بايد، اين، يا، محيط، بازاريابي

ا رسانه‌ها در ارتباط باشد و تصوير شرکت را ارتقا بدهد. در زمان‌هايي هم که تصوير شرکت به‌دليل اتفاقي خراب شده است، بخش بازاريابي بايد شرايط را کنترل کند تا تصوير شرکت را در نظر رسانه‌ها بهبود بخشد.
?. تنها روي رقابت در صنعت خودتان تمرکز نکنيد

با توسعه‌ي تکنولوژي، شرايط به‌گونه‌اي شده است که ممکن است در صنعتي غير از صنعت خودتان هم رقيب داشته باشيد! مثلا رقيب اصلي دوربين‌هاي عکاسي، موبايل‌هايي هستند که هم توانايي عکس گرفتن دارند و هم خيلي راحت‌ عکس‌ها را به ابزار‌هاي ديگر انتقال مي‌دهند.
کارکنان بازاريابي بايد روي حداقل پنج شرکتي که در حيطه‌ي کاري شرکتِ خودشان نيستند اما احتمال دارد رقيب آنها بشوند، تحقيقي اجمالي انجام بدهند. اگر در صنايعي مانند خدمات حمل‌و‌نقل يا تحويل غذا کار مي‌کنيد، احتمال اينکه رقيب‌هايي در حوزه‌ي‌هاي ديگر داشته باشيد، بالاست. پس حواس‌تان را جمع کنيد.
?. کاري کنيد پيام‌هاي برندتان مختصر‌ و ‌مفيد باشد
کالاي شما قاعدتا فايده‌اي به مخاطب مي‌رساند. براي مثال، راحتي او را بيشتر مي‌کند، خدمات را سريع‌تر مي‌کند، هزينه‌ها را پايين مي‌آورد و غيره. بنابراين خيلي مهم است که بتوانيد فايده‌اي را که به مخاطب مي‌رسانيد، در قالب جملات ساده و قابل‌فهم به او منتقل کنيد. برخي کارشناسان بر اين باورند کمپين تبليغاتي خوب کمپيني است که متمرکز، ساده و شفاف باشد و در ذهن مخاطب رسوخ کند. فرقي نمي‌کند ابزار تبليغاتي چه باشد، مهم اين است که بتوانيد از روشي خنده‌دار، احساسي يا … پيام خود را کاملا واضح به مخاطب برسانيد.
?. نمونه‌ي آزمايشي را فراموش نکنيد
گاهي اعتماد‌به‌نفس کاذب کار دست شرکت‌ها مي‌دهد. حتي اگر جذاب‌ترين برندها را هم داشته باشيم، اگر کالا را بدون نسخه‌ي آزمايشي روانه‌ي بازار کنيم، ممکن است شکست بخوريم. توزيع آزمايشي کالا کمک مي‌کند مشکلات آن را پيدا کنيم، شبکه‌هاي ارتباطي را گسترش بدهيم و قبل از اينکه دير شود، به‌دنبال راه چاره باشيم. در سال‌هاي اخير بسياري از برندهاي لپ‌تاپ، گوشي موبايل و اتومبيل‌، مرتکب همين اشتباه شدند و محصولاتي به بازار عرضه کردند که مشکلات فني داشتند يا با استانداردهاي جامعه همخواني نداشتند و پس از توزيع انبوه مجبور شدند تمام کالاهاي خود را از بازار جمع‌آوري کنند.
?. به‌جاي تمرکز روي ظاهر کالا، روي نياز مشتري تمرکز کنيد

توجه به نيازهاي مشتري، مهم‌تر از زيبايي و ظاهر محصول است. گاهي اولويت روي جذابيت ظاهري محصول قرار مي‌گيرد. براي موفقيت لازم است بدانيم مشتري کيست، چه رفتاري دارد و چه محرک‌هايي او را به خريد وادار مي‌کند. انتخاب طراحي و رنگ محصول بايد براساس اين فاکتورها باشد نه براساس عرف رقبا يا سليقه‌ي شخصي.
________________________________________
: تجربه مشتري و ? گام براي طراحي استراتژي آن
________________________________________
?. به‌جاي تمرکز روي بازاري وسيع، روي يک بازار هدف خاص تمرکز کنيد
خيلي از بازارياب‌ها نگاه طمع‌کارانه‌اي روي بازار هدف دارند. آنها سعي مي‌کنند سهم بازار بيشتري داشته باشند و خيل وسيعي از بازار را با کالاي خود راضي کنند. آنها خيلي راحت مي‌گويند اگر ??? بازار را مخاطب خود در نظر بگيريم، سودمان بيشتر از زماني خواهد بود که روي بازار هدف کوچکي تمرکز کنيم. درصورتي‌که رقابت بيشتر، حاشيه سود کمتر، هزينه‌هاي تبليغاتي بالاتر و … را در محاسبات خود لحاظ نمي‌کنند. به‌علاوه، درصورتي‌که بازار هدف متمرکز باشد، مي‌توان براي مشتريان پروفايل تشکيل داد و به آنها خدمات و تبليغات شخصي‌سازي‌شده ارائه داد.
??. از نعمت داده‌کاوي استفاده کنيد
تا همين چند سال پيش، تحليل بازار تنها با مطالعه‌ي داده‌هاي دست‌دوم سازمان‌هاي دولتي، تحقيقات بازار به صورت سطحي و تجربه‌هاي شهودي ميسر بود. اما امروزه با افزايش ظرفيت کامپيوترها و تکامل سيستم‌هاي پايگاه‌داده، اطلاعات فراواني در زمينه‌ي فروش، رفتار مصرف‌کننده، ميزان فروش خرده‌فروشي، رفتار خريد آنلاين و … به‌طور سازمان‌يافته يا غير سازمان‌يافته قابل دستيابي است. انقلاب عظيمي در داده‌کاوي رخ داده است که استفاده از آن به بازاريابان کمک مي‌کند رفتار مصرف‌کننده را بهتر درک کنند و ديدگاه واقع‌بينانه‌تري داشته باشند.
??. رسانه‌هاي اجتماعي را در خط مقدم قرار بدهيد

قبلا مديران بازاريابي عادت داشتند از طريق رسانه‌هاي جمعي يا به‌طور فيزيکي (تبليغات بنري و …) با بازار هدف در ارتباط باشند. اما امروزه اينترنت، وب‌سايت و رسانه‌هاي اجتماعي (اينستاگرام، فيسبوک، توئيتر، تلگرام و …) به‌سرعت رشد کرده‌اند و پويايي تبليغات و بازاريابي را تغيير داده‌اند.
هيچ مدير بازاريابي نمي‌تواند قدرت تکنولوژي‌هاي جديد مثل موبايل و اپليکيشن‌هاي آن را ناديده بگيرد. اين ابزارها کمک مي‌کنند راحت‌تر به مخاطبان جوان دسترسي داشته باشيم. لازم نيست از مسائل فني اين تکنولوژي‌ها سر در بياوريم، تنها کافي است مثل يک جوان فعال، در شناخت و استفاده از اين ابزارها در جهت انتقال پيام خود به بازار هدف استفاده کنيم.
________________________________________
: چيزهايي که متخصصين بازاريابي بايد در مورد اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان بدانند
________________________________________
نتيجه‌گيري
تغيير سريع بازار، تکنولوژي، روند رکود اقتصادي، رقبا و کوتاه‌شدن چرخه‌ي عمر محصول سبب شده است کار مدير بازاريابي سخت و سخت‌تر شود. ديگر آن زمان که هر شرکتي کالاي منحصربه‌فردي داشت، گذشته است. حتي سري جديد محصولات اپل هم در شرايطي چالشي و رقابتي قرار دارند. بزرگ‌ترين بُرد در بازار، وقتي است که نام برند شما به‌جاي نام خود کالا استفاده شود، مثل تايد، کلينکس، زيراکس، اسنپ و غيره.
مدير بازاريابي در دنياي امروزي علاوه بر اينکه به استراتژي احتياج دارد، بايد خلاق هم باشد. براي طراحي استراتژي به نيم‌کره‌ي چپ مغز و براي خلاقيت به نيم‌کره‌ي راست مغز نياز است. بنابراين مدير بازاريابي بايد قدرت استفاده از هردو نيم‌کره‌ي مغز خود را داشته باشد و همان‌طور که تحليلگر خوبي است، خلاقيت خوبي هم داشته باشد.
او بايد از طريق داده‌ها و گزارش‌هاي مستحکم، مديريت را راضي کند تا استراتژي‌اش را بپذيرد. مدير بازاريابي بايد رؤياپرداز باشد و براي نوآوري، انگيزه داشته باشد. او بايد قبل از هر کمپين يا رونمايي و معرفي محصول از خودش بپرسد آيا اين اقدام به جايگاه برند شرکت کمک مي‌کند؟ آيا اين اقدام به ارزش فعاليت‌هاي شرکت اضافه مي‌کند؟
مدير بازاريابي موفق، نگاه بلندمدتي دارد و خود را با اهداف کوتاه‌مدت دلخوش نمي‌کند. نيروهاي فروش فقط به فکر تغيير رقم فروش هستند و به اقدام‌هايي مثل حراج، پروموشن‌هاي کوتاه‌مدت يا رونمايي از محصولات کم‌ارزش دست مي‌زنند که تصوير برند را در بلندمدت خراب مي‌کند.
سادگي، يکي از مهم‌ترين فاکتورها براي ارتباطات بازاريابي است. هر برند، تنها چند ثانيه از وقت مخاطبان را در اختيار دارد تا اثر خوبي روي آنها بگذارد. بنابراين خيلي مهم است که در اين چند ثانيه، مزيت نسبي کالا، روش استفاده، محل خريد و … عنوان شوند.
يک مدير بازاريابي موفق حس زيبايي‌شناسي بالايي دارد و به تيم طراحي کمک مي‌کند تا بسته بندي محصولات، طراحي لوگو و کمپين‌هاي تبليغاتي را به‌درستي انجام بدهند. آنها همچنين بايد بلد باشند بين هزينه‌هاي فعاليت‌هاي تبليغاتي تعادل ايجاد کنند تا نرخ بازگشت سرمايه از اين فعاليت‌ها بالا و بالاتر رود.
برخلاف مديران بازاريابي گذشته، مدير بازاريابي امروزي بايد با تکنولوژي، رويدادهاي جديد، رسانه‌هاي اجتماعي و محيط فرهنگي همگام باشد. او بايد بداند چه ارزش‌ها و انگيزه‌هايي روي رفتار مصرف‌کننده اثر مي‌گذارند. او علاوه بر ديد ملي، بايد ديد بين‌المللي هم داشته باشد، زيرا ممکن است رقيب بعدي، نه يک رقيب داخلي، بلکه رقيبي خارجي و ارزان‌تر مثل کالاي چيني باشد.
هم‌اکنون رقيب اصلي شرکت‌هاي داروسازي، شرکت‌هاي اينترنتي هستند که محصولات را با قيمت ارزان‌تري ارائه مي‌دهند. مدير بازاريابي امروزي بايد با فرصت‌ها و تهديدهاي زيادي دست‌و‌پنجه نرم کند. مثلا دغدغه‌هايي که به‌وسيله‌ي فضاي اجتماعي، فروش آنلاين، داده‌کاوي ساده، کسب‌وکارهاي جهاني و تکنولوژي موبايل به‌وجود آمده است. او بايد قادر باشد حتي در اين محيط جديد و چالشي هم کالاي خود را به‌خوبي ارائه بدهد.
شرکت «پروکتر اند گمبل»، بخش بازاريابي خود را به مديريت برند تغيير داده است. اين‌گونه هر مديري مسئوليت طراحي استراتژي، برنامه‌ريزي و اجراي يک برند به‌خصوص را عهده‌دار است. در ايران هم اين اتفاق زياد مي‌افتد اما متأسفانه تفاوت مدير بازاريابي و مدير برند در ايران خيلي شفاف نيست.

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي افزايش فروش به روش اساتيد هاروارد
فروش خود را در هر شرايطي افزايش دهيد

12000تومان



کلمه‌ي خانه‌داري در ذهن بعضي‌ها به معناي تميز کردن زمين و سطوح و گردگيري و مرتب‌کردن وسايل است. اما در محيط کار، اين کلمه معناي بيشتري دارد. خانه‌داري در زمينه‌ي ايمن‌سازي محيط کار از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اين کار مي‌تواند به جلوگيري از بروز مصدوميت‌ها و بهبود بهره‌وري و روحيه‌ي کارکنان کمک کند و علاوه بر اين طبق گفته‌ي کري گري (Cary Gray)، مشاور ايمني اداره‌ي پرداخت غرامت کارکنان ايالت اوهايو، تأثير مثبتي بر روي ميهمانان و بازديدکنندگان مي‌گذارد. همچنين خانه‌داري به کارفرماها کمک مي‌کند که متحمل جرائم عدم‌انطباق نشوند. اين مقاله را بخوانيد تا با ايمني و بهداشت محيط کار آشنا شويد.

چنين فعاليت‌هايي که به فرايندهاي مربوط به ايمني و بهداشت محيط کار اختصاص پيدا مي‌کند، چه در دفاتر سنتي و چه محيط‌هاي صنعتي از جمله کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز توليدي کاربرد دارد و با چالش‌هاي خاصي از جمله مواد خطرناک، گرد و غبارهاي قابل احتراق و ساير مواد قابل اشتعال رو به رو است. کارشناسان عقيده دارند که همه‌ي برنامه‌هاي ايمني محيط‌هاي کار بايد فعاليت‌هاي بهداشتي و ايمني، در يک کلمه «خانه‌داري» را در برنامه‌هاي خود داشته باشند و هر يک از کارکنان بايد نقشي در آن ايفا نمايند. از طرف ديگر، فعاليت‌هاي ايمني و بهداشتي در محيط کار به تعهد مديريتي نيازمند است تا کارکنان به اهميت آن پي ببرند. در اينجا به ?? نکته‌ براي انجام اثربخش اين فعاليت‌ها اشاره خواهيم کرد.
?. از وقوع لغزش و سقوط جلوگيري کنيد

طبق آمار مرکز آمار کارگران در سال ????، سقوط و لغزش دومين عامل جراحات يا بيماري‌هاي غيرکشنده‌ي محيط کار بوده است.
بر اساس استاندارد سطوح (???????(a)) اداره‌ي ايمني و بهداشت محيط کار آمريکا (OSHA)، همه‌ي محيط‌هاي کار بايد تميز و منظم و کاملا بهداشتي نگه داشته شوند. اين قانون معابر، انبارها و اتاق‌هاي خدمات را شامل مي‌شود. کف زمين بايد خشک و تميز باشد. در جايي که فرايندهاي خيس انجام مي‌شود، حتما بايد زه‌کشي وجود داشته باشد.

به گفته‌ي فرد نورتون (Fred Norton)، مدير بخش ارگونومي و فناوري‌هاي توليد مرکز خدمات کنترل ريسک بيمه‌ي ليبرتي ميوچوآل (Liberty Mutual) در کاليفرنيا، کارفرماها بايد مواد کافي و مناسبي براي ساخت کف زمين (مثلا سيمان، کاشي سراميک يا مواد ديگر) با توجه به شرايط محيط کاري و ميزان استقامت اين مواد در اين شرايط انتخاب کنند. سپس بايد رويه‌هاي توسعه و اجراي فعاليت‌هاي ايمني و بهداشتي محيط کار را با استفاده از روش‌هاي مناسب شستشو ايجاد نمايند.
نورتون مي‌گويد: «در خصوص چيزهايي مثل روغن و گريس اگر از برنامه‌هاي شست‌و‌شوي درستي استفاده نشود، مثلا تنها با شستن کف، به جاي از بين بردن روغن و گريس، لغزندگي به جاهاي ديگر پخش مي‌شود.»
براي جلوگيري از وقوع لغزش و سقوط، مرکز ايمني و بهداشت محيط کار کانادا (CCOHS) موارد زير را پيشنهاد مي‌دهد:
تبليغات

گزارش دادن و پاک نمودن قطره‌ها و چکه‌ها
خالي نگه داشتن راهرو‌ها و خروجي‌ها از اقلام موجود در محيط کار
نصب آينه و علائم هشدار در نقاط کور
ترميم يا تعويض کف‌‌پوش فرسوده، آسيب‌ديده و پاره شده
استفاده از قطره‌گير و محافظ
علاوه بر اين، بر اساس نظر OSHA، استفاده از پادري، پلتفرم، کف‌پوش‌هاي کاذب يا ساير کف‌پوش‌هاي خشک‌کن در جاهايي که مي‌توانند کمک‌کننده باشند، بسيار مفيد است. زمين محيط کار بايد خالي از ميخ‌هاي نيمه کوبيده، خرده‌هاي چوب و فلز يا ساير مواد و تخته‌هاي سوراخ و لق باشد.
گري مي‌گويد که کارفرماها بايد به خطرات لغزش مورد بررسي قرار دهند و کارکنان را تشويق نمايند که بر روي کارهايي تمرکز کنند که در نزديکي‌شان است.
?. خطرات آتش‌سوزي را برطرف نماييد

کارکنان وظيفه دارند که از جمع شدن مواد قابل‌اشتعال غيرضروري جلوگيري کنند. بر اساس استاندارد مواد خطرناک (????????) OSHA، زباله‌هاي قابل‌اشتعال بايد در محفظه‌هايي مخصوص جمع‌آوري شده و روزانه دفع شوند.
شوراي ايمني ملي آمريکا در دستورالعمل ايمني سرپرستان به تدابير پيشگيرانه‌ي زير در خصوص حفظ ايمني در برابر آتش‌سوزي اشاره مي‌کند:
مواد قابل‌اشتعال را تنها به مقدار مورد نياز در محيط کار نگه‌داري کنيد. وقتي نيازي به اين مواد نباشد، بايد آنها را به يک انبار ايمن انتقال دهيد.
مواد قابل‌اشتعال و زودسوز را در محلي مشخص و دور از منابع احتراق نگه‌داري کنيد.
از آلوده شدن لباس‌ خود با مايعات قابل‌اشتعال جلوگيري کنيد. در صورت وقوع اين اتفاق، لباس‌هاي خود را تعويض نماييد.
نبايد هيچ مانعي در راهروها و درب‌هاي خروج‌ اضطراري وجود داشته باشد. درب‌هاي منتهي به راه‌پله‌ها بايد بسته نگه داشته شوند. از انباشتن کالاها يا اقلام در راه‌پله‌ها اجتناب کنيد.
مواد اوليه‌ را حداقل ?? سانتي‌متر از آب‌پاش‌هاي خودکار، کپسول‌هاي آتش‌نشاني و کنترل‌کننده‌هاي آب‌پاش‌ها دور نگه داريد. وجود فاصله‌ي ?? سانتي‌متري لازم و ضروري است اما فاصله‌اي بين ?? تا ?? سانتي‌متري توصيه مي‌شود. مواد انباشته تا سقف بايد يک فاصله‌ي ?? سانتي‌متري را حفظ کنند. اگر اين ميزان انباشت بيش از ??? سانتي‌متر ارتفاع داشته باشد، فاصله تا سقف بايد ? برابر شود. دستورالعمل‌هاي اجرايي از جمله دستورالعمل ايمني (Life Safety Code) و ANSI/NFPA 101-2009 بايد چک شوند.
خطرات موجود در محيط‌هاي الکتريکي حتما بايد گزارش و دستوراتي براي رفع آن صادر شود.
?. ميزان گرد و غبار را کنترل کنيد

بر اساس نظر اتحاديه‌ي ملي محافظت در برابر آتش، انباشتگي بيش از ?/?? گرد و غبار در هر اينچ يا ?/? ميلي‌متر که باعث پوشيدگي حداقل ? درصد سطح اتاق مي‌شود مي‌تواند منجر به انفجاري شديد گردد. اين انباشتگي گرد و غبار به ضخامت يک سکه يا گيره‌ي کاغذ است.
به گفته‌ي گري، يک متخصص بهداشت صنعتي بايد محيط کار را در برابر خطرات احتمالي مرتبط با کيفيت هوا و گرد و غبار تست کند.
استاندارد NFPA 654 که استاندارد پيشگيري از آتش‌سوزي و انفجار گرد و غبار است، بر شناسايي نواحي خطرناک، کنترل گرد و غبار و فعاليت‌هاي ايمني و بهداشتي تاکيد مي‌نمايد. اين استاندارد بيان مي‌کند که مکش گرد و غبار روشي مطلوب براي تميز کردن است. تي کشيدن و با آب شستن هم از گزينه‌هاي ديگر مي‌تواند باشد. استفاده از پمپ‌هاي باد نيز براي سطوح نا‌ايمن يا غيرقابل‌دسترس مجاز است.
به نظر مرکز ايمني و بهداشت محيط کار کانادا (CCOHS)، مکنده‌هاي صنعتي مي‌توانند ديوارها، سقف‌ها، ماشين‌آلات و ساير مکان‌ها را تميز کنند.
استيو آرنهولز (Steve Ahrenholz)، متخصص ارشد بهداشت صنعتي بخش نظارت، ارزيابي خطر و تحقيقات اتحاديه‌ي ملي ايمني و بهداشت محيط کار آمريکا (NIOSH)، مي‌گويد: «شما يا بايد از روش‌هاي مرطوب استفاده کنيد يا سيستم‌هاي مکش کارآمد داشته باشيد. نبايد از يک جاروبرقي معمولي يا پمپ باد استفاده کنيد چرا که استفاده از آنها باعث معلق شدن مجدد گرد و غبار و پخش شدن آن در محيط کار مي‌شود.»
?. از جاري شدن مواد در محيط کار جلوگيري کنيد

زيرپايي‌هاي محيط کار، که مي‌تواند پارچه‌اي يا چسبناک باشد، بايد تميز باشند و به‌خوبي نگه‌داري شوند. به گفته‌ي گري، اين کار از ترشح مواد خطرناک به ساير جاها جلوگيري مي‌کند. همه‌ي زيرپايي‌ها را بررسي کنيد تا اطمينان حاصل نماييد که مواد خطرناک از طريق آنها به جاهاي ديگر انتقال پيدا نمي‌کند.
علاوه بر اين، به نظر نورتون، براي جلوگيري از انتقال آلودگي به پروتکل‌هاي پاک‌سازي جداگانه براي هر مکان نياز است. براي مثال، هرگز نبايد از همان کف‌شويي که در يک جا براي پاک کردن روغن استفاده شده در جاي ديگر استفاده نمود.
به گفته‌ي گري، اگر مواد، سمي باشند، ممکن است به تست بهداشت صنعتي، تغيير لباس کار‌ و استحمام نياز شود. آرنهولز مي‌گويد: «کارکناني که با مواد سمي سر و کار دارند نبايد با لباس کار به خانه بروند.»
?. از ريختن اشياء جلوگيري به عمل آوريد

گري اشاره دارد که محافظ‌هايي مثل تخته محافظ، ريل محافظ يا روکش مي‌توانند از ريختن اشياء بر روي کارکنان يا تجهيزات جلوگيري کنند.
به نظر پائول اريکو (Paul Errico)، مشاور ايمني، ساير راهکارها عبارتند از:
از جعبه‌ي انباشت استفاده کنيد
مواد و ابزار را درست روي ميز قرار دهيد
اشياء سنگين را در قفسه‌هاي پايين بگذاريد
تجهيزات را دور از لبه‌ي ميز قرار دهيد
از انباشتن اشياء در جاهايي که محل عبور کارکنان است خودداري کنيد
نورتون مي‌گويد: «براي محيط کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *