اين، يک، براي، مهارت‌هاي، نوآوري

تغييراتي که گفتم، هميشه ممکن است به دام اين باور اشتباه بيفتيم که امروزه عوامل موفقيت فردي کارمندان نيز تغيير کرده‌ است، در حالي که چنين نيست.
با وجود تغيير نام‌گذاري‌ها و مجموعه‌ي مهارت‌هاي فني، اصول مبنايي همچنان بدون تغيير مانده‌اند، يعني همان «مهارت‌هايي» که موجب مي‌شود يک کارمند حفظ شود و کارمند ديگر، به راحتي جايگزين شود. اين اصول در سال ???? هم همين موارد بودند، امروز هم همين موارد هستند و در سال ???? هم همين موارد خواهند بود. اين اصول، مجموعه‌ي مهارت‌هاي ناملموسي هستند که مختص هيچ زماني نيستند و در اين ميان ? اصل وجود دارد که توصيه مي‌کنم، تمام کساني که مي‌خواهند در تجارت امروز (و البته فردا) موفق باشند، آنها را بپذيرند.

?. قابليت اطمينان
زماني مدير ارشدي داشتم که برايم کار مي‌کرد. او مسئول ارائه‌ي به‌روز‌رساني‌هاي به‌موقع، براي پروژه‌ي بسيار مهم خود و ارائه‌ي اطلاعاتي به افراد در مورد روند آن بود. يک بار به دليل تاخير در ارائه‌ي گزارش، از او سوال کردم و به من جواب داد: «فردا روي آن کار مي‌کنم.» چند روز گذشت و دوباره از او پرسيدم و همان جواب را شنيدم. اين وضعيت بيش از دو هفته ادامه پيدا کرد! و در پايان، اعتمادم را نسبت به قابليت اتکا و قابل اطمينان بودن اين مدير از دست دادم. قابليت اطمينان (Reliability)، يعني مي‌شود به شما اطمينان کرد که آنچه مي‌گوييد انجام خواهيد داد را واقعا انجام بدهيد. همانطور که امروز به مخاطبان جوانم مي‌گويم: «چه حسي خواهيد داشت اگر به شما بگويم که حقوق شما را در روز بيست‌و‌يکم ماه پرداخت مي‌کنم، و سپس زماني که به آن روز مي‌رسيم، به وعده‌ام عمل نکنم؟ و بعد مدام به شما بگويم، فردا حقوق‌تان را پرداخت مي‌کنم، ولي هرگز اين کار را انجام ندهم. آيا شما مي‌پذيريد؟» احتمالا خير. اگر از شرکت انتظار داريد که در انجام تعهداتش نسبت به شما قابل اعتماد باشد، شما نيز بايد همينطور رفتار کنيد و به وعده‌ي خود عمل کنيد. به همين سادگي است و اين يعني قابليت اطمينان.
________________________________________
: ?? راه براي اينکه در محل کار به شما احترام بگذارند
________________________________________
?. مهارت نگارش

من بسيار خوش‌شانس بودم که در فرهنگ «يادداشت‌هاي يک صفحه‌ايِ» شرکت بزرگ P&G رشد کردم و در هنر نگارش تجاري موثر، تسلط پيدا کردم. نوشتن ?? سال پيش هم مهم بود، خيلي قبل‌تر از اينکه شرکت‌ها جهاني شوند و در تمام مناطق دنيا شعبه داشته باشند. امروزه نوشتن اهميت بسيار بيشتري دارد. نگارش خوب مي‌تواند کوه‌ها را جابجا کند. نوشتن، تفکر شما را تقويت مي‌کند. به فرد کمک مي‌کند تا در ميان مناطق زماني و جغرافيايي جابجا شود. نوشتن مي‌تواند نمايانگر شما باشد و ارزش ويژه‌ي برند شخص شما را بسازد يا از بين ببرد. هيچ چيز مهم‌تر از يادگيري نگارش موثر و بيان افکارتان به شيوه‌اي مختصر و کوتاه بر روي کاغذ نيست. اگر نمي‌توانيد خوب بنويسيد، تمرين کنيد. در دوره‌هاي مکاتبات بازرگاني شرکت کنيد. کسب اين مهارت، آسان است و فقط به تمرين و پشتکار نياز دارد.
تبليغات

________________________________________
: ? گام موثر براي نوشتن طرح کسب‌ و کار
________________________________________
?. هوش هيجاني يا «هوش اجتماعي»

حتي بيش از ?? سال پيش هم، ما در جهاني از ساختارهاي ماتريسيِ همکاري زندگي مي‌کرديم. ديگر هيچ انساني مانند يک جزيره نيست. يعني بايد بدانيد که چگونه با ديگران رفتار کنيد و درک کنيد که ديگران تحت تاثير آنچه انجام مي‌دهيد يا انجام نمي‌دهيد قرار مي‌گيرند. هنوز هم بسيار متعجب مي‌شوم وقتي جواناني را مي‌بينم که به تماس‌هاي تلفني يا ايميل‌ها پاسخ نمي‌دهند، انگار خيلي مشغله دارند و نمي‌توانند اين کار را انجام دهند. بعضي از آنها تعجب مي‌کنند که چرا نمي‌توانند شغل‌هاي بزرگ را به دست بياورند يا شغل خود را حفظ کنند. ندانستن اينکه چگونه با ديگران رفتار کنيد، و چگونه آنها را مجذوب خود کنيد، بدون شک قاتل حرفه‌ي شماست، مهم نيست که چقدر باهوش باشيد. فقط فردي احمق نمي‌تواند تشخيص بدهد که «هيچ کسي وجود ندارد که باهوش‌تر از همه باشد». احترام گذاشتن به ديگران را ياد بگيريد. کاري کنيد که ديگران حس کنند که به آنها بها داده شده است و درک شده‌اند. دنيايي که امروز در آن کار مي‌کنيم، بيش از هر زمان ديگري، جهان «تاثيرگذاري» است تا جهان «قدرت». يعني هر فرد بايد هنر رفتار با ديگران را به خوبي ياد بگيرد.
________________________________________
: ? تکنيک براي تقويت هوش هيجاني
________________________________________
?. حرفه‌اي بودن

حرفه‌اي‌گري حوزه‌ي وسيعي است که همه چيز، از لباس پوشيدن، تا رفتار، و تا رويکرد فرد در محل کار را در برمي‌گيرد. آيا شما حرفه‌اي عمل مي‌کنيد؟ آيا براي شغل خود، مناسب به نظر مي‌رسيد؟ همه‌ي ما مي‌توانيم «بي‌عدالتيِ قضاوت بر اساس ظاهرِ افراد» را فرياد بکشيم، ولي در بيشتر موارد، مردم بر اساس ظاهر افراد قضاوت مي‌کنند. وقتي شما مانند فردي نامرتب لباس مي‌پوشيد، ديگران تصور نمي‌کنند که فردي جدي و منظم هستيد. وقتي هميشه تاخير داريد، ديگران از اينکه ناچارند منتظر شما بمانند خشمگين مي‌شوند و در توانايي شما براي انجامِ کارها، ترديد مي‌کنند. کافي است که اين آزمون ساده را انجام دهيد. پيش از رفتن سرِکار، در مقابل آينه بايستيد. آيا حاضريد خودتان را استخدام کنيد؟ آيا حاضريد مسئوليت شرکت‌تان را به خودتان بسپاريد؟ پس حرفه‌اي شويد و درست رفتار کنيد.
________________________________________
: ?? فرمان اخلاق حرفه‌اي در محل کار
________________________________________
?. ارائه‌ي شفاهي

اين مورد، ارتباط بسيار نزديکي با ارتباط‌هاي مکتوب دارد. آيا مي‌توانيد افکار خود را به يک سخنراني منسجم ترجمه کنيد که ساده، قابل فهم و معنادار باشد؟ اين مسئله در مجموع، مرتبط با هنر برقراري ارتباط است و اگر نتوانيد به خوبي ارتباط برقرار کنيد، به سختي به موفقيت خواهيد رسيد. خبر خوب اين است که مانند نوشتن، در اين کار نيز به راحتي مي‌توانيد استاد شويد، فقط بايد تمرين کنيد. اگر به من ?? روز مهلت داده شود، مي‌توانم هر کسي را به يک سخنران عالي تبديل کنم.
________________________________________
: ? ترفند براي اينکه با يک ارائه خلاقانه، رئيس‌تان را حيرت زده کنيد
________________________________________
?. توجه به جزئيات

جزئيات اهميت بسيار زيادي دارند و در تجارت بسيار مهم هستند. يک صفر اضافه مي‌تواند ? ميليون را به ?? ميليون تبديل کند. توجه نکردن به جزئيات، مي‌تواند موجب از دست دادن يک حرفه شود. مدت‌ها است که اين اصل را براي خود تعيين کرده‌ام که اگر در رزومه‌اي که دريافت مي‌کنم غلط املايي وجود دارد، آن را مستقيما داخل سطل زباله بيندازم. اگر فردي حتي در رزومه‌ي خود نيز (که معرف اوست) کمال‌گرا نيست، چگونه مي‌توان انتظار داشت که در کسب‌و‌کار من، به جزئيات توجه کند؟ بارها شاهد شغل‌هايي بوده‌ام که به دليل توجه نکردن به جزئيات، عدم بررسي اطلاعات و از دست دادن ميليون‌ها دلار از پول شرکت، بر باد رفته‌اند. مواردي مانند ترتيبِ اشتباه، يک مُهرِ اشتباه، عدم پيگيري، آمار و ارقام و محاسبات اشتباه در زمانِ ارائه، کم‌اهميت به نظر مي‌رسند ولي در واقع بسيار مهم هستند و بهترين‌ها اين را به خوبي مي‌دانند.
نکته‌ي مهم در مورد اين مهارت‌ها اين است که همه‌ي آنها به انتخاب ما بستگي دارند و ربطي به ژنتيک، تحصيلات، دودمان و نژاد ما ندارند. آنها فقط به انتخاب انسان وابسته‌اند. ما انتخاب مي‌کنيم که حرفه‌اي باشيم، قابل اعتماد باشيم، به جزئيات توجه کنيم و مهارت‌هاي ارتباطيِ کتبي يا شفاهي خود را ارتقا دهيم. با اين انتخاب‌ها هرگز در طول دوره‌ي کاري خود، نگران به دست آوردن شغلي عالي نخواهيد بود و در مقابل، با انتخاب نکردن اين موارد، همواره با کشمکشي پر از تلخي و نااميدي روبه‌رو خواهيد بود. حالا انتخاب با شماست.
برگرفته از: linkedin.com

اين مجموعه صوتي پرطرفدار را از دست ندهيد
مقالات صوتي

مجموعه صوتي پرطرفدارترين مقالات با موضوع رازهاي موفقيت
موفقيت چيزي جز رعايت يک سري اصول و تمرين مداوم آنها نيست

7000تومان



نوآوري در کسب‌وکار يک ضرورت است و اين موضوع نه تنها براي کارآفرين‌ها، بلکه براي مديران نيز لازم است. با به کارگيري نوآوري مي‌توانيد در زمان و پول خود صرفه‌جويي کنيد، سرعت رشد و توسعه‌ي خود را افزايش دهيد و از رقبايتان پيشي بگيريد. در اينجا مي‌خواهيم شش مهارت که به شما ياد مي‌دهد چگونه در کارتان نوآوري ايجاد کنيد را آموزش دهيم.

مت کوپلند (Matt Copeland) سرپرست برنامه‌ي MBA در مدرسه‌ي بازرگاني آشريج (Ashridge) است. او مي‌گويد: «وجود نوآوري در تمام عمرِ کاري لازم است، چرا که همه چيز خيلي راحت کپي مي‌شود و سرعت انتقال اطلاعات در جهان به قدري بالاست که اگر کار خود را نوآورانه دنبال نکنيد، امتياز خود را در رقابت خيلي سريع از دست مي‌دهيد.» به همين دليل کوپلند احساس مي‌کند که نوآوري در تجارت، يک اصل مهم و کليدي است.
براي آنکه يک ايده از مرحله‌ي تصور به مرحله‌ي اجرا برسد، به چندين مهارت براي ايجاد نوآوري نياز است؛ مهارت‌هايي که مي‌توانيد در طول يک برنامه‌ي MBA و از طريق اطلاعات، مطالعه و منابعي که در اختيار شما قرار مي‌گيرد، تقويت کنيد و بهبود ببخشيد. در اينجا با مهارت‌هايي آشنا مي‌شويد که کوپلند براي رسيدن به نوآوريِ موفقيت‌آميز مهم مي‌شمارد.
?. مهارت‌هاي پياده‌سازي

در حالي که بسياري از دانشجويان کوپلند انتظار دارند بخش نوآوريِ برنامه را صرف پرورش «ايده‌هاي ديوانه‌وار، جديد و ديده نشده» کنند، ولي او اظهار مي‌دارد که نوآوري تنها به حوزه‌ي کارهاي خلاقانه محدود نمي‌شود، بلکه در کارهاي اجرايي نيز کاربرد دارد. «داشتن يک ايده‌ي خوب به تنهايي هيچ ارزشي ندارد، مگر آنکه با آن کاري کنيد.» فراسوي رسيدن به يک ايده‌ي جديد، تمام مجموعه مهارت‌هاي پياده‌سازي وجود دارند که براي آنکه ايده‌ي خود را عملي کرده و آن را روانه‌ي بازار کنيد به آنها نياز خواهيد داشت. اينکه بدانيد چطور ايده‌ي مناسب را انتخاب کنيد و اينکه چطور از آن ايده استفاده کنيد تا ارزشمند تلقي شود، دو رکن اصلي مهارت‌هاي پياده‌سازي را تشکيل مي‌دهند.

?. مهارت‌هاي حل مسئله
در ارتباط با نوآوري، انواع مختلفي از مهارت‌هاي حل مسئله وجود دارد. اول، قابليت شناخت مشکلي است که محصول يا خدمات شما آن را برطرف مي‌کند. «ما اغلب بدون آنکه ماهيت واقعي مسئله را متوجه شويم، به سمت راه‌حل خيز برمي‌داريم. اگر بتوانيم بخش‌هاي مهم مسئله را جدا کنيم، خيلي ساده‌تر مي‌توانيم راه‌حل را پيدا کنيم.» دوم، مهارت‌هاي حل خلاقانه‌ي مسئله است. کوپلند اغلب دانشجويانش را وادار مي‌کند که الگوي فکري خود را به چالش بکشند و آن را تغيير دهند، تا بتوانند از زواياي متفاوت به مسائل بنگرند و پرسش‌هاي متفاوت مطرح کنند. نوآوران بايد بتوانند از راه‌هاي مختلف به يک مسئله نزديک شوند، نه اينکه از همان روش‌ قبلي استفاده کنند و يا از رقباي خود تقليد کنند. MBA مي‌تواند به اين موضوع کمک کند زيرا دانشجويان را به سمت استفاده از روش‌ها و نگرش‌هاي جايگزين ترغيب مي‌کند.
?. طرز فکر کنجکاوانه

نوآوران براي آنکه بتوانند به ايده‌هاي جديد دست يابند، از راه‌هاي نو به مسئله بنگرند و محصولات خود را ارتقا دهند، لازم است از روحيه‌ي پرسشگري برخوردار باشند. به همين دليل طرز فکر کنجکاوانه به منزله‌ي قلب نوآوري است. يکي از راه‌‌هايي که نوآوران مي‌توانند به پرسش‌هاي واضح و سنجيده برسند، اين است که جهان اطراف خود را مشاهده کنند. توانايي مطرح کردن پرسش‌‌هاي غيرمتداول نيز از اهميت بسياري برخوردار است. «همه‌ي ما عادت داريم که مسائل را از طرق يکسان، چارچوب‌‌بندي شده، تحليلي و مستقيم حل کنيم. به همين دليل ما در بخش نوآوري آشريج، تلاش مي‌کنيم راه‌ها و سازوکارهايي را پيدا کنيم تا به وسيله‌ي آنها دانشجويان پرسش‌‌هاي متفاوتي بپرسند و از ديدگاه متفاوتي به قضايا بنگرند.»
تبليغات

?. مهارت‌هاي مشاهداتي

نوآوران با مشاهده‌ي دنياي پيرامون خود مي‌توانند به روش‌هاي جديدي براي حل مسائل برسند. از جمله مهارت‌هاي کليدي مشاهداتي، مي‌توان به توجه کردن به نوآوري‌ در صنايع ديگر اشاره نمود، به خصوص آن دسته از نوآوري‌هايي که شما نيز مي‌توانيد در کار خود مورد استفاده قرار دهيد. همچنين مي‌توانيد مشاهده کنيد که مشتري‌هاي‌تان چطور از محصولات شما استفاده مي‌کنند و به اين ترتيب مي‌توانيد را‌ه‌هايي را بيابيد که باعث تسهيل زندگي آنها مي‌شود و يا به فرصت‌هايي براي افزايش درآمد خود دست پيدا کنيد.
?. مهارت‌هاي فناوري
اگرچه مي‌توان فناوري را خود يک نوآوري در نظر گرفت، در وهله‌ي اول بايد به ياد داشت که فناوري يک مجموعه‌ ابزار براي هموار نمودن مسير به سوي نوآوري‌هاي بيشتر است. کوپلند معتقد است نوآوران علاوه بر داشتن اطلاعات در زمينه‌ي تکنولوژي و نحوه‌ي کار با کامپيوتر، بايد سعي کنند از انواع مختلف فناوري استفاده کنند. «فناوري‌هاي جديدِ بسياري وجود دارد که به شرکت‌ها و افراد کمک مي‌کند تا بتوانند به نوآوري دست پيدا کنند. اين فناوري‌ها مدام در حال تغيير هستند و تنها راهي که به من کمک مي‌کند که بتوانم از آنها استفاده کنم و در آنها مهارت پيدا کنم، اين است که مانند يک وسيله‌ي سرگرمي با اين فناوري‌ها بازي کنم. اين همان کاري است که دانشجويانم را تشويق مي‌کنم انجام دهند.»
?. مهارت‌هاي همکاري

مهارت‌هاي همکاري از جمله قابليت تشکيل تيم‌هاي فعال در نقاط مختلف دنيا به نوآوران اجازه مي‌دهد شبکه‌ي خود را به روي ورودي‌هاي متنوع‌تري باز کنند و به اين ترتيب بتوانند فرصت‌ها و موقعيت‌ها را راحت‌تر پيدا کنند. همکاري با ديگران به شما اجازه مي‌دهد به شبکه‌هاي مختلف صنايع گوناگون در نقاط مختلف دنيا متصل شويد. همچنين مهارت‌هاي همکاري به شما در مديريت نوآوري کمک مي‌کند. براي مثال مي‌توانيد طي همکاري با تيپ‌هاي شخصيتي مختلف، ورودي‌هاي متنوع‌تري از تيم خود دريافت کنيد. گاهي اوقات اين افراد ساکت و انديشمند هستند که بهترين‌ ايده‌ها را دارند، نه اعضاي شلوغ و پر سروصداي گروه. نوآوران بايد بدانند که چطور و کجا از مهارت‌هاي اعضاي تيم خود استفاده کنند و بهترين بازده و عملکرد را از آنها به دست آورند. نوآوري محدود به استراتژي نمي‌شود، بلکه گاهي به ارتباطات برمي‌گردد و مهارت‌هاي همکاري مي‌تواند به شما کمک کند اين ارتباطات را ايجاد کنيد.
برگرفته از: topmba.com

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي برگزاري جلسات موثر به روش اساتيد هاروارد
جلسات کاري را تبديل به ابزار موفقيت خود کنيد

8000تومان



اگر در حين جستجو در آخرين منابع علوم اعصاب، با نصيحتي که مادربزرگ‌تان هميشه به شما مي‌کرده مواجه شويد، چه احساسي پيدا مي‌کنيد؟
بنا به گفته‌ي‌ اريک جي. مک‌نالتي، جايي که اين دو حوزه به هم مي‌رسند، در واقع کليد تبديل شدن به يک رهبر موثر را در دلِ خود نهفته دارد! مک‌نالتي مي‌گويد يکي از سوال‌هايي که معمولا از او به عنوان مسئولِ بخشِ تحقيقات در موسسه‌ي اِن‌پي‌اِل‌آي (National Preparedness Leadership Initiative) پرسيده مي‌شود، اين است که چه کتاب‌هايي در زمينه‌ي رهبري مي‌شود خواند؟ آنچه او در اين مدت متوجه شده، اين است که معمولا کتاب‌هاي مرتبط با شناخت مغز که در حوزه‌ي علوم اعصاب نوشته مي‌شوند، اطلاعات بسيار مفيدتري در زمينه‌ي رهبري دارند تا کتاب‌هايِ سنتي‌تري که معمولا توسط مديران شرکت‌ها نوشته مي‌شود و مردم دوست دارند بخوانند!

مشاهده‌ي بعدي او اين است که شش تا از نصيحت‌هايي که مادربزرگش هميشه به او مي‌کرده، به‌واقع توسط پژوهش‌هاي عصب‌شناسي به عنوان راهکارهاي مهمي براي تبديل شدن به يک رهبر موثر مورد بررسي قرار گرفته است! در ادامه اين شش نصيحت را مرور مي‌کنيم.
?. زود قضاوت نکنيد
مغز ما هميشه در حال پياده‌سازي يک حقه‌ي کوچک بر روي ماست: ما معمولا دوست داريم در محيط‌هايي قرار بگيريم که هم‌نشين‌هايي با طرز فکري مشابه با خودمان داشته باشيم. تاييديه‌اي که ما معمولا دوست داريم از ديگران بگيريم و به سوگيري در تاييد (confirmation bias) معروف است، برخلاف تصور اوليه چندان مفيد نيست و حتي مي‌تواند بر بسياري از وجوه زندگي ما تاثير منفي هم داشته باشد: از پيدا نکردن دوست‌هاي جديد تا رد کردن يک کانديداي توانمند در يک مصاحبه‌ي شغلي صرفا بر مبناي تيم فوتبالي محبوبش!
يک رهبر موثر، سعي مي‌کند پيش از آنکه ديگران را بر مبناي ظاهر قضاوت کند، آنها را بيشتر بشناسد. راه‌هاي مختلفي براي اين کار وجود دارد، به عنوان مثال مي‌توان به پرسيدن سوال‌هاي متفاوت در مصاحبه‌ها و گسترش خلاقيت تيمي اشاره کرد:

پرسيدن سوال‌هاي متفاوت و غيرمنتظره از کانديداهاي يک مصاحبه‌ي شغلي مي‌تواند باعث شود که به جاي جواب‌هاي از قبل فکرشده و بي‌فايده، اطلاعاتي مفيد و واقعي درباره‌ي فکرها و توانايي‌هاي فرد به دست بياوريم. مثلا يکي از سوال‌ها مي‌تواند اين باشد: «فکر مي‌کني يک راننده‌ي تاکسي در طول روز چقدر درآمد کسب مي‌کند؟» يا مثلا «به نظرت بهترين اپليکيشن براي خواندن اخبار چيست؟»
ايده‌هاي جديد بايد توسط تمام افراد تيم صرف نظر از هر عنوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *