اين، يک، براي، کنيد، سخنراني

سرمايه‌گذاري‌هايتان با نيازهاي سن و سال‌تان مطابقت دارد.
?. در کنار سهام، کمي هم اوراق قرضه بخريد
خيلي از سرمايه‌گذارها به اين دليل دنبال خريد سهام هستند که خيلي براي‌شان هيجان‌انگيز است، اما بد نيست کارمندان اوراق قرضه را هم در ليست خريدشان يادداشت کنند. هر چند که اوراق قرضه چندان جلب توجه نمي‌کنند، اما خريدنشان مثل خريد سهام ريسک خيلي زيادي ندارد. براي تشخيص اينکه چقدر از سرمايه‌تان را به اوراق قرضه اختصاص بدهيد، مي‌توانيد از اين قاعده‌ي سرانگشتي استفاده کنيد: سن‌تان را از عدد ??? کم کنيد. عددي که به دست مي‌آيد، درصدي از کل سرمايه‌تان است که مي‌بايست خرج خريد سهام کنيد. يعني اگر ?? سالتان باشد، ?? درصد از پول‌تان را سهام بخريد و ?? درصد ديگر را اوراق قرضه بخريد. اگر به اين فرمول پايبند باشيد، زمين سفتي براي خود درست کرده‌ايد که هر چه رويش بالا و پايين بپريد، ترک نمي‌خورد.
?. انتظار منطقي براي بازگشت سرمايه داشته باشيد

اين را ديگر «مَشتي ماشالله» هم مي‌داند که کسب آخرين اطلاعات و اخبار از بازار سرمايه خودش يک کار تمام‌وقت است. براي کساني که نه خودشان بچه‌ي کف بازارند و نه آشنايانشان دلارفروش‌هاي دور ميدان فردوسيِ تهران، سر درآوردن از اينکه براي هر سرمايه‌گذاري چه چيزي عايدشان مي‌شود کاري است دشوار. اينکه خيلي‌ها نسبت به بازگشت سرمايه‌شان زيادي خوشبين هستند يک واقعيت است. اما کار وقتي بيخ پيدا مي‌کند که طرف با مراجعه به بازار کامپيوتر، لب به لبِ باربند يک نيسان گاوي، مادِربورد سوخته بخرد، به اميد اينکه آنها را در بالکن خانه‌اش، توي تشتي پر از تيزآبِ سلطاني بخواباند تا طلاها و نقره‌هاي به کار رفته در آنها در گوشه‌اي از تشت ته‌نشين شده و به اذن خدا به حالت شِمش درآيند. يارو آنقدر از سرمايه‌گذاري خود مطمئن است که از همين حالا چک خريد تلويزيون ?? اينچي را هم کشيده است. دريغ از اينکه در طي اين عملياتِ بازيافتِ پيچيده، حتي به اندازه‌ي پول ورود به دستشويي عمومي هم عايدش نمي‌شود.
واقع‌گرايانه اين است که اگر الگوي رشد سهامي در ?? سال گذشته ثابت مانده باشد، سرمايه‌گذار مي‌تواند انتظار داشته باشد (با فرض نرخ تورم ?? درصد) ?? تا ?? درصد سود به سرمايه‌اش تعلق بگيرد. پس قبل از ذوق کردن و چک کشيدن يک بار ديگر اين اعداد را خوب به خاطر بسپاريد.
?. کسي را پيدا کنيد که اين کار را براي شما انجام بدهد
شايد بهترين راهکار براي کارمنداني که وقت سر خاراندن ندارند اين باشد که «کار را به اهلش بسپارند». داستان اين است که انتخاب سهام خوب مثل انتخاب هنداونه‌ي خوب است و آدم اينکاره مي‌خواهد. در واقع به خيلي‌ها بايد اين توصيه را کرد که:‌‌ «آقا جان، شما رو چه به سهام خريدن؟ به جايش پولت را بده به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تا برايت سرمايه‌گذاري کنند.»
در وبسايت مرکز پردازش اطلاعات مالي ايران، مي‌توانيد ليستي از اين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و اطلاعات مربوط به هر کدام را مشاهده کنيد.
شايد هيجان اين کار به اندازه‌ي هيجان خريد و فروش سهام توسط خود آدم نباشد، اما فکر کنم هيجان را بتوان با ديدن فيلم مستند «فرار قورباغه از دست مار گرسنه» هم به دست آورد، پس ريسک نکنيد.
برگرفته از: gobankingrates



سخنراني‌هاي تِد (TED)، ويديوهاي يوتيوب و حتي ابزار‌هاي جديدي مثل پريسکوپ (Periscope) همه و همه در حال دگرگون کردن شيوه‌هاي قديمي ما براي انتقال پيام‌هايمان هستند. امروزه ما از شيوه‌هاي ساده‌تر، مستقيم‌تر و مؤثرتر براي سخنراني در جمع استفاده مي‌کنيم. موفق‌ترين سخنران‌ها آنهايي هستند که بتوانند اين‌ شيوه‌ها را با زيرکي به کار گرفته و بين تکنيک‌‌هاي قديمي و روش‌هاي جديد، ارتباطي موثر برقرار کنند. در اين جا به ? نکته براي يک سخنراني بهتر اشاره مي‌کنيم.

?. تمرين کافي نيست

مهم نيست در مدرسه به شما چه گفته‌اند، تمرين هميشه نمي‌تواند موفقيت شما را تضمين کند. اما تمرين همراه با نظر ديگران مي‌تواند.
اين که کاري را چندين بار انجام دهيد لزوما باعث نمي‌شود آن را خوب انجام دهيد. شما اول بايد ياد بگيريد که چطور خودتان را در مورد کاري که داريد براي تمرين آن وقت مي‌گذاريد نقد کنيد و بعد با توجه به آن اصلاحات لازم را انجام دهيد. و همين جا است که همان تکنولوژي ويديويي که باعث تغيير اصول سخنراني شده‌ است به کمک شما مي‌آيد. با ضبط کردن تمرين‌هاي‌تان از طريق دوربين لپ‌تاپ يا گوشي شروع کنيد. قرار نيست يک فيلم را کارگرداني کنيد، فقط کافيست بتوانيد دستاوردتان را به وضوح ببينيد و بررسي کنيد. همانطور که متخصص ارتباطات رسانه‌اي، تي‌جِي واکر (TJ Walker) اشاره مي‌کند: «شما نمي‌توانيد وقتي داريد سخنراني مي‌کنيد همزمان آن را نقد کنيد.»
وقتي ويديوي تمرين سخنراني‌تان را بازبيني مي‌کنيد، از چيزهايي که در اجراي‌تان دوست داريد يا دوست نداريد يادداشت‌برداري کنيد. متيو کوهات (Matthew Kohut ) يکي از نويسندگان کتاب (Compelling People) تأکيد مي‌کند که توجه به زماني که به ميانه‌ي سخنراني مي‌رسيد بسيار مهم است، چون بايد مطمئن شويد که در اين نقطه انرژي‌تان تمام نمي‌شود. اين نقطه معمولا زماني است که ما وارد جزئيات صحبت‌مان مي‌شويم، و بيشتر احتمال دارد که بخشي از جنبش و انرژي‌اي که با آن شروع کرديم را از دست بدهيم.

بعد از بررسي ويديو، چيزهايي که در مورد ارائه‌تان دوست داشتيد را ادامه دهيد و در مورد چيزهايي که براي‌تان جالب نبودند تجديد نظر کنيد.
?. طوري حرف بزنيد که انگار آواز مي‌خوانيد

سخنراني کردن مثل آواز خواندن است. داشتن صداي قدرتمند به شما کمک مي‌کند. بيشتر ما وقتي حرف مي‌زنيم از طريق دهان تنفس مي‌کنيم. اما وقتي براي مدتي طولاني به حرف زدن ادامه دهيم، تنفس از راه دهان باعث خشک شدن زبان و گلو مي‌شود. راجر لاو، مربي صداي افراد مشهور، معتقد است که تنفس صحيح مهم است و در اين باره مي‌گويد: «اگر مي‌‌خواهيد صدا را کنترل کنيد، اول بايد جريان هوا را کنترل کنيد.»
تبليغات

سعي کنيد از راه بيني نفس بکشيد و با کمک ديافراگم، هوا را عميقا به داخل بکشيد. قسمت پايين شش‌هاي‌تان را طوري از هوا پر کنيد که انگار يک بادکنک داخل شکم‌تان داريد. فقط زماني صحبت کنيد که نفس‌تان را بيرون مي‌دهيد و بادکنک به تدريج خالي مي‌شود.
________________________________________
: چطور صدايمان را در صحبت جذاب‌تر کنيم؟
________________________________________
?. تصاوير نامرتبط را حذف کنيد

از تصاويري که پيام اصلي سخنراني‌تان را پشتيباني نمي‌کنند استفاده نکنيد. گار رينولدز (Garr Reynolds) نويسنده‌ي کتاب presentation Zen اين طور توضيح مي‌دهد: «تصاوير بايد پيام شما را تقويت کنند، نه اينکه حواس‌ها را از آن منحرف کنند.» اگر اسلايدهايي که براي ارائه‌ي سخنراني‌تان از آنها کمک مي‌گيريد به انتقال پيام‌تان از راه تصويري کمک مي‌کنند، به هر ترتيب آنها را نگه داريد، در غير اين صورت حذف‌شان کنيد. وقتي مي‌خواهيد سخنراني‌تان را آماده کنيد، مستقيم سراغ PowerPoint يا Keynote برويد. اينکه از اول با کار روي عناصر تصويري شروع کنيد، شما را در يک مسير ذهني غيرخطي قرار مي‌دهد. تهيه‌ي تصاوير اسلايد به شما کمک مي‌کند ديد وسيع‌تري به دست آوريد. از کارت‌هاي راهنما يا برچسب استفاده کنيد تا همين طور که سخنراني‌تان را مرحله به مرحله مي‌سازيد، بتوانيد ايده‌ها و تصاوير را جابجا کنيد يا تغيير دهيد. در هر اسلايد روي يک ايده تمرکز کنيد. از خودتان بپرسيد: «چطور مي‌توانم اين ايده را به صورت تصويري بيان کنم‌؟»
به تصويرسازي بي‌کيفيت راضي نشويد. اگر زيرکانه انتخاب کنيد، حتي تصاوير ساده مي‌توانند به طرز شگفت‌آوري مؤثر باشند. من خودم براي منابع تصويري به سايت‌هايي مثل GettyImages.com ،istockphotos.com و Dollar Photo Club مراجعه مي‌کنم.
وقتي ما يک سخنراني را تماشا مي‌کنيم، ديگر انتظار نداريم که مجبور شويم يک متن طولاني را از يک اسلايد بخوانيم يا حتي اصلا متني بخوانيم. اين نکته را در نظر داشته باشيد و متن اسلايد‌ها را در يک حداقلِ قابل تحمل حفظ کنيد. سقف ?? کلمه را براي هر اسلايد در نظر بگيريد تا هر کسي بتواند بدون فشار آوردن به چشم‌هايش آن را ببيند.
________________________________________
: چطور يک پاورپوينت عالي براي ارائه تهيه کنيم؟
________________________________________
?. شوخي‌هاي‌تان را قبلا امتحان کنيد

يکي از بهترين کارهايي که به عنوان سخنران مي‌توانيد انجام دهيد اين است که مخاطبان‌تان را بخندانيد (کاملا واضح است که اين کار يک راه عالي براي برقراري ارتباط با مخاطب هم هست). اما بايد جُک‌هاي‌تان را قبلا به طور جدي امتحان کنيد تا مطمئن شويد همان تأثيري که مي‌خواهيد را مي‌گذارند. هرگز از دوستان‌تان نپرسيد: «به نظرت بامزه نيست؟» چون يک عده غريبه مخاطب شما هستند نه دوست‌تان و دوست شما حتي اگر بخواهد نمي‌تواند با شما صادق باشد.
جودي کارتر نويسنده‌ي کتاب The Message Of You پيشنهاد مي‌کند که شوخي‌هاي‌تان را در قالب صحبت‌هاي معمول ارائه دهيد. مطمئن شويد دوستان يا اعضاي خانواده‌تان نمي‌دانند که شما داريد لطيفه‌تان را در آن حرف مي‌پيچانيد و بعد ببينيد لبخند مي‌زنند يا نه. اگر نخنديدند شما مي‌فهميد که آن شوخي بامزه نيست و احتمالا در ارائه‌تان هم نتيجه‌ي خوبي نخواهد داد.
آن‌ را کمي عوض کنيد و با چند مخاطب ديگر دوباره امتحان کنيد. من اخيرا از جودي پرسيدم: «اگر موقع ارائه‌ي سخنراني با وجود اينکه وقتي امتحانش مي‌کردم نتيجه‌ي خوبي مي‌گرفتم، کسي به لطيفه‌ي من نخنديد چه کار کنم؟» او به من نصيحت کرد که صادق باشم. يکي از چيزهايي که در شيوه‌ي جديد سخنراني خيلي اهميت دارد، سادگي و واقعي بودني است که حاصل کنار رفتن قالب رسمي سخنراني‌ها است. با خوش‌رويي به مخاطبان‌تان اعتراف کنيد که «دوستام فکر مي‌کردن خيلي خنده‌داره» يا «خُب، به نظر من که بامزه ‌مي‌اومد». در اين صورت احتمالا خنده‌ي بيشتري نصيب‌تان مي‌شود تا حالتي که فقط لبخند بزنيد و با شانه بالا انداختن از کنار شوخي شکست‌خورده‌تان بگذريد.
?. وانمود کنيد داريد با دوستان‌تان گپ مي‌زنيد

اين توصيه‌ي معمول که مي‌گويد مخاطبان‌تان را بدون لباس تصور کنيد، اگر بخواهيم صادق باشيم راه بسيار احمقانه‌اي است. اين کار عجيب و غريب و غير‌حرفه‌اي است. به جاي آن فرض کنيد داريد با گروهي از دوستان‌تان در اتاق نشيمن خانه‌ي خودتان گپ مي‌زنيد.
طوري روي مخاطبان‌تان تمرکز کنيد که انگار مهمان‌هايي هستند که آنها را خوب مي‌شناسيد. با آنها مثل دوستاني برخورد کنيد که داريد با آنها يک صحبت معمولي مي‌کنيد. بعضي از بهترين سخنران‌ها، قدرت‌شان را از راه همين تواناييِ ايجاد يک ارتباط صميمي با افرادي که مي‌خواهند براي‌شان سخنراني کنند به دست آورده‌اند. اين کار همچنين باعث مي‌شود اين وظيفه که مي‌خواهيد به طرز خاصي ظاهر شويد ديگر روي دوش‌تان سنگيني نکند. اگر سخت نگيريد و عادي برخورد کنيد، اضطراب‌تان کم مي‌شود و اعتمادبه‌نفس‌تان بالا مي‌رود.
?. زودتر در محل حاضر شويد

اين يک قانون قديمي است که ارزش تکرار دارد، چون هر چه تاکتيک‌هاي ديگر عوض شوند، اين يکي ثابت مي‌ماند. اينکه ?? تا ?? دقيقه زودتر حاضر شويد تا با محل آشنا شويد تغيير زيادي ايجاد مي‌کند. مطمئن شويد وسايل الکترونيکي‌اي که قرار است از آنها استفاده کنيد، درست کار مي‌کنند. فايل‌هاي صوتي يا تصويري را که قصد داريد در حين ارائه‌ي سخنراني استفاده کنيد، بررسي و ميکروفون را امتحان کنيد. علاوه بر اينها مي‌توانيد شروع سخنراني‌تان را يک بار تمرين کنيد تا موقع سخنراني آماده‌تر باشيد.
?. با تغييرات جلو برويد

دنياي تجارت همواره در حال تغيير است و به همين ترتيب سخنراني در جمع هم تغيير مي‌کند. لازم است که با استفاده از اطلاعات متخصصان و تغييرات تکنولوژيِ ارتباطي، هميشه به روز باشيد.
نانسي دوارت (Nancy Duarte) متخصص باتجربه‌ي سخنراني در جمع، پيش‌بيني مي‌کند که نقش مخاطبان در سخنراني‌ها روزبه‌روز پررنگ‌تر خواهد شد. سخنراني‌هاي يک‌طرفه حوصله‌ي مردم را سر مي‌برد. آنها دوست دارند به جاي آن که فقط مورد خطاب واقع شوند با سخنران صحبت کنند و در سخنراني مشارکت داشته‌ باشند. نانسي اين تمايل مخاطبان را «تأثير تِد» مي‌نامد. با توجه به محبوبيتي که سخنراني‌هاي تِد اين روزها پيدا کرده‌اند، ناگزير بعضي از مخاطبان، مصاحبه‌ي شما را با ارائه‌هاي مورد‌ علاقه‌شان در تِد مقايسه مي‌کنند. مجبور نيستيد سخنراني‌تان را کاملا در قالب آن سخنراني‌ها پياده کنيد، فقط حالت پويا و محاوره‌اي سخنراني‌هاي ارزشمند تِد را در نظر داشته باشيد و سعي کنيد اين حالت را در سخنراني خودتان پياده کنيد.
________________________________________
: ? نکته طلايي براي اينکه سخنراني بي‌نظيري داشته باشيد
________________________________________
?. يک پايان قوي داشته باشيد

شروع و پايان يک سخنراني بخش‌هايي هستند که بيشتر در ذهن مي‌مانند. سخنراني‌تان را قدرتمند تمام کنيد و مخاطبان‌تان را وادار به واکنش کنيد. نکات اصلي را خلاصه کنيد. پيام‌تان را تکرار کنيد. بعد به وضوح در رابطه با مطالبي که گفته‌ايد، مخاطبان‌تان را به فعاليت دعوت کنيد. اسکات شِرتلي (Scott Schertly) مدير اجرايي شرکت تنظيم سخنراني Ethos3 براي تأکيد بر اهميت اين بخش اين سؤال را مطرح مي‌کند که «اگر نمي‌خواهيد در آخر مخاطبان را به فعاليت دعوت کنيد، اصلا چرا سخنراني مي‌کنيد؟»
براي ارائه‌ي يک سخنراني‌ خوب، اعتماد به نفس کافي داشته باشيد و از اين نکات همراه با تجربه‌هاي شخصي خودتان و دوستان‌تان کمک بگيريد تا بتوانيد پيام‌تان را به خوبي منتقل کنيد و تأثيري که مي‌خواهيد را بگذاريد.
برگرفته از: Fastcompany

اين مجموعه صوتي پرطرفدار را از دست ندهيد
مقالات صوتي

مجموعه صوتي پرطرفدارترين مقالات سخنراني، فن بيان و ارائه
کلام‌تان را جادويي کنيد

6000تومان



يکي از مهم‌ترين کارهايي که بايد قبل از ثبت يک فعاليت تجاري موفق انجام دهيد، طراحي يک برند مناسب است. برندي که به خوبي نماينده¬‌ي کاري باشد که شما قرار است انجام دهيد. تا وقتي به ريزه¬‌کاري¬‌هايي مثل رنگ‌¬بندي و نوع لوگو که قسمت مهمي از تاثيرگذاري برند شما را به دوش مي‌¬کشند، توجه نکنيد در¬ واقع شروع آن ¬چنان خوبي نخواهيد‌ داشت. برند خوب هيچ‌¬وقت فراموش نمي‌شود. شعار تبليغاتي خوب هم معمولا همراه هميشگي يک برند موفق است. مثلا همه¬‌ي ما با شنيدن «هيچ‌کس تنها نيست…» ترغيب مي‌شويم جزو گروهي از آدم‌¬ها باشيم که هيچ‌وقت تنها نيستند! يک نکته¬‌ي قابل¬‌توجه هم اين است که بايد همه¬‌ي قوانين ثبت شرکت را در طراحي برند رعايت کنيم. اين تنها شروع ساده‌اي براي طراحي يک برند است. ? نکته¬‌ي طلايي زير مي‌تواند به شما براي طراحي يک برند موفق و فوق‌العاده کمک کند.
?. مردم چه حسي به برند شما دارند؟
شما حتي اگر راستگوترين بقّال دنيا باشيد، باز هم نمي‌توانيد قبول کنيد ماست‌تان ترش است! آقاي پل‌سي‌برانسون، رئيس يک شرکت بسيار موفق هم همين‌طور فکر مي کند: «مهم نيست شما در مورد برند شخصي‌تان چه فکري مي‌کنيد. مهم ميزان جذابيت اين برند در نگاه مردم است. در نتيجه اولين قدم در ساخت و طراحي و پيشرفت برند شما، نظر مردم درباره‌ي آن است.»
برند خود را در گوگل جست‌و‌جو کنيد، به نظر آقاي برانسون، اين روش خوبي براي ارزيابي است. به کمک يک گروه متمر‌کز از دوستان نزديکتان اين موضوع را بررسي کنيد و يا از يک مشاور در زمينه‌ي مرتبط بخواهيد به کمک روش «تحليل ??? درجه» (ارزيابي از چند منبع) موضوع را روشن کند. اين روش، روشي بسيار مفيد و قابل اتکا است.
?. يک وبسايت براي برندتان داشته باشيد
جف بوياس، وبلاگ‌نويس، نويسنده، نظريه‌پرداز فضاهاي ديجيتال و سخنران توصيه مي‌کند: «حتما يک وبلاگ يا وبسايت در فضاي مجازي براي خودتان داشته‌باشيد. براي ارتقاي محتواي آن تلاش کرده و به کمک اين فضا با مخاطبانتان تعامل کنيد. حتي مي‌توانيد با عضويت در لينکدين، فيس بوک، توئيتر، پينترست يا اينستاگرام، با آنها در ارتباط باشيد و با استفاده از اين شبکه‌هاي اجتماعي صداي برندتان را بلندتر به گوش مردم برسانيد!»
«مهم‌ترين نکته اين است که نبايد ايده¬‌آليست باشيد! فقط از جايي شروع کنيد.»
يک برند خوب بايد:
معتبر باشد.
منحصر‌به‌فرد باشد.
طراحي به‌ياد¬ماندني داشته‌ باشد.
شعاري متفاوت خلق کند که هدف شما و کاري که مي¬‌خواهيد انجام دهيد را نشان دهد.
مشتريان‌تان را ترغيب کند.
چيزي که نبايد فراموش کنيد تاثير زياد عواملي مثل بازاريابي محتوايي (يعني توليد محتوا مطابق با سليقه‌ و نياز مشتريان)، حضور به عنوان نويسنده‌ي مهمان در ساير وبلاگ‌ها و شبکه‌سازي در فضاي مجازي است.
?. حواستان باشد هر کاري مي‌کنيد قسمتي از برند شماست!

برند شخصي شما قسمت بزرگي از همه‌ي قسمت‌هاي زندگي شماست. اين موضوع حتي بايد در لباس پوشيدن و همه‌ي فعاليت‌هاي مشترک با دوستان و همکارانتان خودش را نشان بدهد.محتواي فضاي مجازي يکي از چيزهاي ديگري است که بايد آينه‌ي تمام و کمال برندتان باشد، مثلا اگر برند شخصي من حاکي از همراهي با کارآفرين‌ها است، در رويدادهاي مختلف فضاي مجازي هم حرف‌ها و رفتارهاي من بايد همان کسي را به نمايش بگذارد که ادعا مي‌کنم. خلاصه اينکه اگر تلاش کنيد کسي باشيد که واقعا نيستيد، ماه پشت ابر نمي‌ماند و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا