جولای 31

پایان نامه ارتباط مشکلات سلوک در دانش آموزان با اختلال های یادگیری بر اساس سبک فرزندپروری والدین

۲-۱-۱-۲- تعریف انجمن مشترک ملی از اختلال­های یادگیری

انجمن مشترک ملی برای اختلال­های یادگیری[۱](۱۹۸۸؛ به نقل از هالاهان و کافمن، ۲۰۰۳؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸) تعریف زیر را ارائه داده است:

اختلال­ یادگیری اصطلاحی عام است که به گروهی ناهمگن[۲] از اختلال­ها اشاره دارد که به صورت مشکلات معنادار در اکتساب[۳] و کاربرد شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال[۴]یا توانایی­های ریاضی بروز می­کند. این اختلال­ها ذاتی و درونی هستند، فرض بر این است که از اختلال در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی ناشی می­شوند و احتمال وقوع آنها در تمام دوران زندگی وجود دارد. مشکل در خودنظم­دهی، ادراک اجتماعی و تعامل اجتماعی ممکن است با اختلال­ یادگیری همراه باشد ولی ایجادکننده­ی آن نیست. اگرچه
اختلال­ یادگیری ممکن است با سایر معلولیت­ها(برای مثال تفاوت­های فرهنگی، آموزش ناکافی یا نامناسب) همراه باشد ولی نتیجه این شرایط یا عوامل نمی­باشد.

جدیدترین تعریف اختلال یادگیری توسط مرکز ملی تحقیقات در اختلال­های یادگیری آمریکا[۵](۲۰۰۷؛ به نقل از به­پژوه، ۱۳۹۱) به شرح زیر ارایه شده است:

” اختلال یادگیری، عبارت است از یک اختلال عصب­شناختی[۶]که توانایی­های مغز را در زمینه­ی دریافت، پردازش، ذخیره کردن، بازیابی و پاسخگویی به اطلاعات تحت تأثیر قرار می‌دهد”.

کرک و چالفنت( ۱۹۸۴؛ به نقل از به­پژوه، ۱۳۹۱) اختلال یادگیری را به دو دسته کلی تقسیم می­کنند:

الف) اختلال­های یادگیری رشدی: شامل اختلال در توجه، حافظه، ادراک، تفکر، گوش کردن، توانایی حسی- حرکتی، زبان و گفتار می­باشد.

ب) اختلال­های یادگیری در امور آموزشگاهی: اختلال در خواندن، نوشتن، حساب کردن و هجی­کردن است”.

[۱]. National Joint Committee for Learning Disabilities

[۲]. Heterogeneous

[۳]. Acquisition

[۴]. Reasoning

[۵]. National Research Center on Learning Disabilities

[۶]. Neurological Disorder

متن کامل پایان نامه


برچسب‌ها
همه حقوق محفوظ است

Posted جولای 31, 2016 by 92 in category "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *