جولای 30

پایان نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

۱-۷- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

۱-۷-۱- الف: تعریف مفهومی متغیرها

۱-۷-۲- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی:

راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده یک فرایند فعال و سازنده است که طی آن یادگیرنده برای خود هدف تعیین می­کند و با توجه به اهداف و شرایط موجود در محیط سعی در ارزیابی، تنظیم و کنترل فرایندهای شناختی، انگیزه­ای و رفتاری­اش می­کند (پینتریج، ۲۰۰۰) و افراد تلاش­های خود را برای فراگیری دانش و مهارت بدون اتکا بر معلم و دیگران شخصا شروع کرده و جهت می­دهند (البام و بایتا[۱]، ۱۹۹۳، به نقل در موسوی نژاد، ۱۳۸۶).

۱-۷-۳- باورهای انگیزشی:

منظور از باورهای انگیزشی، دسته­ای از معیارهای شخصی و اجتماعی است که افراد برای انجام دادن یا پرهیز کردن از یک عمل به آنها مراجعه می­کنند (پینتریج، ۲۰۰۰)

این معیارهای انگیزشی به دنبال تائید یا عدم تائید رفتار به وسیله افراد مهم زندگی شکل می­گیرد (بندورا، ۱۹۸۹).

این معیارهای درونی ممکن است به صورت­های مختلفی از قبیل همانندسازی، الگوسازی، آموزش مستقیم، تجربه شخصی، تشویق و تنبیه شکل بگیرند (پینتریج، ۱۹۹۹).

۱-۷-۴- پیشرفت تحصیلی:

عبارت است از محصول نهایی فرایند یادگیری فعال که با کمک آموزش و فعالیت­های تربیتی انجام می­گیرد (گیج و برلاینر[۲]، ۱۳۷۴؛ مهدیان، ۱۳۸۵) و توسط نمرات سنجیده می­شود

[۱] . Elbam & Bayta

[۲].  Geag & Berlayner

 

متن کامل پایان نامه



همه حقوق محفوظ است

Posted جولای 30, 2016 by 92 in category "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *