اين، براي، يک، يا، بازاريابي

زماني است که همه دارند مصاحبه مي‌‌کنند و برخي پيروزي زود هنگام‌شان را جشن مي‌گيرند. از قضا، دريافت پيشنهاد زودهنگام مي‌تواند مشکل‌ساز باشد: وقتي يک شرکت پيشنهادي داد، انتظار خواهد داشت که در زمان معقولي پاسخي دريافت کند. اگر بخواهيد چندين شغل را در نظر بگيريد، مناسب خواهد بود که کاري کنيد تمام پيشنهادات در زماني نزديک به هم به شما ارائه شود. پس بدون نگراني روند مصاحبه با يک کارفرماي بالقوه را کند کنيد و با ديگري اين روند را سرعت دهيد، تا همه ي گزينه‌ها در يک زمان در اختيارتان قرار گيرد. اين همچنين يک عمل تعديلي است: اگر خيلي عقب بيندازيد يا خيلي جلو بيندازيد، ممکن است يک شرکت تمايلش به شما را از دست بدهد و شخص ديگري را استخدام کند. اما راه‌هاي ظريفي براي حل چنين مشکلاتي وجود دارد. براي مثال، اگر مي‌خواهيد يک پيشنهاد را به تعويق بيندازيد، مي‌توانيد درخواست برگزاري مرحله‌ي دوم يا سوم براي مصاحبه بکنيد.
??. از اولتيماتوم‌ها اجتتناب کنيد، آنها را ناديده بگيريد يا کم‌اهميت بشماريد
مردم دوست ندارند به آنها گفته شود:«اين کار را بکنيد وگرنه…». پس از دادن اولتيماتوم پرهيز کنيد. گاهي اوقات ما سهواً اين کار را مي‌کنيم- ما صرفا مي‌خواهيم توانايي‌مان را نشان دهيم يا اينکه نااميد شده‌ايم و اين کار را از راه نادرست انجام مي‌دهيم. طرف مقابل‌تان هم مي‌تواند اين کار را بکند. رويکرد شخصي من در مواجهه با التيماتوم، صرفا ناديده گرفتن آن است، زيرا ممکن است کسي که آن را تعيين کرده است در جايي متوجه شود که همين اولتيماتوم رسيدن به توافق را عقب مي‌اندازد و آن پيشنهاد را پس خواهد گرفت. اگر هرگز بحثي در مورد آن صورت نگرفته باشد، او اين کار را خيلي راحت‌تر و بدون از دست دادن وجهه‌اش انجام خواهد داد. اگر کسي به شما مي‌گويد «ما هرگز اين کار را انجام نمي‌دهيم» روي آن باقي نمانيد يا کاري نکنيد آن را تکرار کند. به ازاي آن مي‌توانيد بگوييد: «متوجهم که با وضعيتي که الان در آن قرار داريم، اين کار چقدر مي‌تواند مشکل باشد.» پس شايد بتوانيم در مورد X و Y و Z حرف بزنيم. تظاهر کنيد که اولتيماتوم هرگز تعيين نشده بود و جلوي اينکه او بر آن اصرار کند را بگيريد. اگر اولتيماتوم واقعي باشد، او در طول زمان اين موضوع را روشن خواهد کرد.
??. يادتان باشد، آنها نمي‌خواهند شما را آزار دهند

مذاکرات سخت در مورد دستمزد يا تأخيرهاي طولاني در تأييد يک پيشنهاد رسمي مي‌تواند موجب شود برداشت کنيد که آنها با شما مشکل دارند. اما اگر به درستي در روند مصاحبه‌ها قرار بگيريد، اين آدم‌ها از شما خوش‌شان مي‌آيد و مايلند همچنان از شما خوششان بيايد. وقتي مذاکره درمورد يک مسئله پيش نمي‌رود، مي‌تواند صرفا بيان‌گر محدوديت‌هاي باشد که شما از آن بي اطلاعيد. تأخير در دريافت پيشنهاد مي‌تواند صرفا به اين معني باشد که شما تنها کسي نيستيد که مدير گزينش در نظر دارد. در دسترس بمانيد، اما صبور باشيد. اگر نمي‌توانيد صبور باشيد، دچار يأس يا عصبانيت نشويد. بهتر است بخواهيد زمان‌بندي‌ها را برايتان شفاف کنند و اينکه ببنيد اين امکان وجود دارد که کاري بکنيد تا مذاکره پيش برود يا نه.
??. پشت ميز مذاکره باقي بمانيد
به خاطر داشته باشيد: چيزي که امروز قابل مذاکره نيست شايد فردا قابل مذاکره باشد. در طول زمان، علائق و شرايط تغيير مي‌کند. وقتي کسي مي‌گويد نه، چيزي که در اصل مي‌گويد اين است که: «بر اساس ديدي که امروز من به دنيا دارم، نه!». يک ماه بعد همان شخص ممکن است بتواند کاري را بکند که قبلا نمي‌توانست، خواه تمديد ضرب‌الاجل پذيرش پيشنهاد يا افزايش دستمزد باشد. فرض کنيد يک مدير بالقوه درخواست شما را براي کار در خانه در روزهاي سه‌شنبه رد مي‌کند. شايد دليلش اين باشد که او امکان هيچ انعطافي در اين مورد را ندارد. ولي شايد هم هنوز شما اعتماد مورد نياز براي اينکه او احساس خوبي از اين کار داشته باشد را ايجاد نکرده‌ايد. شش ماه بعد احتمالا شما در جايگاه بهتري خواهيد بود که وي را متقاعد کنيد که دور از محل کار هم باوجدان کار خواهيد کرد. رغبت داشته باشيد که اين مسائل را دنبال کنيد و از ديگران هم بخواهيد که دوباره به اين مسائل حل نشده بپردازند.
??. يک چشم‌انداز ايجاد کنيد
اين آخرين و مهم‌ترين نکته است. ممکن است شما خيلي حرفه‌اي مذاکره کنيد اما با اين حال در مذاکره شکست بخوريد؛ اين زماني اتفاق مي‌افتد که در مذاکره‌ي نادرستي واقع شده‌ باشيد. در نهايت، رضايت شما بيشتر بسته به دستيابي آن شغل است تا پيروزي در مذاکره. تجربه و تحقيق نشان مي‌دهد که صنعت و کاري که شما به عنوان شغل انتخاب کرده‌ايد، مسير شغلي‌تان و اثرات هر روزه‌ي شغل بر شما (مثل اثر مدير و همکاران) بسيار بيشتر از خصوصيات يک پيشنهاد شغلي در احساس رضايت از شغل اثرگذار هستند. اين دستورالعمل‌ها بايد به شما کمک کنند که به طور مؤثر مذاکره کنيد و پيشنهاد شغلي‌اي که شايستگي آن را داريد دريافت کنيد، اما آنها زماني به‌کار مي‌آيند که يک کاريابي باملاحظه و جامع طرح‌ريزي شده باشد تا تضمين کند که مسيري که انتخاب مي‌کنيد شما را به همان جايي مي‌رساند که مي‌خواهيد.

برگرفته از: hbr.org



امروزه، بازاريابي ديجيتال نيازمند مهارت‌هاي متنوعي است که علاوه بر مهارت‌هاي ضروري براي هر بازاريابِ کاردان، درک بالا در زمينه‌ي رسانه‌هاي مختلف و قابليت شناسايي فرصت‌هاي در حال ظهور را هم شامل مي‌شود. در ضمن بازايابان ديجيتال، بايد تعادلي در زمينه‌ي تفکر انتقادي و خلاق ايجاد کنند تا بتوانند براي شرکت‌شان موفقيت به ارمغان بياورند. در اين مقاله شما را با ?? معياري که براي استخدام متخصصان بازاريابي ديجيتال لازم است بدانيد، آشنا مي‌کنيم.
به همين دليل از ?? نفر از اعضاي «انجمن کارآفرينان جوان» سؤال شده است که براي استخدام بازارياب‌هاي ديجيتال چه مواردي براي‌شان اهميت دارد. بهترين پاسخ‌هاي آنها را در ادامه بخوانيد.
?. تخصص در زمينه‌ي تبليغات پولي در شبکه‌هاي اجتماعي
فردي که در زمينه‌ي بازاريابي ديجيتال استخدام مي‌شود، بايد در تبليغات پوليِ شبکه‌هاي اجتماعي، خصوصا فيسبوک يا شبکه‌هاي اجتماعي‌اي که شرکت ما از آنها استفاده مي‌کند، خُبره باشد. آنها بايد بتوانند در تجزيه‌و‌تحليل آمار بازديد‌کنندگان پست‌ها و صفحات در فيسبوک مهارت داشته باشند، بتوانند مخاطبان سفارشي و افرادي را که احتمال مي‌رود به تجارت ما علاقمند باشند، پيدا کنند، کمپين‌هاي تبليغاتي خلاق را آزمايش و تجربه کنند و بر روي حيطه‌هاي مختلف شبکه‌هاي اجتماعي تسلط کافي داشته باشند. در فضاي تبليغاتي شبکه‌هاي اجتماعي، فرصت‌هاي کم‌هزينه‌ي زيادي وجود دارند و بازارياب ديجيتال بايد زير و بم اين فضاهاي رايج را که کاربردشان نيز آسان است، بشناسد.
مايلز جنينگز، مدير recruiter
?. مهارت‌هاي فروش
در طول اين سال‌ها، ما بازارياب‌هاي ديجيتال زيادي، هم به صورت بُرون‌سپاري و هم داخلي، استخدام کرده‌ايم و متوجه شديم، افرادي که فوت‌و‌فن فروش را خوب مي‌شناسند، بازارياب‌هاي بهتري هستند. آنها مي‌دانند چطور با مردم رابطه برقرار کنند و از آنها خريداراني وفادار بسازند. با اينکه بازارياب‌هاي ديجيتال، به طور مستقيم قراردادهاي فروش را منعقد نمي‌کنند، بايد تکنيک‌هاي فروش را خوب بشناسند، در غير اين‌ صورت، هزينه‌هاي بازاريابي سازمان شما را به هدر مي‌دهند، بدون اينکه فرصت‌هاي با‌ارزشي براي تيم فروش‌تان فراهم کنند.
مارک سنيکولا، مدير bannerview

?. تخصص در بازاريابي از طريق چند روش بازاريابي مرسوم

من بازارياب‌هاي زيادي ديده‌ام که ارزش‌هاي تمامي کانال‌هاي بازاريابي، از جمله ايميل، شبکه‌هاي اجتماعي، SEO (بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو)، SEM (بازاريابي با موتورهاي جستجو) و غيره را مي‌‌دانند. ممکن است خيلي از اين کانال‌ها براي شما مفيد باشند، اما کليد استراتژي موفق بازاريابي، تمرکز بر چند کانالِ محدود و استفاده‌ي بهينه از آنهاست. اين يعني بايد آن کانال‌ها و راه‌هاي استفاده از آنها را به خوبي درک کنيم و از آن راهکارها براي شرکت‌مان به بهترين شکل استفاده کنيم. مثلا، در کمک‌ به کسب‌و‌کارهاي محلي، پينترست (Pinterest) از اهميت کمتري برخوردار است (با اينکه، يکي از بهترين کانال‌هاي تجارت الکترونيک محسوب مي‌شود). من ترجيح مي‌دهم به راهکارهاي سئوي محلي تکيه کنم تا اينکه براي مشتريان در گوگل، Maps و Yelp اولين باشم.
ترور سامنر، مدير localvox
تبليغات

?. توانايي تفکر بي‌طرفانه
بازارياب‌ها معمولا مشتاق‌ترين کارمندان شرکت هستند. با اين حال، شور و اشتياق گاهي مي‌تواند بر قضاوت و ارزيابيِ نظريه‌ها و ابتکارات آنها در حيطه‌ي بازاريابي تأثير بگذارد. بازاريابي موفق خواهد بود که بتواند خودش را از کارش جدا کند و با نگاهي بي‌طرف و عيني که واقعيت‌‌ها را در نظر مي‌گيرد، فقط بر چيزي که واقعا مفيد است تمرکز کند، نه چيزهايي که اميدوار است مفيد باشند.
وزلي ماثيو،‌ مدير highlevelmarketing
?. قابليت اجرا و تحليل کمپين‌هاي بازاريابي قطره‌اي

بازاريابي ربايشي يا جاذبه‌اي، مهارتي کليدي براي ايجاد علاقه در مشتريان است. با اينکه خيلي از بازارياب‌ها مي‌توانند استراتژي‌هاي مبتکرانه‌ يا کمپين‌هاي پرداخت به ازاي کليک (CPC) داشته باشند، چيزي که براي من جالب است اين است که چطور داده‌هايي که به دست مي‌آيد را بررسي کرده و کمپين مطمئني براي بازاريابي قطره‌اي ايجاد مي‌کنند. خودکار‌سازي از طريق اين نوع کمپين‌ها بدين معني نيست که يک ايميل را به تمامي افرادي که کمپين جمع‌آوري کرده است، بفرستيم. بلکه به ارتباطات شخصي و هدفمند بودن ارتباط دارد که اين ارتباطات و هدفمندي متناسب با اقدامات متفاوتي که در کمپين انجام مي‌شوند، فرق مي‌کنند. به همين دليل تفکر تحليلي و استراتژيک در اينجا خيلي مهم است. بازاريابي مؤثر، زماني رخ مي‌دهد که هنر ارتباطات انساني بر روش‌هاي خشک آماري چيره شود.
اران ايال، مدير springleap
?. ترکيبي از خلاقيت و قابليت‌هاي تحليلي
بازاريابي ديجيتال نياز به تفکر خلاق و تحليلي دارد، بنابراين بايد دنبال نامزدهايي بگرديم که توانايي انجام هر‌ دو را داشته باشند. خيلي از نامزدهاي بازاريابي ديجيتال فقط بر يکي از اين دو تمرکز مي‌کنند، اما مهم اين است که «هنر و دانش» را به تمامي برنامه‌هاي ديجيتال وارد کنيم. استفاده از تفکر تحليلي براي اطلاع از استراتژي‌هاي آينده در بازاريابي ديجيتال به ما اجازه مي‌دهد که همه چيز را به خوبي بسنجيم، حتي براي يک کمپين خلاقانه و زيبا.
کايلا واگنر، مدير revelinteractive
?. قابليت داستان‌گويي نوشتاري و بصري
رسانه‌‌ي ديجيتال، رسانه‌اي است که برخلاف تمامي رسانه‌هاي قبل از آن، به عوامل نوشتاري و بصري وابسته است. ما به نوشته‌اي که مرتبط با حال و هواي‌مان باشد و تصويري که احساسات‌مان را برانگيزد، توجه مي‌کنيم. تواناييِ درک و دستکاريِ اين دو مورد، براي چشم‌انداز بازاريابي ديجيتال امروز ضروري است.
الکس فرياس، مدير trackmarketing
?. شخصيتي دوست‌داشتني

برقراري و ايجاد رابطه يکي از اجزاي اصلي بازاريابي ديجيتال است و يک شخصيت دوست‌ داشتني مي‌تواند در اين راه، بسيار موفق باشد. با وجود افراد زيادي که هميشه در تلاش هستند با ناشران، وبلاگ نويسان، روزنامه‌نگاران و افراد بانفوذ ارتباط برقرار کنند، داشتن شخصيتي جالب مي‌تواند شما را از ديگران متمايز و توجه‌ها را به شما جلب کند. اگر دو نفر در حال چرب‌زباني باشند و يکي از آنها طوري حرف بزند که انگار مخاطبش ديوار است و ديگري شخصيتي دوست‌ داشتني و معاشرتي داشته باشد، به کداميک از آنها گوش خواهيد داد؟ همين موضوع در نگه داشتن رابطه هم تأثير دارد. داشتن شخصيتي دوست داشتني بسيار مهم است، با اين حال، اغلب ناديده گرفته مي‌شود.
جاناتان لانگ، مدير marketdominationmedia
?. آشنايي با وردپرس
با وجود پلتفرم‌هاي مختلف و متعددي که اين روزها با وردپرس ساخته مي‌شوند، شناختن اين ابزار، امري ضروري شده است. اگر مي‌خواهيد وب‌سايتي بسازيد و مديريت کنيد، وردپرس اين روزها بهترين فضا و ابزار را براي شما فراهم مي‌کند. همچنين اين سرويس کمک مي‌کند به‌طور مرتب، دانش خودتان را به‌روز کنيد چون هميشه در حال ارائه‌ي امکانات جديد و مفيدي است که به توليد محتوا سرعت مي‌بخشند.
انجلا راث، مدير بازاريابي due
??. مسلط در خودتبليغي
اگر ادعا مي‌کنيد که درک خيلي بالايي از رسانه‌هاي اجتماعي و بِرندهاي بَرنده داريد، پس بايد بتوانيد به سادگي براي خودتان و برند شخصي‌تان نيز تبليغ کنيد. اولين پروژه‌ي کساني که براي کار با آنها مصاحبه مي‌کنم، خودشان هستند و من با استفاده از اطلاعاتي که از خودشان دريافت مي‌کنم، تصميم نهايي‌ام را مي‌گيرم. وقتي نام آنها را در شبکه‌هاي اجتماعي‌اي که مي‌خواهم براي مشتريانم از آنها استفاده کنم، جستجو مي‌کنم بايد به نکات متمايزي برخورد کنم. پيام‌ها و مهارت‌هاي‌شان بايد در بيشتر شبکه‌ها تداوم و پيوستگي داشته باشد و در معرفي و گسترش مهارت‌ها بايد دقت کافي را لحاظ کرده باشند.
ادام استيل، مدير magistrateinc
??. درک ضرورت خلاصه‌گويي
اگر نتوانيد ارزش پيشنهادي محصول خود را در کمتر از ??? کلمه به مشتريان‌تان انتقال دهيد، هيچ اهميتي ندارد که محصول‌تان چقدر خوب و با‌ارزش باشد. بازارياب‌هاي ديجيتال بايد در انتقال پيام‌هاي مختصر، مهارت داشته باشند.
نيکولاس هاس،‌ مدير loot
??. توانايي تحليل معيارهاي قابل اندازه‌گيري
حالا بيشتر از هميشه، قابليت سنجش ارزش سرمايه‌گذاري در بازاريابي و تبليغات حياتي است. ديگر نمي‌توان در نبرد براي برتر بودن، از تمامي جهات، پيروز بيرون آمد. همه چيز به اتخاذ تصميمات درست و با هر فرصت يک گام به جلو برداشتن، بستگي دارد. مشاوران بازاريابي ديجيتال بايد صلاحيت‌ها و دانش عمومي‌اي را داشته باشند که براي فراهم کردن معيارهاي قابل بررسي و اثبات آنها با داده‌هاي واقعي مورد نياز است. ديگر روزهايي که با ارقام ساده‌ي فروش مي‌شد حدس زد يک کمپين تبليغاتي موفق خواهد بود يا نه، به سر آمده‌ است. نرم‌افزارهاي سنجش و اندازه‌گيري، ابزارهايي هستند که امروزه در اختيار بازاريابان قرار دارند و ما انتظار داريم که مشاوران و اعضاي تيم آنها بتوانند از اين ابزارها به درستي استفاده کنند تا از دقت و تأثير‌گذاري کارشان اطمينان حاصل نمايند.
بلر توماس،‌ مدير emerchantbroker
??. مهارت گوش دادن

به عنوان يک بازارياب ديجيتال، توانايي تبليغ از طريق کلمات، تصوير، ويدئو و رسانه‌هاي اجتماعي ضروري است. بازاريابي ديجيتال اين امکان را براي متخصصان خود فراهم مي‌کند تا به گروه‌هاي مختلف افراد به روش‌هاي گوناگون، گوش دهند. از طريق رسانه‌هاي اجتماعي و ابزارهاي تحليلي، مي‌توانيم نظر مشتريان را در رابطه با محصولات‌، خدمات و مشکلات مربوط به آنها بدانيم. وقتي ما بازارياب‌هاي ديجيتال استخدام مي‌کنيم، براي‌مان مهم است که آيا آنها مي‌توانند به نيازها و خواسته‌هاي مشتريان گوش فرا داده و براي‌ آنها راه حل پيدا کنند يا نه.
شالين دور، مدير chatter buzz
??. چابکي
حداقل هر ماه، يک پلتفرم جديد وارد بازار مي‌شود يا الگوريتم پلتفرم‌هاي قبلي تغيير مي‌کند. اگر آنها و روش کاري‌شان انعطاف‌پذير نباشند و نتوانند به سرعت و متناسب با نياز روز واکنش نشان دهند، شما و کسب‌و‌کارتان عقب خواهيد ماند و خيلي سريع مزيت‌هاي رقابتي‌تان را از دست مي‌دهيد.
ميکي ميِر، مدير JASH
??. آشنايي با مباني طراحي
توانايي براي انتقال درست پيام بسيار اهميت دارد. با اين حال، بازاريابي ديجيتال فقط با کلمات سروکار ندارد، بخش مهمي از بازاريابي ديجيتال به ظاهرِ بصري مربوط مي‌شود. هرکس که خود را بازارياب ديجيتال مي‌داند بايد دانش پايه‌اي درباره‌ي HTML ،CSS يا فوتوشاپ داشته باشد.
دن ساپژنيکوف،‌ مدير adgatemedia
برگرفته از: mashable.com



چگونگي برخورد با مشتري‌هايتان مي‌تواند تأثير شگرفي روي اين موضوع داشته باشد که مشتري به شما و شرکت‌تان وفادار بماند يا اينکه ناراضي باشد و با نَقل نارضايتي‌اش از شرکت شما، اثري منفي روي سازمان‌تان بگذارد و ساير مشتري‌ها را نيز با خودش به جاي ديگري ببرد! مشتري‌هاي راضي و خشنود از طريق گفت‌وگو‌ها و تمجيدهايشان از خدمات شرکت شما، به نمايندگان داوطلب شرکت يا سازمان شما تبديل مي‌شوند؛ به احتمال زياد در آينده نيز سراغ شما را خواهند گرفت و مشتري‌هاي بيشتري نيز براي‌تان جذب خواهند کرد. با اين حال، مشتري‌هاي ناراضي، فرصت‌هاي از‌دست‌رفته‌اي هستند که شايد هرگز نارضايتي‌شان را مستقيما به شرکت يا سازمان شما اطلاع ندهند، اما ممکن است با بيان تجربيات‌شان براي ديگران، اثري مخرب روي مشتري‌هاي احتمالي شما بگذارند. در اين صورت، نه‌تنها خودشان ديگر هرگز به سراغ شما نمي‌آيند، بلکه ساير مشتري‌ها را نيز به سمت شرکت‌هاي رقيب شما سوق خواهند داد. در ادامه، مهارت‌هايي را به قلم «گريگوري سيوتي» (Gregory Ciotty) براي شما بيان مي‌کنيم که با يادگيري آنها مي‌توانيد بخش خدمات مشتريان شرکت خود را تقويت کنيد.

خدمات مشتريان شامل مهارت‌هاي خاصي است و هر کارمندي که به شيوه‌اي با مشتري سروکار دارد، بايد با آنها آشنا باشد.
بدون اين مهارت‌ها، شما يا کسب‌وکارتان را در زمينه‌ي خدمات مشتريان، به يک فاجعه تبديل خواهيد کرد يا باعث نااميدي مشتري‌هايتان مي‌شويد و به‌‌راحتي آنها را از دست مي‌دهيد.
خوشبختانه، مهارت‌هايي وجود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *