مقالات

این، برای، یک، کنید، یا

دانلود پایان نامه

مدام درحال صحبت با تلفن یا ارسال پیام باشید، کودک احساس خواهد کرد که به‌اندازه‌ی یک دستگاه کوچک ارزش ندارد و احتمالا طوری رفتار خواهد کرد که توجه همه را به خودش جلب کند و شاید کمی بی‌ادبانه رفتار کند.
هنگام شام یا هنگامی‌که دارید با فرزندتان وقت می‌گذرانید، تلفن را روی پیغام‌گیر بگذارید یا اینکه به شخص بگویید بعدا با او تماس می‌گیرید. مجبور نیستید پیام‌های متنی را نیز بلافاصله پاسخ بدهید، آنها می‌توانند منتظر بمانند تا فرزند دلبند شما راحت بخوابد یا لحظه‌های آرامی را در اتاقش سپری کند.
رفتار کودک آیینه‌ی تمام‌نمای رفتار خود ماست. کودکان دلبندمان را خوب تربیت کنیم.
________________________________________
در ادامه بخوانید: آیا سن والدین روی تربیت فرزندان تأثیرگذار است؟
________________________________________

این مجموعه صوتی پرطرفدار را از دست ندهید
مقالات صوتی

مجموعه صوتی پرطرفدارترین مقالات با موضوع پرورش و تربیت فرزندان
تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز کرد

5000تومان



تقریبا همه‌ی افراد در هر سن‌و‌سال و موقعیت اجتماعی‌، دوست دارند مورد احترام واقع شوند و جایگاه‌شان به‌عنوان یک انسان محترم حفظ شود. به‌عنوان مثال زمانی که در مقام رهبری قرار می‌گیرید، لازم است افرادی که با آنها کار می‌کنید، به شما احترام بگذارند. اما احترام خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود. احترام به‌دست آوردنی است و برای همین لازم است، رفتار مناسبی داشته باشید تا دیگران برای شما احترام قائل شوند. شاید تیم کاری شما به عادت‌های کاری‌تان، هوش‌تان یا توانایی شما برای بستن قرارداد احترام بگذارند، اما چیزهای بیشتری برای احترام‌گذاشتن وجود دارد. اگر به‌عنوان یک فرد احترام لازم را دریافت کنید، برنده هستید. درادامه نکاتی برای کسب احترام بیشتر آورده شده است. با ما همراه باشید.

:
?? راه برای اینکه در محل کار به شما احترام بگذارند
چگونه شخصیت قوی داشته باشیم؟
طلبکاری اجتماعی، پیامدهای منفی و راه‌هایی برای پیشگیری و کنترل آن
?. مهربان باشید
همیشه با هرکسی که در طول روز می‌بینید، از همسر و فرزندان‌تان گرفته تا همکار یا حسابدارِ فروشگاه مؤدبانه رفتار کنید. گفتن این حرف از انجام آن راحت‌تر است، به‌خصوص اگر روز بدی را گذرانده باشید. اما اگر می‌خواهید محترمانه با شما رفتار شود، باید با همه درست رفتار کنید و مهربان بودن را از یاد نبرید.

به دیگران همان‌طور احترام بگذارید که دوست دارید به شما احترام بگذارند. می‌توانید کارهایی انجام دهید که همراه با ادب و نزاکت باشد. به‌عنوان مثال می‌توانید درب کافی‌شاپ را برای نفر کناری خود باز کنید یا در فروشگاه اجازه بدهید شخصی جلو‌تر از شما راه برود. درهرجایی که امکان دارد لبخند زدن را فراموش نکنید و از کلمه‌ی لطفا یا متشکرم استفاده کنید.

?. محترمانه رفتار کنید
رفتارهای غیر‌محترمانه مانند چشم‌غره‌‌رفتن، استفاده‌ی بیش‌از‌حد از تلفن‌همراه را کنار بگذارید و برای درمان پرحرفی خود چاره‌ای بیندیشید. این کارها نه‌ تنها نشانه‌ی بی‌احترامی به فردی است که با او ارتباط دارید، بلکه مانع از برقراری ارتباط بیشتر و حل مسئله نیز خواهد شد. همچنین ممکن است نوعی شکاف همیشگی بین شما به وجود آورد. به‌جای آن، سعی کنید مؤدبانه به دیگران گوش دهید. هر فردی این حق را دارد که به حرف‌هایش گوش بدهند. حتی اگر هیچ‌وقت با ایده یا نظر کسی موافق نیستید، باز هم می‌توانید به حرف او گوش دهید. این را درنظر بگیرید که اگر خودتان حرفی برای گفتن داشته باشید، دوست دارید چطور با شما رفتار شود، به‌خصوص اگر مسئله‌ای وجود داشته باشد.
?. خوب گوش کنید
گوش‌کردن فرایندی فعال است و به هیچ‌وجه منفعل نیست. گوش‌دادن به این معنی است که شما افکار و عقایدتان را از ذهن‌تان خارج می‌کنید و واقعا به چیزهایی که دیگران می‌خواهند به شما منتقل کنند، گوش می‌دهید. اغلب در گفت‌و‌گوهای امروزی، نظرات یک فرد سبب می‌شود افکار شنونده تحریک شود و او هم داستان خود را در روند مشابهی مطرح می‌کند. به‌جای اینکه نظر خودتان را بگویید، با مطرح‌کردن چند سؤال گوینده را تشویق کنید تا چیزهای بیشتری به شما بگوید. زمانی که مهارت گوش دادن مؤثر را تمرین می‌کنید، به دیگران کمک می‌کنید تا احساس کنند، مهم هستند.
?. مفید باشید

تبلیغات

افرادی که همیشه آماده‌ی کمک‌کردن به دیگران هستند یا در موقعیت‌های لازم به دیگران گوش می‌دهند یا به دنبال فرصتی برای کمک‌کردن هستند، احترام بیشتری دریافت می‌کنند. به‌دنبال فرصت‌هایی برای کمک‌کردن باشید، حتی اگر قبلا این موقعیت‌ها را نادیده می‌گرفتید. مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید. منتظر نمانید تا کسی درخواست کمک کند آنگاه یاری‌اش کنید، اگر می‌بینید کسی کمک لازم دارد، کمکش کنید. ببینید که چندبار در روز می‌توانید برای دیگران مفید واقع شوید.
?. بهانه‌تراشی نکنید
فعالیت‌های شما به‌جز در بعضی موارد پیش‌بینی نشده، براساس انتخاب‌هایتان صورت می‌گیرد و دلیلی برای بهانه‌تراشی وجود ندارد. کارتان را انجام دهید. اگر معمولا دیرتر از موعد به جایی که باید می‌رسید، احتمالا به این دلیل است که در مدیریت زمان خود مشکل دارید. درصورتی که کاری را به اتمام نرسانده‌اید به احتمال زیاد به این دلیل است که روی آن تمرکز نکرده‌اید یا به نظرتان انجام آن کار غیرضروری بوده است. اشتباهات خود را بپذیرید و به‌جای اینکه در آن اشتباه باقی بمانید، به‌دنبال فرصتی باشید که آن اشتباه را کنار بگذارید و کار را به شکل بهتری انجام دهید.
?. خشم را کنار بگذارید
عصبانیت و ناراحتی به هیچ‌کس جز خودتان آسیب نمی‌زند. بیشتر از چند لحظه خشم را در خودتان نگه ندارید (می‌توانید از راه های کنترل خشم استفاده کنید)، کار خود را جبران کنید یا از آن بگذرید. در حالت خشم باقی نمانید. توجه داشته باشید که استرس سبب ایجاد هیجان می‌شود و می‌تواند در سلامتی شما مشکل ایجاد کند. هیچ‌کس ایده‌آل نیست و هرکسی مشکلاتی دارد. به خودتان و دیگران اجازه دهید تا حال بهتری داشته ‌باشید. تمرکز روی اهداف جدیدِ مثبت، بخشیدن دیگران و نیز فراموش کردن کینه و کدورت را تمرین کنید.
?. مشتاق تغییر باشید
لجبازی شما را به‌جایی نمی‌رساند. قبول کنید که تغییر جزئی از روند تکامل است. مهارت‌های رشد فردی را در خودتان تقویت کنید. برای مثال به یادگیری مهارت‌های جدید بپردازید، فعالیت‌های جدید را امتحان کنید و به‌خصوص رفتارهای غیرارادی خود را بررسی کنید و به خاطر این سعی و تلاش در مسیر بهترشدن خودتان را تحسین کنید.
________________________________________
در ادامه بخوانید: ?? نکته برای اینکه شخص معتبری به نظر برسیم
________________________________________



در طول ?? سال گذشته تقریبا همه‌چیز در بازار کسب‌وکار دگرگون شده است. در سیستم‌های قدیمی افراد تنها اجراکننده‌ی دستورات مافوق خود بودند و خلاقیت و مسئولیت پذیری به اندازه‌ی امروز معنی نداشت. در این سیستم‌ها از کارمندان خواسته می‌شد افکار و ذهن خود را بیرون از محل کار بگذارند، در طول انجام کار چیزی نگویند و تنها چهل ساعت کاردرهفته‌ی موظفی خود را انجام دهند. ولی در نقطه‌ای از این مسیر اشتباه، اتفاق دیگری رخ داد؛ برخی از سازمان‌ها و پیشگامان کسب‌وکارهای بزرگ تصمیم گرفتند هوشمندانه‌تر عمل کنند. آنها متوجه شده‌اند که به جای اجاره‌کردن کارمندان خود به مدت چهل ساعت در هفته، بهتر است قلب و مغز آنها را هم به کار گرفت.

در دنیای نوین کسب‌وکار، مسئولیت پذیری کارمندان تنها کلید موفقیت است. در این دنیای نوین از کارمندان خواسته می‌شود مسئولیت‌پذیر باشند و تمام استعداد خود را به کار ببندند تا به‌ نحو احسنت از عهده‌ی انجام امور برآیند.
حال پرسش این است که شما به عنوان یک کارفرما چگونه می‌توانید افراد زیرمجموعه‌ی خود را طوری ترغیب کنید که اولاً مسئولیت‌پذیر باشند و ثانیا وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. من برای پاسخ به این پرسش هفت نکته‌ی کاربردی یافته‌ام که در این مقاله به شما خواهم‌ آموخت.
?. به افراد خود کمک کنید به نگرش صحیحی از مفهوم عملکرد عالی دست یابند
بیشتر افراد حتی به درستی نمی‌دانند که «عالی» دقیقا به چه معناست. نهایت تصور آنها از انجام یک کار به بهترین شکل ممکن این است که کاری را به اتمام برسانند و خود را متقاعد کنند که همین کافی است. برای توصیف چنین افرادی تنها می‌توان از واژه‌ی شایسته یا خوب استفاده کرد؛ آنها از صفت عالی فاصله زیادی دارند. جیم کالینز، نویسنده‌ی کتاب «از خوب به عالی» (Good to Great) به این نکته اشاره می‌کند که چنین برداشتی از عالی‌ بودن بسیار خطرناک است. به عقیده‌ی او، «خوب‌ بودن دشمن عالی‌ بودن است.»
پس به افراد خود نشان دهید که دیدگاه شما نسبت به عالی‌ بودن بسیار فراتر از خوب‌ بودن است. یا خودتان این نگرش را به آنها انتقال دهید و یا با کمک هم چنین دیدگاهی را ایجاد کنید.

?. انتظار داشته باشید عالی باشند

این گزاره شاید در نگاه اول چندان پیچیده به نظر نرسد، ولی بسیاری از مدیران و رهبران در عمل درست عکس این گزاره عمل می‌کنند. هرگاه یک مدیر دائما در حال سرکشی به افراد زیرمجموعه‌ی خود باشد و بر ریزترین جزییات عملکرد آنها نظارت ‌کند، در حقیقت در حال انتقال این پیام است که «من توقع ندارم شما بتوانید کار خود را به‌ نحو احسنت انجام دهید و برای جلوگیری از بروز خطا، خود باید بر تمام امور نظارت کنم».
هوشیار باشید. همانگونه که استرلینگ در کتاب خود، «اثر پیگمالیون در مدیریت»، بیان می‌کند، پنهان کردن انتظارتان در قبال دیگران بسیار دشوار است (اثر پیگمالیون: انتظار دیگران از عملکرد شخصی). اگر شما در ذهن خود تنها احتمال ‌دهید که دیگران نسبت به مسئولیت خود بی‌اعتنا هستند و قصد دارند به اصطلاح سروته‌کار را به هم بیاورند، آنها این باور درونی شما را حس کرده و بر همین اساس عمل می‌کنند.
تبلیغات

پس از دیگران انتظار بالا داشته باشید و همزمان این انتظار را بروز دهید. از یک سو از افرادتان توقع داشته باشید که عالی باشند و از سوی دیگر یاد بگیرید که این انتظار را چگونه بیان کنید. برای آشنایی با نحوه‌ی بیان انتظارات خود به بخش بعدی مقاله رجوع کنید.
?. برای کارمندان‌تان یک الگوی عملی باشید

یک ضرب‌المثل آلمانی می‌گوید، «هرگاه راه می‌روید و سخن می‌گویید، دیگران به حرف‌های شما گوش می‌دهند (دوصد گفته چون نیم‌ کردار نیست).» به عبارت دیگر اگر به عنوان مدیر یک مجموعه، در عمل و مسئولانه بهترین عملکرد را به اجرا بگذارید، احتمال آنکه اطرافیان شما نیز مسئولیت پذیری را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده و وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهند، افزایش خواهد یافت.
به بیان ساده تا زمانی که به عنوان مدیر، پیش از سایرین، از خود انتظار بهترین‌ها را نداشته باشید، کارمندانتان مسئولیت‌پذیر نشده و وظایف خود را به بهترین وجه انجام نخواهند داد. تنها در این صورت است که آنها درخواهند یافت عالی بودن، چیزی بیشتر از بزرگ‌کردن موفقیت‌های کوچک، هیاهوی بی‌معنای کارمند نمونه‌ی ماه شدن و یا شرکت در کلاس‌های آموزشی است. آنها در نهایت در می‌یابند که عالی بودن و حد کمال در کار، مشخصه‌ای است که از سوی افراد بالغ، پیشگامان موثر، رهبران، مدیران و شرکا، بسیار مهم تلقی می‌شود.
همانی باشید که از دیگران می‌خواهید آن باشند. شما به عنوان مدیر نمی‌توانید موقع سخنرانی کردن برای کارمندانتان مدام بر این مسئله تکیه کنید که «اینجا کیفیت حرف اول را می‌زند»، ولی خود در وقت عمل کار بی‌کیفتی تحویل دهید.
?. از کارمندان‌تان برای عالی بودن تعهد بگیرید
این روش به طرز غیرقابل‌باوری تاثیرگذار است. اِف. وی. وُلوُرث (Woolworth)، پایه‌گذار فروشگاه‌های خرده‌فروشی زنجیره‌ای وُلوُرث اینگونه بر این مسئله تاکید می‌کند: «ما ترجیح می‌دهیم به جای استخدام سه نفر که می‌خواهند برای ما کار کنند تنها یک نفر را استخدام کنیم که می‌خواهد همراه ما کار کند.»
هرگاه از کسی می‌خواهید که مسئولیت بهترین‌ بودن را بپذیرد باید از او بخواهید متعهد شود که به هر قیمتی از عهده‌ی مسئولیت خود برمی‌آید. او را وادار کنید تا پیش از هرچیزی تصمیم بگیرد. برندا الس‌وُرث در این مورد به اعضای تیم خود در شرکت Tastefully Simple اینگونه می‌گوید: «همه چیز با گرفتن یک تصمیم و بیان آن آغاز می‌شود؛ این کاری است که قرار است انجام بدهم: من می‌خواهم این تصمیم را عملی کنم، به هر قیمتی.»
برای گرفتن چنین تعهدی از افراد خود، این سوال را طرح کنید تا به درصد آمادگی آنها پی ببرید: شما تا چه حد متعهد هستید که این پروژه به بهترین شکل ممکن انجام شود و چه چیزی شما را وامی‌دارد که صد درصد توان خود را برای این پروژه صرف کنید؟ در نهایت زمانی فرا می‌رسد که باید از مرحله سبک‌وسنگین‌ کردن عبور کنید و وارد مرحله‌ی تصمیم‌گیری شوید، زمانی که باید از تأمل به سمت تعهد حرکت کنید.
?. به مسئولیت پذیری پاداش دهید
هرکس که برای رسیدن به بهترین بودن، مسئولیتی را می‌پذیرد به نوعی دارای یک انگیزه‌ی شخصی است. شاید این کار سبب می‌شود به حس خوشایندی از خود دست یابد یا به او کمک می‌کند مهارتی را به‌دست آورد یا اینکه موجب می‌شود در موقعیت شغلی خود ترقی کند؛ هرکس دلیل متفاوتی برای خود دارد ولی با این حال همیشه انگیزه‌ای وجود دارد.
یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های افراد برای مسئولیت پذیری تمایل آنها برای دریافت پاداش از کارفرماست. پس هیچگاه این اصل مهم را فراموش نکنید و در قبال انجام یک کار عالی به آنها پاداش دهید. تاثیری که این عمل می‌تواند در زندگی و شغل یک نفر ایجاد کند، گاه می‌تواند آنقدر عظیم باشد که شما را به حیرت وادارد.
به عنوان مثال می‌توان به زندگی و کسب‌وکار جان هابر اشاره کرد. یک پاداش ساده برای انجام یک کار عالی او را به یک کارآفرین و پیشگام تبدیل کرد. چنانکه خود او نقل می کند: «بعد از خواندن خبرنامه‌ی Tuesday Tip تصمیم گرفتم با استفاده از مهارتم در ساخت وسایل چوبی برای خانواده‌ام هدیه‌ی کریسمس درست کنم. نتیجه‌ی کار عالی بود. خاطره‌ی لحظه‌ای که عزیزانم هدایای خود را باز می‌کردند، آن کریسمس را به بهترین کریسمس عمرم تبدیل کرده است.» جان وقایع بعد از آن کریسمس را اینگونه شرح می‌دهد، «بعدها به طور اتفاقی یکی از کارهای چوبی‌ام را به یکی از دوستانم نشان دادم. او به کارهایم علاقه‌مند شد، حتی می‌توانم بگویم کمی هم هیجان‌زده شد و خواست که به من کمک کند. من و دوستم در ابتدا عکس‌های مربوط به کارهایم را به افراد مختلف نشان دادیم و در نهایت یک سرمایه‌گذار پیدا کردیم. در حال حاضر هم من یکی از سه شریک اصلی یک شرکت تولید صنایع چوبی موفق و در حال رشد هستم.»

برخلاف جان هابر برخی تنها در صورتی به پذیرفتن مسئولیت ترغیب می‌شوند که پاداش ملموس‌تری را دریافت کنند. نتایجی که مسئولین شرکت «خدمات هسته‌ای West Valley» به‌دست آورده‌اند به خوبی این مسئله را تایید می‌کند. مدیران این شرکت برای بررسی تاثیر پاداش بر عملکرد مجموعه‌ی خود برنامه‌ای پیشنهادی را به اجرا گذاشتند که تمام ??? نفر کارمند آنها را، از منهدس گرفته تا کارگران کافه‌تریا، دربرمی‌گرفت. براساس این برنامه کارکنان می‌توانستند بسته به کاری که انجام می‌دهند، تقریبا هرچیزی از قهوه‌ی مجانی گرفته تا کباب‌پز برقی و حتی کشتی تفریحی را به عنوان جایزه دریافت کنند. در نهایت این شرکت در فاصله‌ی ?? ماه توانست از طریق کاهش هزینه و صرفه‌جویی مبلغی معادل ?.? میلیون دلار سود به دست آورد.
حتما به نحوی عمل کنید که دیگران در قبال مسئولیت پذیری خود پاداش دریافت کنند. اگر یکی از کارکنان در حین انجام کار خود اشتباهی مرتکب شد برای آگاهی با نحوه‌ی مواجهه با این وضعیت به بخش بعدی مقاله رجوع کنید.
?. از کلماتی استفاده کنید که آنها را به مسئولیت پذیری ترغیب کند
طبیعی است که هرگاه حجم مسئولیت‌های فرد افزایش می‌یابد به همان میزان احتمال بروز اشتباه و به تبع آن نیاز به سازوکارهای اصلاحی نیز بیشتر می‌شود. در مواجهه با چنین شرایطی توصیه می‌کنم از این پند آموزنده‌ی گوته بهره ببرید: «اصلاح اشتباه خیلی خوب است، ولی تشویق و ترغیب فرد اشتباه‌کننده به اصلاح اشتباه خود بهتر است.»
به عبارت دیگر با فرد خاطی در مورد ضعف‌ها و اشتباهات او صحبت نکنید، چرا که در درازمدت همانند یک نقص شخصیتی دائمی در آن شخص به چشم می‌آید. تاکید بیش از حد بر ضعف‌های یک نفر سبب می‌شود او به یک آدم منفی‌نگر بدل شود، زیرا همواره با خود خواهد اندیشید که «من همینم که هستم پس کاری نمی‌شود کرد.»
در مقابل هرگاه خواستید اشتباهات آن دسته از کارمندانتان را اصلاح کنید که وظایف خود را به‌ نحو احسنت انجام نداده‌اند، بیشتر در مورد فرصت‌هایی صحبت کنید که به بهبود کار آنها می‌انجامد. در این روش شما فرآیندی را در اختیار آنها قرار می‌دهید که با استفاده از آن مسئولیت اصلاح اشتباه خود را به عهده می‌گیرند و دوباره به جاده‌ی موفقیت بازمی‌گردند.
از واژه‌هایی استفاده کنید که فرد خاطی با شنیدن آن به این باور برسد که می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد. او حتما این قدرت را در اختیار دارد.
?. فرآیند و دستاوردهای مسئولیت پذیری را تجزیه‌وتحلیل کنید

رسیدن به کمال به صورت تصادفی و دفعی رخ نمی‌دهد، بلکه نتیجه مجموعه‌ی مشخصی از اعمال مسئولیت‌پذیرانه است. د

92