ترجیح می‌دهید به جای یک هتل لوکس پنج ستاره، جایی را انتخاب کنید که علاوه بر راحتی، نیاز کنجکاوی و طبیعت‌گردی شما را هم برطرف کند. جایی که بتوانید با منظره‌ی یک دریاچه یا یک دشت و نوازش یک نسیم از خواب بیدار شوید. اگر عاشق چنین سفری هستید پس این نوشته را بخوانید تا با عجیب‌ترین اقامتگاه‌های کشورمان آشنا شوید.

اقامت در یک غار شخصی : هتل صخره‌ای لاله کندوان
تا به حال دل‌تان خواسته که یک غار شخصی برای خودتان داشته باشید و شبی را مثل انسان‌های اولیه در غار بگذرانید؟ پس بهتر است سفری به تبریز داشته باشید و هتل صخره‌ای لاله کندوان را از نزدیک ببینید. هتل صخره‌ای لاله کندوان جایی در دل کوه قرار دارد، تمامی اتاق‌های آن از سنگ تراشیده ‌شده‌ و سومین هتل سنگی معروف جهان است. اگر به این هتل صخره‌ای سری بزنید، با معماری‌‌ای آشنا می‌شوید که چشم هر بیننده‌ای را به خود می‌نوازد. با اقامت در این هتل می‌توانید از طبیعت کوهستانی و زیبای روستای کندوان لذت ببرید. همچنین می‌توانید عسل و گیاهان این منطقه را که خواص درمانی زیادی دارند نیز خریداری کنید. همه ساله توریست‌های زیادی برای دیدن این هتل به تبریز سفر ‌می‌کنند تا تجربه‌ی یک شب اقامت در یک غار شخصی را برای خود رقم بزنند.

اما جالب است بدانید مشابه همین هتل در کشور ترکیه نیز قرار دارد که البته برای دیدن آن مجبورید هزینه‌ی بیشتری صرف کنید. هتل پنج ستاره یوناک که در منطقه کاپادوکیا در روستای اورگوپ کشور

92