اين، براي، يک، کنيد، ??

کنند.
تبليغات

مثل موش ترسو نيستند
طرف ديگر بوم اين است که ايده‌ي خودتان را با ترس و لرز به‌صورت سؤالي مطرح کنيد يا طوري آن را بيان کنيد که انگار مستلزم تأييد ديگران است. اگر آدم خجالتي‌اي هستيد سعي کنيد ايده‌هايتان را به شکل خبري و يا «دانستني‌هاي جالب» بيان کنيد تا مخاطب‌تان را به فکر فرو ببرد. شاخ و برگ‌هاي اضافي را هم از حرف‌هايتان هرس کنيد. کجاي «به نظر من» يا «امکانش هست که» باعث خواهد شد حرف‌هاي شما ترغيب‌کننده‌تر به نظر برسند؟
از زبان بدن مثبت استفاده مي‌کنند

اگر مي‌خواهيد موقع صحبت کردن ذهن آدم‌ها را درگير خودتان بکنيد، بد نيست از حرکات و حالات بدن و لحن صداي خود آگاه باشيد. استفاده کردن از لحن مشتاقانه، باز کردن دست‌ها از يکديگر، حفظ ارتباط چشمي و متمايل کردن بدن به سمت فردي که دارد صحبت مي‌کند، همگي از مثال‌هاي زبان بدن مثبت به شمار مي‌روند. زبان بدن مثل زيرنويسي براي حرف‌هاي شما عمل مي‌کنند. اگر اين زيرنويس با صحبت‌هايتان هماهنگ باشد، شنونده مجذوب صحبت کردن شما خواهد شد و حرف‌هايتان راحت‌تر متقاعدش خواهند کرد. پس يکي از رازهاي خوش سر و زباني اين است که «چگونه گفتن از چه چيزي گفتن مهم‌تر است».
________________________________________
: ?? ترفند زبان بدن که شما را دوست‌داشتني مي‌کند
________________________________________
واضح و دقيق حرف مي‌زنند
آدم خوش سر و زبان قادر است محتويات داخل ذهنش را خيلي سريع و واضح براي ديگران بيان کند نه اينکه پت پت کند و حرف‌هاي اضافه بزند. اگر به چيزي که بر زبان مي‌آوريد به خوبي احاطه داشته باشيد، آنگاه توضيح دادن آن به کسي که با‌ آن موضوع آشنا نيست، کار چندان سختي نخواهد بود. يعني بايد چنان به سوژه‌ي مورد بحث‌تان مسلط باشيد که حتي بتوانيد آن را به يک بچه‌ي دماغو هم توضيح بدهيد.
________________________________________
: ?? راه ساده براي تقويت فن بيان
________________________________________
کاربن نيستند
خود اورجينال‌شان هستند. اصل بودن و راستگويي از ملزومات خوش سر و زباني است. جنس قلابي مشتري ندارد. آدم‌ها مجذوب کساني مي‌شوند که جنس اصل هستند. به جنس اصل است که مي‌توان اعتماد کرد چه مي‌خواهد آدم باشد چه چرخ‌گوشت. نمي‌دانم چطور مي‌توان به کسي اعتماد کرد که واقعا مشخص نباشد چه جور آدمي هست و چه احساساتي دارد.
آدم خوش سر و زبان خودش را مي‌شناسد و به اندازه‌ي کافي هم به خودش اعتماد به نفس دارد که از بيان کردن درونياتش خجالت نکشد. اگر سعي کنيد تمرکزتان را بگذاريد روي چيزهايي که شما را به عنوان يک فرد خوشحال مي‌کنند، صد برابر جذاب‌تر و خوش سر و زبان‌تر از آن زماني خواهيد شد که زور بزنيد کس ديگري باشيد تا بلکه نگاه مردم را به خود جلب کنيد.
________________________________________
: چطور اوريجينال باشيم؟
________________________________________
نظرات ديگران را تصديق مي‌کنند

يکي از تاکتيک‌هاي قدرتمند خوش سر و زباني اين است که در جايي از بحث و گفتگو نظرات طرف مقابل را تصديق کنيد. به هر حال بي‌عيب و خطا که نيستيد و در جاهايي از بحث ممکن است حق با ديگري باشد. تصديق کردن نظر طرف مقابل، نشانه‌‌ي روشنفکري و اراده‌ي نيکو براي بهتر شدن است. اگر بر خلاف کوالا که به درخت مي‌چسبد، با سماجت به حرفتان نچسبيد، در واقع داريد به مخاطب‌تان مي‌گوييد که عميقا برايش ارزش قائليد. آسمان به زمين نمي‌آيد اگر وسط بحث به جاي پارازيت-وِل-دادن‌هايي نظير «اوکي، حتما درست مي‌گي!» برگرديد و صادقانه بگوييد «حق با توئه. منطقي بود حرفت».
حرف زدن مثل پينگ‌پُنگ مي‌ماند. خيلي‌ وقت‌ها هم سرويس حريفان در زمين شما مي‌خوابد. هيچ پينگ‌پنگ‌بازي هر روز از خواب بلند نمي‌شود به اميد اينکه تا آخر عمرش بقيه را ??-? شکست بدهد. آدم خوش سر و زبان بازنده‌ي بدي نيست که هر وقت حريفش از او امتياز گرفت راکت را بکوبد روي ميز.
سؤال‌هاي خوبي مي‌پرسند
يکي از بزرگترين اشتباهات آدم‌ها در حين صحبت کردن اين است که به جاي خوب گوش کردن به حرف طرف مقابل،‌ حواسشان به اين است که هنوز جمله‌ي يارو به انتها نرسيده، عينهو اژدر زيردريايي حرف خودشان را وِل بدهند. گوششان هيچ ايرادي ندارد؛ در واقع تک تک کلمات را خيلي خوب مي‌شنوند، اما صبر نمي‌کنند تا معني آنها را هم آناليز کنند.
راه آساني که براي مهار اژدر وجود دارد اين است که ميان حرف‌هاي طرف، راجع به چيزهايي که مي‌گويد از او سؤال بپرسيم. آدم‌ها ناراحت مي‌شوند که بفهمند به حرف‌هايشان گوش نمي‌دهيم. اين سؤال پرسيدن ما فايده‌اش اين است که طرف مقابل نه تنها متوجه مي‌شود که گل لگد نمي‌کند،‌ بلکه ما آنقدر پيگير هستيم که اگر جايي رد حرف‌هايش را گم کرديم سعي مي‌کنيم با سؤال کردن دوباره خودمان را به او برسانيم. باورتان نمي‌شود که طرف مقابل چه احساس خوبي از حرف زدن خود به دست مي‌آورد و اين را مرهون شماست. او قطعا دفعه‌ي بعد هم براي صحبت کردن دنبال شما خواهد گشت.
تصويرسازي مي‌کنند
تحقيقات علمي نشان مي‌دهند که آدم‌ها با تصويرسازي زودتر قانع مي‌شوند. آدم‌هاي خوش سر و زبان که روشهاي متقاعد کردن ديگران را خوب مي‌دانند، گنجينه‌ي قدرتمندي از تصاوير ذهني دارند که موقع صحبت کردن به خوبي ازش استفاده مي‌کنند. وقت‌هايي که موضوعات بيش از حد انتزاعي باشند و نتوان تصويري از آنها ارائه داد،‌ آدم خوش سر و زبان شروع مي‌کند داستاني تعريف کند که به ايده‌اش زندگي ببخشد. اگر داستان خوبي تعريف کنيد،‌ تصويري از حرف‌هاي شما در ذهن گيرنده ايجاد مي‌شود که به سختي فراموش مي‌‌شود و به راحتي به ياد آورده مي‌شود.
همان اول کار جلوه‌ي قدرتمندي از خود به جا مي‌گذارند

تحقيقات نشان مي‌دهند که بيشتر مردم در همان ? ثانيه اولي که چشم‌شان به شما مي‌افتد، تصميم‌شان را مي‌گيرند که ازتان بدشان بيايد يا خوششان بيايد. از ثانيه‌ي ? به بعد تا آخر مکالمه، پيش خودشان سبک سنگين مي‌کنند که آيا تصميم اوليه‌شان درست بوده يا نه. خب اينکه خيلي بد است! البته اگر با اين قضيه آگاهانه برخورد کنيد چه بسا که حسابي به نفع‌تان تمام شود و اسم خودتان را در دفترچه‌تلفن‌ طرف به عنوان يک آدم باحال ذخيره کنيد. چيزهايي که بايد رعايت کنيد عبارتند از: زبان بدن مثبت، حالت ايستادن يا نشستن قدرتمند، محکم دست دادن،‌ لبخند خوشگل و باز بودن شانه‌ها در حين صحبت کردن. اين روش تضميني است.
________________________________________
: تاثير حرکات دست در گفتگو و ?? حرکتي که بايد حتما ياد بگيريد
________________________________________
مي‌دانند کِي بايد عقب‌نشيني کنند
سخنان ضربتي با مقوله‌ي خوش سر و زباني به هيچ رقم آبشان در يک جوي نمي‌رود؛ در نتيجه با ملايمت برخورد کنيد. تحقيقات نشان داده‌اند که وقتي بخواهيد به شيوه‌هاي اورژانسي آدم‌ها را به موافقت با خود دربياوريد، آدم‌ها ترجيح مي‌دهند روي مواضع خودشان بيشتر پافشاري کنند. آژير زدن شما باعث مي‌شود که بيفتند جلوي شما و راه را بهتان ببندند. اگر مو لاي درز حرفتان نمي‌رود پس نگران چه هستيد؟ آمبولانس را خاموش کنيد و اجازه بدهيد زمان کار خودش را بکند. معمولا ايده‌هاي خوب مثل ترشي‌بندري هستند. زمان مي‌برد تا جا بيفتند.
آدم‌ها را به اسم صدا مي‌زنند
اسم هر کسي بخش جدايي‌ناپذير هويتش است و موقعي که ديگران آدم را به اسمش صدا مي‌زنند احساس خاصي به آدم دست مي‌دهد. آدم‌هاي خوش سر و زبان حواسشان هست هر دفعه که هر شخصي را در حين راه رفتن هم ديدند او را به اسمش صدا کنند، نه اينکه فقط وقت حال و احوالپرسي باهاش اسمش را به کار ببرند. تحقيقات نشان مي‌دهند به کار بردن اسم براي خطاب کردن اشخاص باعث مي‌شود اعتبارتان پيش آن شخص تأييد شود.
اگر از آن آدم‌هايي هستيد که فقط قيافه‌ها يادشان مي‌ماند و موقع به خاطر آوردن اسامي ريپ مي‌زنند، بد نيست کمي تمرين حافظه کنيد تا اين نقيصه برطرف شود. اگر دفعه‌ي اولي است که با کسي ملاقات مي‌کنيد و پس از معرفي اسمش را درست نشنيديد يا همان لحظه فراموش‌تان شد، خجالت نکشيد. ارزشش را دارد که براي بار دوم اسمش را بپرسيد.
آدم‌هاي حال‌بِده‌اي هستند
خوش سر و زبان‌ها جايي نمي‌خوابند که زيرش آب بدهد. آنها مي‌دانند چطور و کِي سر موضع‌شان سفت و سخت باقي بمانند و در عين حال چه موقعي و چطور آسان بگيرند. اگر همه چيز را دست خودتان بگيريد که باعث خوشحالي بقيه نمي‌شود. چيزهاي خوب بايد دست بچرخد تا همه احساس خوشحالي کنند. آدم خوش سر و زبان اين کار را مي‌کند چون مي‌داند که در دراز مدت باعث مي‌شود احترام آدم‌ها را به دست بياورد؛ هر چه باشد موفق بودن بهتر از «درست بودن» است.
لبخند مي‌زنند

آدم‌ها به طور طبيعي (و البته ناخواسته) زبان‌ بدن آدمي که باهاش صحبت مي‌کنند را آينه مي‌کنند. اگر مي‌خواهيد ديگران شما را باور کنند و دوست‌تان داشته باشند، موقعي که باهاشان صحبت مي‌کنيد لبخند بزنيد تا آن‌ها هم بي‌اختيار لطف شما را جبران کرده و لبخندي به شما برگردانند. آدم‌هاي خوش سر و زبان را زياد در حال لبخند زدن مي‌بينيد، چون شور و شوق خاصي براي محقق شدن ايده‌هايشان در سر دارند و اين خوشحالي‌شان واگيردار است.
برگرفته از: linkedin.com

اين کتاب پرطرفدار را از دست ندهيد
کتاب الکترونيکي

کتاب الکترونيکي مذاکره کردن به روش اساتيد هاروارد
در هر مذاکره‌اي جواب بله بگيريد، مذاکره بر سر حقوق بيشتر، معاملات بزرگ و حتي يک کار روزمره

12000تومان



اخيرا، من با بيش از ??? نفر از افرادي با بهره‌وري بالا مصاحبه کردم. اين افراد شامل ? ميليونر، ?? برنده¬‌ي مدال المپيک، ?? دانشجوي ممتاز و بيش از ??? کارآفرين موفق بودند. من از همه‌ي آنها يک سوال ساده کردم: «اولين راز بهره‌وري بالاي آنها چيست؟» بعد از تحليل پاسخ‌هاي آنها، به اين ?? ايده‌ي بي‌نظير رسيدم که در اينجا با شما در ميان خواهم گذاشت.
راز شماره‌ي ?: روي دقيقه‌ها تمرکز مي‌کنند نه ساعت‌ها

افراد معمولي پيش‌فرض عملکرد خود را روي ساعت‌ها و نيم‌ساعت‌ها بنا مي‌کنند. افراد موفق مي‌دانند هر روز، ???? دقيقه است و هيچ‌چيز با ارزش‌تر از زمان نيست. پول مي‌رود و مي‌آيد، اما زماني که گذشت، هيچ وقت برنمي‌گردد. شانون ميلر (Shannon Miller)، ژيمناست افسانه‌اي المپيک به من گفت: «من تا به امروز براي هر از دقيقه زندگي‌ام برنامه داشتم.» شما هم بايد استاد مديريت دقيقه‌ها باشيد تا بتوانيد ماهرانه زندگي خود را پيش ببريد.
راز شماره‌ي ‌?: آنها روي يک مسئله تمرکز مي¬‌کنند
افراد فوق کارآمد مي‌¬دانند مهم‌ترين کاري که بايد انجام دهند چيست و هر روز صبح يک يا دو ساعت وقت خود را به آن اختصاص مي‌دهند بدون آنکه اجازه دهند در اين زمان، مسائل ديگر حواس آنها را پرت کند. همان¬طور که تام زيگلار (Tom Ziglar) مدير عامل شرکت زيگلار مي‌گويد: «بخش اول روز خود را صرف کارهايي کنيد که اولويت بالاتري دارند و به رونق کسب‌و‌کار شما کمک مي‌کنند.» کدام هدف است که مهم¬ترين نقش را در رسيدن به هدف‌تان ايفا مي‌کند؟ انجام کدام کار به شما کمک مي‌کند ترفيع بگيريد؟
________________________________________
: ماتريس آيزنهاور، ابزاري کارآمد براي اولويت‌بندي کارها
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها کارهاي روزمره¬‌ي خود را ليست نمي‌¬کنند

ليست کارهايي که بايد انجام بدهيد را دور بيندازيد، به جاي آن همه چيز را روي تقويم خود برنامه‌ريزي کنيد. تحقيقات نشان مي‌دهد که در حقيقت تنها ?? درصد کارهايي که در ليست هست، انجام مي‌شود و مواردي که انجام نمي‌شوند صرفا در نتيجه‌ي اثر زيگارنيک، باعث به وجود آمدن استرس و بي‌خوابي مي‌شوند. افرادي با بهره‌وري بالا همه چيز را در تقويم خود مي‌نويسند و بعد، از روي تقويم زندگي و کار مي‌کنند. جردن هاربينجر، يکي از مؤسسان The Art of Charm مي‌گويد: «با استفاده از يک تقويم، روز خود را به بلوک‌هاي ?? دقيقه‌اي تقسيم‌بندي کنيد. به نظر کار سختي مي‌آيد اما همين کار مي‌تواند راندمان شما را تا ?? درصد افزايش مي‌دهد.»
________________________________________
: ? برنامه اندرويدي براي برنامه‌ريزي روزانه
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها با سفر در زمان، بر عقب افتادن کارها غلبه مي‌کنند
شما به خودِ آينده‌‌ي‌تان نمي‌¬توانيد اعتماد کنيد. دليلش اين است که ما از نظر زماني متناقض هستيم. ما امروز مقادير زيادي سبزيجات مي‌خريم و فکر مي‌کنيم که تمام هفته سالادهاي سالم خواهيم خورد، و بعد در آينده کيسه‌اي پر از مواد سبز رنگ پلاسيده و ليز شده را دور مي‌¬اندازيم. چه‌کار مي‌توانيم بکنيم تا مطمئن شويم خودِ آيند‌ه‌ي ما کار درست را انجام مي‌دهد؟ پيش¬‌بيني کنيد که چگونه ممکن است در آينده براي خودتان کارشکني کنيد و راه‌حلي پيدا کنيد که بتوانيد خودِ آينده‌تان را مغلوب کنيد.
تبليغات

________________________________________
: چطور زمان مرده را زنده کنيم؟
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها براي شام خود را به خانه مي‌رسانند
من اولين بار اين موضوع را از اندي گرُو (Andy Grove) که در اينتل کار مي‌کند ياد گرفتم: «هميشه کارهاي زيادي براي انجام دادن وجود دارد، اما کارهايي که بايد انجام شوند، هميشه بيشتر از کارهايي است که مي¬‌توان انجام داد.» افراد بسيار موفق مي‌دانند براي چه چيزي در زندگي ارزش قائل هستند. بله، کار، اما چيزهاي ديگري نيز هستند که آنها ارزشمند مي‌دانند. نمي¬‌توان گفت پاسخ صحيح اين پرسش دقيقا چيست ولي براي بسياري، اين ارزش‌ها شامل گذراندن وقت با خانواده، ورزش کردن و انجام کارهاي خيريه مي‌باشد. آنها به طور آگاهانه ???? دقيقه‌ي روز خود را به هر يک از حوزه‌هايي تخصيص مي‌دهند که براي‌شان با ارزش و مهم است. (به عبارت ديگر اين کارها در تقويم خود يادداشت مي‌کنند) و طبق برنامه‌اي که ريخته‌اند جلو مي‌روند.
________________________________________
: ? راه‌حل ساده براي ايجاد تعادل بين کار و زندگي
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها از يک دفتر يادداشت استفاده مي‌کنند

ريچارد برانسون (Richard Branson) تا کنون بارها اشاره کرده است که اگر به خاطر يک دفتر يادداشت ساده نبود، نمي‌توانست شرکت هواپيمايي ويريجين (Virgin) را بنا کند. او اين دفتر يادداشت را هميشه و هر جا که مي¬‌رود به همراه دارد. آريستول اوناسيس (Aristotle Onassis)، غول قطب کشتي¬راني يوناني، در مصاحبه‌اي يک بار گفت: «هميشه يک دفتر يادداشت همراه خود داشته باشيد. همه چيز را يادداشت کنيد. اين يک درس يک ميليون دلاري است که در مدرسه‌هاي بازرگاني ياد نمي‌دهند.» انسان‌هاي فوق کارآمد با نوشتن همه چيز، ذهن خود را آزاد نگه مي‌داند.
راز شماره‌ي ?: آنها تنها دفعات مشخصي از روز را به بررسي ايميل‌هاي‌شان اختصاص مي‌دهند

افراد فوق کارآمد تمام روز ايميل خود را چک نمي‌کنند. آنها با هر ويبره يا هر صداي زنگي نگاه نمي‌کنند ببينند چه کسي به آنها ايميل داده‌ است. در عوض درست مانند کارهاي ديگر، آنها زماني را براي بررسي ايميل‌هاي خود برنامه‌ريزي مي‌کنند. بعضي‌ فقط يک بار در روز ايميل خود را چک مي‌کنند اما من براي مثال يک‌بار صبح، يک‌بار عصر و يک‌بار شب چک مي‌کنم.
________________________________________
: ?? افزونه‌ رايگان کروم که بهره‌وري شما را بالا مي‌برند
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها هر طور شده از رفتن به جلسات اجتناب مي‌کنند

وقتي از مارک کوبان (Mark Cuban)، مالک باشگاه بسکتبال دالاس ماوِريکز (Dallas Mavericks)، پرسيدم بهترين توصيه‌اي که براي افزايش کارآمدي دارد چيست، بلافاصله گفت: «هرگز زير بار قرارهاي ملاقات نرويد، مگر آنکه کسي بخواهد برايت چک بنويسد.» جلسات به وقت‌کشي شهره هستند. آنها معمولا دير شروع مي‌شوند. آدم‌هاي غيرمرتبط و نامناسب در آنها حضور دارند، موضوع‌هاي‌شان پر از پيچ‌ و تاب است و کش پيدا مي‌کنند. شما هر زمان مي‌توانيد بايد از جلسات خارج شويد، تا جايي که مي‌توانيد خودتان تعداد کمتري ملاقات ترتيب دهيد و اگر زماني جلسه¬‌اي را برگزار مي‌کنيد سعي کنيد آن را کوتاه برگزار کنيد.
________________________________________
: ? نکته براي اينکه جلسه‌هاي کاري‌تان را بهتر رهبري کنيد
________________________________________
راز شماره‌ي ?: آنها تقريبا به همه چيز «نه» مي‌گويند

ميلياردري به نام وارن بافت (Warren Buffett) زماني گفت: «تفاوت افراد موفق با افراد خيلي موفق در اين است که افراد خيلي موفق تقريبا به همه چيز «نه» مي‌گويند.» جيمز آلتوچر (James Altucher) نيز اين نصيحت را به من کرد که «اگر چيزي “آره، معلومه که آره!” نباشد پس “نه” است.»
يادتان باشد شما تنها ???? دقيقه در هر روز داريد، پس آنها را راحت از دست ندهيد!
________________________________________
: چطور بدون عذاب وجدان نه بگوييم؟
________________________________________
راز شماره‌ي ??: آنها از قانون ??/?? پيروي مي‌کنند
اين قانون که به اصل پارتو (Pareto Principle) نيز معروف است و اين چنين بيان مي‌کند که در بيشتر موارد ?? درصد نتايج تنها از ?? درصد فعاليت‌ها حاصل مي‌شود. افراد فوق کارآمد مي‌دانند کدام فعاليت‌ها بهترين نتايج را به بار مي‌آورند و تنها روي آنها تمرکز مي‌کنند و بقيه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *