مقالات

باید، این، یا، محیط، بازاریابی

دانلود پایان نامه

ا رسانه‌ها در ارتباط باشد و تصویر شرکت را ارتقا بدهد. در زمان‌هایی هم که تصویر شرکت به‌دلیل اتفاقی خراب شده است، بخش بازاریابی باید شرایط را کنترل کند تا تصویر شرکت را در نظر رسانه‌ها بهبود بخشد.
?. تنها روی رقابت در صنعت خودتان تمرکز نکنید

با توسعه‌ی تکنولوژی، شرایط به‌گونه‌ای شده است که ممکن است در صنعتی غیر از صنعت خودتان هم رقیب داشته باشید! مثلا رقیب اصلی دوربین‌های عکاسی، موبایل‌هایی هستند که هم توانایی عکس گرفتن دارند و هم خیلی راحت‌ عکس‌ها را به ابزار‌های دیگر انتقال می‌دهند.
کارکنان بازاریابی باید روی حداقل پنج شرکتی که در حیطه‌ی کاری شرکتِ خودشان نیستند اما احتمال دارد رقیب آنها بشوند، تحقیقی اجمالی انجام بدهند. اگر در صنایعی مانند خدمات حمل‌و‌نقل یا تحویل غذا کار می‌کنید، احتمال اینکه رقیب‌هایی در حوزه‌ی‌های دیگر داشته باشید، بالاست. پس حواس‌تان را جمع کنید.
?. کاری کنید پیام‌های برندتان مختصر‌ و ‌مفید باشد
کالای شما قاعدتا فایده‌ای به مخاطب می‌رساند. برای مثال، راحتی او را بیشتر می‌کند، خدمات را سریع‌تر می‌کند، هزینه‌ها را پایین می‌آورد و غیره. بنابراین خیلی مهم است که بتوانید فایده‌ای را که به مخاطب می‌رسانید، در قالب جملات ساده و قابل‌فهم به او منتقل کنید. برخی کارشناسان بر این باورند کمپین تبلیغاتی خوب کمپینی است که متمرکز، ساده و شفاف باشد و در ذهن مخاطب رسوخ کند. فرقی نمی‌کند ابزار تبلیغاتی چه باشد، مهم این است که بتوانید از روشی خنده‌دار، احساسی یا … پیام خود را کاملا واضح به مخاطب برسانید.
?. نمونه‌ی آزمایشی را فراموش نکنید
گاهی اعتماد‌به‌نفس کاذب کار دست شرکت‌ها می‌دهد. حتی اگر جذاب‌ترین برندها را هم داشته باشیم، اگر کالا را بدون نسخه‌ی آزمایشی روانه‌ی بازار کنیم، ممکن است شکست بخوریم. توزیع آزمایشی کالا کمک می‌کند مشکلات آن را پیدا کنیم، شبکه‌های ارتباطی را گسترش بدهیم و قبل از اینکه دیر شود، به‌دنبال راه چاره باشیم. در سال‌های اخیر بسیاری از برندهای لپ‌تاپ، گوشی موبایل و اتومبیل‌، مرتکب همین اشتباه شدند و محصولاتی به بازار عرضه کردند که مشکلات فنی داشتند یا با استانداردهای جامعه همخوانی نداشتند و پس از توزیع انبوه مجبور شدند تمام کالاهای خود را از بازار جمع‌آوری کنند.
?. به‌جای تمرکز روی ظاهر کالا، روی نیاز مشتری تمرکز کنید

توجه به نیازهای مشتری، مهم‌تر از زیبایی و ظاهر محصول است. گاهی اولویت روی جذابیت ظاهری محصول قرار می‌گیرد. برای موفقیت لازم است بدانیم مشتری کیست، چه رفتاری دارد و چه محرک‌هایی او را به خرید وادار می‌کند. انتخاب طراحی و رنگ محصول باید براساس این فاکتورها باشد نه براساس عرف رقبا یا سلیقه‌ی شخصی.
________________________________________
: تجربه مشتری و ? گام برای طراحی استراتژی آن
________________________________________
?. به‌جای تمرکز روی بازاری وسیع، روی یک بازار هدف خاص تمرکز کنید
خیلی از بازاریاب‌ها نگاه طمع‌کارانه‌ای روی بازار هدف دارند. آنها سعی می‌کنند سهم بازار بیشتری داشته باشند و خیل وسیعی از بازار را با کالای خود راضی کنند. آنها خیلی راحت می‌گویند اگر ??? بازار را مخاطب خود در نظر بگیریم، سودمان بیشتر از زمانی خواهد بود که روی بازار هدف کوچکی تمرکز کنیم. درصورتی‌که رقابت بیشتر، حاشیه سود کمتر، هزینه‌های تبلیغاتی بالاتر و … را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کنند. به‌علاوه، درصورتی‌که بازار هدف متمرکز باشد، می‌توان برای مشتریان پروفایل تشکیل داد و به آنها خدمات و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ارائه داد.
??. از نعمت داده‌کاوی استفاده کنید
تا همین چند سال پیش، تحلیل بازار تنها با مطالعه‌ی داده‌های دست‌دوم سازمان‌های دولتی، تحقیقات بازار به صورت سطحی و تجربه‌های شهودی میسر بود. اما امروزه با افزایش ظرفیت کامپیوترها و تکامل سیستم‌های پایگاه‌داده، اطلاعات فراوانی در زمینه‌ی فروش، رفتار مصرف‌کننده، میزان فروش خرده‌فروشی، رفتار خرید آنلاین و … به‌طور سازمان‌یافته یا غیر سازمان‌یافته قابل دستیابی است. انقلاب عظیمی در داده‌کاوی رخ داده است که استفاده از آن به بازاریابان کمک می‌کند رفتار مصرف‌کننده را بهتر درک کنند و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشند.
??. رسانه‌های اجتماعی را در خط مقدم قرار بدهید

قبلا مدیران بازاریابی عادت داشتند از طریق رسانه‌های جمعی یا به‌طور فیزیکی (تبلیغات بنری و …) با بازار هدف در ارتباط باشند. اما امروزه اینترنت، وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، تلگرام و …) به‌سرعت رشد کرده‌اند و پویایی تبلیغات و بازاریابی را تغییر داده‌اند.
هیچ مدیر بازاریابی نمی‌تواند قدرت تکنولوژی‌های جدید مثل موبایل و اپلیکیشن‌های آن را نادیده بگیرد. این ابزارها کمک می‌کنند راحت‌تر به مخاطبان جوان دسترسی داشته باشیم. لازم نیست از مسائل فنی این تکنولوژی‌ها سر در بیاوریم، تنها کافی است مثل یک جوان فعال، در شناخت و استفاده از این ابزارها در جهت انتقال پیام خود به بازار هدف استفاده کنیم.
________________________________________
: چیزهایی که متخصصین بازاریابی باید در مورد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بدانند
________________________________________
نتیجه‌گیری
تغییر سریع بازار، تکنولوژی، روند رکود اقتصادی، رقبا و کوتاه‌شدن چرخه‌ی عمر محصول سبب شده است کار مدیر بازاریابی سخت و سخت‌تر شود. دیگر آن زمان که هر شرکتی کالای منحصربه‌فردی داشت، گذشته است. حتی سری جدید محصولات اپل هم در شرایطی چالشی و رقابتی قرار دارند. بزرگ‌ترین بُرد در بازار، وقتی است که نام برند شما به‌جای نام خود کالا استفاده شود، مثل تاید، کلینکس، زیراکس، اسنپ و غیره.
مدیر بازاریابی در دنیای امروزی علاوه بر اینکه به استراتژی احتیاج دارد، باید خلاق هم باشد. برای طراحی استراتژی به نیم‌کره‌ی چپ مغز و برای خلاقیت به نیم‌کره‌ی راست مغز نیاز است. بنابراین مدیر بازاریابی باید قدرت استفاده از هردو نیم‌کره‌ی مغز خود را داشته باشد و همان‌طور که تحلیلگر خوبی است، خلاقیت خوبی هم داشته باشد.
او باید از طریق داده‌ها و گزارش‌های مستحکم، مدیریت را راضی کند تا استراتژی‌اش را بپذیرد. مدیر بازاریابی باید رؤیاپرداز باشد و برای نوآوری، انگیزه داشته باشد. او باید قبل از هر کمپین یا رونمایی و معرفی محصول از خودش بپرسد آیا این اقدام به جایگاه برند شرکت کمک می‌کند؟ آیا این اقدام به ارزش فعالیت‌های شرکت اضافه می‌کند؟
مدیر بازاریابی موفق، نگاه بلندمدتی دارد و خود را با اهداف کوتاه‌مدت دلخوش نمی‌کند. نیروهای فروش فقط به فکر تغییر رقم فروش هستند و به اقدام‌هایی مثل حراج، پروموشن‌های کوتاه‌مدت یا رونمایی از محصولات کم‌ارزش دست می‌زنند که تصویر برند را در بلندمدت خراب می‌کند.
سادگی، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ارتباطات بازاریابی است. هر برند، تنها چند ثانیه از وقت مخاطبان را در اختیار دارد تا اثر خوبی روی آنها بگذارد. بنابراین خیلی مهم است که در این چند ثانیه، مزیت نسبی کالا، روش استفاده، محل خرید و … عنوان شوند.
یک مدیر بازاریابی موفق حس زیبایی‌شناسی بالایی دارد و به تیم طراحی کمک می‌کند تا بسته بندی محصولات، طراحی لوگو و کمپین‌های تبلیغاتی را به‌درستی انجام بدهند. آنها همچنین باید بلد باشند بین هزینه‌های فعالیت‌های تبلیغاتی تعادل ایجاد کنند تا نرخ بازگشت سرمایه از این فعالیت‌ها بالا و بالاتر رود.
برخلاف مدیران بازاریابی گذشته، مدیر بازاریابی امروزی باید با تکنولوژی، رویدادهای جدید، رسانه‌های اجتماعی و محیط فرهنگی همگام باشد. او باید بداند چه ارزش‌ها و انگیزه‌هایی روی رفتار مصرف‌کننده اثر می‌گذارند. او علاوه بر دید ملی، باید دید بین‌المللی هم داشته باشد، زیرا ممکن است رقیب بعدی، نه یک رقیب داخلی، بلکه رقیبی خارجی و ارزان‌تر مثل کالای چینی باشد.
هم‌اکنون رقیب اصلی شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های اینترنتی هستند که محصولات را با قیمت ارزان‌تری ارائه می‌دهند. مدیر بازاریابی امروزی باید با فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی دست‌و‌پنجه نرم کند. مثلا دغدغه‌هایی که به‌وسیله‌ی فضای اجتماعی، فروش آنلاین، داده‌کاوی ساده، کسب‌وکارهای جهانی و تکنولوژی موبایل به‌وجود آمده است. او باید قادر باشد حتی در این محیط جدید و چالشی هم کالای خود را به‌خوبی ارائه بدهد.
شرکت «پروکتر اند گمبل»، بخش بازاریابی خود را به مدیریت برند تغییر داده است. این‌گونه هر مدیری مسئولیت طراحی استراتژی، برنامه‌ریزی و اجرای یک برند به‌خصوص را عهده‌دار است. در ایران هم این اتفاق زیاد می‌افتد اما متأسفانه تفاوت مدیر بازاریابی و مدیر برند در ایران خیلی شفاف نیست.

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی افزایش فروش به روش اساتید هاروارد
فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید

12000تومان



کلمه‌ی خانه‌داری در ذهن بعضی‌ها به معنای تمیز کردن زمین و سطوح و گردگیری و مرتب‌کردن وسایل است. اما در محیط کار، این کلمه معنای بیشتری دارد. خانه‌داری در زمینه‌ی ایمن‌سازی محیط کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کار می‌تواند به جلوگیری از بروز مصدومیت‌ها و بهبود بهره‌وری و روحیه‌ی کارکنان کمک کند و علاوه بر این طبق گفته‌ی کری گری (Cary Gray)، مشاور ایمنی اداره‌ی پرداخت غرامت کارکنان ایالت اوهایو، تأثیر مثبتی بر روی میهمانان و بازدیدکنندگان می‌گذارد. همچنین خانه‌داری به کارفرماها کمک می‌کند که متحمل جرائم عدم‌انطباق نشوند. این مقاله را بخوانید تا با ایمنی و بهداشت محیط کار آشنا شوید.

چنین فعالیت‌هایی که به فرایندهای مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار اختصاص پیدا می‌کند، چه در دفاتر سنتی و چه محیط‌های صنعتی از جمله کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز تولیدی کاربرد دارد و با چالش‌های خاصی از جمله مواد خطرناک، گرد و غبارهای قابل احتراق و سایر مواد قابل اشتعال رو به رو است. کارشناسان عقیده دارند که همه‌ی برنامه‌های ایمنی محیط‌های کار باید فعالیت‌های بهداشتی و ایمنی، در یک کلمه «خانه‌داری» را در برنامه‌های خود داشته باشند و هر یک از کارکنان باید نقشی در آن ایفا نمایند. از طرف دیگر، فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی در محیط کار به تعهد مدیریتی نیازمند است تا کارکنان به اهمیت آن پی ببرند. در اینجا به ?? نکته‌ برای انجام اثربخش این فعالیت‌ها اشاره خواهیم کرد.
?. از وقوع لغزش و سقوط جلوگیری کنید

طبق آمار مرکز آمار کارگران در سال ????، سقوط و لغزش دومین عامل جراحات یا بیماری‌های غیرکشنده‌ی محیط کار بوده است.
بر اساس استاندارد سطوح (???????(a)) اداره‌ی ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا (OSHA)، همه‌ی محیط‌های کار باید تمیز و منظم و کاملا بهداشتی نگه داشته شوند. این قانون معابر، انبارها و اتاق‌های خدمات را شامل می‌شود. کف زمین باید خشک و تمیز باشد. در جایی که فرایندهای خیس انجام می‌شود، حتما باید زه‌کشی وجود داشته باشد.

به گفته‌ی فرد نورتون (Fred Norton)، مدیر بخش ارگونومی و فناوری‌های تولید مرکز خدمات کنترل ریسک بیمه‌ی لیبرتی میوچوآل (Liberty Mutual) در کالیفرنیا، کارفرماها باید مواد کافی و مناسبی برای ساخت کف زمین (مثلا سیمان، کاشی سرامیک یا مواد دیگر) با توجه به شرایط محیط کاری و میزان استقامت این مواد در این شرایط انتخاب کنند. سپس باید رویه‌های توسعه و اجرای فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی محیط کار را با استفاده از روش‌های مناسب شستشو ایجاد نمایند.
نورتون می‌گوید: «در خصوص چیزهایی مثل روغن و گریس اگر از برنامه‌های شست‌و‌شوی درستی استفاده نشود، مثلا تنها با شستن کف، به جای از بین بردن روغن و گریس، لغزندگی به جاهای دیگر پخش می‌شود.»
برای جلوگیری از وقوع لغزش و سقوط، مرکز ایمنی و بهداشت محیط کار کانادا (CCOHS) موارد زیر را پیشنهاد می‌دهد:
تبلیغات

گزارش دادن و پاک نمودن قطره‌ها و چکه‌ها
خالی نگه داشتن راهرو‌ها و خروجی‌ها از اقلام موجود در محیط کار
نصب آینه و علائم هشدار در نقاط کور
ترمیم یا تعویض کف‌‌پوش فرسوده، آسیب‌دیده و پاره شده
استفاده از قطره‌گیر و محافظ
علاوه بر این، بر اساس نظر OSHA، استفاده از پادری، پلتفرم، کف‌پوش‌های کاذب یا سایر کف‌پوش‌های خشک‌کن در جاهایی که می‌توانند کمک‌کننده باشند، بسیار مفید است. زمین محیط کار باید خالی از میخ‌های نیمه کوبیده، خرده‌های چوب و فلز یا سایر مواد و تخته‌های سوراخ و لق باشد.
گری می‌گوید که کارفرماها باید به خطرات لغزش مورد بررسی قرار دهند و کارکنان را تشویق نمایند که بر روی کارهایی تمرکز کنند که در نزدیکی‌شان است.
?. خطرات آتش‌سوزی را برطرف نمایید

کارکنان وظیفه دارند که از جمع شدن مواد قابل‌اشتعال غیرضروری جلوگیری کنند. بر اساس استاندارد مواد خطرناک (????????) OSHA، زباله‌های قابل‌اشتعال باید در محفظه‌هایی مخصوص جمع‌آوری شده و روزانه دفع شوند.
شورای ایمنی ملی آمریکا در دستورالعمل ایمنی سرپرستان به تدابیر پیشگیرانه‌ی زیر در خصوص حفظ ایمنی در برابر آتش‌سوزی اشاره می‌کند:
مواد قابل‌اشتعال را تنها به مقدار مورد نیاز در محیط کار نگه‌داری کنید. وقتی نیازی به این مواد نباشد، باید آنها را به یک انبار ایمن انتقال دهید.
مواد قابل‌اشتعال و زودسوز را در محلی مشخص و دور از منابع احتراق نگه‌داری کنید.
از آلوده شدن لباس‌ خود با مایعات قابل‌اشتعال جلوگیری کنید. در صورت وقوع این اتفاق، لباس‌های خود را تعویض نمایید.
نباید هیچ مانعی در راهروها و درب‌های خروج‌ اضطراری وجود داشته باشد. درب‌های منتهی به راه‌پله‌ها باید بسته نگه داشته شوند. از انباشتن کالاها یا اقلام در راه‌پله‌ها اجتناب کنید.
مواد اولیه‌ را حداقل ?? سانتی‌متر از آب‌پاش‌های خودکار، کپسول‌های آتش‌نشانی و کنترل‌کننده‌های آب‌پاش‌ها دور نگه دارید. وجود فاصله‌ی ?? سانتی‌متری لازم و ضروری است اما فاصله‌ای بین ?? تا ?? سانتی‌متری توصیه می‌شود. مواد انباشته تا سقف باید یک فاصله‌ی ?? سانتی‌متری را حفظ کنند. اگر این میزان انباشت بیش از ??? سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد، فاصله تا سقف باید ? برابر شود. دستورالعمل‌های اجرایی از جمله دستورالعمل ایمنی (Life Safety Code) و ANSI/NFPA 101-2009 باید چک شوند.
خطرات موجود در محیط‌های الکتریکی حتما باید گزارش و دستوراتی برای رفع آن صادر شود.
?. میزان گرد و غبار را کنترل کنید

بر اساس نظر اتحادیه‌ی ملی محافظت در برابر آتش، انباشتگی بیش از ?/?? گرد و غبار در هر اینچ یا ?/? میلی‌متر که باعث پوشیدگی حداقل ? درصد سطح اتاق می‌شود می‌تواند منجر به انفجاری شدید گردد. این انباشتگی گرد و غبار به ضخامت یک سکه یا گیره‌ی کاغذ است.
به گفته‌ی گری، یک متخصص بهداشت صنعتی باید محیط کار را در برابر خطرات احتمالی مرتبط با کیفیت هوا و گرد و غبار تست کند.
استاندارد NFPA 654 که استاندارد پیشگیری از آتش‌سوزی و انفجار گرد و غبار است، بر شناسایی نواحی خطرناک، کنترل گرد و غبار و فعالیت‌های ایمنی و بهداشتی تاکید می‌نماید. این استاندارد بیان می‌کند که مکش گرد و غبار روشی مطلوب برای تمیز کردن است. تی کشیدن و با آب شستن هم از گزینه‌های دیگر می‌تواند باشد. استفاده از پمپ‌های باد نیز برای سطوح نا‌ایمن یا غیرقابل‌دسترس مجاز است.
به نظر مرکز ایمنی و بهداشت محیط کار کانادا (CCOHS)، مکنده‌های صنعتی می‌توانند دیوارها، سقف‌ها، ماشین‌آلات و سایر مکان‌ها را تمیز کنند.
استیو آرنهولز (Steve Ahrenholz)، متخصص ارشد بهداشت صنعتی بخش نظارت، ارزیابی خطر و تحقیقات اتحادیه‌ی ملی ایمنی و بهداشت محیط کار آمریکا (NIOSH)، می‌گوید: «شما یا باید از روش‌های مرطوب استفاده کنید یا سیستم‌های مکش کارآمد داشته باشید. نباید از یک جاروبرقی معمولی یا پمپ باد استفاده کنید چرا که استفاده از آنها باعث معلق شدن مجدد گرد و غبار و پخش شدن آن در محیط کار می‌شود.»
?. از جاری شدن مواد در محیط کار جلوگیری کنید

زیرپایی‌های محیط کار، که می‌تواند پارچه‌ای یا چسبناک باشد، باید تمیز باشند و به‌خوبی نگه‌داری شوند. به گفته‌ی گری، این کار از ترشح مواد خطرناک به سایر جاها جلوگیری می‌کند. همه‌ی زیرپایی‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید که مواد خطرناک از طریق آنها به جاهای دیگر انتقال پیدا نمی‌کند.
علاوه بر این، به نظر نورتون، برای جلوگیری از انتقال آلودگی به پروتکل‌های پاک‌سازی جداگانه برای هر مکان نیاز است. برای مثال، هرگز نباید از همان کف‌شویی که در یک جا برای پاک کردن روغن استفاده شده در جای دیگر استفاده نمود.
به گفته‌ی گری، اگر مواد، سمی باشند، ممکن است به تست بهداشت صنعتی، تغییر لباس کار‌ و استحمام نیاز شود. آرنهولز می‌گوید: «کارکنانی که با مواد سمی سر و کار دارند نباید با لباس کار به خانه بروند.»
?. از ریختن اشیاء جلوگیری به عمل آورید

گری اشاره دارد که محافظ‌هایی مثل تخته محافظ، ریل محافظ یا روکش می‌توانند از ریختن اشیاء بر روی کارکنان یا تجهیزات جلوگیری کنند.
به نظر پائول اریکو (Paul Errico)، مشاور ایمنی، سایر راهکارها عبارتند از:
از جعبه‌ی انباشت استفاده کنید
مواد و ابزار را درست روی میز قرار دهید
اشیاء سنگین را در قفسه‌های پایین بگذارید
تجهیزات را دور از لبه‌ی میز قرار دهید
از انباشتن اشیاء در جاهایی که محل عبور کارکنان است خودداری کنید
نورتون می‌گوید: «برای محیط کار

92