نقش مدارس :پایان نامه رایگان رشته روانشناسی;بررسی علل بزهکاری در نوجوانان دختر و پسر


نقش مدارس :

با توجه به سالهایی که کودک در مدرسه می گذراند ، یکی از حساسترین نیروهایی که بر او اثر دارند مدرسه است . مدرسه نمی تواند به تنهایی مسئله بزهکاری را حل و یا حتی از آن پیشگیری کند اما نقش مدرسه در این امر بسیار حساس و تعیین کننده است . در یک طرح خوب سازمان یافته ، انتظارات اجتماع از آنچه که مدرسه در مورد کودکان می تواند انجام دهد ، باید بر تعقل صحیح و نه بر افکار واهی استوار باشد .

گفته می شود که فرستادن کودکان به مدرسه در سنین بین پنج و هفت سالگی ، بهترین فرصت را جهت پیشگیری اولیه از بزهکاری آنان فراهم می کند . حتی در سنین بالاتر نیز می توان به آنها رسید و کمک کرد . معلم که یک ناظر تعلیم یافته است در موقعیتی است که می تواند کودک را مورد مشاهده و ارزیابی قراردهد . احتمالا ، بعد از اینکه معلم مدت زیادی کودک را زیر نظر گرفت ، می تواند شواهد و نشانه های شخصی و اجتماعی را که بر کودک اثر می گذارند کشف کرده و به او کمک کند .

 

 

 

مدرسه با همکاری خانه ، تجربه یادگیری اساسی را برای همه کودکان مهیا می سازد . مسلما ، هیچگاه مدرسه نمی تواند محرومیت کودک را از یک خانه راحت ، و یا والدین عاقل و دوست داشتنی به طور کامل جبران کند. اما مدرسه می تواند کودک را نسبت به ارزشهای اساسی خود آگاه سازد و به او بیاموزد که چگونه می تواند آنها را پرورش دهد . در نتیجه حضور نوجوان در یک مدرسه خوب امید است که او به صورت فردی توانا و شایسته بار آید .

یکی از مسئولان آموزش و پرورش در یکی از کشورها برنامه ای با چهار اصل تنظیم کرده است که با استفاده از آن ، مدارس زیادی می توانند به بزهکاران نوجوان کمک کنند . آن چهار اصل عبارتند از :

1- کاهش تعداد شاگردان هر کلاس تا معلم بتواند به یکایک شاگردان رسیدگی کند .

2- تربیت و آماده کردن معلمانی که نشان داده اند توانائی کار کردن به طور سازنده با کودکان را دارند .

3- فراهم آوردن افراد متخصص برای کمک به معلمان در مواجهه با مسائل خاص در مدرسه و مهیا ساختن کلینیکی ( مشتمل بر خدمات پزشکی ، روانشناسی و اجتماعی ) برای کودکانی که به کمکهائی و رای مسئولیت مدرسه نیاز دارند .

4- جلب پشتیبانی والدین و هماهنگ کردن تلاشهای آنها و کارکنان مدرسه جهت طرح ریزی نقشه هایی به منظور مقابله کردن با مسئله بزهکاری .

گرچه این نکات پیشنهادی قابل تحسین هستند ، به ندرت مدیر یا بازرسی را می توان یافت که آنها را نکات اصیل و دست اول به حساب بیاورند . اگر بودجه مدرسه اجازه دهد کمتر مدرسه ای است که خدمات روانشناسان ، مددکاران بهداشتی و اجتماعی را نفی کند . بر شمردن ضعفهای مدارس به ندرت راه علاج را به ما می گویند . در بسیاری از شهرهای دنیا علت اصلی شرایط نامناسب مدارس عامل اقتصادی است . عدم وجود کلاسهای درس ، کتاب ، لوازم و همین طور معلمان تعلیم دیده مسائل بی نهایت اضطراری را تشکیل می دهند .

این نکته را نیز می توان از برنامه چهار ماده ای پیشنهاد شده استنباط کرد که داشتن مدارس ابتدایی و متوسطه به اندازه کافی برای یک شهر یا اجتماع نباید ارضاء کننده باشد.وجود ساختمان مدرسه ، و معلم به تعداد کافی به خودی خود اهمیت چندانی ندارد ، آنچه ملاک است پیشرفت دانش آموز است .

مرحله بعدی ، دقت و مراقبت از اطفال است ، صحنه های رنگارنگ زندگی اجتماعی و روابط افراد ، چگونگی روابط افراد یک جامعه مسلما در سعادت و خوشبختی و ایجاد نظم و آرامش و بی نظمی ، هرج و مرج زندگی اجتماعی جزء عوامل مؤثر بر شمرده می شوند . اطفال در سنین شباب بر سر دو راهی مهمی قرار می گیرند که با کمترین مسامحه و سهل انگاری ، موجبات تباهی خود و خانواده خویش را فراهم می سازند و در بزرگی و عظمت یک ملت لطمه غیر قابل جبرانی وارد می نمایند .

انحراف کودکان و نوجوانان بزرگترین مصیبت و بد بختی برای یک ملت است و هدایت صحیح اطفال از مهمترین مسائل است . ایام کودکی و جوانی پربهاترین لحظات عمر افراد یک ملت است . یک ملت لایق ، خواهان زندگی شایسته است ، زیرا آینده آن ملت از آن کودکان و به همت مردانگی ، تقوی ، فضیلت و داشتن علم و درایت و بالاخره به عزت نفس اینان بستگی تام دارد . و اینان هستند که باید بر جلال و شکوه و عظمت بزرگی موجود بیافزایند . حفظ و حراست این ذخایر گرانبها و هدایت ، راهنمایی آنان به شاهراه عزت نفس ، تهذیب اخلاق بزرگترین وظیفه ملتی است که به سعادت و نیکبختی فرزندان خود علاقه مند است و بایستی کودکان را از گزند گمراهی مصون و در امان نگاه داشت .

چون وظایفی دقیق و خطیر دارند و بایستی از شیرینی تقوی کام برگیرند و لذت زندگی را از طریق مشروع بدست آورند و در نیک و بد ایام دیگران شریک باشند و به جای مجازات وی باید به هدایت و حفاظت و راهنمایی آنان پرداخت .

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی تاثیر زنگ ورزش بر روی سلامت روانی دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی  100صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *