مارس 26

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی :تأثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی 2 ) اضطراب خصیصه ای[1]

2 ) اضطراب خصیصه ای[1] : عبارت است از پیش آمادگی نسبت به ادارک برخی از موقعیتهای تهدیدآمیز و پاسخ دادن به این گونه موقعیتها همراه با سطوح مختلف اضطراب حالتی (ملکی، 1383).

دختران بیش از پسران اضطراب را تجربه می کنند و کودکان ناموفق تر و ناامن تر بیش از تعبیر دچار اضطراب می شوند. قبل از 5 یا 6 سالگی معمولاً اضطراب با گریه یا فریاد و گاهی با لغزش و برافروختگی شدید یا رنگ پریدگی چهره مشخص می شود، و اکثراً موجب اختلال گوارشی، بدخوابی، بهانه گیری ناآرامی و وحشت شبانه کودک می شوند. بعد از 7 یا 8 سالگی با این که کودک می تواند نوع اضطراب خود را بیان کند اما به علت ترس از سلامتی یا نکوهش دیگران و یا حتی به علت خجالت، از اظهار ترس و اضطراب خودداری می کند. علائم اضطراب در این سنین اکثراً به صورتهای مختلف مانند : بی اشتهایی، بهانه گیری، بدخلقی، شب اداری و گاهی به علت عدم تمرکز در امور تحصیلی باعث عقب ماندگی تحصیلی می شوند (نوابی نژاد، 1382).

علائم اضطراب

 شایعترین علائم اضطراب عبارت است از :

… عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن ؛

… تنش ؛

… احساس خستگی ؛

… سرگیجه ؛

… تکرار ادرار ؛

… طپش قلب ؛

… بی حالی ؛

… تنگی نفس ؛

… تعریق ؛

… لرزش ؛

… نگرانی و دلهره ؛

… بی خوابی ؛

… اشکال ئر تمرکز حواس ؛

… گوش به زنگ بودن (منبع اینترنت).

« اضطراب مقائم (حداقل یک ماه) و نامتمرکز که تمام جنبه های انطباقی زندگی شخص را فرا می گیرد گاهی بدان، اضطراب فراگیر نیز اطلاق می شود. این اختلال دارای چهار علامت اختصاصی است:

 حرکتی : شامل پرش عضلات پرتنش و دردناک، ابروهای درهم کشیده و اخم آلود، واکنش از جاپریدن و بی قراری ؛

فیزیولوژیکی : شامل تغییرات جسمی درونی مثل سرگیجه، طپش قلب، تکرار ادرار، احساس گرما و سرما در دستها و پاها ؛

بیمناکی : شامل نگرانی در مورد بلاهای قریب الوقوع، دل مشغولی در مورد شرکت در امتحان، نگرانی راجع به مرگ والدین یا وقوع هولناک ؛

کاوشگری و گوش به زنگ بودن : همواره در انتظار بودن و در نتیجه آن حواس پرتی، ناتوانی در تمرکز و اشکال در خواب رفتن.

به طور کلی و خلاصه می توان علائم اضطراب را به دو دسته علائم و نشانه های فیزیکی و علائم روان شناختی تقسیم کرد :

علائم فیزیکی عبارتند از : لرزش، پیچهای عضلانی و احساس لرز، سردرد و کمردرد، تنش عضلانی، احساس تنگی نفس، خستگی ناپذیری، رفلکس از جاپریدن، اشکال در بلع و بیش فعالی سیستم عصبی اتوماتیک مثل رنگ پریدگی، طپش قلب، تعرق، سردی دستها، خشکی دهان، اسهال، تکرار ادرار و گل انداختن صورت.

علائم روان شناختی عبارتند از : احساس ترسریال اشکال در تمرکز، گوش به زنگ بودن مفرط، کاهش میل جنسی، احساس توده در گلو و پروانه در شکم.

ترس

 ترس از کلمه انگلیسی قدیمی Fear به معنای خطر ناگهانی مشتق شده است. این ترس، قابل توجیه و خطر ایجاد کننده آن واقعی و معلوم است. ترس متناسب با خطر است؛ و اگر ضرورت فرار از آسیب وجود داشته باشد مفید هم هست. پاسخها با ازبین رفتن محرک ترس آور به تدریج از بین می روند. عکس العملها نسبت به ترس سازشی است. به تجربهف شخص یاد می گیرد کدام تهدید واقعی و کدام غیرواقعی است. چنانچه کودک در 2 سالگی از مار نمی ترسد و حتی گاهی از دست زدن و بازی با آن لذت می برد در صورتیکه در 5/3 سالگی از آن دوری می کند و در پایان 4 سالگی ترس شدیدی از آن دارد (ملکی، 1383).

بعضی از روانشناسان معتقدند که اکثر ترسها به علت تجربه هایی که در سه سال اول زندگی به دست می آیند، ایجاد می شود. ولی بررسیهای جدید روانشناسی ثابت کرده اند که اکثر ترسهای دوران کودکی بین بچه ها مشترک هستند و در بیشتر بچه ها وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که هوش کودک در ترس از نقش دارد و اطفال با هوش، احتمال خطر را سریعتر درک می کنند و تخیلات بیشتری در ذهن خودشان می پرورانند و در نتیجه ممکن است از انواع و اقسام چیزها بترسند؛ ولی از طرفی هم این کودکان زودتر از سایر بچه ها، می توانند بر ترسهای واقعی یا موهوم، غلبه کنند و راههای اجتناب و مقابله با انها را یاد بگیرند (مرادی، 1374).

وقتی دچار هیجان شدیدی از قبیل ترس یا خشم می شویم از تغییرات متعددی در بدن خود نیز آگاه می شویم که از آن جمله است : تندشدن ضربان قلب و تنفس، خشکی گلو و دهان، افزایش تنش عضلانی، عرق کردن، لرزش دست یا پا و احساس فروریختگی در معده.

«روانشناسان چهار مؤلفه را در پاسخ آمیخته یا ترس مشخص نموده اند :

1 ) مولفه شناختی : که در آن اشتغال ذهنی توأم با دلشوره از یک خطر احتمالی یا صدمه جسمی، موقعیتی شرمساز کننده یا بی کفایتی افشاء شده وجود دارد.

2 ) واکنش جسمی : که از تغییرات مردمکی و تنفسی تا اختلالات گوارشی، انقباض یا بی اختیاری ادراری فرق می کند.

3 ) مولفه هیجانی : که مشتمل بر احساس نگرانی، احساس ضعف و لرزش است.

4 ) مولفه رفتاری : واکنش کلاسیک ستیز ناگریز، که در آن فرد برانگیخته می شود تا به منبع ترس حمله کند، و آن را نابود سازد یا از موقعیت فرار کرده و از خطر رهایی یابد.

اگر پدیده ترس در مسیر غلطی جریان پیدا کند، می تواند در انسان تأثیر منفی بگذارد و مانند یک وسوسه مانع انجام رفتارهایی در او شود. (ملکی، 1383).

نوع و میزان ترس کودک از پدیده های مختلف به عواملی چون : سن، جنس، تجارب گذشته، میزان رشد ذهنی، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، که کودک از والدین و همسالان خویش آموخته و بالاخره درجه امنیتی که کودک از آن برخوردار است، بستگی دارد (نوابی نژاد، 1380).

« از بدو تولد تا 6 ماهگی ترس از صدای بلند در کودک به چشم می خورد. غریبی کردن یکی از معمولی ترین ترسهای نیمه دوم سال اول زندگی است. کودک هشت ماهه وقتی به غریبه ها می رسد بغض می کند، نگاهی به مادرش و نگاهی به غریبه می اندازد. ترس از جدایی معمولاً بین 7 تا 12 ماهگی ظاهر می شود. اوج آن در 15 ماهگی تا 18 ماهگی است و به تدریج کاهش می یابد.

تقریباً همه کودکان پس از 3 سالگی از تاریکی می ترسند، آنچه کودک واقعاً از آن می ترسد، موجود وحشت انگیز مثل غول و مار است که با قوه تخیل ساخته می شوند. به تدریج کودکان بزرگتر می شوند این توانایی را به دست می اورند که به گذشته فکر کرده و آینده را پیش بینی نمایند. در نتیجه این تغییرات شناختی ترسهای آنان به یک حالت پیش بینی کننده در می آید و ماهیت آن تغییر می کند مثلاً ترس از تاریکی و حیوانات از بین می رود، در حالیکه ترسهای آموزشگاهی و اجتماعی افزایش می یابد.

در سنین نوجوانی ترسها حول محور موقعیتهای ارزشی و اجتماعی می چرخد. مانند دزد، امتحان دادن، گزارش شفاهی دادن، مسخره شدن، طرد شدن از سوی دیگران، مواجه با موقعیتهای نیازمند ابراز وجود این ترسها به شکل اضطراب، کمرویی، پریشانی و افسردگی بروز می کنند.

گوردون و همکاران (2002) انوع ترسها و نگرانیها را در سطوح مختلف سنی به شرح ذیل طبقه بندی نموده اند (ملکی، 1383).

 

 

سن انواع ترس یا نگرانی
تولد تا شش سالگی سروصدای بلند* از دست دادن حمایت * محرکهای حس شدید
شش تا نه ماهگی غریبه ها* محرکهای جدید* ارتفاع* محرکهای ناگهانی و غیرمنتظره مثل نور و صدای شدید
یک سالگی جدایی از مراقبت کننده * غریبه ها* نظافت و شست و شو
دو سالگی محرکهای شنیداری قوی مثل صدای رعد و برق* موجودات تخیلی* تاریکی* جدایی از مراقبت کننده
سه سالگی محرکهای بینایی مانند ماسکها* حیوانات* تاریکی* تنها ماندن* جدایی از مراقبت کننده
چهارسالگی محرکهای شنیداری قوی مانند سروصدای بلند* تاریکی* حیوانات* ترک والدین در شب* موجودات تخیلی* دزد و شب رو
پنج سالگی محرکات بینایی* مردم بد* حیوانات* موجودات تخیلی* آسیب رساندن به خود یا دیگران* جدایی از مراقبت کنندگان* تحریکات عینی مثل (آسیب دیدن، افتادن، سکها)
شش سالگی محرکات شنیداری مثل صدای خشمگین و رعد و برق* موجودات تخیلی* دزد* تنها خوابیدن* آسیب رساندن به خود یا دیگران* آسیبهای طبیعی مثل آتش سوزی و غرق شدن
8 – 7 سالگی مخلوقات خیال* تنها ماندن* آسیب رساندن به خود یا دیگران* در معرض خدوات پزشکی و دندان پزشکی قرار گرفتن* وقایع فوق العاده مثل بمباران و آدم ربایی* شکست و انتقاد* مردن و ترس از مرگ دیگران* خوابها و فیلمهای ترسناک*حیوانات
12 – 9 ماهگی شکست و انتقاد (مثل ارزیابی شدن در مدرسه)* طرد شدن* تمسخر شدن از سوی همسالان * آسیب رساندن به خود یا دیگران * بچه دزد * مردن یا مرگ دیگران * بیماری
18 – 12 سالگی بیگانگی اجتماعی * شکست * شرمنده یا تحقیر شدن * آسیب یا بیماری جدی * بلایای طبیعی یا ساخته شده توسط بشر * مرگ و خطر

منبع : (ملکی، ص 58 ، 1383 )

 

 

راههای مبارزه یا ترس کودکان

 از کودکان نمی توان انتظار داشت که ترس آنها خود به خود رفع شود. باید محرکهای جدیدی جانشین محرکهای ترسناک شوند تا ترس کودک از میان برود.

« خوشبختانه با بهره گیری از اصول یادگیری مخصوصاً اصل خاموشی می توان دراز میان بردن ترس کودکان اقدام نموده در این مورد مثالی ذکر می گردد. فرض می کنیم کودکی از گربه بترسد، اگر ضمن نشان دادن گربه ای به طفل (محرک نامطبوع و ترسناک) به او مقداری شیرینی (محرک مطبوع) نیز بدهیم و چند بار این کیفیت را تکرار نمائیم کودک پاسخ مثبت تری که به شیء قبلاً برایش ترسناک بوده است، خواهد بود. در این صورت پاسخهای ترسناک نیز به تدریج از میان می رود و پاسخ ترسناک کم کم ناپدید خواهد شد. زیرا ارتباط محرک (گربه) و پاسخ (ترس از گربه) ضعیف شده و از بین می رود. در بررسی دیگری ترس کودکان از تاریکی به صورتی که شرح می دهیم از میان رفت. به چند کودک که از تاریکی به صورتی که شرح می دهیم از میان رفت. به چند کودک که ازتاریکی می ترسیدند گفته شد چنانچه در اتاق تاریکی جستجو کنند وسیله جالبی (اسباب بازی، عروسک و …) خواهند یافت. با این روش ارتباط میان محرک ترس اور (تاریکی) و پاسخهای اضطراب آور ترسناک ضعیف شده، در نتیجه پاسخهای دوری کنند نیز به تدریج از بین رفتند.

باید توجه داشت که هرقدر کودک بزرگتر شده و کاربرد لغاتش بیشتر شود می توان از توضیحات کلامی برای تقویت روش رفع ترس استفاده نمود. در مورد کودکان توضیح کلامی تأثیر چندانی ندارد، زیرا کودک نمی تواند کلمات و لغات را با محرکهای ایجاد کننده ترس ارتباط دهد (منبع اینترنت).

[1]  . Characteristicalanxiety

این تکه ای از پایان نامه رایگان کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی با موضوع :

تأثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستر ی در بیمارستان 200صفحه

می باشد برای دیدن بقیه قسمت ها می توانید از قسمت بالای سایت کلمه کلیدی مورد نظر را سرچ کنید

Untitled

سایت ما حاوی تعداد زیادی پایان نامه رایگان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره می باشد می توانید از قسمت دسته بندی که در بالای سایت قرار دارد بقیه پایان نامه ها را هم ببینید و از متن کامل آنها استفاده نمایید البته ممکن است بعضی از متون موقع انتقال از فایل ورد به هم بریزد یا عکس ها درج نشود برای دانلود پایان نامه ها با فرمت ورد به همراه تمام پیوست ها به لینک زیر مراجعه کنید:

در سایت مرجع دانلود پایان نامه می توانید صدها پایان نامه رافقط با داشتن یک پسورد  دانلود کنید و به متن کامل آنها دسترسی بدون محدودیت داشته باشید. برای جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید 

سایت فوق (payanname.net) قوی ترین سایت در زمینه دانلود پایان نامه است 

کافیست عبارت

دانلود پایان نامه

را در گوگل سرچ کنید

خواهید دید که گوگل این سایت را به عنوان اولین گزینه معرفی می کند 

برای دانلود متن کامل پایان نامه های جدید کارشناسی ارشد روانشناسی و علوم تربیتی  می توانید لینک های زیر را هم ببینید :

قسمت اول لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  176 پایان نامه

قسمت دوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  163 پایان نامه

قسمت سوم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  208 پایان نامه

قسمت چهارم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  214 پایان نامه

قسمت پنجم لیست پایان نامه های دانلودی رشته روانشناسی و علوم تربیتی  222 پایان نامه


برچسب‌ها, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
همه حقوق محفوظ است

Posted مارس 26, 2016 by 92 in category "تز و پایان نامه", "مدیریت آموزشی", "مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *