آگوست 6

ند که به رفتارها و عملکرد خود توجه می‌کنند و مشکلات بالقوه را پیش از آنکه دیر شود، برطرف می‌کنند.
________________________________________
در ادامه بخوانید: مهارت های رهبری کدامند و چطور یک رهبر کاردان و موفق باشیم؟
________________________________________

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید
کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی برگزاری جلسات موثر به روش اساتید هاروارد
جلسات کاری را تبدیل به ابزار موفقیت خود کنید

8000تومان



شاید شما هم مثل بسیاری از مردم فکر می‌کنید نوشتن رزومه عالی کار سختی است. البته این تصورتان چندان اشتباه هم نیست. در واقع نکات بسیاری برای رزومه نویسی وجود دارند که می‌توانند شما را به شغل رؤیایی‌تان برسانند یا برعکس، فرسنگ‌ها از آن دورتان کنند. اما نگران نباشید. ما در این مقاله می‌خواهیم ? راز نوشتن رزومه عالی را که از زبان یکی از کارمندان گوگل و مطابق با اصول روانشناسی بیان شده‌اند، برای‌تان بگوییم. پس همراه ما باشید تا با این رازها آشنا شوید.

:
چگونه می‌توانیم بدون داشتن سابقه‌ کار، یک شغل خوب پیدا کنیم؟
چگونه برای شغل دلخواه‌مان یک انگیزه نامه بنویسیم؟
سی وی (CV) و رزومه چه تفاوتی با هم دارند؟
روزی که من کارم را در گوگل آغاز کردم، روزی بود که تصمیم گرفتم همه‌ی کمک‌هایی را که برای نوشتن رزومه‌ام دریافت کرده بودم به دیگران انتقال دهم. پس از اینکه تعداد بسیار رزومه را بررسی کردم، تصمیم گرفتم چیزهایی که یاد گرفته‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم؛ به این امید که به افراد بیشتری کمک کنم تا به شغل رؤیایی‌شان دست پیدا کنند. مهم‌ترین چیزی که متوجه شدم این بود که ما مانند روانشناس‌ها فکر نمی‌کنیم و در نتیجه خود را دست‌کم می‌گیریم. در اینجا ? روش برای تغییر این تفکر ارائه می‌کنم.
?. تأثیر خود را به‌صورت کمی بیان کنید
برای نوشتن رزومه عالی بهتر است دستاورد‌های خود را با اعداد و ارقام نشان دهید، آنها را فقط به صورت کلی بیان نکنید. از آنجا که افراد کمی این کار را انجام می‌دهند، بیان اعداد و ارقام می‌تواند شما را کاملا برجسته کند. به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:
موفق به کسب چه مقدار درآمد شدید؟ چند نفر به آخرین برنامه‌ی شما پیوستند؟ ویدیوی ترویجی شما چند بار دیده شده است؟

مثال‌ها
ضعیف: موفق شدم بودجه‌ی چشمگیری برای یک برنامه‌ی دانش‌آموزی گسترده فراهم کنم.
قوی: موفق شدم بودجه‌ای معادل ????? دلار برای یک برنامه‌ی دانش‌آموزی گسترده برای ???? نفر فراهم کنم.
ضعیف: تهیه‌ی یک گزارش معرفی فروش برای یک شرکت خودروسازی.
تبلیغات

قوی: تهیه‌ی یک گزارش معرفی فروش ?? صفحه‌ای برای فروش ?? میلیون دلار در یک شرکت خودروسازی.
ضعیف: نوشتن مقاله در حوزه‌ی کارآفرینی و تکنولوژی.
قوی: نوشتن ? مقاله در حوزه‌ی کارآفرینی و تکنولوژی، ???‌ هزار بازدید از صفحه‌، ???? لایک و ???? توییت.
دلیل موثر بودن این روش
ارسطو فیلسوف یونانی سه اصل را برای متقاعد کردن مؤثر دیگران آموزش می‌دهد:
شخصیت؛
برانگیختن احساسات؛
زبان.
ارسطو به قدرت زبان بیش از دو مورد دیگر باور داشت که به‌معنای متقاعد کردن دیگران با استفاده از منطق، شواهد و واقعیت‌هاست. شما با بیان کمّی تأثیرتان دقیقا کاری را که مد نظر ارسطوست انجام می‌دهید. در واقع شواهدی فراهم می‌کنید که بر اهمیت دستاوردهایتان تأکید کنید.
?. تا جایی که امکان دارد دامنه‌ی علاقه‌مندی‌هایتان را افزایش دهید

همان‌طور که دارکِ (یک فیلسوف بزرگ دیگر) می‌گوید لازم است که از پایین شروع کنید. آخرین خط رزومه جایی است که بیشتر افراد علاقه‌مندی‌هایشان را فهرست می‌کنند، اما واقعا هیچ‌چیز جذابی نمی‌گویند. آیا شما به فیلم، ورزش و مسافرت رفتن علاقه دارید؟ چقدر جالب! چیزی بگویید که بتواند احساسات افراد را تحریک کند یا چیزی به‌یادماندنی در ذهن مصاحبه‌کننده ثبت کند. دست‌کم سعی کنید بسیار خاص باشید.
مثال‌ها
علاقه‌مند به: فیلم‌های کوئنتین تارنتینو، غذاهای مدیترانه ای، مجموعه‌ی لگو‌های فیلم جنگ ستارگان.
دلیل موثر بودن این روش
آدام گرانت، پروفسور دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید هنگامی که چند چیز را باهم مقایسه می‌کنیم، شباهت‌ها زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می‌کنند که نادر باشند. این استاد دانشگاه می‌گوید: «ما زمانی افراد را به خودمان جذب می‌کنیم که ویژگی‌های خاصی داشته باشیم، درنتیجه این احساس را منتقل می‌کنیم که برای شغل مورد نظرمان مناسب هستیم و هم‌زمان خود را دیگران متمایز کرده‌ایم.» ذکر علاقه‌مندی‌هایتان فرصت‌ بسیار خوبی است تا کسی که رزومه‌تان را می‌خواند جذب کنید. این فرصت را از دست ندهید.
?. رقابت را نشان دهید

این کار همیشه مؤثر است. بسیاری از افراد جایزه‌های متعددی برنده می‌شوند و کار‌های تأثیرگذاری دیگری انجام می‌دهند اما درباره‌ی فوق‌العاده بودن این دستاوردها به‌اندازه‌ی کافی صحبت نمی‌کنند، چراکه آنها رقابت را نشان نمی‌دهند. آنها اشاره نمی‌کنند که چند نفر دیگر برای رسیدن به موفقیت با آنها در رقابت بوده‌اند.
مثال‌ها
ضعیف: پیروزی در رقابت نوآوری در دانشگاه گرنی اسمیت.
قوی: بردن جایزه‌ی ???? دلاری دانشگاه گرنی اسمیت برای نوآوری (بیش از ?? نوآور باهم در رقابت بودند).
ضعیف: پذیرفته‌شده در برنامه‌ی مدیریتی جانی اپل‌سید.
قوی: پذیرفته‌شده در برنامه‌ی مدیریتی جانی اپل‌سید (نرخ پذیرش ??، دانشگاه گرنی اسمیت هر سال ?? دانش‌جورا انتخاب می‌کند).
دلیل موثر بودن این روش
به‌گفته‌ی رابرت کیالدینی، روانشناس، تأیید اجتماعی یکی از قوی‌ترین اصول تأثیرگذاری بر دیگران است. با توضیح رقابتی که در آن بوده‌اید نشان می‌دهید دستاوردهای شما چقدر باارزش هستند. افراد زیادی تلاش کرده‌اند اما فقط شما موفق شده‌اید. با انجام این کار مطمئن می‌شوید حتی اگر مصاحبه‌کننده از برنامه‌ای که در آن موفق بوده‌اید اطلاعاتی نداشته باشد باز هم تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که بیشتر مصاحبه‌کننده‌ها به خود زحمت نمی‌دهند درباره‌ی این دستاوردها تحقیق کنند.
?. از کارفرما بخواهید به شما بازخورد دهد

روابط از رزومه اهمیت بیشتری دارند. همیشه پیش از اینکه برای کار در یک شرکت درخواست بدهید با کارفرما ارتباط برقرار کنید. می‌توانید این کار را در جلسه‌های فارغ‌التحصیلان، معرفی یا اطلاعاتی انجام دهید. اگر مکالمه‌ی شما به‌خوبی پیش رفت به‌شکلی محترمانه از کارفرما بخواهید نظرش را درباره‌ی رزومه‌ی شما بگوید.
این کار دو فایده برای شما دارد. اول اینکه روشی عالی برای شخصی‌سازی رزومه‌تان برای شرکت‌های مختلف است. برخی از کارفرماها ویرایش‌های زیادی پیشنهاد می‌دهند («سعی کن از کلمات تخصصی استفاده کنی، ما آنها را دوست داریم»). دوم اینکه روشی فوق‌العاده برای تأیید رزومه‌تان است. اگر یک کارفرما از شما خوشش بیاید و احساس کند شما برای او مفید هستید، فرصت خوبی فراهم کرده‌اید که این موضوع را با مسئول استخدام در میان بگذارد.
مثال:
این ایمیلی است که من قبلا استفاده کرده‌ام.
سلام جف. دیروز صحبت بسیار خوبی داشتیم! من واقعا از شنیدن تجربه‌های تو در ( شرکت X) لذت بردم و قصد دارم برای (شغل Y) درخواست کار بدهم. می‌دانم که سرت خیلی شلوغ است، اما آیا می‌توانی ? دقیقه وقت بگذاری و پیش از اینکه من رزومه‌ام برای بخش استخدام ارسال کنم درباره‌ی آن به من بازخورد بدهی؟ حتی یک پاسخ کوتاه می‌تواند برای من بسیار ارزشمند باشد.
ارادتمند؛ جان
دلیل موثر بودن این روش
پیگیر بودن نشانه‌ی این است که شما تمایل بیشتری دارید و آماده هستید تا وظایف بزرگی را که به شما محول می‌کنند انجام دهید. در واقع شما با درخواست کردن برای شنیدن بازخورد، اشتیاق خودتان را نشان می‌دهید. تقاضای دو دقیقه از وقت افراد، آغاز خوب و ساده‌ای است؛ به‌ویژه اگر از قبل ارتباط‌تان را ساخته باشید. احتمالا آنها پیش از اینکه شما بدانید از طریق پیشنهاد یا معرفی شما به مسئولان استخدام کمک‌های بزرگ‌تری نیز کرده‌اند.
?. با برندهای بزرگ ارتباط بگیرید
با متصل کردن خودتان به نهادهای قابل اعتماد، حتی اگر هرگز برای آنها کار نکرده‌اید، خیلی سریع اعتبار خود را بالا ببرید. آیا هیچ‌کدام از مشتری‌های شما یکی از ??? شرکت برتر بوده‌اند؟ اگر در یک استارتاپ کار کرده‌اید آیا موفق شدید سرمایه‌گذارهای بزرگ را جذب کنید؟ آیا در مجلات معتبر، نامی از شما برده شده است؟‌ هنگامی که مسئولان استخدام رزومه‌ها را بررسی می‌کنند، برند‌های شناخته‌شده مانند ستاره می‌درخشند؛ درنتیجه راهی پیدا کنید تا خود را به آنها متصل کنید.
مثال‌ها
ارتباطات قوی با ? شریک استراتژیک (از جمله کوکاکولا و خطوط هوایی امارات) از طریق برگزاری جلسات با مدیران ارشدشان.
استخدام و مدیریت ? دانشجو از دانشگاه پنسیلوانیا و ییل برای برنامه‌نویسی، فروش و طراحی گرافیکی.
دلیل موثر بودن این روش
اعتبار یکی دیگر از اصول تأثیرگذاری است. اگر به‌اندازه‌ی کافی اعتبار نداشته باشید، یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه معتبر باشید، این است که خود را به افرادی که اعتبار دارند متصل کنید.
توصیه‌ی ویژه: برای دانشجوهای کالج یک روش آسان برای کسب اعتبار این است که سفیر یک شرکت شناخته‌شده در کمپ دانشگاه شوند. شغل‌های درون دانشگاه را بررسی کنید تا سریع‌ترین راه برای تبدیل شدن به نماینده‌ی کمپ را پیدا کنید.
?. از قانون ? پیروی کنید

هر رزومه عالی پیام منسجمی ارسال می‌کند، برند شخصی شما را با خود دارد و این فکر را در ذهن مسئولین استخدام ایجاد می‌کند که «این فرد قبلا توانسته است این کار را انجام دهد، اگر او را استخدام کنیم در شرکت ما نیز موفق خواهد بود.» برای موفقیت در انجام این کار از قانون ? پیروی کنید. کلمات تخصصی و مشتقات آنها را از وب‌سایت شرکت پیدا کنید و آنها را هفت بار در رزومه‌تان تکرار کنید. برای مثال هنگامی که برای شغل‌های بازاریابی اقدام می‌کنید از کلماتی مانند «بازاریابی شده»، «تبلیغ شده» و «ترویج داده شده» برای توضیح دستاوردهایتان استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید برای استخدام در استارتاپ اقدام کنید از فعل‌هایی مانند «ساختن»، «خلق کردن» و «ابداع کردن» استفاده کنید. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، هنگام مناسب‌سازی رزومه برای شرکت‌های مختلف به تغییرات زیاد نیازی نخواهد بود.
مثال‌ها
برای شغل‌های بازاریابی: «بازاریابی برای کمپین ویدئویی در یوتوب برای برنامه‌ی لری‌ کینگ در CNN با ???? بازدید »
برای کار در استارتاپ: «ساختن کمپین ویدئویی در یوتوب برای برنامه‌ی لری‌ کینگ در CNN با ???? بازدید»
توجه کنید که من چگونه CNN را در اینجا وارد کردم. همه لری گینگ را می‌شناسند اما CNN نیز برند شناخته‌شده‌ی دیگری است که مسئول استخدام را به خود جذب می‌کند.
دلیل: یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید مشتری‌های پیش از اینکه دست به خرید بزنند باید یک تبلیغ را هفت بار ببینند. همین تفکر را در اینجا به خدمت بگیرید. فراموش نکنید رزومه‌ی شما آخرین ابزار بازاریابی شخصی‌تان است. مطمئن شوید خود را به گونه‌ای معرفی می‌کنید که مسئول استخدام فکر کند شما فرد مناسبی برای آن کار هستید.
دلیل موثر بودن این روش
یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی که معمولا از دست می‌رود زمانی است که افراد در رزومه‌شان می‌نویسند «کارآموزی». هرگز این کار را انجام ندهید. به‌طور مشخص نقش‌تان را بیان کنید، برای مثال بنویسید «کارآموز بازاریابی». این یکی دیگر از فرصت‌های برندسازی است. یکی دیگر از روش‌های اجرای قانون ? این است که بخش دوره‌های آموزشی مرتبط را در صورت وجود اضافه کنید. هنگامی که برای کار در حوزه‌ی مالی اقدام می‌کنید، کلاس‌های آماری و محاسباتی را در ابتدا بیان کنید.
________________________________________
در ادامه بخوانید: ?? موردی که نباید در رزومه بیاورید
________________________________________



حتی با¬انگیزه¬‌ترین و جاه¬‌طلب‌¬ترین افراد هم گاهی برای رسیدن به اهداف خود به مشکل بر¬می‌¬خورند و بی‌حوصله می‌شوند. خبر خوب این است که در اغلب اوقات خودمان می¬‌توانیم علت رکودمان را بفهمیم. خبر خوب بعدی اینکه راه‌¬هایی هم برای خلاص شدن از شر رکود و برای ایجاد انگیزه وجود دارد. در اینجا شش راه برای ایجاد انگیزه به شما معرفی می¬‌کنیم.
?. علت رکودتان را پیدا کنید

علل بروز رکود در زندگی شما ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
از انجام کاری که می¬‌دانید مجبور به انجام آن هستید، می‌¬ترسید. انجام این کار را به تعویق می‌¬اندازید چون در حقیقت از آن کار خوشتان نمی¬‌آید.
خسته¬‌اید. جای غذای خوب، خواب کافی و ورزش در زندگی شما خالی است یا اینکه بیمار هستید و حال و روز درست و حسابی ندارید.
اعتماد به نفس شما پایین است. می¬‌ترسید از منطقه‌ی آسایش خود خارج شوید و خود را به چالش بکشید.
وسط انجام یک پروژه هستید. از آن پروژه¬‌هایی که اول برای انجام‌¬اش هیجان داشته‌¬اید، ولی حالا که به سخت‌¬ترین قسمت، یعنی میانه¬‌ی پروژه رسیده¬‌اید، هیجان خود را از دست داده¬‌اید و هنوز تا رسیدن به ته پروژه راه زیادی در پیش دارید.
________________________________________
: ?? عادت بدی که بهره‌وری را پایین می‌آورد
________________________________________
?. وقتی از انجام کاری می¬‌ترسید، طوری برنامه‌¬ریزی کنید که نتوانید از زیر انجام دادنش در بروید

مثلا فرض کنید که تصمیم می¬‌گیرید صبح‌¬ها ورزش کنید. برای اینکه بتوانید بر نفس امّاره¬‌ی خود غلبه کنید، لباس‌¬های ورزش را کنار تخت¬خواب‌تان بگذارید تا صبح کله‌¬ی سحر که بیدار شدید، با لباس‌¬ها چشم در چشم شوید. برای محکم‌¬کاری، با دوستان خود قرار بگذارید تا در باشگاه همدیگر را ببینید. دوستی با یک آدم مسئولیت¬‌پذیر انگیزه‌¬ی رسیدن به موفقیت را در شما بالا می‌¬برد.

________________________________________
: ? روش افزایش بهره‌وری برای افرادی که سرشان شلوغ است
________________________________________
?. وقتی خسته‌اید، مواظب سلامتی خود باشید

بعضی روزها، به خود استراحت بدهید. بعضی روزها ورزش کنید. بعضی روزها هم فقط با فاصله گرفتن از فضای کار و کمی هواخوری، حالتان بهتر می‌شود. ببینید اخیرا عادت‌های شما به چه صورتی بوده است. آیا استراحت کافی داشته‌اید؟ غذاها و نوشیدنی‌های سالم مصرف کرده‌اید؟ به تازگی مبتلا به بیماری خاصی شده‌اید که باعث شود احساس کسالت کنید؟ دقت کنید که در این مدت اخیر چطور از بدن خود مراقبت کرده‌اید؛ توجه به حفظ سلامتی می‌تواند در عبور از رکود و ایجاد انگیزه به شما کمک کند.
تبلیغات

________________________________________
: ?? نکته علمی در مورد سلامتی
________________________________________
?. هر وقت احساس کمبود اعتماد به نفس کردید، به این فکر کنید که چرا به توانایی¬‌های خود شک دارید.
آیا با افکار منفی دست به یقه هستید؟ یک اتفاق یا اظهار نظر منفی به تازگی زندگی را برایتان زهرمار کرده است؟ خودتان را با بقیه‌ی آدم‌¬ها مقایسه می¬‌کنید؟ وقتی افکار منفی از سر و کول مغزتان بالا می¬‌روند، پیش خودتان از خودتان تعریف و تمجید کنید یا کمی به خودتان استراحت بدهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.
________________________________________
: فیلم آموزشی : ? روش برای افزایش اعتماد به نفس
________________________________________
?. وقتی به میانه¬‌ی راه رسیدید، ثابت قدم بمانید

وقتی برنامه‌ریزی می‌¬کنید که به هدفی معین دست پیدا کنید، معمولا اول راه حفظ انگیزه و حرکت رو به جلو کار ساده‌¬ای است. در ابتدای راه، وقتی به نتایج نهایی کار فکر می¬‌کنید و شور و شوق و افکار مثبت به ذهن‌تان می¬‌آیند. در انتهای راه هم حفظ انگیزه کار بسیار آسانی است. وقتی به انتهای راه نزدیک می‌¬شوید، دیدن نقطه¬‌ی پایان شما را هیجان‌¬زده می¬‌کند و باعث حرکت رو به جلو می‌¬گردد.
به نظر من، میانه‌¬ی راه سخت¬‌ترین قسمت راه است. در میانه¬‌ی راه، اگرچه هیجان اولیه از بین رفته است، اما هنوز برای رسیدن به هدف نهایی راه زیادی باید رفت. تازه در میانه¬‌ی راه است که شما می‌فهمید برای اتمام راه چقدر زحمت و زمان نیاز دارید. در این وضعیت، ناامید می‌شوید و گاه و بی‌¬گاه برای خارج شدن از ناحیه‌آسودگی و حرکت رو به جلو به مشکل برمی‌خورید.
در میانه¬‌ی راه، به این فکر کنید که از اول اصلا چرا وارد این راه شدید؟ علل شخصی، منطقی و مهمی که باعث شدند بخواهید به این هدف برسید چه بودند؟ اغلب به یاد آوردن همین «چراها» به ما کمک می‌کنند وقتی دچار رخوت می‌شویم بار دیگر انگیزه پیدا کنیم.
در این حال، به این حرف کنفُسیوس، فیلسوف چینی، فکر کنید: «مهم نیست چقدر کند حرکت می‌کنید، مهم این است که از حرکت کردن باز نایستید.» وقتی به میانه‌¬ی راه رسیدید به حرکت رو به جلو ادامه دهید. خودتان را متعهد کنید که در روز برای رسیدن به هدفتان کاری، هرچند کوچک، انجام دهید.
________________________________________
: چطور پشتکار خود را زیاد کنیم؟
________________________________________
?. به یاد داشته باشید که رکود تا ابد ادامه نخواهد داشت و بلافاصله برای رهایی از رکود اقدام کنید
با قدم‌¬های کوچک شروع به حرکت به سمت هدف خود کنید. به یاد داشته باشید که استقامت و استواری می¬‌تواند شانس رسیدن شما به موفقیت را چندین برابر کند. یادتان باشد، راه رسیدن به موفقیت پر از



همه حقوق محفوظ است

Posted آگوست 6, 2018 by 92 in category "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *