نقش امنیت و آزادی روانی در خلاقیت :پایان نامه مشاوره,سنجش خلاقیت دانشجویان کارشناسی سه رشته علوم تربیتی،مشاوره وراهنمایی و روان‌شناسی


 نقش امنیت و آزادی روانی در خلاقیت :

راجرز می گوید : تجربیات من در روان شناسی مرا معتقد به این مطلب کرده است که ما با فراهم کردن امنیت  روانی[1] و آزادی روانی[2] ، احتمال ظهور خلاقیت سازنده را می توانیم افزایش دهیم.

عواملی که باعث ا یجاد امنیت روانی می گردند :

  • . پذیرش بدون قید و شرط فرد : هر گاه والدین یا معلمین احساس کنند که فرد مورد نظر، خود شخصا دارای حقوقی است بدون توجه به اینکه او که هست و چه خصوصیات و رفتاری دارد و علی رغم آنچه که هست او را بپذیرند و مورد توجه قرار دهند در او احساس ایمنی بوجود می آورند و این احساس امنیت او را در جهت خلاقیت سوق می دهد .
  • . عدم ارزشیابی فرد با معیارهای خارجی : وقتی فرد خود را در فضائی احساس کند که مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد احساس ایمنی خواهد کرد . ارزشیابی همیشه تهدید آمیز است و نیاز به دفاع را بوجود می آورد بنابراین فرد نمی تواند آنچنانکه دوست دارد بیندیشد و یا آنچه را که دوست دارد بسازد بدون اینکه اندیشه هایش را سرکوب کند این خود مانع شکوفائی خلاقیت فرد می شود .
  • . شناخت همدلانه : اگر من بگویم که شما را قبول دارم ولی چیزی در مورد شما ندانم در حقیقت این یک پذیرش سایه مانند و مبهم است و ممکن است این پذیرش با شناخت بیشتر عوض شود . ولی اگر من شما را به طور کامل بشناسم و بکار و احساس شما از نقطه نظر خود شما نظر کنم و در دنیای خصوصی شما وارد شوم و آنرا همانطور که در مقابل شما ظاهر می شود ببینم و با این حضور هنوز هم شما را قبول داشته باشم در این صورت امنیت واقعی وجود خواهد داشت . در چنین شرایطی فرد به خود اجازه می دهد که شکوفا شود . و این اساسی برای تسریع خلاقیت است .

از شرایطی که خلاقیت را تسریع می کند عبارت از آن است که والدین یا معلم ، بیانهای سمبولیک خود را مجاز بدانند و این اجازه به فرد اجازه کامل می دهد که فکر کند ، احساس کند و چیزی باشد که در درون اوست .

بیان احساسات و تمایلات بوسیله رفتار ممکن است در بعضی مواقع و در فرهنگهای متفاوت مجاز نباشد ، ولی بیانهای سمبولیک نیازی به محدودیتهای زمانی و مکانی ندارد. بنابراین آزاد گذاشتن کودک در بیان سمبولیک موجب ایجاد احساس آزادی روانی در او خواهد شد که خود یکی از عوامل افزایش دهنده خلاقیت است . بیانهای سمبولیک می تواند به صورتهای گوناگون  در سخن گفتن ، نقاشی ، موسیقی ، بازی و … تجلی گردد. ( امیدی ، 1358 ) .

تعادل میزان قبولی از خود در صورتیکه سایر شرایط موجود باشد باعث می شود که انسان یک زندگی عادی را بگذراند و درصدد به فعل آوردن استعدادهای بالقوه خود و از آن جمله خلاقیت باشد . زمانی که قبولی از خود در شخص کاهش یابد یاس ، ناامیدی یا پرخاشگری ناشی از آن باعث می شود که شخص نتواند  قوای خلاقانه خود را بکار اندازد . از این رو کراندال طی تحقیقی در سال (1954)ارتباط بین میزان قبولی از خود و سازگاری اجتماعی را مورد بررسی قرار داد ، نتیجه آزمایشهای او نشان می دهد هم کسانیکه خود را بیشتر از آنچه که هستند به دیگران نشان می دهند و هم آنانکه خود راکمتر از آنچه هستند به دیگران نشان می دهند در زندگی اجتماعی موفق نیستند . این دو گروه در روابط انسانی دائم با مشکلاتی مواجه هستند که قسمت زیادی از وقت و انرژی آنها را می گیرد در نتیجه بازده کارهای خلاقه آنها را کاهش می دهد. ( بودو، خان زاده ،1355 )

 

  خلاقیت و حل مسئله[3] :

اکثر روانشناسان خلاقیت و حل مسئله را فرایند های مشابهی دانسته اند .

گانیه در طبقه بندی خود از انواع یادگیری  ، بالاترین سطح یادگیری را حل مسئله می داند و معتقد است که خلاقیت نوع ویژه ای از حل مسئله است . یک اکتشاف بزرگ یا یک اثر هنری مطمئنا از فعالیت حل مسئله سر چشمه می گیرد این اعمال آفرینشی ، همانند رفتار حل مسئله به مقدار زیادی دانش قبلا آموخته شده متکی هستند . بسیاری از اندیشمندان خلاق اظهار داشته اند که پیش از آفرینش یک اثر ، درباره مسائل مربوط به آن برای مدت طولانی عمیقا به مطالعه و تفحص مشغول بوده اند . در واقع اگر مطلب غیر از این بود تعجب آور می نمود . در اظهارات این افراد هیچ چیزی نشان نمی دهد که بین حل مسئله و کوششهای خلاق که منجر به کشفیات دارای آثار مهم اجتماعی می شود  ، تفاوت زیادی وجود دارد (جاویدی، 1373).

بعضی از افراد نیز بین حل مسئله و خلاقیت فرق قائلند .

ویتیگ[4] و ویلیامز (1974) می گویند : « خلاقیت مستلزم حل مسئله است  ، اما افراد خلاق ، پیش از آنکه مسائل را حل کنند ، آنها را می آفرینند یا بر پیچیدگی آنها می افزایند » .

ویژگی دیگر خلاقیت که آنرا از حل مسئله متمایز می کند  ، تازگی تفکر خلاق است . مورگان و همکارانش در این باره گفته اند : « در مقایسه با حل مسئله به طور متداول ، راه حلهای خلاق ، راه حلهای تازه هستند که دیگران قبلا به آن دست نیافته اند، محصول تفکر خلاق ممکن است راههای تازه تدوین دنیای پیرامون ما باشد ، تاکید تفکر خلاق بر کلمه تازه است . به طور کلی بر همه آشکار است که حل مسئله کار خلاق است ، اما تلقی هر گونه خلاقیتی بعنوان حل مسئله فرضی توجیه ناشدنی است (جاویدی ، 1373) .

توان حل مسئله نوعی توازن و مهارت ذهنی است که در این مورد ، فرد خلاق دو ویژگی عمده دارد :

  • فرد خلاق تفکری تحلیل گر دارد : تفکر تحلیل گر ، تفکری است که می تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند . و عوامل تشکیل دهنده آن را تشخیص دهد . و در عین حال ، تفکر تحلیل گر از مهارتهای  مرتب کردن ، مقایسه کردن ، مقابله کردن ، ارزیابی کردن و بالاخره انتخاب کردن که همان الگوی منطقی حل مسئله است برخوردار می باشد . پس  تفکر تحلیلگر تفکری تجزیه تحلیلی و منطقی است .
  • فرد خلاق تفکری بارور و سازنده دارد . تفکر خلاق نوعی مهارت ذهنی است که در آن قدرت اندیشه و تصور به خلق ایده های نو به منظور دستیابی به یک یا چند راه حل می پردازد . تفکر خلاق تفکری واگراست که به بررسی راههای متفاوت مسئله می پردازد.

« گاوین » تفکر خلاق را با تجسم خلاق مترادف می داند : جسم خلاق ، فن استفاده از نیروی خیال برای آفرینش خواسته های زندگیمان است ( معینی ، 1372) .

« مالتز » راههائی را برای حل مشکلات و رسیدن به آرامش در جهان مملو از نامطمئنی پیشنهاد می کند :

1) گاه و بیگاه فرار کنید : شاید در زندگی با مشکلاتی مواجه شوید ، برای رسیدن به زندگی خلاق باید با مشکلات بمانید ، بسازید ، ستیز کنید ، عقب نشینی موقت هم اشکال ندارد ، کمکی است به شما تا دوباره به زندگی برگردید .

2) بخشیدن را یاد بگیرید : قانون دوم ، التیام جراحات  احساسی عفو و بخشش است . زندگی خلاق بدون بخشیدن خود بخاطر لغزشها و خطاهای گذشته ، امکان پذیر نیست ، کسی که توانائی بخشیدن خود را ندارد شب از بی خوابی رنج می برد و روز از ملامت و خستگی . فراموش نکنید که شما مخلوق خداوند و بخشی از برنامه او هستید بدانید که شما موجود منحصر به فردی هستید که از ارج و قرب و ارزش بر خوردار هستید باید درک کنید که شما انسانید . و انسان کامل و منحصر به فرد وجود ندارد . به موفقیتهای خود بیندیشید آنها را ببینید و آنها را به خویش ببخشید .

3) تصویر ذهنی خود را تقویت کنید .

مشکل اینجاست که بسیاری از مردم ، بجای توجه به نقاط ضعف خود ، به منفی ها توجه می کند و خود را در حضیض ذلت می بینند ؛ اینها ظاهرا از دیدن نقاط قوت و مثبت خود عاجزند . تصویر ذهنیشان مکدر است ، تمایل به تغییر ندارند در خم قدرتمند تصویر ذهنی خویش می مانند ( مالتز ، قره چه داغی ، 1370).

     

       خلاقیت و پیشرفت تحصیلی :

رابطه بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی و آزمونهای آفرینندگی خیلی چشم گیر نیست ، بنابراین از روی نمرات پیشرفت تحصیلی یا موفقیتهای کلاسی دانش آموزان نیز نمی توان افراد خلاق یا افراد دارای تفکر خلاق را شناسائی کرد . علاوه بر این ، بین اندازه های درجه بندی معلمان از آفرینندگی دانش آموزان و نمرات دانش آموزان در آزمونهای خلاقیت نیز رابطه ای دیده نشد ه است . (سیف ، 1381) .

با اینکه رابطه معنی داری بین نمرات پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان وجود ندارد نباید انتظار داشت که افراد خلاق بین افراد کم هوش باشند . با این حال نمرات بالای پیشرفت تحصیلی در فعالیتهای خلاق تاثیر زیادی ندارد. (مقامی ، 1383) .

افراد به دانشی در زمینه ای به اندازه کافی نیاز دارد . تا بتواند در آن زمینه حرکت رو به پیشرفتی داشته باشند . دانش در زمینه ای ، منتج به یک دیدگاه تثبیت شده در آن می شود و این امر موجب می شود افراد فرای روشی که مسائل را در گذشته دیده اند نتوانند فعالیت خلاقانه و جدیدی داشته باشند (sterenberg and robert , 1996 ) .

به منظور خلاق شدن در یک حوزه معین ، شخص نیاز دارد دارای اطلاعاتی در آن حوزه داشته باشد . تعدادی از تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که دانش همچون شمشیر دو لبه است . زیرا افراد با دانش یا داشتن تجربه بیشتر در یک زمینه معین ، دیگر کار خلاقانه در آن زمینه انجام نمی دهد . سیمنتون ( 1983 ) بر اساس بررسی که انجام داد در یافت که افزایش دانش در سطح دانشگاه رابطه مثبت با خلاقیت دارد . با این وجود آموزش بیشتر ، به کندی برای خلاقیت تعیین کننده است . (1991sterenberg and robert ,)

1 . psychological safty

2 . psychological freedom

  1. problem solving
  2. wittig

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی رابطه عزت نفس با پرخاشگری در دانش آموزان 105ص

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

141985615752731

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید.

برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *