صیحت و سرزنش :پایان نامه رایگان روانشناسی بررسی شناخت غلط های املایی رایج در بین دانش آموزان


البته لازم به ذکر است که نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید. اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها بنویسد و یا آن کلمه را بارها و بارها در داخل یک جمله به کار ببرد البته با توجه به استعداد خویش نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت اما این تمرینهای مکرر باعث یادگیری کودک در واژه های ویژه ای که تمرین کرده است می شود و این یادگیری به سایر درسها و واژه ها انتقال نمی یابد. و دانش آموز برای یادگرفتن تمام واژه های تازه باید به همان میزان تلاش و تمرین کند واقعی این است که انواع اشتباهاتی که کودک می کند از یک نوع نیستند تا با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان حاصل کرد برای دست یابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آ»وز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم و علت یا علل اصلی آن اشتباهات را بیابیم با اندکی دقت که بعضی واژه ها درست اما کاملاً ناخوانا و نارسا نوشته شده اند و دیکته بقیه واژه ها غلط هستند ممکن است بعضی واژه ها وارونه یا قرینه نوشته شده باشد (رفت) (آدم) (دید  ) یا بعضی از واژه ها به دلیل وجود مشکل در تمیز دیداری مربوط باشند (زود- دوز) (خانه – جانه) (دوش- دوس) (تبر- بتر) و بعضی از واژه ها مانند (زور- روز) (بیزار- بنزار) بدلیل ناکافی بودن دقت دانش آموز باشد و یا غلط نوشتن بعضی واژه ها مانند (مادر- مارد) (آرزو- آزرو) (درخت- ردخت) به حافظه توالی دیداری مربوط می شوند و بعضی از واژه ها که غلط نوشته می شوند مانند (منظور- منزور) میله- حیله) (مغازه- مقازه) به کم بودن حافظه دیداری مربوط می شوند و غلط نویسی در بعضی واژه ها مانند (مسواک- مسباک) (آمدن- آمدند) (زنبور- زمبور) به ناکافی بودن حساسیت شفایی مربوط می شود و نوشتن واژه هایی چون رستم و سهراب- ) (نیستند-) مربوط به نارسانویسی هستند و غلط نویسی در بعضی واژه ها مانند (تجربه ها- تجربها) (شده ام- شوده ام) (دیدن پدر- دیدنه پدر) (می گفت- می گوفت) (امیر المومنین- امیرلمومنین) به مشکلات آموزشی مربوط هستند مشکلات آموزشی باید از طریق روشهای تدریس حل شوند البته اولین کار مربی این است که غلط های املایی دانش آموز را یادداشت کند و تجزیه و تحلیل نماید و سپس نوع غلط ها را دسته بندی کند و با توجه به اینکه فراوانی غلط های املایی دانش آموز به کدام یک از این غلط ها مربوط می شود برای درمان آن یک برنامه طراحی نماید با عنایت به اینکه روش درمان هر کدام از این غلط نویسی ها به چندین و چند صفحه مطلب نیاز دارد در صورت علاقمندی همکاران را به خواندن کتاب درمان اختلالات دیکته نویسی- نوشته مصطفی تبریزی توصیه می کنیم.

اصول و مبانی املا

مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:

1- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )

2- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )

3- آموزش نوشتن فعال پایه یک  ( کلمه سازی )

4- آموزش نوشتن فعال پایه دو   ( حمله سازی )

5- آموزش نوشتن فعال ( خلاق )  انشا و انواع آن

با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) است به آموزش املا می پردازیم. مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف , کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان بـایـد به این مهارت دست یابند تا بتوانند بخوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را در باره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند :

الف) آنها را خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه

ب) آنها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن.

ج) آنها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.

اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی , تاثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف , تبدیل , افزایش و قلب به وجود می آیند از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند :

الف) ضعف در حساسیت شنوایی , مثال : ژاله -  جاله

ب) ضعف در حافظه شنوایی , مثال جا انداختن کلمات

ج) ضعف در حافظه دیداری , مثال حیله – هیله

د) ضعف در حافظه توالی دیداری , مثال مادر – مارد

هـ) قرینه نویسی , مثال دید –

و) وارونه نویسی , مثال دید -

ز) عدم دقت , مثال : گندم – کندم

ح)نارسا نویسی , مثال رستم – رسم

تعریف مفاهیم  به صورت مفهومی و عملیاتی

عده ی زیادی از دانش‌آموزان در نظام آموزشی ما دچار اختلالات یادگیری هستند، طبق گزارش‌های رسمی آموزش و پرورش4 تا 12 درصد از دانش‌آموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند.

بی‌تردید تعداد واقعی بیش از این خواهد بود. برای مقابله با این معضلات آموزشی هریک از معلمان روش‌های خاصی را اتخاذ می‌کنند، برخی از این روش‌ها به علت علمی نبودن سبب سرخوردگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌گردد.

عمده‌ترین مشکل املایی دانش‌آموزان:

الف. نارسانویسی:

1- نارسانویسی به وضعیتی اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان قواعد نگارشی در هنگام نوشتن رعایت نمی‌کنند، تمام کلمه یا بخشی از حروف آن را نمی‌تواند هم اندازه و هم شکل طبق قواعد نگارشی بنویسد، همچنین نارسایی آموزش در مورد استثناها و قواعد نگارشی جزو این دسته از مشکلات است.

مثل نوشتن کلمه‌ی بندگی به صورت بنده‌گی یا نوشتن کلمه‌ی خواهر به صورت خاهر و... در این نوع اختلال دانش‌آموز کلمه را از نظر نقطه، دندانه، شکل درست حرف و... کاملاً درست می‌نویسد تنها مشکل این است که دانش‌آموز معیار درست نویسی کلمه و حروف آن را رعایت نمی‌کند.

2-دانش‌آموز مهارت‌هایی نظیر چرخش دست در نوشتن، گرفتن صحیح مداد را به خوبی یاد نگرفته است.

3- عدم حرکت مناسب انگشتان

4- ناهماهنگی چشم و حرکت دست

5- وضعیت قرار گرفتن نامناسب دفتر و مداد به هنگام نوشتن

6- نارسایی آموزش معلم در تمرین نوشتاری حروف

7-عدم هماهنگی حواس دیداری، شنیداری و حرکتی

8- خطا در ادراک دیداری حروف و کلمات

9- فاصله‌ی نامناسب چشم به هنگام نوشتن

10- عدم توانایی کنترل دست در هنگام نوشتن

11- عدم هماهنگی کلی بدن

12- تأخیر در تکلم فرد

13- پرتحرکی و بی‌قراری در هنگام نوشتن

14- میز و صندلی‌های نامناسب

این تکه ای از پایان نامه رایگان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

با موضوع :

بررسی شناخت غلط های املایی رایج در بین دانش آموزان 97صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره (هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد)می باشد

می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

متن کامل در سایت امید فایل 

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *