براي، اين، رقابتي، يک، نيروي

عکس بگذاريد، شبيه اسپم (Spam) شده و باعث مي‌شود تعدادي از فالوئرهاي‌تان را از دست بدهيد.
بنابراين وقت بگذاريد و شبکه‌هاي اجتماعي مختلف را خوب بشناسيد. اين حوزه‌اي است که در آن پشتکار به کار شما نمي‌آيد، بلکه بايد هوشمندانه عمل‌ کنيد. بعد از مدت کوتاهي کار کردن در اين شبکه‌ها براي شما بسيار راحت خواهد شد و فالوئرهاي‌تان طي زمان، پيوسته افزايش خواهند يافت. فراموش نکنيد که تجربه‌ي مشتري يعني همه‌چيز.
برگرفته از: Inc

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي افزايش فروش به روش اساتيد هاروارد
فروش خود را در هر شرايطي افزايش دهيد

12000تومان



آيا مي‌دانستيد ?? درصد از مديران پس از ?? ثانيه‌ي اول ديدار با متقاضيان شغلي براي استخدام کردن يا نکردن آنها تصميم مي‌گيرند؟ پژوهش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد که تأثير اوليه در مصاحبه‌‌ي شغلي به‌شدت مهم است و اگر مديريت و وظيفه‌ي استخدام را برعهده داريد بايد تلاش کنيد روش‌هاي صحيح اين مسئله را به‌درستي بياموزيد و به‌کار بگيريد.
در شرايط رقابتي امروز تمام شرکت‌هاي بزرگ و موفق به دنبال جذب بهترين و بااستعدادترين نيروها هستند. پس از بررسي رزومه‌ها، مصاحبه شغلي اولين گام براي شناسايي ميزان توانايي و علاقه‌ي متقاضي است. به همين دليل فرايند مصاحبه‌ي شغلي براي گزينش کارکنان جديد بسيار مهم است. در ادامه چند روش براي کمک به جذب نيروهاي ارزشمند در فرايند استخدام و مصاحبه‌ي شغلي مطرح شده است. با ما همراه باشيد.
:
گوگل، آمازون و فيسبوک کارمندان خود را چگونه استخدام مي‌کنند
کارفرمايان براي استخدام کارمندانشان به دنبال چه هستند؟
انواع مصاحبه استخدامي؛ مزايا و معايب آنها
?. جست‌و‌جوي ظرفيت‌ها، نه موفقيت‌هاي گذشته
مطالعه و بررسي رزومه، اطلاعات خوبي درباره‌ي شايستگي‌ها و توانايي‌هاي فرد متقاضي در اختيار مي‌گذارد، اما يادتان باشد که دستاوردهاي گذشته به معناي موفقيت‌هاي آينده نيست و نخواهد بود. در هنگام جذب نيروي جديد و بااستعداد بهتر است به دنبال متقاضياني بگرديد که در گذشته در حيطه‌ي موردنظر شما موفق عمل کرده‌اند.

در جذب نيرو براي استارتاپ‌ها و شرکت‌هاي کوچک بايد به جذب نيروهايي اقدام کرد که توانايي رشد و تطبيق با محيط‌هاي متغير را داشته باشند و لازم نيست چندان در جست‌و‌جوي رزومه و سوابق آنها باشيد. جذب نيروي جوان و تازه‌نفسي که بااستعداد و باانگيزه است به نفع شما خواهد بود چون ضمن داشتن نيرويي عالي و کارآمد، حقوق و دستمزد کمتري هم پرداخت خواهيد کرد.

?. پرسيدن سؤالات مناسب
زمان مصاحبه و شناسايي نيرو بسيار محدود است. پس بايد تلاش کنيد در اين فرصت کوتاه بهترين گزينه‌ها را شناسايي و انتخاب کنيد. هر پرسشي که در مصاحبه‌ي شغلي مطرح مي‌شود بايد هدف مشخصي را دنبال کند و معيار مناسبي براي سنجش توانايي‌هاي متناسب با سازمان تلقي شود.
به‌عنوان کسي که در سمت مصاحبه‌کننده است بايد به موارد زير در مورد متقاضيان توجه کنيد:
مهارت‌هاي ويژه‌ي شغلي، مهارت‌هاي رهبري و سازماني، خلاقيت، ذهنيت حل مسئله و ظرفيت انجام کار تحت فشار.
تبليغات

________________________________________
: ? سؤال که به شما کمک مي‌کند ستاره‌ها را استخدام کنيد
________________________________________
?. آزمودن عملي متقاضي

راه مناسبِ بررسي مهارت‌هاي متقاضي، سنجش توانايي او براي رتق‌و‌فتق مسئله‌اي موردي و واقعي است. افراد توانا با اندکي راهنمايي چنين مسائلي را حل‌و‌فصل مي‌کنند. بسته به اينکه خواهان جذب چه نيرويي هستيد، مي‌توانيد از آزمون‌هاي مختلفي براي سنجش متقاضي کمک بگيريد.
براي نمونه اگر در مصاحبه‌ي شغلي به دنبال سنجش ميزان توانايي فرد در زمينه‌ي ابراز خلاقيت و تفکر سريع هستيد، مي‌توانيد از معماهاي پيچيده استفاده کنيد. مثلا:
«آقاي «الف» ?? اسب دارد و مي‌خواهد ? اسبي را که نسبت به بقيه سرعت بيشتري دارند، انتخاب کند. او فقط ? مسير اسب‌دواني دارد يعني فقط مي‌تواند ? اسب را هم‌زمان در زمين بدواند و سرعت‌شان را بررسي کند. کرنومتري هم براي سنجش سرعت همه‌ي اسب‌ها در اختيار ندارد. او با حداقل چند مسابقه ميان اسب‌ها مي‌تواند ? اسب پرسرعت را بيابد؟»
________________________________________
: انواع مصاحبه استخدامي؛ مزايا و معايب آنها
________________________________________
?. سنجش پرسش‌هاي متقاضي

زماني که به پرسيدن سؤالات موردنظر متقاضي اختصاص مي‌دهيد، در واقع فرصتي عالي براي سنجش توانايي‌ و استعداد اوست. در اين فرصت، فرد باانگيزه نشان مي‌دهد که از قبل براي مصاحبه‌ي شغلي آماده شده است و فقط به پرسيدن سؤالاتي که در اينترنت هم جواب‌شان معلوم است، اکتفا نمي‌کند. متقاضي باهوش در اين موقعيت سؤالات باز مي‌پرسد که ضمن طرح آنها علاقه‌مندي خود به شغل و شرکت را نيز نشان بدهد.
پرسش‌هاي هوشمندانه به فرهنگ شرکت، آموزش، چالش‌هاي جاري، چگونگي ارزيابي عملکرد و فرصت‌هاي توسعه و رشد شغلي مي‌پردازند. اين مباحث ثابت مي‌کند که متقاضي به فعاليت در محيط موردنظر علاقه‌مند است و براي پيشبرد اهداف و عملکرد آن سازمان و شرکت گام‌هاي مهمي برخواهد داشت.
________________________________________
: چگونه کارمند خوب استخدام کنيم؛ ? اصل طلايي در مصاحبه‌هاي شغلي
________________________________________
?. مصاحبه‌ي چندباره با متقاضي مناسب
سعي کنيد با متقاضي مناسب چندبار مصاحبه کنيد. شما در آستانه‌ي اخذ تصميم مهمي هستيد، پس نبايد از مصاحبه‌هاي چندباره شرمگين شويد. شما قصد داريد فرد مناسبي را انتخاب کنيد و بايد جدي و بادقت به اين مقوله بپردازيد.
انتخاب کارمند جديد تنها به انتخاب فردي که وظايف شغلي خود را مي‌شناسد، محدود نمي‌شود. بايد کسي را برگزينيد که ضمن داشتن توانايي‌هاي شغلي با فرهنگ سازماني و کار تيمي شما متناسب باشد. براي آگاهي از نظرات ساير اعضاي تيم کاري‌تان سعي کنيد با ? متقاضي منتخب و اعضاي تيم جلسه‌اي تشکيل بدهيد.
وقتي متقاضيان با اعضاي تيم‌تان ديدار کنند، انتخاب فرد مناسب‌تر از ميان آنها ساده‌تر خواهد شد. برگزاري مصاحبه‌هاي شغلي متعدد تاحدودي خسته‌کننده و البته وقت‌گير است اما در هر حال نوعي سرمايه‌گذاري مهم و ضروري به‌شمار مي‌رود. انتخاب فرد شايسته از ابتدا موجب مي‌شود زمان زيادي را براي آينده ذخيره کنيد که براي پيشبرد و پيشرفت اهداف کسب‌وکارتان بسيار مفيد خواهد بود.
برگرفته از: talentculture.com



مايكل پورتر (Michael Porter)، اقتصاددان آمريکايي، پنج عاملِ دخيل در تجزيه‌وتحليل صنعت را شناسايي و معرفي کرده است. تا?ثيرگذاري ? نيروي رقابتي پورتر بر يکديگر، ماهيت يا شدت رقابت در يک صنعت را مشخص مي‌کند. براي آشنايي با اين پنج عامل، با چطور همراه باشيد.

:
استراتژي هاي رقابتي و انواع آن
شوراي رقابت چيست و چه وظايفي دارد؟
مزيت رقابتي چيست و چرا در کسب‌کارها اهميت دارد؟
پنج نيروي رقابتي پورتر براي آناليزهاي رقابتي
نيروهاي رقابتي پورتر، مدلي براي بررسي محيطي هستند که در آن محصول يا شرکتي، براي ايجاد مزيت رقابتي، راه‌اندازي مي‌شود.
تجزيه‌وتحليل پنج نيروي رقابتي پورتر، موارد کليدي زير را مدنظر قرار مي‌دهد:
تهديد تازه‌واردها؛
قدرت خريداران؛
قدرت تا?مين‌کنندگان؛
تهديد کالاها يا خدمات جايگزين؛
رقابت بين رقباي فعلي.
________________________________________
: چطور از مزيت رقابتي خود به عنوان برگ برنده استفاده کنيم
________________________________________

معرفي پنج نيروي پورتر

مدل پنج نيروي رقابتي توسط مايکل پورتر مطرح شد و در کتاب او با نام «استراتژي رقابتي: تکنيک‌هايي براي تحليل صنايع و رقبا» در سال ???? به چاپ رسيد. از آن پس «ابزار پنج نيرو» به يکي از متدهاي مهمِ بررسي ساختار صنعتي يک سازمان در فرايندهاي استراتژيک، تبديل شد. مدل «پنج نيروي» پورتر براساس اين بينش پايه‌گذاري شده است که استراتژي سازمان بايد در محيط خارجي، با فرصت‌ها و تهديدها مواجه شود. به‌خصوص استراتژي‌هاي رقابتي که بايد براساس شناخت صحيح از ساختار صنايع و شيوه‌‌ي تغييرشان، تعيين شوند.
پورتر، ? نيروي رقابتي را شناسايي کرده است که اين پنج عامل، هر صنعت و بازاري را شکل مي‌دهند. اين پنج فاکتور، شدت رقابت را مشخص مي‌کنند و با توجه به آن، مي‌توان به سودبخشي و جذابيت يک صنعت پي برد. هدف استراتژي شرکت بايد به‌نحوي تعيين شود که اين نيروهاي رقابتي را تعديل نمايد و جايگاه شرکت را بهبود بخشد.
تبليغات

مدل پورتر از تحليل و بررسي نيروهاي محرکه در صنعت نيز پشتيباني مي‌کند. براساس اطلاعات به دست‌آمده از تحليل پنج نيروي رقابتي پورتر، مدير يک مجموعه مي‌تواند درمورد تا?ثيرگذاري بر صنعت يا بهره‌برداري از برخي از ويژگي‌هاي آن، تصميم‌گيري کند.
________________________________________
: عوامل مهم در مدل الماس پورتر براي ورود به عرصه تجارت جهاني
________________________________________
بررسي اجمالي پنج نيروي رقابتي پورتر
مدل پورتر، نگاهي از بالا به ابزارهاي استراتژيک است که از آنها براي تحليل جذابيت يا ارزش ساختار صنعت استفاده مي‌شود. تحليل نيروهاي رقابتي با تشخيص ? نيروي رقابتي اصلي انجام مي‌شود. اين پنج نيرو عبارتند از:
?. ورود رقبا
براي تازه‌وارداني که به اين صنعت پا گذاشته‌اند، چقدر سخت يا آسان است که رقابت را آغاز کنند و چه موانعي بر سر راه‌شان وجود دارد.
?. تهديد جايگزين‌ها
محصول يا خدمات ما، چطور توسط محصولات مشابه و به‌خصوص ارزان‌تر جايگزين مي‌شوند؟
?. قدرت چانه‌زني خريداران
جايگاه خريداران، تا چه حد مستحکم است؟ آيا آنها مي‌توانند با هم کار کنند تا حجم بيشتري از محصولات را سفارش دهند؟
________________________________________
: آشنايي با مراحل برنامه ريزي استراتژيک
________________________________________
?. قدرت چانه‌زني تا?مين‌کنندگان

جايگاه فروشندگان و تا?مين‌کنندگان تا چه حد مستحکم است؟ آيا تا?مين‌کنندگان بالقوه‌ فراوانند يا تعدادشان کم است؟ آيا انحصار وجود دارد؟
?. رقابت بين رقباي موجود
آيا بين حاضران فعلي در صنعت، رقابت شديدي وجود دارد؟ آيا يکي از رقبا نسبت به ديگران برتري دارد يا همگي از نظر وسعت و قدرت، در يک سطح هستند؟
برخي از متخصصان اعتقاد دارند که نيروي ششمي هم وجود دارد و آن نيروي ششم، دولت است.
پنج فاکتور اصلي پورتر براي بررسي مزيت رقابتي
عامل اول: تهديد رقباي جديد
هرچه ورود شرکت‌هاي جديد به يک صنعت راحت‌تر باشد، رقابت شديدتري بين آنها ايجاد مي‌شود. عواملي که تهديد رقباي جديد را محدود کنند به عنوان موانع ورود به صنعت شناخته مي‌شوند. برخي از نمونه‌ها شامل موارد زير هستند:
وفاداري به برندهاي بزرگ؛
وجود انگيزه‌هاي متعدد براي استفاده از خريداران خاص (مثلا برنامه‌هاي تشويقي براي مشتريان هميشگي)؛
کمبود منابع؛
محدوديت‌هاي دولتي يا قوانين؛
حمايت از رقباي جديد (حق کپي‌رايت، حق اختراع و…)؛
به‌صرفه بودن تفاوت‌هاي محصول؛
سرمايه‌ي برند؛
هزينه‌هاي تغيير و هزينه‌هاي نابرگشتني؛
سرمايه‌ي موردنياز؛
دسترسي به توزيع؛
مزيت مطلق.
________________________________________
: آشنايي با ماتريس GE و کاربرد آن در تحليل محصولات
________________________________________
عامل دوم: قدرت تا?مين‌کنندگان
اين فاکتور مشخص مي‌کند که تا?مين‌کنندگان قادر به ايجاد چه فشاري بر کسب‌وکارها هستند. اگر تا?مين‌کننده‌اي اين‌قدر تا?ثيرگذار باشد که بر حاشيه‌ي سود و ظرفيت شرکت تا?ثير بگذارد، درنتيجه، قدرتي قابل‌توجه خواهد داشت. به دلايل زير، يک تا?مين‌کننده مي‌تواند به چنين جايگاهي دست پيدا کند:
براي محصولي خاص، تا?مين‌کنندگان کمي وجود داشته باشد.
هيچ جايگزين و حق انتخاب ديگري براي شرکت‌ها وجود نداشته باشد.
محصول براي خريداران بسيار مهم باشد و نبود آن برايشان مشکلاتي ايجاد کند.
صنعت تا?مين کالا بيش از صنعت خريد، سودآوري داشته باشد.
درجه‌ي تفکيک ورودي‌ها
حضور ورودي‌هاي جايگزين
تمرکز تا?مين‌کننده بر سهم تمرکز شرکت
خطر ادغام رو به‌ جلوي تا?مين‌کنندگان در مقايسه با خطر ادغام رو به عقب شرکت‌ها
هزينه‌ي ورودي‌ها و مواد اوليه در مقايسه با قيمت فروش محصول
عامل سوم: قدرت خريداران / مشتريان
اين عامل نشان مي‌دهد که مشتريان تا چه حد مي‌توانند بر کسب‌وکار تا?ثير بگذارند. اگر يک مشتري به اندازه‌اي تا?ثيرگذار باشد که بر سود و ظرفيت شرکت تا?ثير بگذارد، درنتيجه داراي قدرتي قابل‌تا?مل در بازار است. مشتريان به دلايل زير ممکن است به چنين جايگاهي دست يابند:
تعداد کم خريداران
خريد در مقدار زياد
داشتن حق انتخاب و راحتي در جايگزين کردن محصول رقبا
محصول چندان براي مشتري مهم نيست و بدون آن هم براي مدتي مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد.
تمرکز خريداران بر نسبت تمرکز شرکت
قدرت چانه‌زني خريدار
ظرفيت خريدار
هزينه‌هاي تغيير خريدار در مقايسه با هزينه‌هاي تغيير شرکت
توانايي ادغام رو‌ به‌ عقب
در دسترس بودن محصولات جايگزين
حساسيت خريدار به قيمت
قيمت کل خريد
عامل چهارم: در دسترس بودن جايگزين‌ها
هميشه احتمال اينکه فردي، محصول يا خدمات رقيب را انتخاب کند، وجود دارد. اگر هزينه‌ي تغيير براي مشتري پايين باشد، اين تغيير، خطري جدي براي همه‌ي کسب‌و‌کارهاست. عوامل زير بر افزايش احتمال اين تغيير، تا?ثيرگذارند:
گرايش خريدار به محصول جايگزين
قيمت محصول جايگزين
هزينه‌ي تغيير خريدار
تمايز قابل‌تا?مل محصولات
نوآوري در محصول جايگزين
يکي از مهم‌ترين مسائل در زمينه‌ي جايگزين کردن محصولات، تشابه آنهاست. به عنوان مثال اگر قيمت قهوه افزايش پيدا کند، احتمالا کسي که طرفدار قهوه است، براي جايگزين کردن محصول، به‌دنبال محصولي مشابه مثلا چاي مي‌گردد، چون هر دو محصول، مشابه هم هستند و دومي، قيمت مناسب‌تري دارد. اگر هر دو محصول، مشابه باشند، محصول جديد، مثل ساير محصولات موجود درنظر گرفته مي‌شود.
تغيير تکنولوژي (مثلا جايگزين شدن سي‌دي به جاي نوار کاست)
________________________________________
: چرخه عمر محصول و مراحل ? گانه آن
________________________________________
عامل پنجم: ميزان رقابت در ميان رقيبان موجود

اين عامل، شدت رقابت ميان شرکت‌هاي موجود در صنعت را مشخص مي‌کند. صنايعي که به‌شدت رقابتي هستند، نرخ بازگشت کمتري دارند، چرا که هزينه‌ي رقابت، بالاتر است. ممکن است که ايجاد يک بازار رقابتي، نتيجه‌ي عوامل زير باشد:
وجود رقيبان زياد و هم‌سطح، بدون برتري يکي بر ديگري
تفاوت‌هاي جزئي بين محصولات و خدمات رقباي مختلف
صنعتي کامل و با رشد اندک
شرکت‌هايي که فقط با دزديدن مشتريان رقبا به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.
براي بسياري از صنايع، اين موضوع عامل مهم و تعيين‌کننده‌ي رقابت‌پذيري است. گاهي رقبا، رقابت تهاجمي را انتخاب مي‌کنند و گاهي در ابعادي فراتر از قيمت، به رقابت مي‌پردازند. مثلا با انواع بازاريابي و… سعي مي‌کنند تا مشتريان جديدي به دست آورند.
تعداد رقبا
نرخ رشد صنعت
خروج متناوب از ظرفيت صنعت
موانع متعدد براي خروج
تنوع رقبا
پيچيدگي اطلاعات و عدم تقارن
تخصيص قيمت ثابت به ازاي ارزش افزوده
ميزان هزينه‌ و بودجه تبليغات
________________________________________
در ادامه بخوانيد: ساختار انواع بازار بر اساس ميزان رقابت چگونه است؟
________________________________________

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي برگزاري جلسات موثر به روش اساتيد هاروارد
جلسات کاري را تبديل به ابزار موفقيت خود کنيد

8000تومان



شايد تصاوير زيادي از هتل‌هاي زيبا، شيک و گران‌قيمت جهان ديده‌ باشيد، ولي آيا مي‌دانيد عجيب‌ترين هتل‌هاي ايران در کجا قرار دارند؟ اگر اهل سفرهاي ماجراجويانه باشيد ترجيح مي‌دهيد به جاي يک هتل لوکس پنج ستاره، جايي را انتخاب کنيد که علاوه بر راحتي، نياز کنجکاوي و طبيعت‌گردي شما را هم برطرف کند. جايي که بتوانيد با منظره‌ي يک درياچه يا يک دشت و نوازش يک نسيم از خواب بيدار شويد. اگر عاشق چنين سفري هستيد پس اين نوشته را بخوانيد تا با عجيب‌ترين اقامتگاه‌هاي کشورمان آشنا شويد.

اقامت در يک غار شخصي : هتل صخره‌اي لاله کندوان
تا به حال دل‌تان خواسته که يک غار شخصي براي خودتان داشته باشيد و شبي را مثل انسان‌هاي اوليه در غار بگذرانيد؟ پس بهتر است سفري به تبريز داشته باشيد و هتل صخره‌اي لاله کندوان را از نزديک ببينيد. هتل صخره‌اي لاله کندوان جايي در دل کوه قرار دارد، تمامي اتاق‌هاي آن از سنگ تراشيده ‌شده‌ و سومين هتل سنگي معروف جهان است. اگر به اين هتل صخره‌اي سري بزنيد، با معماري‌‌اي آشنا مي‌شويد که چشم هر بيننده‌اي را به خود مي‌نوازد. با اقامت در اين هتل مي‌توانيد از طبيعت کوهستاني و زيباي روستاي کندوان لذت ببريد. همچنين مي‌توانيد عسل و گياهان اين منطقه را که خواص درماني زيادي دارند نيز خريداري کنيد. همه ساله توريست‌هاي زيادي براي ديدن اين هتل به تبريز سفر ‌مي‌کنند تا تجربه‌ي يک شب اقامت در يک غار شخصي را براي خود رقم بزنند.

اما جالب است بدانيد مشابه همين هتل در کشور ترکيه نيز قرار دارد که البته براي ديدن آن مجبوريد هزينه‌ي بيشتري صرف کنيد. هتل پنج ستاره يوناک که در منطقه کاپادوکيا در روستاي اورگوپ کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *